Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK FAALİYETLERİNİN YETENEKLİ ÇALIŞANLARI ÇEKMEYE VE ELDE TUTMAYA ETKİSİ: ALGILANAN DIŞSAL PRESTİJİN ARACI ROLÜ

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 4, 670 - 687, 31.12.2020
https://doi.org/10.29106/fesa.798786

Öz

Araştırmanın amacı kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin yetenekli çalışanı çekmeye ve elde tutmaya etkisini ve algılanan dışsal prestijin bu ilişkideki aracı rolünü incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 389 banka çalışanına anket uygulanmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerinin belirlenmesi amacıyla frekans analizi ve değişkenlerin geçerliliğini test etmek amacıyla faktör analizi uygulanmıştır. Hipotezlerin sınanması amacıyla korelasyon ve regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir. Yapılan korelasyon analizleri sonucunda kurumsal sosyal sorumluluk ile çalışanı çekme, elde tutma, algılanan dışsal prestij arasındaki ilişkilerin orta düzeyde pozitif ve anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Algılanan dışsal prestij ile çalışanı çekme ve elde tutma arasındaki ilişkilerin yüksek düzeyde pozitif ve anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hipotezler test edildiğinde kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin artmasının çalışanı çekmeyi arttırdığı ve bu ilişkide algılanan dışsal prestijin kısmi aracılık rolünün olduğu tespit edilmiştir. Kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin çalışanı elde tutmayı arttırdığı ve algılanan dışsal prestijin tam aracılık rolünün olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akar, F. (2015). Yetenek Yönetimi. (1.Bakı). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Aktan, C. C. (Ed.). (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk. İstanbul: İgiad Yayıncılık.
  • Albinger, H. S. & Freeman, S. J. (2000). Corporate social performance and attractiveness as an employer to different job seeking populations. Journal of Business Ethics. 3(28). 243-253.
  • Albinger, H. Schmidt. & Freeman, S. J. (2000). Corporate social performance and attractiveness as an employer to different job seeking populations. Journal of Business Ethics. 3(28). 243-253.
  • Altenburger, R. (Ed.). (2018). Innovation Management And Corporate Social Responsibility: Social Responsibility As Competitive Advantage. Cham: Springer International Publishing.
  • Ariss, A. A., Cascio W. F. & Paauwe J. (2014). Talent management: Current theories and future research directions. Journal of World Business. 2(49). 173-179.
  • Ata, H. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinde Dışsal Prestij Algısının Aracılık Rolü. (Yüksek lisans tezi) Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Aydınalp, I. G. (2013). Halkla İlişkiler Ekseninde Kurumsal Sosyal Sorumluluk. (1.Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Aydoğan, E. & Deniz, G. (2018). İşgörenlerin dışsal prestij ve örgütsel destek algısının pozitif örgütsel çıktılar üzerindeki etkisi: butik otel işletmelerinde bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 1(36). 17-37.
  • Carmeli, A. & Freund, A. (2009). Linking perceived external prestige and ıntentions to leave the organization: the mediating role of job satisfaction and affective commitment. Journal of Social Service Research. 35. 236-250.
  • Crowther, D. & Aras, G. (2008). Corporate Social Responsibility. London: Ventus Publishing, 2008.
  • Çırpan, H. & Şen, A. (2009). İşletmelerde yenilikçiliği geliştirmede etkili bir araç: yetenek yönetimi. Çerçeve Dergisi. 52 (Eylül). 110-116.
  • Çiftçioğlu, A. & Arabacı, Ö. (2014). Implementing simple slope techniques to ınteraction of work variables. Alphanumeric Journal: The Journal of Operations Research, Statistics, Econometrics and Management Information Systems. 2(2). 25-36.
  • Çiftçioğlu, A. (2009). Kurumsal İtibar Yönetimi. (1.Baskı). Bursa: Dora Yayıncılık.
  • Dutton, J. A., Dukerich, J. M. & Harquail, C.V. (1994). organizational ımage and member identification. Admnistrative Science Quarterly. 2(39). 239-263.
  • Elsbach, K. D. & Kramer, R. M. (1996). Member’s responses to organizational ıdentity threats: encountering and countering the business week rankings. Administrative Science Quarterly. 3(41). 442-476.
