Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sİinemada Erdemli Olmak: Godard ve Wit Filmi Üzerine

Yıl 2019, Sayı: 30, 35 - 53, 26.06.2019
https://doi.org/10.16878/gsuilet.546650

Öz

Bu
çalışmanın konusu, film sanatını hem bir deneyim hem de bir gösteri işi olarak
nitelendiren Jean Luc Godard’ın
Klasik Ortodoks
Sinema’nın dışına çıkarak yarattığı filmsel iskeleti ve geleneksel anlatı
tekniğini tamamen kırdığı Karşı Sinema
üzerinedir. Bu çalışmaya, sinemaya sonunu kestiremediği entelektüel bir mecra olarak bakan Godard’ın, film diline
kazandırdığı yeni öğretileri ilham
oluşturmaktadır. Bu
çıkış noktasından hareketle; Hollywood Sineması kapsamındaki yapımlar arasından
Mike Nichols imzalı Wit filmi
seçilmiş, söz konusu filmin Godard’ın karşı
duruşu çerçevesinde yer alıp almadığını tespit etmek amaçlanmıştır. Nihai
olarak, sinemada ana-akımı temsil eden klasik anlatı geleneğinin sorgulamasını
ödev edinerek, sinemanın yedi günahını erdeme çeviren Godard’ın düşünceleri, Wit filmi ile ilişkilendirilmiş; bu
düşüncelerin sinema dilinde nasıl inşa edildiği betimlenmiştir. Bu bağlamda,
Nichols’un, Godard’ın izinden giderek, klasik tarza karşı bir tavır sergilediği
ve klasik anlatı ile modern anlatı arasında güçlü bir köprü inşa ettiği tespit
edilmiştir.

Kaynakça

  • Abisel, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler (1. Baskı). İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Coşkun, E. E. (2011). Dünya Sinemasında Akımlar (2. Baskı). Ankara: Phoenix.
  • Dorsay, A. (1997). Yüzyılın Yüz Yönetmeni (2. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Godard, J. L. (1991). Godard Godard’ı Anlatıyor (çev. Aykut Derman). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gürbüz, Ö. N. (2014). ‘’Modern Sinemanın Erken Tarihi ve Modern Sinema Olarak Jean-LucGodard Sineması‘’, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. S. 4. Ss. 160-180.
  • Gürkan, H. & Ozan, R. (2014). ‘’Butterfly Effect Filmi Örneğinde Karşı Sinemanın Hollywood’da Dönüşümü’’, Global Media Journal. S. 4. Ss. 154-185.
  • Gürkan, H. (2015). Karşı Sinema. Ankara: ES Yayınları.
  • Küçükyurt, F. D. &Gürata, A. (2004). Sinemada Anlatı ve Türler. İstanbul: Vadi Yayınları.
  • İpek, Ö. (2017). ‘’Peter Wollen’ın Karşı Sinema Kavramı’’, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. S. 2. Ss.72-87.
  • Oluk, A. (2004). Klasik Anlatı Sineması (Hollywood Sineması Bağlamında), Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Öğüt, H. (2009). ‘’Kadın Filmleri ve Feminist Karşı Sinema’’, Cogito Üç Aylık Düşünce Dergisi: Feminizm. S. 58. Ss. 202-220.
  • Kırel, S. (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Moran, B. (2000). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tüfekçi, M. E. (2003). “Yapısalcı Yöntem ve Uygulama Alanları”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi. Ss. 50-67, Ankara.
  • Vertov, D. (2007). Sine-Göz (çev. Ahmet Ergenç). İstanbul: Agora Kitap.
  • Wright, M. (2006). Religionand Film: an Introduction. London: I. B. Taurisand Company Limited.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiçek Topçu

Meral Sersarslan 0000-0003-2059-5585

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2019
Kabul Tarihi 26 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Topçu, Ç., & Sersarslan, M. (2019). Sİinemada Erdemli Olmak: Godard ve Wit Filmi Üzerine. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(30), 35-53. https://doi.org/10.16878/gsuilet.546650

Creative Commons Lisansı