
Alternatif Bir Haber Dergisi Olarak 
(Post) Express

Ar. Gör. Umur BEDİR
Ar. Gör. Emre Tansu KETEN 

galatasaray üniversitesi 
medya ve iletişim çalışmaları doktora öğrencisi

umurbedir@hotmail.com
marmara üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü

genel gazetecilik anabilim dalı doktora öğrencisi
emretansuketen@gmail.com

Abstract

(Post) Express as an alternative news magazine

In this study, it is examined how and in what ways the (post) 
Express revealed an alternative media activity along the twenty years 
in which it has continued its publication. In this context, the financial 
and administrative structure and content production style of Express is 
examined by considering the historical background of 1980’s and 90’s 
media and more spesifically news magazine publishing and also using the 
outputs of personel interviews with founding members of the magazine. 
As a result of this research, it is concluded that Express as an alternative 
medium is financially independent, adopt a horizontal organizational form 
based on friendship and allowing participation and also have an inclusivist 
sense of representation that include other social groups excluded by 
mainstream media. 

keywords: alternative media, express magazin



64 İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

Résumé

(Post) Express , un magazine alternatif d’information 

Dans cette étude, il s’agit de montrer de quelle manière on peut parler du 
magazine d’information (post) Express, publié pendant 20 ans, en tant qu’une 
éditon alternative. Pour ce faire, nous analyserons la structure financière et 
administrative du magazine Express, sa production de contenu, la situation du 
média et spécifiquement des magazines d’information entre les années 1980 
et 1990 tout en nous informant sur le contexte historique et nous appuyant 
sur la témoignage des éditeurs. Cette recherche nous montre que le magazine 
Express n’est pas financièrement dépendant et se contruit sur l’amitié avec une 
organisation horizontale, ouverte à la participation de tous et donne voix aux 
minorités exclues par les médias traditionnels. 

mots-clés : média alternatif, magazine express, magazine d’information

Özet

Bu çalışmada haber dergisi (post) Express’in, yayın hayatını sürdürdüğü 
20 sene boyunca, hangi yönleriyle ve nasıl bir alternatif yayıncılık faaliyeti ortaya 
koyduğu incelenmiştir. Bu bağlamda Express dergisinin mali ve idari yapısı ve 
içerik üretim mantığı, dergiyi ortaya çıkaran 80 ve 90’lı yıllarda medyanın ve özel 
olarak haber dergiciliğinin durumuna ilişkin tarihsel arka plan da göz önünde 
bulundurularak ve dergi kurucularıyla yapılan kişisel görüşmelerin bulgularından 
faydalanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda, alternatif bir mecra olarak 
Express dergisinin mali açıdan bağımsız olduğu, dostluk temeline dayanan, yatay 
ve katılıma izin veren bir örgütlenme biçimini benimsediği ve ana akım medyadan 
dışlanan toplumsal kesimleri de içine alan kapsayıcı bir temsil rejimine sahip 
olduğu ortaya konulmuştur. 

anahtar kelimeler: alternatif medya, express dergisi, haber dergiciliği



65İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

Giriş

İletişim bilimleri literatüründe “alternatif medya” kavramının neyi işaret 
ettiği tartışmalı bir konudur. Kimi yazarlar, bu kavramsallaştırma ile yerleşik ve 
kurumsallaşmış siyasetlere karşı geliştirilen alternatif ve köktenci siyasetlerin 
yayın faaliyetlerine dikkat çekerek, siyasi bir sınırlama içerisine girmekte (Mutlu, 
1998: 35); kimileri ise, özellikle son dönem yaygınlaşan şekliyle, geleneksel kitle 
iletişim araçlarına alternatif olarak konumlanan yeni medya ortamlarına vurgu 
yaparak, araçsal bir alan çizmeye çalışmaktadır.

Bu tartışmalar içerisinde, özellikle, medya kuruluşlarının ekonomik 
özerkliğinin/özgürlüğünün, alternatif bir yayın olarak kabul edilebilmesi için gerekli 
bir özellik olarak ön plana çıkartılması dikkat çekmektedir. Örneğin, Downing, 
alternatif medya kuruluşlarının sadece medya tekellerinden değil komünist/sosyalist 
partilerden de mali olarak bağımsız olması gerektiğini savunmaktadır (Downing, 
1984: 17). Dragon ise, bu görüşü üçüncü medya kavramıyla tanımlamaktadır. Ona 
göre birinci medya, medya tekellerinin bünyesindeki kuruluşları, ikinci medya ise 
komünist/sosyalist partilere bağlı kuruluşları nitelendirmektedir. Üçüncü medya 
ise, üç dünya teorisinin tahayyülündeki üçüncü dünya ülkelerine (bağlantısızlar) 
benzer şekilde, bu iki cepheden de bağımsız, ancak birbiriyle dayanışma içinde 
olan bir yapıda olmalıdır (Ceyhan, 2013: 89).

Alternatif medya alanını, alternatif siyasi mücadelelerle sınırlayanlarla, 
apolitik bir şekilde finansal bağlantısızlıkla nitelendiren bu yaklaşımlar birlikte 
değerlendirildiğinde, alternatif medya alanının özellikleri idari, mali ve içeriksel 
olarak üç başlıkta toplanabilir. Söz konusu özellikleri en net biçimde Bailey, 
Cammaerts ve Carpentier’in ana akım medya ile alternatif medyayı karşılaştıran 
yaklaşımında görmek mümkündür;

• Ana akım;
• Büyük ölçekli, geniş ve türdeşleştirilen bir izleyici kitlesine yönelmiş,
• Devlete bağlı kurumlardan veya ticari şirketlerden meydana gelen,
• Profesyonel kadrolardan müteşekkil hiyerarşik biçimde yapılanmış,
• Baskın söylem ve temsillerin taşıyıcısı olan kurumlar olarak nitelenebilir.
• Buna karşı alternatif olarak nitelendirilebilecek medyaların özelliği ise 

şöyle sıralanmaktadır;
• Küçük ölçekli ve çeşitliliklerine saygı duyulması suretiyle dezavantajlı 

gruplara, özel topluluklara yönelme.
• Devletten ve piyasadan bağımsız olma.
• Demokrasi ve çeşitlilik ilkeleri çerçevesinde izleyicilerin erişimini ve 

katılımını kolaylaştıran hiyerarşik olmayan örgütlenme yapısına sahip 
olma.

• Öz-temsilin öneminin vurgulanması ve baskın olmayan (hatta karşı-
hegemonik) söylem ve temsilleri barındırma (Bailey vd. 2008, 18).



66 İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

Alternatif bir yayın faaliyeti, her şeyden önce, ana akım medya kuruluşları 
içerisindeki üretim ilişkilerine bir alternatif sunmak durumundadır. Eşit işe eşit 
ücret, sendikalaşma, hiyerarşinin olmadığı bir çalışma ortamı ve hepsinden 
önemlisi “iş ilişkisi” denilen “yakınlık” kategorisinin yerine dostluk/yoldaşlık, 
alternatif bir yayın faaliyetinin içinde barındırması gereken koşullarıdır. Ana 
akım medya kuruluşlarındaki keskin hiyerarşi, editörler ve yöneticiler tarafından 
oluşturulan yeni aristokrasi, aynı işi yapanlar arasındaki ücret uçurumları ve 
sendikasız çalışma koşulları, bu kuruluşlarda çalışan medya emekçilerinin dürüst 
ve nitelikli bir gazetecilik/habercilik pratiği yapmasını engellemektedir (Adaklı, 
2010: 84-85). 

İkinci olarak, alternatif medya kuruluşları, mali olarak devlet, holding veya 
banka patronunun finansörlüğünde olmamalıdır. Buradaki temel kıstas, büyük 
sermaye gruplarından bağımsız, ekonomik silahlarla etkilenemeyecek bir yapı 
ortaya koyabilmektir.

Son olarak alternatif bir yayın faaliyeti, içerik üretimi olarak ana akım 
medyadan farklılaşmalıdır. Haber/konu seçimi, içerik dağılımı, haber sunum 
yöntemleri, haber söylemi, fotoğraf kullanımı gibi birçok başlıkta alternatif bir 
yayın, ana akımdan farklılaşmalıdır. Aslında alternatif yayınların bu özelliği, bir 
öncekiyle tamamen bağlantılıdır. Medyaya ekonomi-politik yaklaşımın savunduğu 
gibi, medya endüstrisinin üretim yapısı ve üretim ilişkileri, tek tek kapitalistlerin 
niyetinden bağımsız olarak, ürünün içeriğini de belirlemektedir (Yaylagül, 
2009: 172). Egemen üretim tarzının dışarısında konumlanamayan bir yayıncılık 
faaliyetinin, politik ve toplumsal hegemonik söylemin dışına çıkması da mümkün 
olmamaktadır. 

