Cilt , Sayı 26, Sayfalar 83 - 107 2017-06-30

Yeni Medyada Yeni Habercilik ve İş Modeli Arayışları: Medyascope Örneği
En quête des nouveaux modèles d’affaires et de journalisme dans les nouveaux médias: le cas de Medyascope
In Search of New Journalism and Business Models in New Media: The Case of Medyascope

Recep Ünal [1]

164 313

Yeni medya, haber üretim ve tüketim pratiklerini etkilemekte, geliştirilen yeni uygulamalar haber ekolojisinde değişime neden olabilecek yeni olanaklar sunmaktadır. Bu betimleyici çalışma, gazeteci Ruşen Çakır’ın, 7 Haziran 2015 tarihindeki genel seçimler öncesi mobil canlı yayın uygulaması Periscope platformu üzerinden gerçekleştirmeye başladığı yayıncılık deneyiminden hareketle ortaya çıkan Medyascope adlı çevrimiçi habercilik projesini konu almaktadır. Medyascope; canlı yayınların Periscope’un yanı sıra Facebook ve YouTube üzerinden de gerçekleştirilmesi, Skype bağlantısı ile yurt dışından da konukların yayına dâhil edilebilmesi, ani gelişen önemli toplumsal olaylarda farklı kullanıcıların Periscope yayınlarının derlenmesi gibi özellikleri barındırmaktadır. Bununla birlikte sosyal medyanın etkileşim özelliğinin az kullanılması ve uygun bir gelir modeli oluşturulamaması halinde ekonomik açıdan sürdürülebilirliği noktasında belirli sınırlılıkları bulunmaktadır. Bu çalışmada, Medyascope ekibiyle derinlemesine görüşmeler ve 29 Ağustos-3 Eylül 2016 tarihleri arasında Periscope üzerinden gerçekleşen canlı yayınlara ait içerik analizi ile elde edilen veriler üzerinden Medyascope platformunun yapısı ve işleyişi ortaya konulmaya çalışılmış, çevrimiçi habercilik için önerilen gelir modellerinden hangilerine sahip olduğu ve bunların projenin geleceği açısından yeterli olup olmadığı gibi konuların tartışılması hedeflenmiştir. 

Les nouveaux médias affectent les pratiques de production et de consommation des nouvelles ; les nouvelles applications offrent des nouvelles opportunités qui engendrent des changements concernant l’écologie d’information. Cette étude descriptive élabore le projet du journalisme en ligne Medyascope du journaliste Ruşen Çakır qui s’est mis à diffuser des programmes à la veille des élections générales du 7 juin 2015 à travers d’une application mobile d’émission en directe, la plate-forme Périscope. Medyascope offre des émissions en direct via Periscope ainsi que Facebook et YouTube, accueille des invités depuis l’étranger via des connections Skype et transmet également des émissions Periscope des diverses personnes quand il s’agit des importants événements sociaux surgissant spontanément. Cependant, cette nouvelle plateforme souffre de certaines limitations comme l’utilisation insuffisante des moyens d’interactivité des médias sociaux ainsi que les problèmes économiques au manque d’un modèle de financement durable. L’objectif de notre étude est de présenter la structure et le fonctionnement de Medyascope grâce à des données obtenues au moyen d›entretiens approfondis avec l’équipe de la plate-forme ainsi que l’analyse du contenu des émissions présentées entre le 19 août et le 3 septembre. De ce fait, il est envisagé de comprendre le modèle de financement adopté par Medyascope et de discuter si celui-ci est suffisant pour la poursuite du projet.

New media affect news production and consumption practices and lately developed applications offer new opportunities that generate changes in the news ecology. This descriptive study elaborates the online journalism project Medyascope, which was launched by journalist Ruşen Çakır following his first mobile live broadcasting experience on the eve of the general elections of June 7, 2015 through Periscope. Medyascope offers live broadcasting shows via Periscope as well as Facebook and YouTube, hosts guests from abroad via Skype connections and also transmits Periscope broadcasts of various people when it comes to important social events arising spontaneously. However, this new platform suffers from certain limitations such as the insufficient use of interactive means in social media as well as the lack of a sustainable model of income. The aim of this study is to present the structure and functioning of Medyascope, using the data obtained from in-depth interviews with Medyascope team and content analysis of programs presented between August 19 and September 3. Therefore, it is envisaged to understand the economic model adopted by Medyascope and to discuss whether this is sufficient for the sustainability of the project.


