Editoryal
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ SEYAHAT ACENTELERİNİN MOBİL PAZARLAMAYI KULLANIMI

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 73 - 95, 22.10.2019

Öz

Dijital çağın en önemli pazarlama
kullanım alanlarından olan mobil pazarlama, bu çalışmada Türkiye’deki seyahat
acentelerinin kullanımı açısından incelenmiştir. Çalışmada öncelikle kavramsal
açıdan pazarlama süreçleri incelenmiş, sonrasında turizm ve seyahat acenteleri
bağlamında dijital pazarlama olguları ve mobil pazarlamayı kullanım şekilleri
incelenmiştir. Makalede turizm seyahat acentelerinin dijital pazarlamayı
kullanımındaki avantaj ve dezavantajlarından söz edilmiş ve sonrasında
Türkiye’deki turizm seyahat acentalarının dijital pazarlamayı mobil uygulama
üzerine kullanımları açısından bir araştırma yapılmıştır. Araştırma, 2015
verilerine göre 2016 yılında açıklanmış olan Fortune 500 listesine giren
şirketler arasında olan turizm seyahat acenteleri bağlamında yapılmıştır.  Listeye giren şirketler sektörel bazda
incelendiğinde 4 adet seyahat acentesi ile karşılaşılmıştır. Bu şirketlerin
kullandığı mobil uygulamalar incelenerek, kullanım alanları anlatılmıştır. Türkiye’deki
seyahat acentelerinin mobil uygulamaları kullanımı incelendiğinde ortaya çıkan
bahsi geçen 4 şirketten sadece 2’sinin son kullanıcıya yönelik, müşteri
memnuniyetini ön planda tutan uygulamalar geliştirmiştir. Sonuç olarak, mobil
uygulamaları kullanan turizm seyahat acentelerinin, yıllık gelirlerinin diğer
şirketlere oranla daha fazla olduğu ortaya çıkmıştır. 

Kaynakça

  • Çallı, D.S. (2015). Uluslararası Seyahatlerin Tarihi Gelişimi ve Son Seyahat Trendleri Doğrultusunda Türkiye’nin Konumu. Turizm ve Araştırma Dergisi, 4(1), 4-28.
  • Çelik, N. (2016). Reklamcılıkta Dijital Dönüşüm ve Uygulamalar Üzerine Bir İnceleme. (Doktora Tezi) T.C. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Erragcha, N. & Romdhane, R. (2014). New Faces of Marketing In The Era of The Web: From Marketing 1.0 to Marketing 3.0. Journal of Research In Marketing, 2(2), 137-142.
  • Ertemel, A.V. (2017). Dijital Çağda İllüzyonel Pazarlama. İstanbul: Abaküs Kitap.Jara, A.J., Parra, M.C. & Skarmeta A.F. (2012). Marketing 4.0: A New Value Added to The Marketing Through The Internet of Things. Sixth International Conference on Innovative Services in Ubiquitous Computing (IMIS), 2012, Palermo. s:852-857.
  • Fortune. (2016). http://www.fortuneturkey.com/fortune500#popup
  • Kabadayı, E. T. & Alan, A. K.(2014). Deneyimsel Pazarlama: Pazarlamadaki Artan Önemi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 203-217.
  • Kalan, Ö. (2015). Yeni Medya ve Reklam. A. Özkan, N. Tandaçgüneş, & B.Ö. Doğan içinde, Postmodern Tüketim ve Mobil Pazarlama Stratejisi Olarak Viral Reklam (s.281-300). İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kocabaş, F. (2005). Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar ve Reklam. İstanbul: Dönence.
  • Kotler, P. & Kartajaya, H. (2010). Pazarlama 3.0. (K. Dündar, Çev.) İstanbul: Optimist.
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi (N. Muallimoğlu, Çev.) İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kotler, P. (2016). A’dan Z’ye Pazarlama (A. K. Bakkal, Çev.) İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2018). http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,9648/seyahat-acentasi-nedir.html Erişim Tarihi: 20.04.2018
  • Nişanyan, S. (2017). www.nisanyansozluk.com, Erişim Tarihi: 01.05.2018.
  • Öztürk, G. (2013). Dijital Reklamcılık ve Gençlik. İstanbul: Beta Basım
  • Sarı, Y. & Kozak, M. (2005) Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(1), 359-383.
  • Sarıışık, M. & Özbay, G. (2012) Eletronik Ağızdan Ağıza İletişim ve Turizm Endüstrisinde Uygulamalara İlişkin Bir Yazın İncelemesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(16), 1-22.
  • Setur Servis Turistik A.Ş. (2018). https://www.setur.com.tr/ Erişim Tarihi:26.05.2018
  • Sürücü, Ö. & Bayram, A. T. (2016). Mobil Pazarlama ve Turizmde Mobil Teknolojilerin Kullanımı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), 2024-2032.
  • Şanlıöz, H. K., Dilek, S. E. & Koçak, N. (2013). Değişen Dünya, Dönüşen Pazarlama: Türkiye Turizm Sektöründen Öncü Bir Mobil Uygulama Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(2), 250-260.
  • Tarhan, U. (2017). T-İnsan. İstanbul: Ceres Yayınları.
  • Terzi, O. (2017). Mobil Pazarlamanın Y Kuşağı Tüketici Davranışları Üzerine Etkileri: Muğla İli Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Muğla.
  • Türk Dil Kurumu. (2006). http://www.tdk.gov.tr, Erişim Tarihi: 28.04.2018.
  • Uygur, S.M. & Doğan, S. (2013). Deneyimsel Pazarlamanın Müşteri Memnuniyetine Üzerine Etkisi: Restoranlar Üzerine Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 37, 33-48.
  • Yeşildağ, G.N.G. (2016). Mobil Pazarlama Uygulamalarının Pazarlama Performansı ve Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Seyahat Acenteleri Üzerine Bir Araştırma. (Doktora Tezi) T.C. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı İşletme Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.

