Yıl 2009, Cilt , Sayı 10, Sayfalar 123 - 144 2009-06-01

Visual Consumption on Printed Media in Dimension of Emotional Intelligence
Consommation visuelle sur des média imprimés dans la dimension de l'intelligence émotive
Duygusal Zekâ Boyutunda Yazılı Medyada Görsel Tüketim

Yrd. Doç. Dr. Sibel ONURSOY [1]

156 397

Nowadays, media are an important instrument affecting development of visual literacy and emotional intelligence. In media, visual messages carry over sub and side meanings along with their main connotation. Visually perceived symbols, images, photographs and drawings by the individuals play an important role in acquiring emotional literacy. Ability to reach, resolve, reveal visual sub and side meanings of the messages behind the main denotation is a progress to be examined between visual literacy and intellect development. Visual media contents help individuals to understand their feelings, requirements, to note their goals, to make their preferences and to recognize their own power. Individuals' self-knowledge, self-administration, self-motivation within the sphere of their own capacity to act, to think and to empathize or criticize the people seen in visual media constitute the scope of this inquisition. This study is an audience survey conducted on a sample of university students, readers of newspapers. Since emotional intelligence affects our individual and social relations, usage of emotional intelligence on pictures, images and information in media have been questioned in this study.
De nos jours, les média se propose comme un instrument important déterminant le développement de l'instruction visuelle et l'intelligence émotive. Dans les média, les messages visuels transportent des significations secondaires et latérales avec la connotation principale. Les symboles, les images, les photographies et les schémas visuellement perçus par les individus jouent un rôle important dans l'acquisition de l'instruction émotive. La capacité d'atteindre, de résoudre et d'indiquer des significations secondaires et latérales visuelles des messages derrière le signe principal est un progrès à examiner entre l'instruction visuelle et le développement intellectuel. Les produits visuels dans les média aident les individus à comprendre leurs sentiments, conditions, de noter leurs buts, font leurs préférences et identifient leur propre puissance. La connaissance de soi, l'autogestion, l'auto-motivation des individus dans la sphère de leur propre capacité d'agir, de penser et de faire de l'empathie ou de critiquer les personnes vues dans des média visuels, constituent la portée de cette recherche. Ce travail est une enquête d'audience faite surun échantillonnage composé des étudiants, lecteurs des quotidiens. Puisqu'elle détermine les relation sociales, l'intelligence émotive est questionnée dans cette étude à travers des images et des informations médiatiques.
Günümüzde medya, görsel okuryazarlık gelişimini etkileyen ve duygusal zekâ iletisi taşıyan önemli bir araç konumundadır. Medyadaki görsel mesajlar, asıl anlamlarının yanında birçok alt ya da yan anlamı da taşıyabilmektedir. Bireyin görerek algıladığı semboller, görüntüler, fotoğraflar ve çizimler duygusal okuryazarlık kazanımında önemli rol oynamaktadır. Görsel mesajlara erişme, çözme, gerçek anlamın dışında altında yatan alt ve yan anlamları ortaya çıkarma yetisi olan görsel okuryazarlıkla, duygusal zekâ gelişimi arasındaki ilişkinin irdelenmesi gerekli bir aşamadır. Medyada yer alan görsel ürünler bireylerin kendi duygularını, gereksinimlerini, hedeflerini tanıması, tercihlerini yapabilmesi ve sahip olduğu şahsi gücün farkına varmasında etkili olabilir. Bireylerin kendini tanımasında, kendi kendini yönetmesinde, yetenekleri doğrultusunda motivasyon sağlamasında, medyadaki görsel ürünlere konu olan insanlar gibi düşünüp davranabilme ya da gördükleri ile empati kurma ve gördüklerine eleştirel yaklaşma konusu bu araştırmanın kapsamı dahilindedir. Bu çalışma, örneklemini gazete okuru olan üniversite öğrencilerinin oluşturduğu ve anket yöntemi uygulanan bir izleyici araştırmasıdır. Basında yer alan fotoğraflara, görüntülere ve bilgilere karşı duygusal zekânın nasıl kullanıldığı bu çalışmada sorun edilmektedir.
  • AVRUPA KONSEY‹ PARLEMENTER B‹RL‹⁄‹ (2000), The Report Of The Committee On Culture And Education About Media Education, Strasburg: Avrupa Konseyi.
  • BARRY, Ann Mary Seward (1997) Visual Intelligence, Perception, Image And Manuplation in Visual Communication. USA: State University Of New York Press.
  • BERNARD, Malcolm (2002) Sanat Tasar›m ve Görsel Kültür, Ütopya Yay›nlar› Ankara.
  • DAMASIO, Antonio (1999) The Feeling of What Happens: Body and Emotion in the Making of Consciousness. Newyork. Harcourt Brace.
  • ERTÜRK, Y›ld›z Dilek ve GÜL, Ayflen Akkor (2006) Çocu¤unuzu Televizyona Teslim Etmeyin, Ankara: Nobel Yay›n Da¤›t›m.
  • GERBNER, George., Gross L., Morgan M. ve Signorelli N., “Living With Television: The Dinamics Of Cultivation Process” in Perspectives On Media Effects, Ed. Jennings Bryant and Dolf Zillman (Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum,1986), 28.
  • GOLEMAN, Daniel (2007) Duygusal Zekâ, Neden IQ’dan Daha Önemlidir?, Varl›k Yay›nlar›, ‹stanbul.
  • GRABER Doris (1980). Crime And The Public, New York: Praeger.
  • GRABER, Doris (1988) Processing the News: How People Tame the Information Tide (2nd edn.) New York, Longman.
  • GÜNAY, Do¤an V. (2003). Metin Bilgisi. Geniflletilmifl 2. Bask›, ‹stanbul: Multilingual Yabanc› Dil Yay›nlar›.
  • ‹fiMEN, Esra (2001) Duygusal Zekâ ve Problem Çözme, M.Ü. Atatürk E¤itim Fakültesi E¤itim Bilimleri Dergisi. S:111-124.
  • ODABAfiI, Yavuz ve Bar›fl Gülfidan (2007) Tüketici Davran›fl›, Mediacat Akademi, ‹stanbul.
  • ÖZER, Ömer (2005) “Yetifltirme Kuram›n›n Elefltirel Ba¤lam›nda De¤erlendirilmesi: Televizyonun Rezonans Etkisine Dair Bir Araflt›rma”. Kültür Ve ‹letiflim.
  • PARSA, Alev Fatofl (2007). “‹mgenin Gücü ve Görsel Kültürün Yükselifli”, Foto¤rafya, Say› 19, 01.15.2007, http://www.fotografya.gen.tr/cnd/index.php? sayi19
  • RTÜK ÖZEL ÇALIfiMA GRUBU SONUÇ RAPORU. (2007) Televizyon Programlar›ndaki fiiddet ‹çeri¤inin Müstehcenli¤in ve Mahremiyet ‹hlallerinin ‹zleyicilerin Ruh Sa¤l›¤› Üzerindeki Olumsuz Etkileri. 05.05.2008. http://www. rtuk.org.tr/sayfalar/DosyaIndir.aspx?icerik_id=a2716c31-f724-442c-9180- d52d36b6e495
  • SALOVEY Peter ve MAYER John D (1990) Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, Vol.9 No:3. Baywoodpublishing Company, Inc. 185- 221.
  • SMITH Ken., MORIARTHY, Sandra. ve di¤erleri (2005) Handbook of Visual Communication, U.S.A. Lawrence Earlbaum Associates, Inc. SOYKAN, Atilla. “Duygusal Zekâ (EQ) Kavramlar”, 05.05.2008, http://www. psikolojisayfam.com/kavramlar/duygusal-zekâ-eq.html
  • TEK‹NALP, fiermin ve UZUN, Ruhdan (2006) ‹letiflim Araflt›rma ve Kuramlar›. ‹stanbul, Beta Bas›m A.fi.
  • TOKTAMIfiO⁄LU, Murat (2003) Akl›n Öteki Sesi, Duygusal Zekâyla Baflar›, Birinci Bas›m. ‹stanbul: Kapital Medya Hizmetleri.
  • TU⁄RUL, Ceylan (1999) Duygusal Zekâ, Psikolojik De¤erlendirme, Terapi ve E¤itim Merkezi, Ankara.12-20.
  • UÇAR, Tevfik Fikret (2004) Görsel ‹letiflim ve Grafik Tasar›m, ‹nk›lap Yay›nlar›, ‹stanbul
Birincil Dil tr
Konular
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Yrd. Doç. Dr. Sibel ONURSOY