  • Binark, M. (2015). “Yeni Medya Çalışmaları Özel Sayısı Hakkında? Neden? Folklor/Edebiyat, 21(83), 9-18.
  • Bruns, A. (2008). Blogs, Wikipedia, Second Life and Beyond: From Production To Produsage. New York: Peter Lang.
  • Can, A. (28 Mart 2015). Gezi’den Milyonluk Fikir Çıktı. Hürriyet Gazetesi. Erişim 16 Nisan 2015, http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/28578596.asp
  • Costa, C. T. (2013). A Business Model for Digital Journalism: How Newspapers should Embrace Technology, Social and Value Added Services. Columbia University Graduate School of Journalism Report. Erişim 3 Mart 2017, https://drive.google.com/file/d/0B7GX5q7T2OK2cmlFMFhwNVpqR3c/view
  • Çakır, R. (2015a). Medyanın Çağımıza Cevap Verebilmesi İçin Neler Yapabiliriz? Erişim 14 Ekim 2015, http://medyascope.tv/2015/09/14/medyanin-cagimiza-cevap-verebilmesi-icin-neler-yapabiliriz-marmara-universitesi-iletisim-fakultesi-acilis-dersi/
  • Çakır, R. (2015b). Ruşen Çakır ile derinlemesine görüşme. İstanbul. 15 Aralık 2015.
  • Çakır, R. (2015c). Mirgün Cabas ile Herşey. CNN Türk Televizyonu. 1 Haziran 2015.
  • Çakır. R. (2015d). AKP’ye oy veren kitlede MHP’li oranı yüzde 8. Habertürk Gazetesi. Erişim 29 Mayıs 2015, http://www.haberturk.com/yazarlar/rusen-cakir-2302/1082960-akpye-oy-veren-kitlede-mhpli-orani-yuzde-8
  • Çakır, R. (2015e). 7 Haziran genel seçimlerine dört gün kala CHP. Erişim 16 Ağustos 2015, https://www.youtube.com/watch?v=JH8v7k8EJp4
  • Çakır, R. (2017). Ruşen Çakır ile derinlemesine görüşme. İstanbul. 22 Mart 2017.
  • Dowell, C.T. ve Duncan, D.F. (2016). Periscoping Economics through Someone Else’s Eyes: A Real World (Twitter) App. International Review of Economics Education, 23, 34–39.
  • Edelman, M. (2016). From Meerkat to Periscope: Does Intellectual Property Law Prohibit the Live Streaming of Commercial Sporting Events. Columbia Journal of Law & the Arts, 39 (4).
  • Frankel, M. (2015). Fusion Picks: Watch again - Putting up your Periscope. Live-streaming video from a smartphone. Erişim 14 Nisan 2016, http://www.bbc.co.uk/academy/technology/article/art20150520130212810
  • Funabiki, J. ve Yoshihara, N. (2011). Online Journalisim Enterprises: From Startup to Sustainability. Erişim 03 Mart 2017, http://renjournalism.org/wp-content/uploads/2012/04/StartuptoSustainability.pdf
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. (C. Güzel, Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Giles, R. H. (2010). New Economic Models For U. S. Journalism. Daedalus, 139(2), 26-38.
  • Göker, G. (2016). Bir Gözetim Aracı Olarak Periscope. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7 (1), 969-992.
  • Harvey, K. (2014). Encyclopedia of Social Media and Politics. Los Angeles: Sage Publications.
  • Hermida, A. (2010). Twittering The News. Journalism Practice, 4(3), 297-308. Huston, C. (2016). Why millions are broadcasting their lives for fun and profit on Periscope. Erişim 14 Şubat 2016, http://www.marketwatch.com/story/why-millions-are-broadcasting-their-lives-for-fun-and-profit-on-periscope-2015-12-22 IPI 2016 Free Media Pioneer Ödülü Medyascope'a. (2016). Bianet. Erişim 2 Mart 2016. http://bianet.org/bianet/medya/172644-ipi-2016-free-media-pioneer-odulu-medyascope-a
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture, Where Old and New Media Collide. New York: NYU Press.
  • Kara, M. (2016). Ruşen Çakır’ın geleneksel TV kanallarına kafa tutan girişimi Medyascope’un içinden, Erişim 18 Mayıs 2016, http://webrazzi.com/2016/05/17/rusen-cakir-geleneksel-tv-kanallarina-kafa-tutan-girisimi-medyascopeun-icinden/
  • Kaye, J and Quinn, S. (2010). Funding Journalism In The Digital Age Business Models, Strategies, Issues and Trends. Peter Lang New York.
  • Konalı, D. (2016). İfade özgürlüğüne yaratıcı bir katkı: Medyascope, Erişim 10 Haziran 2016, http://www.stuff.com.tr/2016/05/13/ifade-ozgurlugune-yaratici-bir-katki-medyascope/
