Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PANDEMİ SONRASI OFİS PLANLAMASINDA ERGONOMİK TASARIM ÖNERİLERİ

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 26 - 42, 15.04.2022
https://doi.org/10.33439/ergonomi.1008665

Öz

Günümüzde etkisini sürdürmeye devam eden “Koronavirüs Hastalığı (COVID-19)”, birçok alanda olumsuz etkilerini gösterdiği gibi, gündelik yaşantı biçimimizi de derinden etkilemiştir. Başta sağlık olmak üzere, ekonomi gibi birçok sektörde çeşitli problemlerin ortaya çıktığı saptanmış, insanların ekonomik ve psikososyal durumu üzerinde olumsuz etkiler oluştuğu görülmüştür. Bu süreçte insanların geçimlerini sağlayabilmek için maddi kaynaklara ihtiyaç duyduğu düşünüldüğünde, çalışma eyleminin sürekliliği yadsınamaz bir gerçektir. Çalışma eyleminin büyük oranda kapalı alanlarda gerçekleştirildiği göz önünde bulundurulduğunda, bu kapalı alanların başında gelen ofis mekanlarının pandemi şartlarına göre düzenlenip tasarlanması gerekmektedir. Bu noktada, önceden var olan ancak günümüzde gittikçe yaygınlaşan ve pandemi sürecinde bir çözüm yolu olarak değerlendirilen “uzaktan çalışma modeli” karşımıza çıkmaktadır. Bu model birçok açıdan olumlu yönler barındırsa da, insanların çalışma ortamlarında sağlanması gereken fizyolojik şartların sağlanamaması ve sosyalleşme ortamının eksikliği sebebiyle, ofis mekanlarına geri dönüş için yeni çözüm yolları aranmaya başlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, mevcut ofis düzenleri, pandemi süreci çerçevesinde değerlendirilerek olumlu ve olumsuz ergonomik koşulların tespiti yapılmıştır. Bu tespitler ışığında standart ergonomik ofis tasarımlarının mevcut ihtiyaçlarımıza cevap verememesi, insanların sağlık durumunu ve çalışma kalitesini etkileyen en önemli faktörlerden biri olarak belirlenmiştir. Çalışma neticesinde ise pandemi sonrası ofis planlamasında, ergonomik koşulların ne derecede sağlanabileceği değerlendirilmiş, özellikle ofis düzeni ve ergonomik mobilya tasarımları noktasında çıkarımlar yapılarak elde edilen bulgular paylaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaş Tuna, A. Ve Türkmendağ, Z. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Uzaktan Çalışma Uygulamaları ve Çalışma Motivasyonunu Etkileyen Faktörler, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 3246-3260.
  • Akca, M. Ve Küçükoğlu M.T. (2020). COVID-19 Ve İş Yaşamına Etkileri, Uluslararası Yönetim Eğitim ve Ekonomik Perspektifler Dergisi, 8(1), 71-81.
  • Babalık F.C. (2007). Mühendisler için Ergonomi İşbilim, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Baldwin, R. ve Weder di Mauro, B. (2020). Economics in the Time of COVID-19, CEPR Press, London, UK.
  • Çelik, C. ve Özmen, Z. (2017). Ofis İçin Kullanılan Büro Mobilyalarının Tasarımında Ergonominin Önemi, Uluslararası Mühendislik Araştırmaları Sempozyumu, Düzce.
  • Dockery, M. Ve Bawa, S. (2020). Workingfrom Home in the COVID-19 Lockdown, Bankwest Curtin Economics Centre Research Brief COVID-19, 1-5.
  • Güler, Ç. (1997). Ergonomiye Giriş, Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı, Ankara.
  • Güngörer, F. (2020). COVID-19’un Toplumsal Kurumlara Etkisi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 393-428.
  • Harris, C. M. (1991). Handbook of Noise and Acoustical Measurement, Mc Graw Hill, New York, USA.
  • Irawanto, D. W. (2020). Unexpected and Habit Driven: Perspectives of Workingfrom Home Duringt he Covid-19 Pandemic, Asia Pacific Management and Business Application, 8(3), 165-168.
  • Karaoğlu, Ö. (2014). Mobil Mekânların İç Mekân Organizasyonu Ve Örneklerle Mobil Ofis Tasarımlarının Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-1 Pandemisinin Toplumsal Etkileri, Değişim ve Güçlenme, Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 3-15.
  • Kariptaş, F.S., Yararel, B. Ve Ünver, B. (2019). Ofis Mekanlarının Ergonomik Tasarımının Çalışanlar Üzerindeki Etkileri, 18. Ulusal Ergonomi Kongresi, 15-24, Gaziantep.
  • Kıraç, Y. (2005). Büro Yönetiminde Ergonomi ve Ergonominin Verimliliğe Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özatay, F. Ve Sak, G. (2020). COVID-19’un Ekonomik Sonuçlarını Yönetebilmek İçin Ne Yapılabilir?, Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı, 1-8.
  • Öztürkoğlu, Y. (2013). Tüm Yönleriyle Esnek Çalışma Modelleri, Beykoz Akademi Dergisi, 1(1), 109-129.
  • Saltiel, F. (2020). Who Can Workfromhome in Developing Countries. Covid Economics, 7, 104-118.
  • Taylor, S. (2019). The psychology of pandemics: Preparing for the next global outbreak of infectious disease, Cambridge Scholars Publshing, Newcastle, UK.
  • Üstün, Ç. ve Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması, Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(1), 142-153.
  • VanderWeele, T.J., Chen, Y., Long, K., Kim, E.S., Trudel-Fitzgerald, C. ve Kubzansky, L.D. (2020). Positive Epidemiology?, Epidemiology, 31(2), 189-192.

