Research Article
BibTex RIS Cite

COVİD-19 SALGINININ KÜLTÜR VE SANAT ORGANİZASYONLARINA ETKİSİ

Year 2020, Volume: 7 Issue: 1, 84 - 99, 06.07.2020

Abstract

İlk kez Çin’in Wuhan eyaletinde görünen Coronavirüs ile başlayan Covid-19 salgını ile zamanla yakın ülkelerde görüldükten sonra İtalya ile Avrupa kıtasında yayılmaya başlayan salgın kısa sürede tüm dünyayı etkisi altına alarak küresel sağlık krizine dönüşmüştür. Salgın sonrası alınan kararlar üretimden, eğitime, alışverişten sosyal etkinliklere kadar günlük yaşamın her aşamasını etkilemiştir. Özellikle sokağa çıkma yasağı ile hayat durmuş ve tüm ülkelerde bireylerin evlerinden çıkmaları yasaklanmıştır. Yasakla birlikte tüm spor ve sanat organizasyonları da iptal edilmiştir. Uluslararası organizasyonlar ve ligler dışında yerel etkinliklerde iptal edildiği için küçük çaplı da olsa tüm sanatsal ve kültürel etkinlikler (film festivalleri, şarkı yarışmaları (Eurovision), sanat fuarları, spor turnuvaları, maratonlar, sergiler, bienaller, konserler, turistik turlar, moda defileleri ve yarışmalar) ziyaretçilerinin sağlığını koruyabilmek için etkinliklerini iptal etmek veya ileri tarihe ertelemek zorunda kalmışlardır. Gerçekleştirilemeyen etkinlikler ise bireyler, kurumlar ve devletler üzerinde olumsuz sonuçları doğurmuştur. 2020 yılının ilk yarısında yaşanan salgın sürecinin etkileri sadece ekonomiyle sınırlı kalmayıp sosyolojik ve psikolojik olarak da bireyleri etkilemiştir. Araştırmada sanat organizasyonlarının iptallerinin kurumlara ve ülke ekonomilerine etkileri incelenmiş ve yaşatacağı tahmini sonuçlar belirtilmiştir.

References

  • Arts, (2018). The Arts Contribute More Than $760 Billion to the U.S. Economy, https://www.arts.gov/news/2018/arts-contribute-more-760-billion-us-economy adresinden 21.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Adopted (2015), https://www.eesc.europa.eu/en/our-work/opinions-information-reports/opinions/creative-and-cultural-industries-european-asset-be-used-global-competition-own-initiative-opinion adresinden 18.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Gökçe, B. (2014). Müzelerin Yönetim Anlayışında Meydana Gelen Değişimler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2), 217-227. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2836/38665
  • Gökçe Parsehyan, B. (2019). Sanat Kurumlarında İnsan Kaynakları Yönetimi Çerçevesinde Örgütsel Davranışa Bakış. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9 (2), 104-110. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tojdac/issue/44330/547785
  • Gökaydın, N. (2002). Temel Sanat Eğitimi, MEB Yayınları, Ankara.
  • Gülaçtı, İ. E. (2020), Seyahat Reklamlarında Fotoğrafın Etkisi, Reklam ve Sanat, Efe Akademi Yayıncılık, İstanbul
  • Kahraman, M. E. (2019). Sanat Kültür Yönetimi ve İşletmeciliği, Efe Akademi Yayınları, İstanbul.
  • Listeningthroughthelens, (2018). https://listeningthroughthelens.com/2018/08/15/list-of-music-festivals-usa-2019 adresinden 22.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Öztürk, Y, Kurt, B. (2020). Sanat ve Kültür Yönetimi Eğitimi: Tarihsel ve Karşılaştırmalı Bir Giriş Denemesi. Yedi , (23) , 45-57. DOI: 10.17484/yedi.611731
  • Solt, (2019). İngiltere Tiyatro yayını https://www.thecreativeindustries. co.uk/industries/arts-culture/arts-culture-facts-and-figures/the-economic-contribution-of-the-arts&prev=search adresinden 18.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • TUİK, 2020, http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist adresinden 25.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Yılmaz, M. (2007), Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar, gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Weizsaecker B. 2020, http://www.emeca.eu/press-area/releases/coronavirus-outbreak-impact-on-the-european-exhibition-industry
  • Tablo Kaynakçası;
  • Tablo 1: https://www.statista.com/statistics/1063106/global-art-market-distribution/ adresinden 11.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tablo 2: TÜİK, (2020). http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist adresinden 25.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tablo 3: TÜİK (2020). http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist adresinden 25.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tablo 4: 2019 Yılı En Yüksek Hasılatı (Dolar) ile İlk 5’e Giren 3D Filmler (https://www.statista.com/statistics/348870/highest-grossing-3d-movies/ adresinden 23.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tablo 5: Watson, A. (2020). https://www.statista.com/statistics/252729/leading-film-markets-worldwide-by-number-of-tickets-sold/ adresinden 26.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tablo 6: https://www.tobb.org.tr/FuarlarMudurlugu/Sayfalar/Istatistikler.php adresinden 27.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
Year 2020, Volume: 7 Issue: 1, 84 - 99, 06.07.2020