Bu çalışma, Express dergisinin bu üç başlıktan ikisi (mali ve idari yapı) 
açısından alternatif medya kategorisine ne ölçüde dahil edilebileceği sorusu 
üzerine kuruludur. Express dergisini, bu anlamda dikkate değer kılan birinci 
özelliği, dergiyi kuran kadroların, çeşitli ana akım medya kuruluşlarından koparak 
bir araya gelip, böyle bir dergiye hayat vermeleridir. Özellikle 1980'lerde 
yayımlanan Nokta dergisinde buluşup, sonrasında çeşitli ana akım medya 
kuruluşlarına dağılan bir grup gazeteci, medyanın giderek holdingleştiği bu 
dönemde, yıllar sonra buluşarak, kendi sermayeleriyle Express’i oluşturmuşlar 
ve ana akım haber dergiciliğine alternatif bir dergicilik faaliyetine başlamışlardır. 
Derginin ikinci özelliği ise alternatif medya sahasında oldukça geniş bir yer 
kaplayan siyasi örgütlenmeler tarafından çıkartılan yayınların aksine, hiç bir 
siyasi örgüte bağlı olmadan bu kadar uzun bir süre yayıncılık faaliyetini devam 
ettirebilmesidir (Göktürk, Aralık 2013). Türkiye'nin alternatif medya sahası 
incelendiğinde, herhangi bir siyasi örgüt veya demokratik kitle örgütü tarafından 
finanse edilmeyen yayınların azlığı dikkat çekicidir (Sözeri, 2007: 125). Bu noktayı 
vurgulamaktaki amaç, çok çeşitli gelir kaynakları bulunan siyasi örgütlenmelerin 
aksine sadece reklam ve satış gelirleriyle ayakta kalmak durumunda olan Express 



67İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

tarzı yayınların, maddi anlamda içinde bulunduğu dezavantajlı konumu ortaya 
koymaktır1.

Bu çalışmada, Express dergisi, mali ve idari yapısı, organizasyon biçimi 
ve içerik üretim süreçlerinde temel aldığı gazetecilik anlayış ve pratiği açısından, 
1980 sonrası medyanın ve özellikle haber dergiciliği pratiklerinin görünümüne 
ilişkin tarihsel arka plan da göz önünde bulundurularak incelenmiştir. Dergi 
kurucularından ve yazar kadrosundan isimlerle gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış 
kişisel görüşmeler araştırmanın temel ve özgün verilerini oluşturmaktadır. 
Alternatif medya bağlamında üçüncü kategoriyi oluşturan “içerik” başlığı ise 
bu araştırmanın kapsamı dışında tutulmuştur. Direkt olarak dergi içeriğinin 
incelenmesinden ziyade, içerik tercihini belirleyen ilkeler ve gazetecilik pratikleri 
üzerinde durulmuştur. 

Express dergisini ele almadan önce, bu yayını ortaya çıkaran tarihsel süreci 
ele almakta yarar bulunmaktadır. Özellikle medyada tekelleşme-holdingleşme 
eğilimlerinin ve siyasi baskıların, kendini iyiden iyiye hissettirdiği 1980 sonrası 
süreçte, Türkiye’de haber dergiciliği faaliyetlerinin nasıl bir seyir izlediği sorusu 
araştırma açısından merkezi bir öneme sahiptir. 

Türkiye’de Haber Dergiciliği

Türkiye’de 1831 yılında ilk gazetenin yayımlanmasından kısa bir süre sonra, 
1849-51 yılları arasında -Türkçe olarak- yayımlanan ilk dergi Vakayi-i Tıbbiye’dir. 28 
sayı çıkartılan bu dergi, tıp bilimiyle ilgili yazılara ve çevirilere yer vermiştir. Genel 
olarak bakıldığında, Osmanlı dönemi dergiciliği, Vakayi-i Tıbbiye’ye benzer bir 
şekilde, bilim, kültür ve sanat gibi alanları konu edinmiş, siyasetten uzak durarak 
ansiklopedist bir yayıncılık anlayışıyla var olmuştur (Toprak, 1984: 16).

Türkiye basın tarihine bakıldığında, dergiciliğin Cumhuriyet’in ilk yıllarıyla 
birlikte popülerleşmeye başladığı, dergi sayısının ve çeşidinin bu dönem arttığı 
görülmektedir. Haber dergisi olarak nitelenebilecek ilk Türkçe yayın 15 Mayıs 
1954 tarihinde, Time dergisinden esinlenerek kurulan Akis’tir. Metin Toker 
yönetiminde çıkartılan ve ilk dönemler Demokrat Parti iktidarına yakın bir yayın 
politikası izleyen Akis, zaman içerisinde DP muhalifi bir konuma geçmiş, bu 
nedenle 1959 senesinde bir ay süreyle kapatılmıştır (Topuz, 2014: 206). Akis’in 
27 Mayıs’ın hemen ardından çıkan ve askeri darbenin öyküsünü anlatan sayısı 150 
bin satmıştır. 1967 yılında çeşitli yeniliklere giderek yazar kadrosunu genişleten 
dergi, 1968 yılında ekonomik nedenlerle kapanmıştır (Kalyoncu, 2004). Akis’in ilk 
sayısında derginin amacı şöyle dile getirilmiştir:

1 Hala yayın hayatına devam etmekte olan Yeni Harman ve Spot gibi dergiler, hiçbir sermaye 
grubuna, siyasi parti ve örgüte dayanmadan alternatif yayıncılık yapmaları bağlamında istisna 
olarak görülebilir.



68 İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

Bir aktüalite dergisi medyana getirmek. Bir aktüalite mecmuası ki onu okuyan 
münevver, kendisini alakadar eden her mevzuu bulabilsin. Bir hafta içinde yurtta 
olup bitenleri toplu halde gözden geçirebilsin. Bizim ‘münevver’den anladığımız, 
kuyusunun dibinde yaşayan alim değildir. Çeşitli mevzularda derinliğinden 
ziyade genişliğine bir fikir sahibi bulunan, politikaya da meraklı, maça da giden, 
iktisadi meseleleri de takip eden, sinemayı da seven, kitap okuyan, hadiseleri 
bilen bir insan (Şahin, 1984: 57).

Akis, dinamik bir habercilik anlayışıyla, renkli bir uslübu haber dergiciliğine 
kazandırmış, kendisinden sonra yayımlanan haber dergilerine model olmuştur. 
Akis’in yanı sıra 1980 öncesi yayın yapan haber dergisi olarak Devir ve Kim dergileri 
anılabilir. Devir Dergisi, Altemur Kılıç tarafından, bankacı Kazım Taşkent ve 
TÜSİAD’ın destekleriyle, Time ve Newsweek dergileri örnek alınarak çıkartılmış, 
ancak yayın hayatı uzun süreli olmamıştır. Haluk Şahin bunun nedenini, derginin 
Ankara ayağını zayıf bırakmasının olarak açıklamaktadır (Şahin, 1984: 61).

Özcan Ergüder, Ali İhsan Göğüş, Sefa Balcıoğlu ve Orhan Birgit'in 3'er 
bin lira sermaye koyarak kurduğu Kim dergisi, 30 Mayıs 1958'de yayınlanmaya 
başlamış, DP tarafından bir ay süreyle kapatılmış, 1968'e kadar yayınlanmayı 
sürdürmüştür. Kim’in yazar kadrosunu, Emil Galip Sandalcı, Fikret Otyam, 
Refik Erduran ve Halit Refiğ, Tarık Dursun K., İlhami Soysal gibi muhalif isimler 
oluşturmuştur. Time dergisinin Türkiye muhabirliğini de yapan gazeteci Mehmet 
Ali Kışlalı’nın 1971 yılında yayımlamaya başladığı Yankı dergisi ise, daha popüler 
bir habercilik anlayışı ile cinsel içeriği kaynaştıran bir dergi olmuştur (Eryılmaz, 
2002: 211). 