  • Last Month in Periscope. (2015). Erişim 1 Haziran 2015, https://medium.com/@periscope/last-month-in-periscope-9e6115eb2dfa
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I ve Kelly, K. (2009). New Media: A Critical Introduction. (2. baskı). New York: Routledge.
  • Manovich, L. (2002). The Language of New Media. Cambridge: MIT Press.
  • McCorvey, J.J. (2015). Periscope Ceo Kayvon Beykpour: "Periscope Has Become A Medium That Can Build Truth and Empathy" Erişim 23 Ocak 2016, http://www.fastcompany.com/3048641/creative-conversations/periscope-has-become-a-medium-that-can-build-truth-and-empathy.
  • Medyascope hakkında (2015). Erişim 6 Ocak 2016, http://medyascope.tv/hakkinda/ Newman, N. (2009). The Rise Of Social Media And Its Impact On Mainstream Journalism. Erişim 16 Nisan 2015, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/The%20rise%20of%20social%20media%20and%20its%20impact%20on%20mainstream%20journalism.pdf
  • Öktemer, C. (2015). Ruşen Çakır röportajı: ‘Geleneksel medya yok hükmünde olmaya doğru gidiyor’. Erişim 17 Aralık 2015, http://www.azbilmisozneler.com/2015/11/rusen-cakr-roportaj-geleneksel-medya.html
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni Medya ve Gazetecilik. (M. Demir ve B. Kalsın, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Periscope By The Numbers (2015). Erişim 20 Ocak 2016, https://medium.com/@periscope/periscope-by-the-numbers-6b23dc6a1704#.5fkjmwg5m Quinn, S. (2009). Mojo-Mobile Journalism In The Asien Region. Singapur: Konrad-Adenauer Stiftung.
  • Reilly, D. (2015). What the future holds for live-streaming apps. Erişim 18 Eylül 2015, http://fortune.com/2015/06/15/periscope-meerkat-future/ Rodriguez, R. (2015). Periscope: four ways it's shaking up media. Erişim 6 Mayıs 2015. http://edition.cnn.com/2015/05/26/tech/periscope-android-media/
  • Rosen, J. (2006). The people formerly known as the audience. Erişim 26 Ekim 2015, http://archive.pressthink.org/2006/06/27/ppl_frmr.html
  • Saka, E. (2012). "Yeni Medya ve Değişen Gazetecilik" Bir Uzmanlık Alanı Olarak Gazeteciliğin Dönüşümü. Pi Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi. 11(42), 9-13.
  • Sakallı, S. (2015). Semih Sakallı ile derinlemesine görüşme. İstanbul. 15 Aralık 2015.
  • Scott, C. (2015). Covering the refugee crisis on Snapchat and Periscope as 'a day-by-day documentary. Erişim 13 Kasım 2015, https://www.journalism.co.uk/news/-a-day-by-day-digital-documentary-how-news-outlets-are-covering-the-refugee-crisis-on-snapchat-and-periscope-/s2/a567769/
  • Sirkkunen E. ve Cook, C. (2012). Chasing Sustainability on the Net. Erişim 10 Mart 2017, http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/66378/chasing_sustainability_on_the_net_2012.pdf
  • Şahin, M. (2016). Geleneksel Medyanın Yeni Rakibi: Yeni Medya ve Canlı Yayınlar. Yeni Medya. 1, 50-63.
  • Tunç, A. (2016). Başka bir ana akım medya mümkün mü? Erişim 14 Ocak 2016, http://platform24.org/yeni-medya-yeni-teknoloji/1292/baska-bir-ana-akim-medya-mumkun-mu-
  • Türkiye'de bazı haber sitelerine erişim engeli (17 Temmuz 2016). Erişim 21 Ağustos 2016, http://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-36819421
  • Volkmer, I. ve Firdaus, A. (2013). Between Networks and ‘Hierarchies of Credibilitiy’. Navigating Journalistic Practice In A Sea Of User-Generated Content. C. Peters ve M. Broersma (Ed.). Rethinking Journalism içinde. (101-113). New York.
  • Wagner, K. (28 Nisan 2015). Periscope added a million users in its first 10 days. Erişim 10 Mart 2017, http://www.recode.net/2015/4/28/11562002/periscope-added-a-million-users-in-its-first-10-days
  • Warren, C. (2015). Apple names the best iOS apps of 2015. Erişim 01 Şubat 2016, http://mashable.com/2015/12/09/apple-best-ios-apps-2015/#5avAUd7cePqi
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Recep Ünal
E-posta: recepunal@mersin.edu.tr

