Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Kurumları İşletmeciliği Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Algıları ile Olumlu Gelecek Beklentileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 249 - 264, 30.04.2024
https://doi.org/10.18506/anemon.1418427

Öz

Araştırma, Sağlık Kurumları İşletmeciliği öğrencilerinin bireysel yenilikçilik (inovasyon) algıları ve olumlu gelecek beklentileri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evreni, Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Senirkent Meslek Yüksekokulu’nda Sağlık Kurumları İşletmeciliği programına kayıtlı eğitim-öğretim hayatına aktif devam eden 173 öğrenciden oluşmaktadır. Bu çalışma, Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Etik Kurulu tarafından 02.10.2023 tarih ve 163/01 no’lu karar ile uygun bulunmuştur. Ayrıca Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı’ndan anketin Senirkent MYO öğrencilerine uygulanabilmesi için 13.10.2023 tarih ve 58845 sayılı yazı ile bilimsel çalışma izni alınmıştır. Örneklem, tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Veriler; “Kişisel Bilgi Formu”, “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” ve “Olumlu Gelecek Beklentisi Ölçeği” kullanılarak anket uygulanması yoluyla toplanılmıştır. Programa uygun hale getirilen veriler ile SPSS programında frekans-yüzdeleme, aritmetik ortalama, standart sapma, Pearson korelasyon, Independent Samples T-Test, One Way Anova ve çoklu doğrusal regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin, annelerinin %39,7’sinin ve babalarının %30,9’unun ilkokul mezunu oldukları, %32,4’ünün aylık hane gelirinin 11402 TL’nin altında olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin bireysel yenilikçilik ölçeği alt boyutlarına ilişkin olarak; değişime direnç düzeylerinin orta seviyede olduğu, fikir önderliği, deneyime açıklık ve risk alma düzeylerinin ise orta seviyenin üzerinde olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin olumlu gelecek beklentilerinin ise orta seviyenin üzerinde olduğu tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Etik Kurul İzni makale içerisinde belirtilmiştir.

Destekleyen Kurum

-

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2018). Veri çözümleme teknikleri, A. Şimşek (Ed.) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde, Anadolu üniversitesi yayınları, 162-195.
  • Berg, T., Bowen, T., Smith, C., & Smith, S. (2017). Visualising the future: Surfacing student perspectives on post-graduation prospects using rich pictures. Higher Education Research and Development, 36(7), 1339–1354.
  • Bodur, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik (inovasyon) düzeyleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 139–148.
  • Ehtiyar, V. R., Ersoy, A., Akgün, A., & Karapınar, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin geleceğe yönelik tutum ve olumlu gelecek beklentilerinin psikolojik iyilik halleri üzerindeki etkisi. Mediterranean Journal of Humanities, 7(2), 251–262.
  • Ertuğ, N., & Kaya, H. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(3), 192–197.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.), Boston: Pearson.