Bibtex @ { gsuilet96479, journal = {Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi}, issn = {1305-2411}, eissn = {2548-124X}, address = {Galatasaray Üniversitesi}, year = {2009}, volume = {}, pages = {123 - 144}, doi = {}, title = {Duygusal Zekâ Boyutunda Yazılı Medyada Görsel Tüketim}, key = {cite}, author = {ONURSOY, Yrd. Doç. Dr. Sibel} }
APA ONURSOY, Y . (2009). Duygusal Zekâ Boyutunda Yazılı Medyada Görsel Tüketim. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, (10), 123-144. Retrieved from http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/issue/7369/96479
MLA ONURSOY, Y . "Duygusal Zekâ Boyutunda Yazılı Medyada Görsel Tüketim". Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi (2009): 123-144 <http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/issue/7369/96479>
Chicago ONURSOY, Y . "Duygusal Zekâ Boyutunda Yazılı Medyada Görsel Tüketim". Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi (2009): 123-144
RIS TY - JOUR T1 - Duygusal Zekâ Boyutunda Yazılı Medyada Görsel Tüketim AU - Yrd. Doç. Dr. Sibel ONURSOY Y1 - 2009 PY - 2009 N1 - DO - T2 - Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 123 EP - 144 VL - IS - 10 SN - 1305-2411-2548-124X M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi Duygusal Zekâ Boyutunda Yazılı Medyada Görsel Tüketim %A Yrd. Doç. Dr. Sibel ONURSOY %T Duygusal Zekâ Boyutunda Yazılı Medyada Görsel Tüketim %D 2009 %J Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi %P 1305-2411-2548-124X %V %N 10 %R %U
ISNAD ONURSOY, Yrd. Doç. Dr. Sibel . "Duygusal Zekâ Boyutunda Yazılı Medyada Görsel Tüketim". Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi / 10 (Haziran 2009): 123-144.