12 Mart darbesi ile birlikte oluşan yeni siyasal iklime destek veren Yankı 
dergisi, uzun bir süre haber dergiciliği alanında tek başına var olmuştur. Bu durum 
12 Mart’a açıkça muhalefet edeceğini duyuran Ortam dergisinin çıkmasıyla 
değişmiştir. Kadrosunda Osman Arolat, Aydın Engin, Mümtaz Sosyal, Muammer 
Aksoy, Ali Sirmen gibi isimleri barındıran Ortam, baskılar nedeniyle sadece 8 ay 
ayakta kalabilmiştir. Sonrasında çıkartılan Yeni Ortam dergisi ise kısa bir süre 
sonra günlük gazete formatına geçmiştir (Şahin, 1984: 66).

Bu dönem yayımlanan haber dergilerine bakıldığında, politika haberlerinin 
ön planda olduğu, bunun yanında moda, sanat, sinema, spor gibi başlıkların 
da sunulduğu görülmektedir. İktidar yanlısı yayın yapan kişilere (örneğin Necip 
Fazıl’ın Büyük Doğu Dergisi) örtülü ödenekten para aktarılırken muhalif bir dergi 
olan Kim’in 1958 yılında kağıdının kesilmesi, birçok yayının ilan gelirlerinden 
yararlandırılmaması gibi örnekler (Topuz, 2014: 206), Demokrat Parti döneminde 
sansür politikalarının ekonomik boyutuna işaret etmektedir. Bunun yanı sıra, 
1980 öncesi dergicilik genel olarak değerlendirildiğinde, haber dergisi sayısının, 
diğer türden dergilere oranla çok düşük olduğu görülmektedir. 1923 ile 1963 
yıllar arasında bu oran ortalama yüzde 4’tür (Kocabaşoğlu, 1984: 10).



69İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

1980-90’larda Haber Dergiciliği ve Express’in Kökleri

1980 yılında açıklanan 24 Ocak Kararları ve 12 Eylül’de yapılan askeri 
darbe, toplumsal yaşamın bütün alanlarını olduğu gibi basını da ciddi bir şekilde 
etkilemiştir. Basın ve ifade özgürlüğünü muğlak ve anlaşılması güç ifadelerle 
kısıtlamaya zemin hazırlayan, ihlalleri meşrulaştıran 1982 Anayasası, Olağanüstü 
Hal Kanunu ve yeni Basın Kanunu’nda öngörülen ağır yaptırımlar (1983) basın 
üzerindeki siyasi baskıları arttırmıştır. Sözde liberal politikaların uygulandığı Turgut 
Özal döneminde dahi pek çok gazeteci öldürülüp tutuklanırken, en ağır darbeyi 
sosyalist çizgide, bağımsız veya sol örgütler çevresinde faaliyet gösteren dergiler 
almıştır. Doksanlı yıllarda da bu tablo değişmemiş, 1991 yılında çıkarılan Terörle 
Mücadele Kanunu kapsamında başta 2000’e Doğru, Nokta, Yüzyıl olmak üzere, 
pek çok sol-sosyalist dergi defalarca kapatılmış, toplatılmış veya yazarları çeşitli 
cezalara çarptırılmıştır (Topuz, 2014:162-163). 

Diğer yandan kağıt sübvansiyonlarının kaldırılması ve basın sektörünün 
kuralsızlaştırılması gibi nedenlerle, 1980’lerin ortasından itibaren gazeteci 
patron dönemi sona ermiş, basın kuruluşları hızlı bir şekilde başka alanlarda 
yatırım yapan holding patronlarının eline geçmeye başlamıştır. Bu süreçte 
küçük basın kuruluşları ağırlığını kaybederken, özel televizyon kanallarının da 
kurulduğu 90’lı yıllar boyunca tüm medya sektörü gibi dergi yayıncılığı da çeşitli 
büyük holdinglerin baskın olduğu bir sektör haline gelmiştir (Bulunmaz, 2011: 
237). Tekelleşme eğilimlerinin en önemli sonuçlarından birisi, gazetecilerin 
sendikasızlaştırılması ve medya sektöründe güvencesiz çalışma koşullarının 
yaygınlaşması olmuştur. Haber ve içeriğin magazinleştirilmesi ve gazetelerin git 
gide siyasi gündemden uzaklaşarak, ekonomiye, bireye ve tüketime odaklanan 
bir yaşam tarzı haberciliğine meyletmesi ise basın kuruluşları üzerindeki siyasi 
baskı ve tekelleşmenin diğer bir etkisi olarak görülebilir (Özgen, 2011: 470). 

Haberin magazinleştiği bu dönemde, gazetelerin sun(a)madığı ciddi 
haberleri sunma cesaretini gösteren haber dergileri ön plana çıkmıştır. Bu dergilerin 
en çok ses getireni Nokta’ysa da, Yeni Gündem ve 2000’e Doğru dergileri de, 
yayınladıkları dosyalar ve özel haberlerle, kendilerinden söz ettirmişlerdir. 1984 
yılında yayın hayatına başlayan Yeni Gündem, Murat Belge yönetiminde İletişim 
Yayınları tarafından kurulmuştur. İlk iki sene 15 günlük, 1986’dan itibaren ise 
haftalık olarak yayınlanan Yeni Gündem’in kadrosunu çoğunlukla Birikim dergisi 
çevresi oluşturmuştur. Cengiz Turhan, Ümit Kıvanç, Can Kozanoğlu, Tanıl Bora ve 
Tuğrul Eryılmaz dergiyi çıkaranlar isimler arasındadır. Ancak derginin Birikim’den 
farkı, çıkış yazısında da vurgulandığı gibi, teorik bir sol yayın olmaktan ziyade 
habercilik iddiasını taşımasıdır (Oktay, 2009: 37). Dört sene boyunca güncel 
siyasi konuları ve olayları işleyen dergi 1988 yılında kapanmıştır. Eryılmaz, Yeni 
Gündem’in siyasi çizgisini ve okur kitlesini şöyle açıklamaktadır:



70 İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

Nokta siyah Türkleri de fazla ihmal etmeden liberal ve solda beyaz Türkler için 
çıkarken, Yeni Gündem beyaz Türkleri de çok ihmal etmeden (Ayşe Silivri’nin 
Vakko’dan reklam koparma başarısı hâlâ bir efsane olarak anlatılır) daha az beyaz 
ve fakat daha solda Türkler için çıkıyordu (Eryılmaz, 2002: 213)

Dönemin bir diğer önemli dergisi de 2000’e Doğru’dur. Doğu Perinçek’in 
başyazarı ve genel yayın yönetmeni olduğu haftalık dergi, özellikle derin devlet 
ve Güneydoğu Bölgesi’ni konu alan haberleriyle gündem yaratmış, “Abdullah 
Öcalan röportajı” gibi o dönem çok riskli sayılabilecek metinler yayımlamıştır. 
Bu haberleri nedeniyle devlet baskısına maruz kalan derginin bazı muhabirlerinin 
“derin” güçler tarafından katledildiği iddia edilmektedir (Akdağ, 2004). Ayrıca 
2000’e Doğru, yayın politikası nedeniyle 1990’a kadar 22 kez toplatılmıştır. Turan 
Dursun ve Cemal Süreya gibi aydınların yazarlık yaptığı dergi, 21 Mart 1993’te 
günlük Aydınlık gazetesinin yayımlanma kararı nedeniyle kapatılmıştır. 

Bu dönemde Ercan Arıklı yönetimindeki Nokta dergisi muhalif yayın 
çizgisiyle önemli habercilik başarılarına imza atmıştır (Gönenç, 2007). 12 Eylül 
döneminin politik ruhuna aykırı kapakları ve konuları işleme biçimiyle Nokta, 
İSKİ Skandalı’ndan işkenceci polislere kadar birçok konuyu Türkiye kamuoyunun 
gündemine oturtmuş, yayımlandığı dönemde kendinden sıkça söz ettirmiştir. Bu 
özellikleriyle Nokta, Batılı anlamda haber dergiciliğinin Türkiye’deki en önemli 
temsilcisi olmayı başarmıştır. Bu dönem Nokta’yı yayımlayarak büyük bir risk alan 
Ercan Arıklı, derginin maliyetini, sahibi olduğu ve popüler yayın yapan Erkekçe ve 
Kadınca dergileriyle karşılamaya çalışmıştır (Akdağ, 2004). 

