Cilt , Sayı 26, Sayfalar 179 - 201 2017-06-30

Belgesel Sinema Aracılığıyla Kadın Emeğinin Görünür Kılınması: Külkedisi Değiliz!
Rendre visible le travail des femmes par le documantaire: Nous ne sommes pas Cinderellla!
Making Woman’s Labour Visible Through Documantary: We are not Cinderella!

Ayşe Altun [1] , Peyami Çelikcan [2]

109 268

Bu çalışmada belgesel sinemanın kadın emeğinin görünür kılınması konusundaki rolü ortaya konulmuştur. Buradan hareketle 2000 sonrası Türkiye Sinemasında belgesel filmlerin kadın emeğinin görünür kılınmasına olan katkısı ifade edilmiştir. Ataerkil yapı, toplumsal cinsiyet kavramlarına değinilerek kadın emeği farklı bağlamlarla ele alınmış ve kadın emeğinin neden görünmez olduğu ile bunun altında yatan sebeplerin neler olduğu incelenmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda ulaşılan sonuç; belgesel sinemanın kadınların emeklerinin görünmezliği normunu değiştirebileceği, kadın emeğini görünür kılabilecek güçlü bir araç olabileceğini gösterdiğini söyleyebiliriz. Özellikle belgesel sinemanın tercih edilmesi ise; belgesel sinemanın gerçek ile olan ilişkisi ve topluma karşı olan sorumluluğundan dolayı farkındalık yaratabilecek uygun ve güçlü bir araç olarak karşımızda yer almasıdır. Çalışmanın amacını somutlaştırmak adına, son olarak, gündelikçi kadınların hayatını konu alan Emel Çelebi’nin yönettiği Külkedisi Değiliz!(2014) adlı belgesel film örneklem olarak alınarak Gözlemci Belgesel türü dikkate alınarak ve söylem analiz yönteminden yararlanılarak incelenmiştir. Böylece filmin ürettiği ve oluşturduğu dil üzerinden kadınların emeğinin görünür olduğu gösterilmiştir. 

L’objectif de cet article est de mettre en évidence le rôle des documentaires sur la visibilité du travail des femmes. Il a été ainsi montre que les documentaires du cinéma de Turquie après les années 2000 a une influence positive sur la visibilité du travail des femmes. Ensuite, en s’appuyant sur le concept de genre et patriarcat, il a été examiné les causes et les raisons de l’invisibilité du travail des femmes. Dans ce cadre, nous constatons que les documentaires peuvent être un outil qui contribue à accroître la visibilité du travail des femmes. Nous avons choisi le documentaire pour étudier cette question puisqu’il nous permet de créer une conscience grâce à son relation a la réalité et grâce à sa responsabilité a la société. Enfin, pour concrétiser le but de cet article, nous avons réalisé une analyse de discours du documentaire Külkedisi Değiliz!( Çelebi, 2014) . Nous avons ainsi pu constater que ce film a fait une contribution à la visibilité du travail des femmes avec son langage qu’il a produit.


This article aims to highlight the role of documentaries on the visibility of women’s labour. It has thus been shown that documentaries of Turkish cinema after the 2000s have a positive influence on the visibility of women’s labour. Therefore, it examined the causes and reasons of the invisibility of women’s labour based on the concept of gender and patriarchy. In this context, we argue that documentaries can be a tool that helps increase the visibility of women’s work. We have chosen the documentary to study for this question because it allows us to create a consciousness through its relation to reality and through its responsibility to society. Finally, in order to pursue the aim of this article, we conduct a discourse analysis of the documentary Külkedisi Değiliz! (Çelebi, 2014). We stress consequently that this film made a contribution to the visibility of women’s work through its language.

  • Akyol, A.(25 Mayıs 2014). Yardımcı, hizmetçi, temizlikçi değil, işçiyiz. Akşam. Erişim 17 Mayıs 2017, http://www.aksam.com.tr/pazar/yardimci-hizmetci-temizlikci-degil-isciyiz/haber-310536
  • Althusser, L. (2006). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (A. Tümertekin, Çev.). 2. Basım. İstanbul: İthaki Yayınları. Bhasin, K. (2003). Toplumsal Cinsiyet “Bize Yüklenen Roller”. (K. Ay, Çev.). İstanbul: KADAV Yayınları.
  • Cıulla, J. B.(2000). The Working Life:The Promise and Betrayal of Modern Work. Oxford: Oxford University Press.
  • Connell, R.W.(1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (C. Soydemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çelebi, E.(2014). Külkedisi Değiliz![Film]
  • Çelebi, E.(2006). Gündelikçi[Film]
  • Çelebi, M. (14 Şubat 2004). Sahte Bilincin Panzehiri: Belgesel, Milliyet, 22 Mayıs 2015. http://www.milliyet.com.tr/2004/02/14/sanat/san11.html
  • Dalla Costa, M. ve James, S.(1975). The Power of Women&The Subversion of The Community. 3. Basım. Bristol: Falling Wall Press.
  • De Beauvoir, S. (2010). Kadın “İkinci Cins” Evlilik Çağı. (B. Onaran, Çev.). 8. Basım. İstanbul: Payel Yayınları.
  • Delphy, C.(1992). Baş Düşman. (Ş. Ozansü, Çev.). Savran, Gülnur & Tuna, Nesrin.(drl.). Kadının Görünmeyen Emeği içinde (ss.71-91). İstanbul: Kardelen Yayınları.
  • Donovan, J. (2014). Feminist Teori. (A. Bora & M. Ağduk Gevrek & F. Sayılan, Çev.). 8. Basım. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Emel Çelebi. Erişim 15 Mayıs 2017, http://www.kameraarkasi.org/yonetmenler/emelcelebi.html
  • Ev Hizmetlerinde 5510 Sayılı Kanunun Ek 9 Uncu Maddesi Kapsamında Sigortalı Çalıştırılması Hakkında Tebliğ. (1 Nisan 2015). Resmi Gazete. Erişim 20 Nisan 2017, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/20150401-16.htm
  • Firestone, S. (1993). Cinselliğin Diyalektiği. (Y. Salman, Çev.). 2. Basım. İstanbul: Payel Yayınları.
  • Gezgin, İ. (2007). Masalların Şifresi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Gramsci, A. (1948/1986). Hapishane Defterleri Seçmeler. (K. Somer, Çev.) İstanbul: Onur Yayınları.
  • Hartmann, H. (1992). Marksizm’le Feminizmin Mutsuz Evliliği.(G. Aygen, Çev). Savran, Gülnur & Tuna, Nesrin.(drl.). Kadının Görünmeyen Emeği içinde (ss.128-170). İstanbul: Kardelen Yayınları.
  • James, S.(2010). Cinsiyet, Irk, Sınıf Kadınlardan Yeni Bir Perspektif. (A. Sönmez, N. Ilgıcıoğlu, S. Gündoğan, Çev.). İstanbul: Bgst Yayınları.
  • James, S.(1972). Women the Unions and Work: or What Is Not To Be Done. Falling Wall Press.
  • Kaya, E.(25 Haziran 2014). Külkedisi değil, ev işçisi!. Agos. Erişim 17 Mayıs 2017, http://www.agos.com.tr/tr/yazi/7426/kulkedisi-degil-ev-iscisi.
  • Kutay, U. (2009). Gerçeği Öldüren Kamera. İstanbul: ES Yayınları.
  • Külkedisi Değiliz!. Erişim 21 Mayıs 2017, https://www.youtube.com/watch?v=U00PKF_tv1g Maktav, H.(2013). Türkiye Sinemasında Tarih ve Siyaset. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Marx, K.(1867/2014). Kapital. (M. Selik ve N. Satlıgan, Çev.). 6. Basım. İstanbul: Yordam Kitap.
  • Nichols, B.(2010). Introduction To Documentary. 2.Basım. Bloomington: Indiana University Press.
  • Ryan, M.& Kellner D.(2010). Politik Kamera. (E. Özsayar, Çev). 2. Basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Toksöz, G. (2011). Kalkınmada Kadın Emeği.İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Savran, G. Acar.(2009). Beden Emek Tarih. 2. Basım. İstanbul: Kanat Yayınları.
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Ayşe Altun
E-posta: aysealtunn@yahoo.com

Yazar: Peyami Çelikcan
E-posta: celikcanpeyami@gmail.com

Bibtex @araştırma makalesi { gsuilet324850, journal = {Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi}, issn = {1305-2411}, address = {Galatasaray Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {}, pages = {179 - 201}, doi = {10.16878/gsuilet.324850}, title = {Belgesel Sinema Aracılığıyla Kadın Emeğinin Görünür Kılınması: Külkedisi Değiliz!}, language = {tr}, key = {cite}, author = {Çelikcan, Peyami and Altun, Ayşe} } @araştırma makalesi { gsuilet324850, journal = {Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi}, issn = {1305-2411}, address = {Galatasaray Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {}, pages = {179 - 201}, doi = {10.16878/gsuilet.324850}, title = {Rendre visible le travail des femmes par le documantaire: Nous ne sommes pas Cinderellla!}, language = {fr}, key = {cite}, author = {Çelikcan, Peyami and Altun, Ayşe} } @araştırma makalesi { gsuilet324850, journal = {Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi}, issn = {1305-2411}, address = {Galatasaray Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {}, pages = {179 - 201}, doi = {10.16878/gsuilet.324850}, title = {Making Woman’s Labour Visible Through Documantary: We are not Cinderella!}, language = {en}, key = {cite}, author = {Çelikcan, Peyami and Altun, Ayşe} }
APA Altun, A , Çelikcan, P . (2017). Belgesel Sinema Aracılığıyla Kadın Emeğinin Görünür Kılınması: Külkedisi Değiliz!. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, (26), 179-201. DOI: 10.16878/gsuilet.324850
MLA Altun, A , Çelikcan, P . "Belgesel Sinema Aracılığıyla Kadın Emeğinin Görünür Kılınması: Külkedisi Değiliz!". Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi (2017): 179-201 <http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/issue/30011/324850>
Chicago Altun, A , Çelikcan, P . "Belgesel Sinema Aracılığıyla Kadın Emeğinin Görünür Kılınması: Külkedisi Değiliz!". Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi (2017): 179-201
RIS TY - JOUR T1 - Belgesel Sinema Aracılığıyla Kadın Emeğinin Görünür Kılınması: Külkedisi Değiliz! AU - Ayşe Altun , Peyami Çelikcan Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.16878/gsuilet.324850 DO - 10.16878/gsuilet.324850 T2 - Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 179 EP - 201 VL - IS - 26 SN - 1305-2411-2548-124X M3 - doi: 10.16878/gsuilet.324850 UR - http://dx.doi.org/10.16878/gsuilet.324850 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi Belgesel Sinema Aracılığıyla Kadın Emeğinin Görünür Kılınması: Külkedisi Değiliz! %A Ayşe Altun , Peyami Çelikcan %T Belgesel Sinema Aracılığıyla Kadın Emeğinin Görünür Kılınması: Külkedisi Değiliz! %D 2017 %J Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi %P 1305-2411-2548-124X %V %N 26 %R doi: 10.16878/gsuilet.324850 %U 10.16878/gsuilet.324850