Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılamalarının Marka Değeri Üzerine Etkisi

Yıl 2016, Cilt: 16 Sayı: 2, 69 - 88, 12.08.2016
https://doi.org/10.18037/ausbd.389177

Öz



 Tüketicilerin kurumsal sosyal sorumluluk algılarının marka değerinin boyutları ve marka değerinin boyutlarının da genel marka değeri üzerindeki etkisinin araştırıldığı bu çalışmada, süt ve süt ürünleri tüketen ve bu ürünleri kendisi satın alan 18 yaş üzeri 341 tüketici ile yüz yüze anket yapılmıştır. Araştırmanın verilerine, söz konusu hipotezleri test etmek için, doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modeli uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, hayırsever yönlü sosyal sorumluluk algısının algılanan kalite üzerinde, düşük olmakla birlikte, anlamlı bir etkisinin olduğunu, ancak marka bağlılığı üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığını göstermiştir. Buna karşın ekonomik/etik sorumluluk algısının hem marka bağlılığını hem de algılanan kaliteyi olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Ayrıca, marka bağlılığının ve algılanan kalitenin genel marka değeri üzerindeki etkilerinin istatistikî bakımdan anlamlı olduğu ancak marka bağlılığının genel marka değerine katkısının daha yüksek olduğu görülmüştür 