  • Erickson, T. J. & Gartton, L. (2008). Burada Çalışmak Ne Anlama Geliyor?. Gülfidan, İ. (çev.). Harvard Business Review Dergisinden Seçmeler: Yetenek Yönetimi. (ss. 11-30). İstanbul: MESS Yayınları.
  • Fuller, J. B., Hester, K., Barnett, T. & Relyea,L. F.C. (2006). Perceived organizational support and perceived external prestige: predicting organizational attachment for university faculty, staff, and administrators. The Journal of Social Psychology. 3(146). 327-347.
  • Gürlek, M. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluğun İşe Adanma Üzerindeki Etkisinde Algılanan Dışsal Prestijin ve Örgütsel Özdeşleşmenin Aracılık Rolü: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi SBE, Ankara.
  • Highhouse, S., Lievens, F. & Sinar, E. F. (2003). Measuring attraction to organizations. Educational and Psychological Measurement. 6(63). 986-1001.
  • Hiltrop, J.-M. (1999). The quest fort he best: human resource practices to attract and retain talent. European Management Journal. 4(17). 422-430.
  • Karatepe, S. & Ozan, M. S. (2017). Kurumsal sosyal sorumluluk ve kurumsal itibar ilişkisi üzerine bir değerlendirme. Akademik Yaklaşımlar Dergisi. 2(8). 80-101.
  • Kılıç, T. (2017). Etik ve Sosyal Sorumluluk İlgili Kavramlar ve Aralarındaki İlişkiler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Küçük, O. (2017). İşletme Bilgisi ve Yönetimi. (4.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Perez, A. & Bosque, I. R. (2014). Customer CSR expectations in the banking ındustry. International Journal of Bank Marketing. 3(32). 223-244.
  • Schipani, C. A., Dworkin, T. M. & Liu ,J. (2018). The role of employee voice in promoting corporate social responsibility in China. Plessis, J. J., Veldman, J. & Varottil, U.(Ed.). Globalisation of Corporate Social Responsibility and its Impact on Corporate Governance. (ss. 51-76). Cham: Springer International Publishing.
  • Sharma, P. K. & Misra, R. K. (2015). The employee retention scale for ındian ınformation technology (ıt) company employees: the study of reliability. International Journal of Interdisciplinary and Multidisciplinary Studies (IJIMS). 5(2). 161-164.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. & Çinko, M. (2010). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. (3.Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Smidts, A., Pruyn, A. T. H. & Riel, C.B. M.(2001). The ımpact of employee communication and perceived external prestige on organizational identification. Academy of Management Journal. 5(49). 1051-1062.
  • Tansley, C. (2011). What do we mean by the term ‘‘talent’’ in talent management?. Industrıal And Commercıal Traınıng. 5 (43). 266-274.
  • Tengilimoğlu, D. & Öztürk, Y. (2016). İşletmelerde Halkla İlişkiler. (4.Bakı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Thirupathy, A. & Dhayalan, C. (2016). Employee retention and turnover using motivational variables at India. International Journal of Research-Granthaalayah. 8(4). 1-11. Tulsian, P.C. & Pandey, V. (2009). Business Organisation and Management. (Second Impression). London : Pearson Education.
  • Turban, D. B. & Greening, D. W. (1997). corporate social performance and organizational attractiveness to prospective employees. Academy of Management Journal. 3(40). 658-672.
  • Uğur, U. (2019). Tüketici Şüpheciliği Perspektifinden Kurumsal Sosyal Sorumluluk. (1.Baskı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Vinerean, S., Cetina, I. & Dumitrescu, L. (2013). Modeling employee satisfaction in relation to csr practices and attraction and retention of top talent. Expert Journal of Business and Management. 1(1). 4-14.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülçin Çetinkaya Özdemir 0000-0002-8296-2187

Mehmet Emin Okur 0000-0002-6079-8160

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 22 Eylül 2020
Kabul Tarihi 29 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çetinkaya Özdemir, G., & Okur, M. E. (2020). KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK FAALİYETLERİNİN YETENEKLİ ÇALIŞANLARI ÇEKMEYE VE ELDE TUTMAYA ETKİSİ: ALGILANAN DIŞSAL PRESTİJİN ARACI ROLÜ. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(4), 670-687. https://doi.org/10.29106/fesa.798786