  • Hurt, H. Thomas, Joseph, Katherine, Cook, Chester D., (1977) Scales for the measurement of innovativeness, Human Communication Research, Volume 4, Issue 1, September, 58–65.
  • Işık, C., & Türkmendağ, T. (2016). Atatürk Üniversitesi Turizm Fakültesi öğrencilerinin bireysel yenilikçilik algılarının belirlenmesi. Turizm Fakültesi Dergisi, (January), (1), 70–99.
  • İmamoğlu, E. O., & Güler-Edwards, A. (2007). Geleceğe ilişkin yönelimlerde benlik tipine bağlı farklılıklar. Türk Psikoloji Dergisi, 22(60), 115–132.
  • Kılıçer, K., & Odabaşı, H. F. (2010). Bi̇reysel yeni̇li̇kçi̇li̇k ölçeği̇ (BYÖ): Türkçeye uyarlama, geçerli̇k ve güveni̇rli̇k çalışması. Hacettepe Egitim Dergisi, (38), 150–164.
  • Korucu, A. T., & Olpak, Y. Z. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özelliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 111-123.
  • Mamani-Benito, O., Carranza Esteban, R. F., Caycho-Rodríguez, T., Castillo-Blanco, R., Tito-Betancur, M., Alfaro Vásquez, R., & Ruiz Mamani, P. G. (2023). The influence of self-esteem, depression, and life satisfaction on the future expectations of Peruvian university students. In Frontiers in Education (Vol. 8). Frontiers Media SA, 1-7.
  • Rogers, E. M. (1983). Diffusion of Innovations. The Free Press (3rd edition). New York, USA.
  • Şimşek, A. (2018). Evren ve örneklem, A. Şimşek (Ed.) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde, Anadolu üniversitesi yayınları, 108-133.
  • Susilawati, E., Khaira, I., & Pratama, I. (2021). Antecedents to student loyalty in Indonesian higher education institutions: The Mediating Role of Technology Innovation. 21(3), 40-56.
  • Şirin-Deveci, H., Şirin, E. F., & Erdoğan, A. (2023). Belirsizliğe tahammülsüzlük ve olumlu gelecek beklentisi arasında stresle başa çıkma tarzının aracı rolü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(2), 122-134.
  • Toker, B., & Kalıpçı, M. B. (2021). Benlik saygısı, olumlu gelecek beklentisi ve geleceğe yönelik tutumun mutluluk üzerindeki etkisi: Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerinde bir uygulama. Yükseköğretim Dergisi, 11(2), 473–484.
  • Tuncer, M., & Tanaş, R. (2020). Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin mesleki eğitime yönelik tutumları ve gelecek beklentileri arasındaki ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 1691–1707.
  • Uslu, D., & Mansur, F. (2017). Sağlık yönetici adaylarının bireysel-sosyal yenilikçilik ve proaktiflik özelliklerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (Special Issue), 52–69.
  • Wang, Q., Sun, Z., & Wu, C. (2021). The impact of university innovation and entrepreneurship education on entrepreneurial intention from the perspective of educational psychology. Frontiers in Psychology, 12, 1-13.
  • Yavuzer, H., Demir, İ., Meşeci, F., & Sertelin, Ç. (2005). Günümüz gençliğinin gelecek beklentileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 93–103.
  • Yıldız, S. (2017). Sosyal bilimlerde örnekleme sorunu: Nicel ve nitel paradigmalardan örnekleme kuramına bütüncül bir bakış. Kesit Akademi Dergisi, (11), 421-442.
  • Yi, M. Y., Fiedler, K. D., & Park, J. S. (2006). Understanding the role of individual innovativeness in the acceptance of IT-based innovations: Comparative analyses of models and measures. Decision Sciences, 37(3), 393–426.

