Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STİLİZASYON TEKNİKLERİNİN YALINLAŞTIRMA ÜZERİNE ETKİLERİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Sayı: “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”, 167 - 190, 26.03.2024
https://doi.org/10.14514/beykozad.1369990

Öz

Duygu, düşünce ve olayların çizgilerle ifadesi insanlık tarihi ile başlamıştır ve çizgisel ifadenin gücü, anlam yoğunluğundan kaynaklanmaktadır. Bir fikir ya da objenin ayrıntılarından arındırılarak yalın biçimde ortaya konması fikir ya da nesnenin algılanmasını kolaylaştırmasının yanı sıra hatırlanırlığına da katkıda bulunur. Bu nedenle grafik tasarım sanatında stilizasyondan sıklıkla yararlanılır. Stilizasyon, sanatçının deneyim ve birikimlerinden doğan fikirlerine yönelik tasarımların, yaratım süreci içinde sadeleştirilerek ortaya konmasını sağlayan teknik olarak tanımlanabilir. Stilizasyon ile amaçlanan objeyi gereksiz ayrıntılardan kurtarmak ve sadeleştirmektir. Bir obje stilize edilirken hangi ayrıntıların korunup hangilerinin kaldırılacağı sanatçının yorum gücü ile ilişkilidir. Buna bağlı olarak stilizasyon aynı zamanda bir üslüplaştırma biçimi olarak yorumlanmaktadır. Çalışma kapsamında; tam formun çıkarılması, kısmi formun çıkarılması ve aralıklı grafik sadeleştirme metotları uygulanarak bir objenin stilizasyonu gerçekleştirilmiş ve yöntemler arasındaki farklar irdelenmiştir. Stilize edilen obje orijinal hali ile kıyaslanarak yöntemlerin sadeleştirme etkinlikleri tartışmaya sunulmuştur.

Kaynakça

  • Alexander, C. (1973). Notes on the Synthesis of Form. Oxford University Press.
  • Arnheim, R. (1969). Art and visual perception: A psychology of the creative eye. University of California Press. Becer, E. (2009). İletişim ve Grafik Tasarım. Dost Kitapevi.
  • Bell, C. (1914). Art. (Camp, J.W. tarafından 23.11.2006'da sınırlı sayfa yayınlanmıştır). 02 08, 2021 tarihinde https://home.csulb.edu/~jvancamp/361r13.html adresinden alındı.
  • Ceylan, Ş. (2008). Grafik Eğitiminde Tarihi Sembollerde Stilizasyon ve Günümüz İkonları İlişkisi "Kadın Figürü Örneği" [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Chen, B. X. (2014). Simplifying the Bull: How Picasso Helps to Teach Apple's Style. The New York Times. https://www.nytimes.com/2014/08/11/technology/-inside-apples-internal-training-program-.html adresinden alındı.
  • Çağlarca, S. (1999). Resim-Heykel: Plastik Ögeler. İnkilap Kitabevi.
  • Çelik, F. (2020, 05 21). Kübizm Sanat Akımı Hakkında Bilinmesi Gerekenler. 12 08, 2021 tarihinde Oggusto: https://www.oggusto.com/sanat/kubizm-sanat-akimi-hakkinda-bilinmesi-gerekenler adresinden alındı. Dalen, J. V., Gubbels, H., Engels, C., & Mfenyana, K. (2002). Effective Poster Desing. Education for Heald, 15(1), 79-83.
  • Delen, A. A. (2022). Stilizasyon Açısından Logo Tasarımının Tarihsel Gelişimi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Arel Üniversitesi.
  • Demirarslan, D., & Demirarslan, O. (2020). Tasarım ve Tasarım Süreci. İksad Yayınevi.
  • Elam, K. (1951). Grid systems. New York: Princeton Architectural Press. 08 03, 2001 tarihinde https://books.google.com.tr/books?id=MO9DAwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false adresinden alındı. Erinç, S. M. (1998). Sanat Psikolojisine Giriş. Ayraç Yayınevi.
  • Gombrich, E. H., & Gombrich, E. H. (1982). The image and the eye: Further studies in the psychology of pictorial representation. Oxford.
  • Hsu, CC., & Wang, WY. (2018). Categorization and Features of Simplification Methods in Visual Design. Art and Design Review. 6(01), 12 – 28.
  • Kandemir Şahin, F. (2021). Çağdaş Oyunculuk Yöntemlerinde Stilizasyon ve Deformasyon. Sahne ve Müzik Eğitim- Araştırma e-Dergisi (13), 41-66.
  • Kınay, C. (1993). Sanat Tarihi. Kültür Bakanlığı.
  • Kukhta, M. S., Sokolov, A. P., Krauinsh, D. P., & Bouchard, C. (2017). Stylization levels of industrial design objects. Journal of Physics (803), 1-6.
  • Martin, S. H. (2006). Hispanic Culture through Art: El español a través de las artes visuales. Hispania, 89 (03), 590-595.
  • MEGEP (2012). Grafik ve Fotoğraf, Grafiksel Yorumlar. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Richier, G., & Cassou, J. (1961). Germaine Richier, Galerie Creuzevault.
  • Roten, J. G. (2003). The Prints of Benjamin Miller. Berco Productions.
  • Uygan, Z. (2010). Resim sanatında stilizasyon ve deformasyon [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Wang, W. Y., & Hsu, C. C. (2007). Study of the Design Operation of Graphic. An International Journal for All Aspects of Design, 10 (03), 54-75.