Nokta’nın kurucu ekibi, Arıklı’nın davetini kabul eden Ankara SBF Basın 
Yayın Yüksekokulu’ndan bir grup asistandır. 12 Eylül yönetiminin baskıları 
nedeniyle üniversitelerde başlayan istifalar, aralarında Tuğrul Eryılmaz, Uygur 
Kocabaşoğlu ve Yazgülü Aldoğan’ın da olduğu asistanları sektöre girmeye 
teşvik etmiş, Nokta dergisi bu ekip tarafından hazırlanmıştır (Eryılmaz, 2002: 
211). Kısa sürede başarı yakalayan, kadrosunu yeni isimlerle genişleten dergi, 
Ercan Arıklı’nın 1987 yılında günlük Söz gazetesini kurmasıyla birlikte sıkıntılı bir 
döneme girmiştir. Tuğrul Eryılmaz'a göre Arıklı’nın, sermayesini büyütme arzusu, 
Nokta’nın sahip çıktığı habercilik anlayışını büyük ölçüde zedelemiş ve git gide 
derginin içeriğine müdahale edilen bir döneme girilmiştir (Eryılmaz, 2002: 212).

Nokta’nın yakaladığı başarının ardından, Hürriyet Dergi Grubu 1987 yılında 
Nokta’ya rakip olarak kuşe kağıda basılı ve tümüyle renkli olarak Tempo dergisini 
yayınlamaya başlamıştır. Ardından Bilgin Grubu’na2 ait Bir Numara Yayıncılık’ın 
Aktüel’i gelmiş (1989); dergi, rakiplerinden farklı olarak boyutunu enden boydan 
iki parmak büyüterek satışlarını yükseltmiştir. Nokta’nın da içinde bulunduğu 

2 Dinç Bilgin 2000’lerin başına kadar medya alanında büyük yatırımları olan bir holding patronuydu. 
Sahip olduğu kuruluşlar arasında Show TV, ATV, Kanal 6 televizyonları, Yeni Asır, Sabah, Takvim, 
Fotomaç ve Bugün gazeteleri de bulunmaktaydı. Ancak Show TV’yi 1997’de Erol Aksoy’a, diğer 
kuruluşları ise 2002 yılında Ciner Grubuna satarak medya alanından büyük oranda çekilmiştir. 



71İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

Gelişim Yayınları ise 1989 yılında Günaydın, Tan ve Güneş gazetelerinin yanı 
sıra Veb Ofset’i elinde bulunduran Asil Nadir’e satılmıştır. Satışın ardından Ercan 
Arıklı, Sabah gazetesi sahibi Dinç Bilgin’le Bir Numara Yayıncılığı kurmuştur. 
Nokta, Asil Nadir’in medya sektöründen çekilmesiyle önce Bülent Şemiler’e 
ait Interpress Basın ve Yayıncılık A.Ş’ye geçmiş ardından 1994 yılında Masum 
Türker tarafından satın alınmıştır. Daha sonradan da pek çok defa el değiştiren 
Nokta dergisi, 2006 yılında yeni bir içerikle gündem oluşturmayı başarmış ve 
2007 yılının Nisan ayında Darbe ve Andıç dosyalarını yayımladıktan sonra polis 
baskınına uğramış ve kapanma kararı almıştır (Suiçmez, 2009: 86-88).

Nadir Grubu tarafından satın alınmadan önce, Nokta, şaibeli iş ilişkileri olan 
ve sansasyonel yaşantısı nedeniyle sürekli haberlere konu olan Asil Nadir’i kapak 
konusu yapmıştır (Adaklı, 2006: 178). Eleştirel bir biçimde ve derinlemesine 
hazırlanan bu haber Nadir’i oldukça sinirlendirmiş, sonrasında ise dergiyi satın 
almıştır. Nokta’nın Asil Nadir’e satılmasının bu hikayesi, dönemin, meslek 
ilkelerini piyasa kurallarıyla yıkıp geçen neo-liberal taarruzu hakkında fikir sahibi 
olmamızı sağlayacak öğreticiliktedir. 

Ana Akımdan Kopuş ve Alternatif Medya Olarak Express 

Dergi yayıncılığında 1980’li yıllarda başlayan yoğunlaşma hareketleri, 
1990’lı yıllarla beraber daha da artmıştır. 90’larla birlikte, “dergi yayıncılığının karlı 
bir alana dönüştüğünü gören ve büyümeyi hedefleyen gruplar, bu alana yatırım 
yapmaya başlamıştır (Sözeri, 2007: 112). Yine bu dönemde dergiler sayıca 
artmakla beraber, tematik hale gelmiş, sabit bir okur kitlesi oluşturmaya başlamış 
ve kurumsallaşma yoluna giderek uzun ömürlü olmuştur (Bulunmaz, 2009: 71). 

İleride Express dergisinde buluşacak olan gazeteciler de, 91-92 yıllarında 
Nokta’dan ayrılarak yoğunlaşma ve el değiştirme furyası nedeniyle çeşitli dergi 
ve gazetelere dağılmışlardır. Express dergisinden Yücel Göktürk Nokta’yı şöyle 
anlatmaktadır: “Dönem farklıydı, gerçekten de haberin hakkı verilirdi. Tam 
bir haber dergisiydi Nokta. Sahibinin de yegane işi buydu zaten, kendisi de 
ansiklopedicilikten geliyordu” (Göktürk, 2013). 

Nokta macerasının sona ermesinden sonra, ileride Express dergisini 
kuracak olan gazetecilerden bazılarının çalıştığı Milliyet Grubu’na bağlı Ekonomik 
Panaroma (EP) dergisinden üç gazeteci, derginin “Uzan Ailesi Nereden Koşuyor” 
başlıklı haberinin yarattığı kriz sonrası işten atılır. Derginin Uzan haberinin olduğu 
sayısının, Doğan tarafından piyasadan toplatılması ve Uzan’a barış eli uzatmak 
için üç gazetecinin işten atılması üzerine EP’de çalışmakta olan bütün gazeteciler 
istifa eder. 90’ların başında gazeteciler ellerindeki sosyal ve ekonomik haklarını 
henüz tam olarak kaybetmediği için, istifa eden bütün gazeteciler 212 sayılı 
kanunun kendilerine tanıdığı hakka3 istinaden kıdem tazminatlarını alır.

3 212 sayılı kanunun gazetecilere tanıdığı “mesleki tepki hakkı” (clause concience), yayın organının 



72 İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

Nokta’da başlayan birliktelik, sonrasında çeşitli dergi ve gazetelere 
dağılarak sekteye uğrasa da 1994 yılının Ocak ayında Express dergisinin 
çıkmasıyla sürdürülür. Express’in ilk sermayesi, EP’de yaşanan işten atma ve 
istifalar sonucu elde edilen tazminatlardan karşılanır (Göktürk, 2013). Derginin 
çıkışında yer alan isimler arasında Can Kozanoğlu, Aydın Demirer, Kemal Can, 
Sungu Çapan, Ümit Bayazoğlu, Erdir Zat, Siren İdemen, Ragıp Duran, Yücel 
Göktürk yer almıştır. Göktürk, Express’i kurma amaçlarını şöyle anlatmaktadır: 
“Milliyet Grubu resmen kendi dergisini toplattı ve bizim üç arkadaşımızı işten 
attı, biz de bunun üzerine istifa ettik. Orada biz işte noktayı koyduk. O toplu istifa 
edenlerden bir grup bu işi kendi kendimize yapalım, bu iş sermaye grubuyla 
olmuyor dedik” (Göktürk, 2013).

“Sahibinin sesi değil, kendi sesi” sloganıyla çıkartılmaya başlanan Express 
dergisi, 1997 yılına kadar haftalık olara k yayımlanmış, aynı yıl mali ve idari 
yetersizlikler nedeniyle kapanmak zorunda kalmıştır. Göktürk söz konusu süreci 
şöyle aktarmaktadır: “Biz haftalık dergi yapabileceğimizi sandık. Ancak haftalık 
dergi yapmak çok zor. Biz üç sene dayanabildik, sonra yıldık ve bıraktık. Artık 
haftalık yapamıyoruz dedik, borçlanıyorduk, gelir gideri karşılamıyordu” (Göktürk, 
2013). 

Dergi ekibi, Express dergisinin yayınına son vermelerinin ardından Roll 
ismiyle bir müzik dergisi yayımlamaya başlar. Aylık olarak çıkartılan Roll, kısa süre 
içerisinde ciddi bir etki yaratmış, (alternatif bir yayına göre) geniş bir okuyucu 
kitlesine ulaşmıştır. 2001 yılında Express aylık olarak yeniden yayına başlar. 
Express adıyla, kaldıkları yerden devam etmek istemediklerini belirten Göktürk, 
dönemin “moda” öneklerinden “Post”u da isimlerine ekleyerek yeni bir dergi 
çıkarmaya başladıklarını söylemektedir. Aylık Post-Express boyutu ve tasarımıyla 
da Express’ten farklılaşmaktadır. Bu dönem gerek eski Express müdavimleri, 
gerekse dergiyle yeni tanışan gençler tarafından ilgiyle karşılanan Post-
Express’te bir süre sonra yine bir isim sorunu baş gösterir: “Sol camianın ‘post’ 
lafından hoşlanmaması, gazete bayilerinde derginin isminin Posta gazetesiyle 
karıştırılmasından dolayı sıkıntılarla karşılaşmamız nedeniyle derginin ismini 
yeniden Express yaptık. Ama hala Post-Express diyenler var. Post’tan da tam 
anlamıyla kurtulamadık” (Göktürk, 2013).