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1991). Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name. New York: Free Press.
  • Aaker, D. A. (1996). Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, 38(3), 102–120.
  • Agarwal, M.K. & Rao, V.R. (1996). An empirical comparison of consumer-based measures of brand equity. Marketing Letters, 7(3), 237-247.
  • Anderson, J. C. & Gerbing, D. W. (1988). Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Preferences. Journal of Consumer Research, 27(2), 233–248.
  • Atılgan, E., Aksoy, Ş. & Akıncı, S. (2005). Determinants of the brand equity: a verification approach in the beverage industry in Turkey. Marketing Intelligence & Planning, 23(3), 237-248.
  • Aupperle, K. E., Carroll, A. B. & Hatfield, J. D. (1985). An Empirical Examination of the Relationship Between Corporate Social Responsibility and Profitability. Academy of Management Journal, 28(2), 446–463.
  • Ay Ü. (2003). İşletmelerde Etik ve Sosyal Sorumluluk. Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Bagozzi, R. P., Yi, Y. (1988). On the Evaluation for Structural Equation Models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74–94.
  • Bailey, R. & Ball, S. (2006). An exploration of the meanings of hotel brand equity. The Service Industries Journal, 26(1), 15-38.
  • Bandyopadhyay, S., Gupta, K. & Dube, L. (2005). Does brand loyalty influence double jeopardy? A theoretical and empirical study. Journal of Product & Brand Management, 14(7), 414-423.
  • Bayram, N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: AMOS Uygulamaları. Ezgi Kitabevi.
  • Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. The Academy of Management Review, 4(4), 497-505.
  • Carroll, A.B., (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48.
  • Castaldo, S., Perrini, F., Misoni, N. & Tencati, A. (2009). The Missing Link Between Corporate Social Responsibility and Consumer Trust: The Case of Fair Trade Products. Journal of Business Ethics. 84(1), 1-15.
  • Chaudhuri, A. & Holbrook, M.B. (2001). The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: the role of brand loyalty. Journal of Marketing, 65(2), 81-93.
  • Cobb-Walgren, C. J., Ruble, C. A. & Donthu, N. (1995). Brand equity, brand preference, and purchase intent. Journal of advertising, 24(3), 25-40.
  • Doyle, P. (2003). Değer Temelli Pazarlama. Yrd. Doç. Dr. Gülfidan Barış (Çev.), Kapital Medya Hizmetleri A. Ş., İstanbul
  • Durak, M. (2013). “Türkiye’de Süt Ürünleri ve Markaları Ne Durumda?”. Çevrimiçi, http://brandtalks. org/2013/08/turkiyede-sut-urunleri-ve-markalarine- durumda/. Erişim tarihi 04/08/2014
  • Eagle, L. & Kitchen, P. (2000). Building brands or bolstering egos? A comparative review of the impact and measurement of advertising on brand equity. Journal of Marketing Communications, 6 (2), 91- 106.
  • Fahlioğulları, S. (2009). The Effects Of Corporate Social Responsibility On Corporate Image, Consumer Trust And Brand Loyalty. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Faircloth, J.B., Capella, L.M. & Alford, B.L. (2001). The Effect of Brand Attitude and Brand Image on Brand Equity. Journal of Marketing Theory & Practice, 9(3), 61-75.
  • Farquhar, P.H. (1989). Managing brand equity. Marketing Research, 1(3), 24-33.
  • Feldwick, P. (1996). Do we really need brand equity?. The Journal of Brand Management, 4(1), 9-28.
  • Forbes Arşiv (2013). “The World’s Most Valuable Brands.” Çevrimiçi, http://www.forbes.com/powerful-brands/list/, Erişim tarihi: 05/11/2013.
  • Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable and Measurement Errors. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50.
  • Garcia, M. M., Crespo, A. H. & Del Bosque, I. R. (2005), Influence of Corporate Social Responsibility on Loyalty and Valuation of Services. Journal of Business Ethics, 61, 369–385.
  • Graafland, J., Eiffinger, S. C. W. & Smid, H. (2004). Benchmarking of Social Corporate Responsibility: Methodological Problems and Robustness. Journal of Business Ethics, 53, 137–152.
  • Hair, J. F., Black, W.C., Babin, B.J. & Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis. Seventh Edition, Prentice Hall.
  • Hoeffler, S. & Keller, K. L. (2002). Building brand equity through corporate societal marketing. Journal of Public Policy & Marketing, 21(1), 78-89.
  • Huang, M. & Yu, S. (1999). Are consumers inherently or situationally brand loyal? A set intercorrelation account for conscious brand loyalty and nonconscious inertia. Psychology and Marketing, 16(6), 523–544.
  • Jung, J. & Sung, E. (2008). Consumer-based brand equity: Comparisons among Americans and South Koreans in the USA and South Koreans in Korea. Journal of Fashion Marketing and Management, 12(1), 24-35.
  • Kayaman, R. & Arasli, H. (2007). Customer Based Brand Equity: Evidence from the Hotel Industry. Managing Service Quality, 17(1), 92-109.
  • Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. The Journal of Marketing, 57, 1-22.
  • Keller, K.L. (2003). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. Second Edition, Prentice Hall Press, New Jersey.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. The Guilford Press, New York.
  • Kurtuluş, K. (2010). Araştırma Yöntemleri. Türkmen Kitapevi.
  • Lassar, W., Mittal, B. & Sharma. A. (1995). Measuring customer-based brand equity. Journal of Consumer Marketing, 12(4), 11-19.
  • Lewin, A., Sakano, T., Stevens, C. & Victor, B. (1995). Corporate Citizenship in Japan; Survey from Japanese Firms. Journal of Business Ethics, 14(2), 83–101.
  • Maignan, I. (2001). Consumers’ perceptions of corporate social responsibilities: a cross-cultural comparison. Journal of Business Ethics, 30(1), 57–72.
  • Maignan, I. & Ferrell, O. C. (2001). Corporate Citizen as a marketing Instrument – Concepts, Evidence and Research Directions. European Journal of Marketing, 35(3/4), 457-484.
  • Marangoz, M. (2007). Tüketici Davranışı Temeline Göre Marka Değerinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma. Öneri Dergisi, 7(28), 87-96.
  • Moreau, P. C., Lehmann, D. R. & Markman, A. B. (2001). Entrenched knowledge structures and consumer response to newproducts. Journal of Marketing Research, 38(1), 14–29.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar. Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara.
  • Odabası, Y. & Barıs, G. (2002). Tuketici Davranısı. 2. Baskı, Kapital Medya A.S., İstanbul.
  • Pappu, R., Quester, P. G. & Cooksey, R. W. (2005). Consumer-based brand equity: improving the measurement– empirical evidence. Journal of Product & Brand Management, 14(3), 143-154.
  • Park, C. S. & Srinivasan, V. (1994). A survey-based method for measuring and understanding brand equity and its extendibility. Journal of Marketing Research, 31(2), 271-288.
  • Pritchard, M. P., Havitz M. E. & Howard, D. R. (1999). Analyzing the commitment-loyalty link in service contexts. Journal of the Academy of Marketing Science, 27(3), 333–348.
  • Raykov, T. & Marcoulides, G. A. (2006). A First Course in Structural Equation Modeling. Psychology Press, Taylor & Francis Group, New York.
  • Rossiter, J.R. & Percy, L. (1987). Advertising and Promotion Management. McGraw-Hill, New York, NY. Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. & Müller,
  • H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Simon, C. J. & Sullivan, M. W. (1993). The measurement and determinants of brand equity: a financial approach. Marketing science, 12(1), 28-52.
  • Singh, J., Sanchez, M. S. & Bosque, I. R. (2008). Understanding Corporate Social Responsibility and product perceptions in consumer markets: A cross-cultural evaluation. Journal of Business Ethics, 80(3), 597-611.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş- Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ekinoks, Ankara.
  • Ulu, L. (2009). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projelerinin Marka Algısına Etkisi: Bir Arastırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Quester, P. & Lim, A. L. (2003). Product involvement/ brand loyalty: is there a link?. Journal of product & brand management, 12(1), 22-38.
  • Washburn, J.H. & Plank, R.E. (2002). Measuring Brand Equity: An Evaluation of a consumer-Based Brand Equity Scale. Journal of Marketing Theory &Practice, 10(1), 46-61.
  • Wood, D. (1991). Corporate Social Performance Revisited. Academy of Management Review, 16(4), 691–718.
  • Vural, Z. B. A. & Coşkun, G. (2011). Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Etik. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1, 61-87.
  • Yaraş, E. (2004). Marka Değeri Algılaması ve Pazarlama Karması İlişkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yoo, B., Donthu, N., Lee, S. (2000). An examination of selected marketing mix elements and brand equity. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(2), 195–212.
  • Yoo, B. & Donthu, N. (2001). Developing and validating a multidimensional consumer-based brand equity scale. Journal of Business Research, 52(1), 1-14.
  • Yoo, B. & Donthu, N. (2002). Testing cross-cultural invariance of the brand equity creation process. Journal of Product & Brand Management, 11(6), 380-98.
  • Zeithaml V.A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: a means– end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 2-22.
  • Zinkhan, G. M. & Prenshaw, P. J. (1994). Good life images and brand-name associations: Evidence from Asia, America, and Europe. Advances in Consumer Research, 21, 496–500.
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arş. Grv. Dr. Nil Engizek

Doç. Dr. Bahar Yaşin

Yayımlanma Tarihi 12 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 12 Mayıs 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Engizek, A. G. D. N., & Yaşin, D. D. B. (2016). Tüketicilerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algılamalarının Marka Değeri Üzerine Etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 69-88. https://doi.org/10.18037/ausbd.389177