ON SIMPLIFICATION OF STILIZATION TECHNIQUES EFFECTS AND APPLICATION EXAMPLE

Yıl 2024, Sayı: “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”, 167 - 190, 26.03.2024
https://doi.org/10.14514/beykozad.1369990

Öz

Expression of emotions, thoughts and events through lines began with human history, and the power of linear expression stems from its intensity of meaning. Presenting an idea or object in a simple form by removing its details not only makes the idea or object easier to perceive, but also contributes to its memorability. For this reason, stylization is frequently used in graphic design art. Stylization can be defined as a technique that enables the artist's ideas arising from his experiences and knowledge to be simplified and presented during the creation process. The aim of stylization is to rid the object of unnecessary details and simplify it. When stylizing an object, which details will be preserved and which will be removed depends on the artist's power of interpretation. Accordingly, stylization is also interpreted as a form of stylization. Scope of work; Stylization of an object was carried out by applying full form extraction, partial form extraction and spaced graphic simplification methods, and the differences between the methods were examined. By comparing the stylized object with its original state, the simplification effectiveness of the methods is presented for discussion.

Kaynakça

  • Alexander, C. (1973). Notes on the Synthesis of Form. Oxford University Press.
  • Arnheim, R. (1969). Art and visual perception: A psychology of the creative eye. University of California Press. Becer, E. (2009). İletişim ve Grafik Tasarım. Dost Kitapevi.
  • Bell, C. (1914). Art. (Camp, J.W. tarafından 23.11.2006'da sınırlı sayfa yayınlanmıştır). 02 08, 2021 tarihinde https://home.csulb.edu/~jvancamp/361r13.html adresinden alındı.
  • Ceylan, Ş. (2008). Grafik Eğitiminde Tarihi Sembollerde Stilizasyon ve Günümüz İkonları İlişkisi "Kadın Figürü Örneği" [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Chen, B. X. (2014). Simplifying the Bull: How Picasso Helps to Teach Apple's Style. The New York Times. https://www.nytimes.com/2014/08/11/technology/-inside-apples-internal-training-program-.html adresinden alındı.
  • Çağlarca, S. (1999). Resim-Heykel: Plastik Ögeler. İnkilap Kitabevi.
  • Çelik, F. (2020, 05 21). Kübizm Sanat Akımı Hakkında Bilinmesi Gerekenler. 12 08, 2021 tarihinde Oggusto: https://www.oggusto.com/sanat/kubizm-sanat-akimi-hakkinda-bilinmesi-gerekenler adresinden alındı. Dalen, J. V., Gubbels, H., Engels, C., & Mfenyana, K. (2002). Effective Poster Desing. Education for Heald, 15(1), 79-83.
  • Delen, A. A. (2022). Stilizasyon Açısından Logo Tasarımının Tarihsel Gelişimi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Arel Üniversitesi.
  • Demirarslan, D., & Demirarslan, O. (2020). Tasarım ve Tasarım Süreci. İksad Yayınevi.
  • Elam, K. (1951). Grid systems. New York: Princeton Architectural Press. 08 03, 2001 tarihinde https://books.google.com.tr/books?id=MO9DAwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false adresinden alındı. Erinç, S. M. (1998). Sanat Psikolojisine Giriş. Ayraç Yayınevi.
  • Gombrich, E. H., & Gombrich, E. H. (1982). The image and the eye: Further studies in the psychology of pictorial representation. Oxford.
  • Hsu, CC., & Wang, WY. (2018). Categorization and Features of Simplification Methods in Visual Design. Art and Design Review. 6(01), 12 – 28.
  • Kandemir Şahin, F. (2021). Çağdaş Oyunculuk Yöntemlerinde Stilizasyon ve Deformasyon. Sahne ve Müzik Eğitim- Araştırma e-Dergisi (13), 41-66.
  • Kınay, C. (1993). Sanat Tarihi. Kültür Bakanlığı.
  • Kukhta, M. S., Sokolov, A. P., Krauinsh, D. P., & Bouchard, C. (2017). Stylization levels of industrial design objects. Journal of Physics (803), 1-6.
  • Martin, S. H. (2006). Hispanic Culture through Art: El español a través de las artes visuales. Hispania, 89 (03), 590-595.
  • MEGEP (2012). Grafik ve Fotoğraf, Grafiksel Yorumlar. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Richier, G., & Cassou, J. (1961). Germaine Richier, Galerie Creuzevault.
  • Roten, J. G. (2003). The Prints of Benjamin Miller. Berco Productions.
  • Uygan, Z. (2010). Resim sanatında stilizasyon ve deformasyon [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Wang, W. Y., & Hsu, C. C. (2007). Study of the Design Operation of Graphic. An International Journal for All Aspects of Design, 10 (03), 54-75.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ali Aşur Delen 0000-0003-3767-8336