Medyanın, gazetecilikle bir bağı olmayan holding patronları tarafından satın 
alındığı, reklam ve promosyon savaşları arasında haberciliğin niteliksizleştiği ve 
basın emekçilerinin güçsüzleştirildiği bir dönemde çıkan Express bağımsız ve 
sermaye gruplarından azade olmayı çok önemsemekte4, ancak bu bağımsızlığı 

siyasi çizgisinde meydana gelen bir değişiklik sonrası, gazetecilere tazminatlarını alarak işten 
ayrılma olanağı sağlamaktadır. 

4 Express’in, 1994 yılında ilk sayısının çıkışından önce hazırladığı afişte şunlar yazmaktadır: 
“Patronu yok, holdingi yok, şefi yok, partisi yok, tarikatı yok! İlkesi var, haysiyeti var, meslek 
ahlakı var! Sırtında yumurta küfesi yok; sorumluluk duygusu var! Kimseye diyeti yok, özgürlüğü 
var! Sahibinin sesi değil, kendi sesi...”



73İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

apolitiklik olarak algılamadığını özellikle vurgulamaktadır. Express’in 112. sayısının 
giriş yazısında bağımsızlık anlayışı şu şekilde açıklanmaktadır:

“Express her bakımdan bağımsız bir yayın. Hiçbir sermaye grubu veya türüyle, 
sivil toplum kuruluşuyla, fon mekanizmasıyla bağlantısı olmadığı gibi, hiçbir 
partiyle, örgütle, siyasal oluşumla da ilişkisi yok. Yüzde yüz bağımsız ve aynı 
zamanda yüzde yüz angaje. Neye angaje olduğumuzu Ocak 1994’te ilk sayımızda 
ilan etmiştik, 16 yıldır o söze bağlıyız: Savaşsız ve sömürüsüz, efendisiz ve 
tahakkümsüz bir dünya idealine. Bu angajman Express’in varoluş sebebi.” 
(Express, 2010b) 

Halkların Demokratik Partisi Milletvekili Sırrı Süreyya Önder’in 
değerlendirmesi de Express dergisinin bu yönüne dikkat çekmektedir: 

“Express mevcut sol siyasal yapılardan herhangi birinin ya da herhangi birkaçının 
bir kombinasyonu olabilir mi? Olamaz. X sol siyaset hareket ‘Express bizim yayın 
organımızdır’ diyemez. Açık söyleyeyim, hayatın o güne kadar ihmal ettiğimiz, 
bize önemsizmiş gibi gelen mikro alanlarının ne kadar da önemli olduğunu, 
gelecekte ne hal alacağını ortaya çıkarmak gibi bir işlevi oldu Express’in; kendi 
adıma, tüm sol siyasal bilinçlenmem kadar tek başına bir işlev gördü. Hakim 
bakışın görmediği yerden yaklaşma çabası, o deyimi kullanmak istemiyorum 
ama, ufuk açıcı.” (Önder, 2013)

Express dergisinin odağında, 2002 yılından beri AKP iktidarının kurmaya 
çalıştığı yeni neoliberal-İslamcı hegemonya ve sözde ona muhalefet edermiş 
gibi görünen, aslında bu hegemonyanın dayandığı temelleri sağlamlaştırmaktan 
öteye gitmeyen ulusalcılık ve sol-liberalizm gibi ideolojiler vardı. Ragıp Duran, 
Express’in 2002 sonrası mevcut Türkiye siyaseti içerisindeki tutumunu şu sözlerle 
aktarmaktadır: “Express, AKP iktidarına karşı her alanda sıkı muhalefet yaparken, 
kadim rejimin askerperver yaklaşımına ya da liberallerin gevşek tutumlarına 
prim vermedi. İktidar ile muhalefet arasında seçimini her zaman muhalefetten 
yana yapmış olsa da, muhalefette bulunan dogmatik, Kemalist ya da milliyetçi 
odaklardan uzak durmayı hiç unutmadı” (Duran, 2015).

Express, büyük politik tartışmaları konu edinmesinin yanında, “özel olan 
politiktir” mottosuyla, ekonomik, toplumsal ve kültürel dünya ile de aynı oranda 
ilgilenmiştir (Duran, 2015). Dergi, özellikle AKP döneminde artan özel yaşama 
müdahale politikalarını da eleştirel bir dille gündemleştirmiştir. Örneğin, sigara 
yasağının kapsamının genişletildiği 2009 yılında çıkan 96. sayısında, sigara 
yasağına açık olarak tavır almış, bu yasağı “neo-liberal faşizm” olarak nitelemiş ve 
John Berger ile Joe Jackson’ın sigara yasakları konusundaki eleştirel görüşlerini 
aktarmıştır (Express, 2009). 

Derginin sosyalist sol ile ilişkisi de önemli bir konudur. Express sol 
değerlere ve düşünce sistematiğine angaje bir yayın anlayışına sahip olduğunu en 
başından beri açıkça ifade etmekle birlikte, gerek dili, gerek organizasyon yapısı, 
gerekse de habere ve içeriğe bakış açısı hasebiyle herhangi bir siyasal örgütten 



74 İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

bizatihi uzak bir yayındır. Duran’ın ifadesiyle “yönlendirmeye, başkanlık/liderlik/
önderlik etmeye değil anlatmaya, bilgilendirmeye adanmış bir yayın politikası 
benimsemişti Express. Express’in konu olarak kapsama alanı da diğer sol ya da 
örgüt yayınlarından fersah fersah genişti. Sol adına siyaset yapan sağcıların pek 
hoşlanmadığı bir dergiydi Express” (Duran, 2015).

Derginin çıkarken kullandığı “sahibinin sesi değil, kendi sesi” sloganı bir 
süre sonra terk edilmiş, yerine, Mano Solo’nun bir şarkısına gönderme olarak, 
“Enternasyonal Şalala” sloganı, logo altında, kullanılmaya başlanmıştır. Aslında, 
bu slogan ile birlikte derginin yayın çizgisine ve diline genel olarak bakıldığında, 
Express’in doktriner bir dil yerine, mizah ve şiirle güçlendirilmiş, “şenlikli 
muhalefet” olarak nitelendirebileceğimiz, coşkulu bir dili kullandığını söyleyebiliriz. 
Ancak Express, “Enternasyonal Şalala” ile sol muhalefetin bir dilinin olmasının 
yeterli olmayacağını, onun bir “ses”e de ihtiyacı olduğunu vurgulamaktadır:

“Uzun zamandır solun yeni bir dil bulması, kurması tartışılıyor. Ama nasıl bir 
sesi olması gerektiğine dair somut bir şey pek söylenmiyor. Bizim önerimiz 
malum, ‘Enternasyonal Şalala’. Mano Solo’dan Marcos’a, John Berger’dan 
Jacques Brel’e, Mos Def’ten Mahsuni’ye, Dylan’dan Strummer’a, Hendrix’ten 
Kaygusuz’a uzanan o ses, o his...” (Express, 2010a).

Express’in, her iki döneminde de bazı konuları ısrarla işlediği görülmektedir. 
Kentsel dönüşüm, işçi mücadeleleri, ekolojik mücadeleler, Kürt sorunu, göçmen 
sorunları ve mücadelesi, iş cinayetleri dergi tarafından en sık işlenen konulardır. 
Express, Tekel Direnişi, Tuzla tersanelerindeki iş cinayetleri, Gülsuyu/Gülensu 
mahallerine yönelik kentsel dönüşüm hamleleri gibi tekil örnekleri birkaç sayı 
boyunca ayrıntılı bir şekilde okuyucularına sunarken; bugüne kadar “Kürt Sorunu”, 
“Hrant Dink”, “Neo-İslam”, “Gezi Direnişi” ve “Yeni Siyaset” başlıklarıyla özel 
sayılar hazırlamıştır. 