Abstract

References

  • Arts, (2018). The Arts Contribute More Than $760 Billion to the U.S. Economy, https://www.arts.gov/news/2018/arts-contribute-more-760-billion-us-economy adresinden 21.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Adopted (2015), https://www.eesc.europa.eu/en/our-work/opinions-information-reports/opinions/creative-and-cultural-industries-european-asset-be-used-global-competition-own-initiative-opinion adresinden 18.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Gökçe, B. (2014). Müzelerin Yönetim Anlayışında Meydana Gelen Değişimler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2), 217-227. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2836/38665
  • Gökçe Parsehyan, B. (2019). Sanat Kurumlarında İnsan Kaynakları Yönetimi Çerçevesinde Örgütsel Davranışa Bakış. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9 (2), 104-110. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tojdac/issue/44330/547785
  • Gökaydın, N. (2002). Temel Sanat Eğitimi, MEB Yayınları, Ankara.
  • Gülaçtı, İ. E. (2020), Seyahat Reklamlarında Fotoğrafın Etkisi, Reklam ve Sanat, Efe Akademi Yayıncılık, İstanbul
  • Kahraman, M. E. (2019). Sanat Kültür Yönetimi ve İşletmeciliği, Efe Akademi Yayınları, İstanbul.
  • Listeningthroughthelens, (2018). https://listeningthroughthelens.com/2018/08/15/list-of-music-festivals-usa-2019 adresinden 22.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Öztürk, Y, Kurt, B. (2020). Sanat ve Kültür Yönetimi Eğitimi: Tarihsel ve Karşılaştırmalı Bir Giriş Denemesi. Yedi , (23) , 45-57. DOI: 10.17484/yedi.611731
  • Solt, (2019). İngiltere Tiyatro yayını https://www.thecreativeindustries. co.uk/industries/arts-culture/arts-culture-facts-and-figures/the-economic-contribution-of-the-arts&prev=search adresinden 18.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • TUİK, 2020, http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist adresinden 25.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Yılmaz, M. (2007), Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar, gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Weizsaecker B. 2020, http://www.emeca.eu/press-area/releases/coronavirus-outbreak-impact-on-the-european-exhibition-industry
  • Tablo Kaynakçası;
  • Tablo 1: https://www.statista.com/statistics/1063106/global-art-market-distribution/ adresinden 11.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tablo 2: TÜİK, (2020). http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist adresinden 25.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tablo 3: TÜİK (2020). http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist adresinden 25.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tablo 4: 2019 Yılı En Yüksek Hasılatı (Dolar) ile İlk 5’e Giren 3D Filmler (https://www.statista.com/statistics/348870/highest-grossing-3d-movies/ adresinden 23.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tablo 5: Watson, A. (2020). https://www.statista.com/statistics/252729/leading-film-markets-worldwide-by-number-of-tickets-sold/ adresinden 26.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tablo 6: https://www.tobb.org.tr/FuarlarMudurlugu/Sayfalar/Istatistikler.php adresinden 27.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Emin Kahraman 0000-0002-2089-3067

Publication Date July 6, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Kahraman, M. E. (2020). COVİD-19 SALGINININ KÜLTÜR VE SANAT ORGANİZASYONLARINA ETKİSİ. Yıldız Journal of Art and Design, 7(1), 84-99.

Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur.  Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD