Year 2012, Volume , Issue 17, Pages 29 - 61 2012-04-01

Educating the Nation: Educational Cinema during the Interwar Period
Eduquer la nation: le cinéma éducateur entre les deux guerres mondiales
Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema

Yrd. Doç. Dr. Özgür ADADAĞ [1]

401 805

Cinema had a role in education since its early period. The aims of this study are to examine the issues treated in educational films during the Interwar period and to look at how those issues are related to the economic, political and social conditions of the time. The conclusion of this study is that even though the issues covered in the educational films are diverse they complement each other and those pieces that constitute the whole have a common aim: Structuring of the nation which is conceived as a societal body, reviving it, and educating it in accordance with the government policies for a cultural transformation. Educational cinema during the Interwar period is part of the national transformation project in many countries independent of the character of their political regimes.
Le cinéma, depuis ses premières périodes, est chargé d’une mission éducatrice. Ce travail se donne comme objectifs l’étude des thèmes abordés dans les films éducatifs entre les deux guerres mondiales, et l’analyse du rapport entre ces thèmes d’une part, et le climat politique, les conditions économiques et sociales de l’époque d’autre part. Cette étude aboutit à la conclusion suivante: même si les thèmes abordés dans les films éducatifs touchent à des domaines assez variés, ils se complètent et oeuvre à un seul et commun objectif; la restructuration de la nation conçue comme un corps social, sa régénération, et son éducation dans le sillage des politiques de gouvernement. Entre les deux guerres mondiales, le cinéma éducateur, indépendamment de la nature des régimes politiques, est un composant important d’une transformation nationale dans plusieurs pays.
Sinema ilk döneminden itibaren eğitici bir rol de üstlenmiştir. Bu çalışma, iki dünya savaşı arası dönemde eğitici filmlerde işlenen konuları, bu konuların dönemin düşünce iklimiyle, siyasal, iktisadi ve toplumsal koşullarıyla olan ilişkisini, filmleri mümkün olduğunca geniş kitlelere ulaştırmak için oluşturulan örgütlenmeleri ve kullanılan yöntemleri incelemektedir. Çalışmada varılan sonuç, farklı alanları kapsasa da eğitici filmlerde işlenen konuların birbirini tamamladığı ve bir bütünü oluşturan bu parçaların ortak amaçları olduğudur. Bu amaçlar, toplumsal bir vücut olarak düşünülen ulusun bugününe ve geleceğine dönük yapılanma, onun niceliksel ve niteliksel olarak yeniden canlanması ve kültürel bir dönüşüm için hükümet politikaları doğrultusunda ulusu eğitmektir. İki dünya savaşı arası dönemde eğitici sinema, siyasal rejiminin niteliğinden bağımsız olarak birçok ülkede ulusal dönüşüm projesinin parçasıdır
  • ABİSEL Nilgün (1994), “1928-1938 Dönemi Türkiyesinde Sinema Üzerine ‘Düşünceler’”, içinde Türk Sineması Üzerine Yazılar, İmge Kitabevi, ss.9-67.
  • BECQUEMONT Daniel (1996a), “Darwinisme social”, P. Tort (der.), Dictionnaire du darwinisme et de l’évolution, PUF, ss.1108-1119.
  • BECQUEMONT Daniel (1996b), “Eugénisme”, P. Tort (der.), Dictionnaire du darwinisme et de l’évolution, PUF, ss.1408-1419.
  • BENOIT-LEVY Jean (1945), Les grandes missions du cinéma, Parizeau, Montréal.
  • BERSTEIN Serge ve MILZA Pierre (1990), Histoire de la France au XXe siècle: 1900-1930, cilt 1, Editions Complexe.
  • BIRDWELL Michael (2005), “Technical Fairy First Class? Is This Any Way To Run an Army?: Private Snafu and World War II”, Historical Journal of Film, Radio and Television, 25/2, ss.203-212.
  • CROTHALL Geoffrey (1999), “Images of Regeneration: Film propaganda and the British slum clearance campaign, 1933-1938”, Historical Journal of Film, Radio and Television, 19/3, ss.339-358.
  • DE CEGLIA Francesco Paolo (2011), “From the laboratory to the factory, by way of the countryside: fifty years of Italian scientific cinema (1908- 1958)”, Public Understanding of Science, http://pus.sagepub.com/content/ early/2011/07/28/0963662511412142
  • De LUCA Virginie (2005), “‘Reconquérir la France à l’idée familiale’ La propagande nataliste et familiale à l’école et dans les casernes (1920-1939)”, Population, 60/1, ss.13-38.
  • De LUCA BARRUSSE Virginie (2009), “Natalisme et hygiénisme en France de 1900 à 1940. L’exemple de la lutte antivénérienne”, Population, 64/3, ss.531- 559.
  • DRUICK Zoë (2007), “The International Educational Cinematograph Instıtute, Reactionary Modernism, and the Formation of Film Studies”, Canadian Journal of Film Studies, 16/1, ss.80-97.
  • FEDUNKIW Marianne (2003), “Malaria Films: Motion Pictures as a Public Health Tool”, American Journal of Public Health, 93/7, ss.1046–1054.
  • GAUTHIER Christophe, PERRON Tangui ve VEZYROGLOU Dimitri (2001), “Histoire et cinéma: 1928, année politique”, Revue d’Histoire Moderne et Contemporaine, 48/4, ss.190-208.
  • GILI Jean A. (1985), L’Italie de Mussolini et son Cinéma, Editions Henri Veyrier, Paris.
  • HANSEN Randall ve KING Desmond (2001), “Eugenic Ideas, Political Interests, and Policy Variance: Immigration and Sterilization Policy in Britain and the U.S.”, World Politics, 53/2, ss.237-263.
  • HARTSOUGH Denise (1985), “Soviet Film Distribution and Exhibition in Germany, 1921-1933”, Historical Journal of Film, Radio and Television, 5/2, ss.131-148.
  • HAY James (1987), Popular Film Culture in Fascist Italy. The Passing of the Rex, Indiana University Press.
  • KARAÖMERLİOĞLU Asım (2006), Orada Bir Köy Var Uzakta. Erken Cumhuriyet Döneminde Köycü Söylem, İletişim yayınları.
  • KASPI André (1986), Les Américains. 1. Naissance et essor des Etats-Unis (1607-1945) Editions du Seuil / Coll. Points Histoire.
  • LABORDERIE Pascal (2012), “Les Offices du cinéma scolaire et éducateur à l’épreuve des publics”, Conserveries mémorielles, sayı: 12, http: //cm.revues. org/1230
  • LAQUA Daniel (2011), “Internationalisme ou affirmation de la nation ? La coopération intellectuelle transnationale dans l’entre-deux-guerres”, Critique internationale, 52/3, ss.51-67.
  • LEFEBVRE Thierry (1995), “Représentations cinématographiques de la syphilis entre les deux guerres: séropositivité, traitement et charlatanisme”, Revue d’histoire de la pharmacie, sayı: 306, ss.267-278.
  • LEFEBVRE Thierry (2009), “Les films de propagande sanitaire de Lortac et O’Galop (1918-1919)”, 1895. Mille huit cent quatre-vingt-quinze, sayı: 59, ss.170-183.
  • LEVINE Alison J. Murray (2010), Framing the Nation. Documentary Film in Interwar France, Continuum, New York/London.
  • LOWY Vincent ve BONAH Christian (2007), “La propagande sanitaire par le film documentaire en France et en Allemagne. Réflexions à partir de deux exemples du milieu des années 1930: L’oeuvre Grancher et Erbkrank”, International Journal on the Audio-Visual Testimony / Cahier international sur le témoignage audiovisuel, sayı: 13, ss.85-99.
  • MILZA Pierre (1997), De Versailles à Berlin. 1919-1945, Armand Colin. ORGERON Devin, ORGERON Marsha ve STREIBLE Dan (2012), “Introduction”, Learning With the Lights Off. Educational Film in the United States, Oxford University Press, ss.3-14.
  • ÖZTÜRK Serdar (2005), Erken Cumhuriyet Döneminde Sinema, Seyir, Siyaset, Ankara, Elips Yayınları.
  • PARASCANDOLA John (1996), “VD at the movies : PHS Films of the 1930s and 1940s”, Public Health Reports, 111/2, ss.173-175.
  • PERNICK (1996), Martin, The black stork: eugenics and the death of «defective» babies in American medicine and motion pictures since 1915, Oxford University Press, New York.
  • PERNICK Martin S. (2007), “Early twentieth century health films as contributors to the histories of the medicine and of motion pictures”, Leslie J. Reagan, Nancy Tomes ve Paula A. Treichler (der.), Medicine’s Moving Pictures: Medicine, Health, and Bodies in American Film and Television, University of Rochester Press, ss.19-35.
  • PERRIN Charles (2001), “Les Offices du cinéma éducateur: de l’école au cinéma militant”, Didier Nourrisson ve Paul Jeunet (der.), Cinéma-école: aller-retour, Publications de l’Université de Saint-Etienne, ss.127-139.
  • ROFFAT Sébastien (2005), Animation et propagande. Les dessins animés pendant la Seconde Guerre mondiale, L’Harmattan.
  • SUMPF Alexandre (2007), “Le ‘grand muet’ à la campagne. Educateurs politiques, projectionnistes ambulants et paysans dans l’URSS des années 1920”, 1895.
  • Mille huit cent quatre-vingt-quinze, sayı: 52, ss.57-88. TAILLIBERT Christel (1999), L’Institut International du cinématographe éducatif. Regards sur le rôle du cinéma éucatif dans la politique internationale du fascisme italien, L’Harmattan.
  • VEZYROGLOU Dimitri (2004), "Les catholiques, le cinéma et la conquête des masses: le tournant de la fin des années 1920”, Revue d’Histoire Moderne et Contemporaine, 51/4, ss.115-134.
  • VIGNAUX Valérie (2002), “Femmes et enfants ou le corps de la nation L’éducation à l’hygiène dans le fonds de la Cinémathèque de la Ville de Paris”, 1895. Mille huit cent quatre-vingt-quinze, sayı: 37, http: //1895.revues.org/224
  • VIGNAUX Valérie (2007), Jean Benoit Lévy ou le corps comme utopie. Une histoire du cinéma éducateur dans l’entre-deux-guerres en France, Paris, AFRHC.
  • VIGNAUX Valérie (2009), “L’éducation sanitaire par le cinéma dans l’entre-deuxguerres en France”, S&R, sayı: 28, ss.69-85.
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Yrd. Doç. Dr. Özgür ADADAĞ