Express’in üzerinde durmakta ısrar ettiği bu konular, devlet baskısını 
da beraberinde getirir. Derginin Eylül 2009 sayısında İrfan Aktan imzasıyla 
yayımlanan “Bölgede ve Kandil’de Hava Durumu / Mücadele Olmazsa Çözüm 
Olmaz” yazısı nedeniyle yazar ve sorumlu yazı işleri müdürüne açılan davada, 
yazar İrfan Aktan “terör örgütü propagandası yapmak” suçundan 1 yıl 3 ay hapis 
cezasına, sorumlu müdür Merve Erol ise 16 bin TL’lik para cezasına mahkum 
edilir (Önderoğlu, 2010).

Express’te, (zaman içinde bir kısmı kaldırılan) çeşitli disiplin başlıkları 
bulunmaktadır. Radyo Express başlığında uluslararası haberler ve çeviriler 
yer almakta, Müzik Dolabı’nda yeni çıkan albümler değerlendirilmekte, Kıraat 
ve Dumanı Üstünde başlıklarında yeni çıkan kitaplar tanıtılmakta ve kısa 
kitap değerlendirmeleri yazılmakta, Radyo Brecht’te yeni medya ve bilişim 
teknolojileriyle ilgili güncel gelişmeler aktarılmakta, Ağır Çekim başlığında 
sinema sektöründen haberler yer almakta, bağımsız yapımlar tanıtılmakta, Meşin 



75İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

Yuvarlak’ta futbol yazıları ve haberleri sunulmakta ve Umut Mekanları’nda kentsel 
gündeme ve mücadeleye dair yazılar yayınlanmaktadır.

Express’in yayın çizgisine bakıldığında, yeni toplumsal hareketlerin bu 
çizgide önemli bir yer kapladığı görülmektedir. Express’in, geleneksel siyasetten 
dışlanan birçok konuyu gündeme getiren, hitap ettiği kamuoyu nezdinde görünür 
ve tartışılabilir kılan, yeni toplumsal hareketlerin ve hak mücadelelerinin (Yıldırım, 
2013: 81) bir arada ve sıklıkla konuşabildiği bir alan olduğu rahatlıkla söylenebilir. 
Feministler, ekolojistler, LGBTİ aktivistleri, vicdani red aktivistleri ve göçmen 
dayanışma hareketi mensupları, derginin sözlerini sıklıkla aktardığı kesimlerden 
yalnızca bazılarıdır. Göktürk, Express’in habercilik pratiğini bir söz aktarımı olarak 
tanımlıyor: “Bizim habercilik pratiğimiz ‘eyleyen özneler’i konuşturmak üzerine. 
Mesela Kazova İşçileri, bir şey yapmışlar. Bizim burada yapacağımız gidip onlara 
o şeyi anlattırmak. Mesele özneyi konuşturmak, bizim onun yerine konuşmamız 
değil” (Göktürk, 2013).

Merve Erol ise Express’teki özneleri konuşturma eğiliminin müzik dergisi 
Roll’dan geldiğini ifade etmektedir: 

Express, özellikle söyleşi ağırlıklı olan Roll’un da etkisiyle, ikinci (aylık) döneminde 
olayların faillerine daha fazla mikrofon tutmaya, söyleşi ve yazı dengesini daha iyi 
kurmaya başlamıştı. Daha önceki müzik dergilerinin aksine Roll, sözü asıl faile, 
müzisyenin kendisine bırakmayı arzuluyordu. Bu anlamda Express de, dışarıdan 
ahkâm kesme riskini en aza indirmeye çalışarak asıl özneleri dinlemeye çalıştı.” 

Bu bağlamda üzerinde durulması gereken diğer bir önemli nokta ise, 
gelen yazıların her daim “editoryal bir mercekten veya kurgudan geçerek” 
yayımlandığıdır. Ancak buradaki gayenin içeriğin kontrolünden çok okuma zevkinin 
yükseltilmesi olduğu ifade edilmektedir (Erol, 2014).

Özneleri konuşturma eğiliminin en doğrudan ifadesi derginin 19. yılına ve 
136. sayısına denk gelen Gezi Özel Sayısı’dır. Bu sayısında Express, direnişin 
doğmasını sağlayan mücadelelerin örgütleyicilerinden, direniş içerisinde 
görevler almış yapılara, LGBTİ aktivistlerinden, taraftar gruplarına kadar örgütlü 
veya örgütsüz, farklı politik öznelerin sözünü taşımıştır. Tüm bu politik özneler, 
Express mecrası üzerinden, kendi kimlik ve aidiyetlerinin yansıması olan öznel 
Gezi deneyimlerini, yine kendi ifadeleriyle aktarma olanağına kavuşmuştur. Erol, 
Gezi Özel Sayısı'nı hazırlama sürecini şöyle ifade etmektedir: 

Tabii Gezi’ye katılan herkesi, bütün örgütlü kesimleri yansıttığımızı söylemek 
mümkün değil, ama parka ilk gidenlerden ilk çadır kuranlara, barikatlarda 
duranlardan Gezi’ye uzanan çok çeşitli protestolarda (mesela Emek sineması) 
ısrar edenlere sözü bırakmaya, duvarlarda, Twitter gibi platformlarda üretilen 
sözü, pankartları, yazılamaları belgelemeye, müzikten sinemaya, çağdaş sanata, 
olaya farklı gözlüklerden bakmaya çalıştık. Görsellerde çoğu dostumuz olan 
geniş bir fotoğrafçı ağına başvurduk (Erol, 2015).



76 İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

Aynı günlerde, başka bir Gezi Özel Sayısı hazırlayan ana akım haber dergisi 
Tempo dergisinin, bu sayıda direnişin içerisindeki örgütlü özneleri geri plana itip, 
örgütsüzlüğü bütün direnişi kapsayan bir özellik olarak sunan, genel olarak direnişi 
“yaşam tarzı savunuculuğu” noktasına hapsedip apolotikleştiren ve onu sistem 
için kabul edilebilir ve pazarlanabilir bir ürün veya gösteri haline getiren üslubu 
göz önünde bulundurulduğunda, Express’in dönemin ana akım haber dergiciliği 
mantığından ne ölçüde farklılaştığını daha iyi anlamak mümkündür. 

Express’in Mali ve İdari Yapısı

Express dergisinin ekonomik girdisini sadece yayınevlerinden gelen 
reklamlar ve dağıtımcı firma ile kitapçılardan gelen dergi satışları oluştururken, 
gider kalemleri ise matbaa ve büro masraflarıdır. Yukarıda aktardığımız Tempo’nun 
reklam tarifesine karşılık, Express’in kapak içleri reklam bedeli bin TL civarındadır. 
Dergiye emek verenlerin hiçbiri düzenli bir maaşa sahip değildir. Reklam ve 
satıştan elde edilen gelir, matbaa ve büro masrafları aradan çıkarıldıktan sonra, 
dergi çalışanları arasında eşit bir şekilde bölüştürülmektedir. Özel durumlarda ise 
dostluk ve dayanışmanın devreye girdiği dergide; örneğin, bir dergi çalışanının 
‘yan iş’ (çeviri, redaktörlük gibi) bulması durumunda payına düşen gelire ihtiyacı 
olmadığını söyleyerek, o paranın diğer çalışanlara yine eşit şekilde bölüşümü 
mümkün kılınmaktadır:

Paranın eşit bölüşümü noktasında itirazlar da oluyordu. Ancak bu itirazlar dergiye 
daha az emek ve beceri koyanlardan geliyordu. Bu bir sosyalizm sorunu. Bizim 
bu aşamada yapmamız gereken bu. Kaç kişiyiz; kaç lira var 700 lira var, kişi 
başı 100 lira. Bizim durumumuz budur. Tüm hesap ve kitabın şeffaf olması çok 
önemli (Göktürk, 2013).

Derginin satış rakamı üç bin civarındadır. Dolayısıyla dergi özellikle ilk 
dönemlerinde çok sefer zarar etmiş ve borçlu duruma düşmüştür. 