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 2 Ekim 2023
Kabul Tarihi 11 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”

Kaynak Göster

APA Delen, A. A. (2024). STİLİZASYON TEKNİKLERİNİN YALINLAŞTIRMA ÜZERİNE ETKİLERİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ. Beykoz Akademi Dergisi(“SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”), 167-190. https://doi.org/10.14514/beykozad.1369990
AMA Delen AA. STİLİZASYON TEKNİKLERİNİN YALINLAŞTIRMA ÜZERİNE ETKİLERİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ. Beykoz Akademi Dergisi. Mart 2024;(“SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”):167-190. doi:10.14514/beykozad.1369990
Chicago Delen, Ali Aşur. “STİLİZASYON TEKNİKLERİNİN YALINLAŞTIRMA ÜZERİNE ETKİLERİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ”. Beykoz Akademi Dergisi, sy. “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ” (Mart 2024): 167-90. https://doi.org/10.14514/beykozad.1369990.
EndNote Delen AA (01 Mart 2024) STİLİZASYON TEKNİKLERİNİN YALINLAŞTIRMA ÜZERİNE ETKİLERİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ. Beykoz Akademi Dergisi “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ” 167–190.
IEEE A. A. Delen, “STİLİZASYON TEKNİKLERİNİN YALINLAŞTIRMA ÜZERİNE ETKİLERİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ”, Beykoz Akademi Dergisi, sy. “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”, ss. 167–190, Mart 2024, doi: 10.14514/beykozad.1369990.
ISNAD Delen, Ali Aşur. “STİLİZASYON TEKNİKLERİNİN YALINLAŞTIRMA ÜZERİNE ETKİLERİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ”. Beykoz Akademi Dergisi “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ” (Mart 2024), 167-190. https://doi.org/10.14514/beykozad.1369990.
JAMA Delen AA. STİLİZASYON TEKNİKLERİNİN YALINLAŞTIRMA ÜZERİNE ETKİLERİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2024;:167–190.
MLA Delen, Ali Aşur. “STİLİZASYON TEKNİKLERİNİN YALINLAŞTIRMA ÜZERİNE ETKİLERİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ”. Beykoz Akademi Dergisi, sy. “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”, 2024, ss. 167-90, doi:10.14514/beykozad.1369990.
Vancouver Delen AA. STİLİZASYON TEKNİKLERİNİN YALINLAŞTIRMA ÜZERİNE ETKİLERİ VE UYGULAMA ÖRNEĞİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2024(“SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”):167-90.