Dates

Publication Date: April 1, 2012

Bibtex @ { gsuilet96412, journal = {Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi}, issn = {1305-2411}, eissn = {2548-124X}, address = {Galatasaray University}, year = {2012}, volume = {}, pages = {29 - 61}, doi = {}, title = {Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema}, key = {cite}, author = {ADADAĞ, Yrd. Doç. Dr. Özgür} }
APA ADADAĞ, Y . (2012). Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (17), 29-61. Retrieved from http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/issue/7362/96412
MLA ADADAĞ, Y . "Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema". Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi (2012): 29-61 <http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/issue/7362/96412>
Chicago ADADAĞ, Y . "Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema". Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi (2012): 29-61
RIS TY - JOUR T1 - Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema AU - Yrd. Doç. Dr. Özgür ADADAĞ Y1 - 2012 PY - 2012 N1 - DO - T2 - Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 29 EP - 61 VL - IS - 17 SN - 1305-2411-2548-124X M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Galatasaray University Journal of Communication Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema %A Yrd. Doç. Dr. Özgür ADADAĞ %T Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema %D 2012 %J Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi %P 1305-2411-2548-124X %V %N 17 %R %U
ISNAD ADADAĞ, Yrd. Doç. Dr. Özgür . "Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema". Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi / 17 (April 2012): 29-61.
AMA ADADAĞ Y . Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi. 2012; (17): 29-61.
Vancouver ADADAĞ Y . Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi. 2012; (17): 61-29.