In this study, the questioning of environmental education acquisitions included in the Science Course Curriculum in TEOG and LGS, which are central exams, was investigated. At the same time, the analysis of the questions on environmental education within the scope of TEOG and LGS according to the revised Bloom taxonomy was also examined. The research was carried out using document analysis. Data sources of the research; The 2018 Science Course Curriculum consists of TEOG and LGS questions about environmental education. The data were analyzed by descriptive analysis. As a result of the research; It is seen that environmental education achievements are questioned with at least one question in each TEOG exam. However, it is seen that environmental education achievements are questioned with at least five questions in each LGS exam. In addition, it has been determined that the questions in the exams are generally in the knowledge and understanding levels.
Bu çalışmada Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı kapsamında yer verilen çevre eğitimi kazanımlarının merkezi sınavlar olan TEOG’da ve LGS’de sorgulanma durumu araştırılmıştır. Aynı zamanda, TEOG ve LGS sınavları kapsamında çevre eğitimine yönelik soruların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre analizi de incelenmiştir. Araştırma, doküman analizi tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri kaynaklarını; 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı kazanımları, TEOG’un ve LGS’nin çevre eğitimi ile ilgili soruları oluşturmaktadır. Veriler, betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda; çevre eğitimi kazanımlarının uygulanan her TEOG sınavında en az bir soru ile sorgulandığı görülmektedir. Bununla birlikte çevre eğitimi kazanımlarının uygulanan her LGS sınavında en az beş soru ile sorgulandığı görülmektedir. Ayrıca sınavlarda sorulan soruların genellikle bilgi basamağı ile anlama basamağında yer aldığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 20, 2023 |
Publication Date | April 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 20 Issue: 1 |