Bibtex @araştırma makalesi { gsuilet324206, journal = {Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi}, issn = {1305-2411}, address = {Galatasaray Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {}, pages = {83 - 107}, doi = {10.16878/gsuilet.324206}, title = {Yeni Medyada Yeni Habercilik ve İş Modeli Arayışları: Medyascope Örneği}, language = {tr}, key = {cite}, author = {Ünal, Recep} } @araştırma makalesi { gsuilet324206, journal = {Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi}, issn = {1305-2411}, address = {Galatasaray Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {}, pages = {83 - 107}, doi = {10.16878/gsuilet.324206}, title = {En quête des nouveaux modèles d’affaires et de journalisme dans les nouveaux médias: le cas de Medyascope}, language = {fr}, key = {cite}, author = {Ünal, Recep} } @araştırma makalesi { gsuilet324206, journal = {Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi}, issn = {1305-2411}, address = {Galatasaray Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {}, pages = {83 - 107}, doi = {10.16878/gsuilet.324206}, title = {In Search of New Journalism and Business Models in New Media: The Case of Medyascope}, language = {en}, key = {cite}, author = {Ünal, Recep} }
APA Ünal, R . (2017). Yeni Medyada Yeni Habercilik ve İş Modeli Arayışları: Medyascope Örneği. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, (26), 83-107. DOI: 10.16878/gsuilet.324206
MLA Ünal, R . "Yeni Medyada Yeni Habercilik ve İş Modeli Arayışları: Medyascope Örneği". Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi (2017): 83-107 <http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/issue/30011/324206>
Chicago Ünal, R . "Yeni Medyada Yeni Habercilik ve İş Modeli Arayışları: Medyascope Örneği". Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi (2017): 83-107
RIS TY - JOUR T1 - Yeni Medyada Yeni Habercilik ve İş Modeli Arayışları: Medyascope Örneği AU - Recep Ünal Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.16878/gsuilet.324206 DO - 10.16878/gsuilet.324206 T2 - Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 83 EP - 107 VL - IS - 26 SN - 1305-2411-2548-124X M3 - doi: 10.16878/gsuilet.324206 UR - http://dx.doi.org/10.16878/gsuilet.324206 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi Yeni Medyada Yeni Habercilik ve İş Modeli Arayışları: Medyascope Örneği %A Recep Ünal %T Yeni Medyada Yeni Habercilik ve İş Modeli Arayışları: Medyascope Örneği %D 2017 %J Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi %P 1305-2411-2548-124X %V %N 26 %R doi: 10.16878/gsuilet.324206 %U 10.16878/gsuilet.324206