Express’in künyesinde ise, yasal olarak zorunlu alanlar (imtiyaz sahibi 
ve sorumlu yazı işleri müdürü) dışında herhangi bir idari görev belirtilme-
mekte, derginin asıl kadrosuyla birlikte, ilgili sayıya bir şekilde katkı sunmuş 
herkes “katkıda bulunanlar” başlığı altında sıralanmaktadır. Dergi içeriğinin 
belirlenmesinde hiyerarşik bir işleyiş izlenmemekte, herkesin katkı sunup, etki 
edebileceği bir yapı benimsenmektedir. Dergiye katkı sunan muhabir ve yazarlara 
telif verilmemekte, içerik üretimi gönüllülük esasına binaen gerçekleştirilmektedir. 
Dergide düzenli haber toplantıları yapılmamakta, içerik çeşitli sosyal ortamlarda 
yapılan görüşmeler sonucunda ve e-posta grubunda belirlenmektedir. Göktürk, 
Express’in çalışma tarzı ile ilgili şunları söylemektedir: 

“Biz bu işin dışında da bir aradayız; beraber top oynuyoruz, sinemaya gidiyoruz. 
Tüm bu meseleleri de bir aradayken konuşuyoruz. Hiçbir şekilde haber toplantısı 
yapmıyoruz. E-posta grubumuz var ve oradan haberleşiyoruz. Bu işin merkezinde 
dostluk duruyor. İşin temeli o. Profesyonel bir ilişkiden çok dostluk duruyor ve 



77İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

bu halen devam eden bir dostluk. Nokta’dan beridir beraberiz, 20 seneden bile 
önceye dayanıyor ilişkilerimiz (Göktürk, 2013).

Ancak genel hatlarıyla bakıldığında bizzat dergi mutfağında olan, dergiye 
düzenli içerik ve katkı sunan bir ekibin yanında, bu çekirdek ekibin çevresinde 
yer alan ve dergiye daha düzensiz katkı sunan bir grubun bulunduğunu söylemek 
mümkündür. Hatta dergi, yurttaş gazeteciliği olarak anılabilecek okur katkısından 
da beslenmiştir (Erol, 2015). Dolayısıyla Express’in organizasyon yapısını 
merkezden dışarı doğru esnekleşen ve dergiye bağlılığı azalan çekirdek ekip, 
destek ekip ve okuyucu-yurttaş şeklindeki üçlü bir kategori olarak ele alabiliriz.

Derginin kurumsal bir yapıya sahip olmadığını ve profesyonel bir iş 
bölümünün bulunmadığını söylemek mümkündür. Bu durum Express’i özellikle 
sektöre yeni giren genç gazeteciler için, haberin üretiminden yayımına, hatta 
dağıtımına kadar pek çok süreci öğrenebilecekleri bir okul durumuna da 
getirmektedir. Tabii bunda dergi içerisindeki hiyerarşik olmayan, dostane ve 
geliştirici ilişki biçiminin de unutmamak gerekir. Marmara Üniversitesi İletişim 
Fakültesi öğrencisiyken Express ekibine dahil olan Erol’un anlatımı durumu 
özetlemektedir: 

Bu gazeteci çevresiyle biraz da tesadüfler sonucu karşılaştık, hayatımdaki ilk 
söyleşileri, izlenim ve yorum yazılarını onların yönlendirmesiyle, teklifiyle, 
tavsiyesiyle yazdım. Çokça tökezledim, ama her seferinde desteklendim, 
bir süre sonra da derginin temposu okulun ritmine baskın çıktı. O dönemin 
Koordinasyon oluşumundan daha pek çok genç insan Express’e bu şekilde 
bağlanmıştı (bir süre sonra bir Kampüs sayfası da oluşmuştu). Diyebilirim ki 
hakiki basın-yayın okulu benim için üniversiteden de fazla Express ve sonraki 
haftalık futbol dergisi Meşin Yuvarlak, aylık müzik dergisi Roll, Bir+Bir oldu... 
Kendi adıma, muhabirlikten musahhihliğe, matbaa kontrolünden dağıtıma, 
ucundan da olsa mizanpaja kadar derginin her şeyine bulaşmışımdır, diğer 
arkadaşlarım gibi (Erol, 2015). 

Sonuç ve Değerlendirme

Hiçbir sermaye grubuna ve siyasi oluşuma bağlı olmayan Express dergisinin, 
‘alternatif yayıncılık’ çizgisinde durduğu açıkça görülmektedir. Bu çalışmada mali 
yapısı, idari yapısı ve üretim süreci açısından ele alınan Express’in, kendisini 
yayınevi reklamları, dergi satışları ve abonelik sistemiyle idame ettirdiği ve kar 
amacı gütmediği görülmektedir. İdari işleyişin, hiyerarşik bir iş ilişkisi ile değil, 
tersine ‘dostluk’ ve gönüllülük temelli yatay bir ilişki dolayımıyla kurulduğu açığa 
çıkmaktadır. Öte yandan yayın, belirli bir mekâna bağlı kalmadan çalışmakta, sabit 
bir çekirdek kadroya sahip olmanın yanında dergiye katkı sunan isimler her sayıda 
farklılık göstermekte, hatta okuyucu da bizzat dergiye katkıda bulunabilmektedir. 
Dergi örgütlenmesinin esnekliği ve gayri merkezi oluşu önemli bir husus olarak 
göze çarpmakta, bu ise yönetim anlayışının katılıma açık ve şeffaf biçimde 
işlemesini sağlamaktadır. 



78 İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

İçerik üretiminde ise reklam gelirlerini arttırmanın bir yolu olarak magazinel 
ve sansasyonel yayıncılık anlayışını odağa alan ana akım haber dergilerinin 
aksine, Express, ‘eyleyen özne’ olarak tanımladığı kesimlere söz hakkı tanımakta 
ve onların eylemlerini gündemleştirerek ana akımdaki çarpık temsil krizine karşı 
alternatif bir yayın olarak karşımıza çıkmaktadır. Dergi siyasi arenada var olan 
neoliberal İslamcı, sol liberal veya ulusalcı-milliyetçi hegemonya projelerine 
yönelik muhalif tutum takınmasının yanı sıra bu perspektiflerin görünmez kıldığı 
kimi konuları gündem haline getirebilmektedir. Hatta Express her ne kadar 
sol-sosyalist anlayışı merkeze alarak yayın yapsa da, bu anlayışın Türkiye’deki 
gelenekselleşmiş dil ve muhalefet kalıplarını da zorlayan bir üslup ve içeriği tercih 
ettiği söylenebilir. 

Liberal demokrasinin dayandığı temsil sistemi, bugün, modern 
demokrasinin meşruiyet krizinin de temel nedenidir. Çünkü temsili demokraside, 
yurttaşlar yasaların yaratıcısı olmaktan çıkarılmıştır. Burada halkın iradesi 
seçilmişlerin iradesiyle sınırlandırılmaktadır (Doğanay, 2003). Gezi direnişinin de 
gerekçelerinden biri, halkın, böylesi bir demokrasi anlayışında temsil bulamıyor 
olmasıydı. Ve halk bu isyanda, hakkı olan şeyi derme çatma ve kendisine söz hakkı 
dahi tanımayan lütufkar bir ‘temsil’ ile değil, ‘doğrudan’ talep etmek istediğini dile 
getirmişti. 

Siyaseten başlayan bu temsil sorunu modern toplumlarda tüm kurumlara 
ve yapılara, kısacası toplumsalı ilgilendiren her şeye nüfuz etmektedir. Basın 
da buna dahildir ve hatta bu krizden en çok etkilenen durumundadır. Basındaki 
temsil anlayışının liberal demokrasilerdeki temsil krizinden bağımsız olmaması ve 
benzer bir işleyiş sergilemesi, orada da ‘eyleyen’ öznelerin dışlanması sorununu 
doğurmaktadır. Anaakımın temsil sistemindeki rolünü belirleyen ölçütün yüksek 
okur/izleyici kazanma çabası olması ve bunun da reklam ve izlenme kaygısı 
ile siyasi iktidarın güdümünde olma çerçevesinde şekillenmesi, onun temsil 
anlayışını da çıkmaza sürüklemektedir. Bu noktada alternatif bir yayıncılığın 
önemi daha açık bir şekilde hissedilmekte ve görülmektedir. 

Express dergisinden Yücel Göktürk’ün derginin habercilik pratiğini 
özetlerken ‘eyleyen öznelere’ dikkati çekerek, “Bizim habercilik pratiğimiz 
‘eyleyen özneler’i konuşturmak üzerine. Mesele özneyi konuşturmak, bizim 
onun yerine konuşmamız değil” diyerek izah ettiği şey ise, Duncombe’nin 
alternatif medya kurumlarının en önemli özelliklerinden birisi olarak öne sürdüğü, 
yazar ile okur, üretici ile tüketici ayrımının bulanıklaşmasına bir örnektir (aktaran 
Atton, 2002: 23). Express, temsili demokrasilerin karşısına kurucu bir alternatif 
olarak konulan ‘katılımcı demokrasi’ modelinin medyadaki timsali gibidir. Ana 
akım medyadaki üretim ilişkilerine, hiyerarşik düzene ve içerik üretimine karşı bir 
alternatif olarak Express, ‘temsil’ noktasında da ayrı yerlerde durmaktadır. 