ERGONOMIC DESIGN RECOMMENDATIONS FOR POST-PANDEMIC OFFICE PLANNING

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 26 - 42, 15.04.2022
https://doi.org/10.33439/ergonomi.1008665

Öz

The "Coronavirus Disease (COVID-19)", which continues to be effective today, has affected our daily life deeply as well as showing its negative effects in many areas. It has been determined that various problems have arisen in many sectors such as economy, especially health, and it has been observed that there are negative effects on the economic and psychosocial situation of people. Considering that the workis mostly carried out in closed areas, the Office spaces, which are at the forefront of these closed areas, should be arranged and designed according to the pandemic conditions. At this point, we come across the "remote working model", which existed before but is becoming increasingly widespread today and is considered as a solution during the pandemic process. Although this model has positive aspects in many respects, new solutions have begun to be sought for returning to office spaces due to the inability to provide the physiological conditions that should be provided in the working environment of people and the lack of socialization environment. In line with the purpose of the study, the existing office layouts were evaluated within the framework of the pandemic process and positive and negative ergonomic conditions were determined. In the light of these determinations, the inability of standard ergonomic office designs to meet our current needs has been determined as one of the most important factors affecting the health status and working quality of people. As a result of the study, it was evaluated to what extent ergonomic conditions could be provided in office planning after the pandemic, and the findings were shared by making inferences especially at the point of office layout and ergonomic furniture designs.

Kaynakça

  • Akbaş Tuna, A. Ve Türkmendağ, Z. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Uzaktan Çalışma Uygulamaları ve Çalışma Motivasyonunu Etkileyen Faktörler, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 3246-3260.
  • Akca, M. Ve Küçükoğlu M.T. (2020). COVID-19 Ve İş Yaşamına Etkileri, Uluslararası Yönetim Eğitim ve Ekonomik Perspektifler Dergisi, 8(1), 71-81.
  • Babalık F.C. (2007). Mühendisler için Ergonomi İşbilim, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Baldwin, R. ve Weder di Mauro, B. (2020). Economics in the Time of COVID-19, CEPR Press, London, UK.
  • Çelik, C. ve Özmen, Z. (2017). Ofis İçin Kullanılan Büro Mobilyalarının Tasarımında Ergonominin Önemi, Uluslararası Mühendislik Araştırmaları Sempozyumu, Düzce.
  • Dockery, M. Ve Bawa, S. (2020). Workingfrom Home in the COVID-19 Lockdown, Bankwest Curtin Economics Centre Research Brief COVID-19, 1-5.
  • Güler, Ç. (1997). Ergonomiye Giriş, Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı, Ankara.
  • Güngörer, F. (2020). COVID-19’un Toplumsal Kurumlara Etkisi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 393-428.
  • Harris, C. M. (1991). Handbook of Noise and Acoustical Measurement, Mc Graw Hill, New York, USA.
  • Irawanto, D. W. (2020). Unexpected and Habit Driven: Perspectives of Workingfrom Home Duringt he Covid-19 Pandemic, Asia Pacific Management and Business Application, 8(3), 165-168.
  • Karaoğlu, Ö. (2014). Mobil Mekânların İç Mekân Organizasyonu Ve Örneklerle Mobil Ofis Tasarımlarının Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-1 Pandemisinin Toplumsal Etkileri, Değişim ve Güçlenme, Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 3-15.
  • Kariptaş, F.S., Yararel, B. Ve Ünver, B. (2019). Ofis Mekanlarının Ergonomik Tasarımının Çalışanlar Üzerindeki Etkileri, 18. Ulusal Ergonomi Kongresi, 15-24, Gaziantep.
  • Kıraç, Y. (2005). Büro Yönetiminde Ergonomi ve Ergonominin Verimliliğe Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özatay, F. Ve Sak, G. (2020). COVID-19’un Ekonomik Sonuçlarını Yönetebilmek İçin Ne Yapılabilir?, Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı, 1-8.
  • Öztürkoğlu, Y. (2013). Tüm Yönleriyle Esnek Çalışma Modelleri, Beykoz Akademi Dergisi, 1(1), 109-129.
  • Saltiel, F. (2020). Who Can Workfromhome in Developing Countries. Covid Economics, 7, 104-118.
  • Taylor, S. (2019). The psychology of pandemics: Preparing for the next global outbreak of infectious disease, Cambridge Scholars Publshing, Newcastle, UK.
  • Üstün, Ç. ve Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması, Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(1), 142-153.
  • VanderWeele, T.J., Chen, Y., Long, K., Kim, E.S., Trudel-Fitzgerald, C. ve Kubzansky, L.D. (2020). Positive Epidemiology?, Epidemiology, 31(2), 189-192.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri / Research Articles
Yazarlar

Yavuz Arat 0000-0002-9145-2648

Harun Gül 0000-0002-3928-3218

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arat, Y., & Gül, H. (2022). PANDEMİ SONRASI OFİS PLANLAMASINDA ERGONOMİK TASARIM ÖNERİLERİ. Ergonomi, 5(1), 26-42. https://doi.org/10.33439/ergonomi.1008665

Dergi yılda 3 sayı (Nisan, Ağustos ve Aralık) olarak yayımlanmaktadır. Bu sayılara ek olarak Editörler Kurulu’nun kararıyla, Ulusal Ergonomi Kongresi’nde sunulan bildiriler “Özel Sayı” olarak yayımlanabilmektedir.