Examining the Relationship Between Individual Innovativeness Perceptions and Positive Future Expectations of Health Institution Management Students

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 249 - 264, 30.04.2024
https://doi.org/10.18506/anemon.1418427

Öz

The research was conducted to determine the relationship between individual innovation perceptions and positive future expectations of Health Institutions Management students. The population of the research consists of 173 students enrolled in the Health Institutions Management programme at Isparta University of Applied Sciences Senirkent Vocational School, who are actively continuing their education and training life. This study was approved by Isparta University of Applied Sciences Ethics Committee with the decision dated 02.10.2023 and numbered 163/01. In addition, scientific study permission was obtained from Isparta University of Applied Sciences, Student Affairs Department with the letter dated 13.10.2023 and numbered 58845 in order to apply the questionnaire to Senirkent Vocational School students. The sample was determined by random sampling method. Data were collected through a questionnaire using the "Personal Information Form", "Individual Innovativeness Scale" and "Positive Future Expectation Scale". Frequency-percentage, arithmetic mean, standard deviation, Pearson correlation, Independent Samples T-Test, One Way Anova and multiple linear regression analyses were used in the SPSS programme. It was found that 39.7% of the mothers and 30.9% of the fathers of the students participating in the study were primary school graduates, and 32.4% of them had a monthly household income below 11402 TL. Regarding the sub-dimensions of the individual innovativeness scale, it was found that the students' resistance to change levels were at the medium level, while their levels of idea leadership, openness to experience and risk-taking were above the medium level. Students' positive future expectations were found to be above the medium level.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2018). Veri çözümleme teknikleri, A. Şimşek (Ed.) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde, Anadolu üniversitesi yayınları, 162-195.
  • Berg, T., Bowen, T., Smith, C., & Smith, S. (2017). Visualising the future: Surfacing student perspectives on post-graduation prospects using rich pictures. Higher Education Research and Development, 36(7), 1339–1354.
  • Bodur, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik (inovasyon) düzeyleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 139–148.
  • Ehtiyar, V. R., Ersoy, A., Akgün, A., & Karapınar, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin geleceğe yönelik tutum ve olumlu gelecek beklentilerinin psikolojik iyilik halleri üzerindeki etkisi. Mediterranean Journal of Humanities, 7(2), 251–262.
  • Ertuğ, N., & Kaya, H. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(3), 192–197.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.), Boston: Pearson.
  • Hurt, H. Thomas, Joseph, Katherine, Cook, Chester D., (1977) Scales for the measurement of innovativeness, Human Communication Research, Volume 4, Issue 1, September, 58–65.
  • Işık, C., & Türkmendağ, T. (2016). Atatürk Üniversitesi Turizm Fakültesi öğrencilerinin bireysel yenilikçilik algılarının belirlenmesi. Turizm Fakültesi Dergisi, (January), (1), 70–99.
  • İmamoğlu, E. O., & Güler-Edwards, A. (2007). Geleceğe ilişkin yönelimlerde benlik tipine bağlı farklılıklar. Türk Psikoloji Dergisi, 22(60), 115–132.
  • Kılıçer, K., & Odabaşı, H. F. (2010). Bi̇reysel yeni̇li̇kçi̇li̇k ölçeği̇ (BYÖ): Türkçeye uyarlama, geçerli̇k ve güveni̇rli̇k çalışması. Hacettepe Egitim Dergisi, (38), 150–164.
  • Korucu, A. T., & Olpak, Y. Z. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özelliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 111-123.
  • Mamani-Benito, O., Carranza Esteban, R. F., Caycho-Rodríguez, T., Castillo-Blanco, R., Tito-Betancur, M., Alfaro Vásquez, R., & Ruiz Mamani, P. G. (2023). The influence of self-esteem, depression, and life satisfaction on the future expectations of Peruvian university students. In Frontiers in Education (Vol. 8). Frontiers Media SA, 1-7.
  • Rogers, E. M. (1983). Diffusion of Innovations. The Free Press (3rd edition). New York, USA.
  • Şimşek, A. (2018). Evren ve örneklem, A. Şimşek (Ed.) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde, Anadolu üniversitesi yayınları, 108-133.
  • Susilawati, E., Khaira, I., & Pratama, I. (2021). Antecedents to student loyalty in Indonesian higher education institutions: The Mediating Role of Technology Innovation. 21(3), 40-56.
  • Şirin-Deveci, H., Şirin, E. F., & Erdoğan, A. (2023). Belirsizliğe tahammülsüzlük ve olumlu gelecek beklentisi arasında stresle başa çıkma tarzının aracı rolü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(2), 122-134.
  • Toker, B., & Kalıpçı, M. B. (2021). Benlik saygısı, olumlu gelecek beklentisi ve geleceğe yönelik tutumun mutluluk üzerindeki etkisi: Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerinde bir uygulama. Yükseköğretim Dergisi, 11(2), 473–484.
  • Tuncer, M., & Tanaş, R. (2020). Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin mesleki eğitime yönelik tutumları ve gelecek beklentileri arasındaki ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 1691–1707.
  • Uslu, D., & Mansur, F. (2017). Sağlık yönetici adaylarının bireysel-sosyal yenilikçilik ve proaktiflik özelliklerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (Special Issue), 52–69.
  • Wang, Q., Sun, Z., & Wu, C. (2021). The impact of university innovation and entrepreneurship education on entrepreneurial intention from the perspective of educational psychology. Frontiers in Psychology, 12, 1-13.
  • Yavuzer, H., Demir, İ., Meşeci, F., & Sertelin, Ç. (2005). Günümüz gençliğinin gelecek beklentileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 93–103.
  • Yıldız, S. (2017). Sosyal bilimlerde örnekleme sorunu: Nicel ve nitel paradigmalardan örnekleme kuramına bütüncül bir bakış. Kesit Akademi Dergisi, (11), 421-442.
  • Yi, M. Y., Fiedler, K. D., & Park, J. S. (2006). Understanding the role of individual innovativeness in the acceptance of IT-based innovations: Comparative analyses of models and measures. Decision Sciences, 37(3), 393–426.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Politika ve Yönetim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oğuzhan Yüksel 0000-0003-0539-4136

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2024
Kabul Tarihi 30 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yüksel, O. (2024). Sağlık Kurumları İşletmeciliği Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Algıları ile Olumlu Gelecek Beklentileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 249-264. https://doi.org/10.18506/anemon.1418427

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.