Gelinen noktada Express, 2001 yılında başladığı Post-Express dönemini 
2014 yılında sona erdirmiş bulunmaktadır. Yücel Göktürk “Odak Ayarı” isimli 



79İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

yazısında bu kararın gerekçesini şu sözlerle açıklamıştır: “Yeni Türkiye’ye 
(AKP hegemonyasının ifadesi olan) karşı yeni raylar döşemek bir mecburiyet. 
Yeni zeminler, çoğulcu ve birleşik mücadele zeminleri oluşturmak yeni eylem-
eyleme biçimleri bulmak pratiğe dökmek... Peki nasıl? Bu geniş katmanlı soruyu, 
bütünlüklü bir karşılık verebilmek için, faaliyet alanımıza doğru daraltalım. Nasıl 
bir yayın? Biraz daha daraltalım: Nasıl bir Express?" (Göktürk, 2015). Ekip, tam 
da bu soruyu yanıtlamak için bir odak ayarı gerektiği düşüncesiyle yayına kısa 
süreli ara vermek düşüncesindedir. Bu aranın sonrasında format açısından ne 
tür bir yenilenmenin olacağı ise muallakta bırakılmıştır: Tekrar basılı mevsimlik 
bir dergiye, e-dergiye veya mevcut web sitesi üzerinden çevrimiçi bir yayına 
dönüşmek gibi olasılıkların bulunduğu ifade edilmektedir. 

Bu noktada Express deneyimi belki de alternatif haber dergiciliğinin 
geleceği üzerine çözülmeyi bekleyen çok önemli, hatta kilit bir meseleye ışık 
tutmaktadır. Dergi yönetiminin hiyerarşik biçimde ve sahiplik ilişkisi temelinde 
işlememesi, esnek ve gayri-merkezi örgütlenme biçimi gibi, yayının demokratik 
ve katılımcı yapıda olması bağlamında olumlu değerlendirdiğimiz kimi özellikler, 
bazı handikapları da içinde barındırıyor olabilir mi? Özellikle yayının sürekliliği ve 
sistematik işleyişi göz önünde bulundurulduğunda, Express’in ara vermesine 
neden olan sorunların arasında, esnek yapısının ve ona bağlı olumsuz yan 
etkilerin bulunduğu gerçeği yadsınamaz. Derginin kurucu ekibinden olan Duran’ın 
ifadesi de bu yargıyı destekler niteliktedir: “Medya mülkiyet yapısı her halükarda 
bir işverenin sermayesine dayanmadığı için olumlu ama bu yapının maalesef 
çok da sistematik bir şekilde işleyemediği ve kalıcı olmadığı anlaşıldı. Yönetim 
tarzının egemen medyanınkinden, haliyle çok farklı, yani demokratik olduğunu da 
biliyorum. Bu iki nokta önemli… Hatta tayin edici…” (Duran, 2015) Bu bağlamda 
Express’in ve gelecekte onun takipçisi olabilecek yayınların, hem demokratik 
işleyiş biçiminden ve alternatif bir içerik üretiminden, hem de alternatif ve 
bağımsız duruştan taviz vermeden, kalıcılığı ve sürekliliği yakalamanın yolunu 
nasıl bulacağı, alternatif medya kurumları açısından önemli bir soru olarak öne 
çıkmaktadır.

Kaynakça

ADAKLI G. (2006), Türkiye’de Medya Endüstrisi: Neoliberalizm Çağında 
Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri, Ankara: Ütopya Yayınları.

ADAKLI G. (2010), “Gazetecilik Etiğini Belirleyen Yapısal Unsurlar: Medya ve  
Kontrol Sorunu”, Televizyon Haberciliğinde Etik, Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel 
(Ed.), Ankara: Fersa Matbaacılık, s. 61-96.

AKDAĞ E. (2004), “Darbe İle Başladı, Değişimle Noktalandı”, Aksiyon, www.
aksiyon.com.tr/aksiyon/haber-9186-26-darbe-ile-basladi-degisimle-noktalandi.
html, Erişim Tarihi: 22.09.2013.



80 İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

ATTON C. (2002), Alternative Media, Londra: Sage Pub. 

BAILEY O.G. CAMMAERTS, B. CARPENTIER, N. (2008), Understanding 
Alternative Media, Maidenhead: Open University Press.

BULUNMAZ B. (2011), “Holdingleşme Ekseninde Türk Medyasında Tekelleşme 
Sorunu” Öneri Dergisi, Sayı: 36, s. 237-246.

CEYHAN Ç. (2013), “Alternatif Değil Anarşist: Ahali Gazetesi ve Haber Odasında 
Etnografi”, Sahanın Sesleri: İletişim Araştırmalarında Etnografik Yöntem, 
İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.

DOĞANAY Ü. (2003), Demokratik Usuller Üzerine Yeniden Düşünmek, 
Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.

DOWNING J.D.H. (1984), Radical Media: The Political Experience of 
Alternative Communication, Boston: South End Press.

ERYILMAZ T. (2002), “Haber Dergiciliği: ‘Bir Tür Hatırlıyorum’ Yazısı”, Birikim, 
Sayı: 151-152, s. 211-214.

GÖKTÜRK Y. (2014), “Odak Ayarı”, Bir+Bir, http://birdirbir.org/odak-ayari/#sthash.
kdbWiym4.P7euugoI.dpuf , Erişim Tarihi: 26.12.2014.

KALYONCU C.A. (2004), Haber Dergiciliği Akis İle Başlıyor, Aksiyon, http://
www.aksiyon.com.tr/aksiyon/haber-9183-26-haber-dergiciligi-akis-ile-basliyor.
html, Erişim Tarihi: 20.09.2013.

KOCABAŞOĞLU U. (1984), “Cumhuriyet Dergiciliğine Genel Bir Bakış”, 
Türkiye’de Dergiler Ansiklopediler, İstanbul: Gelişim Yayınları.

MUTLU E. (1998), İletişim Sözlüğü, Ankara: Ark Yayınları.

OKTAY S. (2009), 12 Eylül Sonrası Solun Teorik Kurgusu İçerisinde Yeni 
Gündem Dergisinin Yeri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik 
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

ÖNDEROĞLU E. (2010) Gazeteci Aktan'a Hapis, Express'e Para Cezası, Bianet, 
http://www.bianet.org/bianet/ifade-ozgurlugu/122521-gazeteci-aktana-hapis-
expresse-para-cezasi, (Erişim Tarihi: 15 Aralık 2014).

ÖZGEN M. (2011), «1980 Sonrası Türk Medyasında Gelişmeler ve Magazin-
leşme Olgusu», http://www.siyasaliletisim.org/dr-bahadr-kaleaas/prof-dr-murat-
oezgen/221, Erişim Tarihi: 17 Aralık 2014.

SÖZERİ C. (2007), Türkiye’de “Bağımsız Haber Dergiciliğinin Ekonomik Sorunları: 
Nokta Dergisi Örneği”, İleti-ş-im, Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi 
Hakemli Akademik Dergisi, Sayı: 7, s. 103-128.

SUİÇMEZ M. (2009), Dergi Haberciliği ve Nokta Dergisi, Yayımlanmamış 
Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

ŞAHİN H. (1984), “Haftalık Haber Dergileri”, Türkiye’de Dergiler Ansiklopediler, 



81İleti-ş-im 22  •  Haziran 2015

İstanbul: Gelişim Yayınları.

TOPRAK Z. (1984), “Fikir Dergiciliğinin Yüz Yılı”, Türkiye’de Dergiler 
Ansiklopediler, İstanbul: Gelişim Yayınları.

TOPUZ H. (2014), II. Mahmut’tan Holdinglere Türk Basın Tarihi, İstanbul: 
Remzi Kitabevi.

YAPAR-GÖNENÇ A. (2008), “Türkiye’de Dergiciliğin Tarihsel Gelişimi”, İstanbul 
Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı:29, ss. 63-78.

YAYLAGÜL L. (2009), Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel 
Yaklaşımlar, Ankara: Dipnot Yayınları.

YILDIRIM Y. (2013), Sosyal Forum’dan Öfkelilere, İstanbul: İletişim Yayınları.

Süreli Yayınlar

Express, Sayı: 103, 2010a

Express, Sayı: 112, 2010b

Görüşmeler

Yücel Göktürk, Aralık 2013

Ragıp Duran, Şubat 2015

Merve Erol, Mart 2015