USE OF MOBILE MARKETING TRAVEL AGENCIES IN TURKEY

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 73 - 95, 22.10.2019

Öz

In this study, mobile
marketing which is one of the most important areas of digital marketing have
been examined in terms of use of travel agencies in Turkey. In the study,
primarily marketing process have been examined, thereafter digital marketing
facts and their forms of utilization of the mobile marketing have been
examined. In the article, it have been mentioned advantages and disadvantages
of tourism travel agencies in using digital marketing and afterwards it has
been done a research regarding usage of digital marketing through a mobile
marketing of tourism travel agencies in the Turkey. The study have been
conducted in the context of tourism travel agencies which have been listed in
the Fortune 500 list in 2016 according to 2015 data. It has been encountered
with 4 companies when the listed companies analyzed on a sectoral basis. Mobile
applications which these companies used have been observed and its areas of
usage have been explained. When analyzed usage of mobile applications of travel
agency in Turkey, it has been observed that only two companies among the 4
companies has developed applications that end user oriented and prioritized
customer satisfaction. Consequently, it has been observed that tourism travel
agencies which have been using the mobile applications have more annual revenues
in proportion to other companies.

Kaynakça

  • Çallı, D.S. (2015). Uluslararası Seyahatlerin Tarihi Gelişimi ve Son Seyahat Trendleri Doğrultusunda Türkiye’nin Konumu. Turizm ve Araştırma Dergisi, 4(1), 4-28.
  • Çelik, N. (2016). Reklamcılıkta Dijital Dönüşüm ve Uygulamalar Üzerine Bir İnceleme. (Doktora Tezi) T.C. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Erragcha, N. & Romdhane, R. (2014). New Faces of Marketing In The Era of The Web: From Marketing 1.0 to Marketing 3.0. Journal of Research In Marketing, 2(2), 137-142.
  • Ertemel, A.V. (2017). Dijital Çağda İllüzyonel Pazarlama. İstanbul: Abaküs Kitap.Jara, A.J., Parra, M.C. & Skarmeta A.F. (2012). Marketing 4.0: A New Value Added to The Marketing Through The Internet of Things. Sixth International Conference on Innovative Services in Ubiquitous Computing (IMIS), 2012, Palermo. s:852-857.
  • Fortune. (2016). http://www.fortuneturkey.com/fortune500#popup
  • Kabadayı, E. T. & Alan, A. K.(2014). Deneyimsel Pazarlama: Pazarlamadaki Artan Önemi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 203-217.
  • Kalan, Ö. (2015). Yeni Medya ve Reklam. A. Özkan, N. Tandaçgüneş, & B.Ö. Doğan içinde, Postmodern Tüketim ve Mobil Pazarlama Stratejisi Olarak Viral Reklam (s.281-300). İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kocabaş, F. (2005). Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar ve Reklam. İstanbul: Dönence.
  • Kotler, P. & Kartajaya, H. (2010). Pazarlama 3.0. (K. Dündar, Çev.) İstanbul: Optimist.
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi (N. Muallimoğlu, Çev.) İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kotler, P. (2016). A’dan Z’ye Pazarlama (A. K. Bakkal, Çev.) İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2018). http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,9648/seyahat-acentasi-nedir.html Erişim Tarihi: 20.04.2018
  • Nişanyan, S. (2017). www.nisanyansozluk.com, Erişim Tarihi: 01.05.2018.
  • Öztürk, G. (2013). Dijital Reklamcılık ve Gençlik. İstanbul: Beta Basım
  • Sarı, Y. & Kozak, M. (2005) Turizm İşletmelerinde Doğrudan Pazarlama Çabaları Kapsamında Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(1), 359-383.
  • Sarıışık, M. & Özbay, G. (2012) Eletronik Ağızdan Ağıza İletişim ve Turizm Endüstrisinde Uygulamalara İlişkin Bir Yazın İncelemesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(16), 1-22.
  • Setur Servis Turistik A.Ş. (2018). https://www.setur.com.tr/ Erişim Tarihi:26.05.2018
  • Sürücü, Ö. & Bayram, A. T. (2016). Mobil Pazarlama ve Turizmde Mobil Teknolojilerin Kullanımı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), 2024-2032.
  • Şanlıöz, H. K., Dilek, S. E. & Koçak, N. (2013). Değişen Dünya, Dönüşen Pazarlama: Türkiye Turizm Sektöründen Öncü Bir Mobil Uygulama Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(2), 250-260.
  • Tarhan, U. (2017). T-İnsan. İstanbul: Ceres Yayınları.
  • Terzi, O. (2017). Mobil Pazarlamanın Y Kuşağı Tüketici Davranışları Üzerine Etkileri: Muğla İli Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Muğla.
  • Türk Dil Kurumu. (2006). http://www.tdk.gov.tr, Erişim Tarihi: 28.04.2018.
  • Uygur, S.M. & Doğan, S. (2013). Deneyimsel Pazarlamanın Müşteri Memnuniyetine Üzerine Etkisi: Restoranlar Üzerine Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 37, 33-48.
  • Yeşildağ, G.N.G. (2016). Mobil Pazarlama Uygulamalarının Pazarlama Performansı ve Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Seyahat Acenteleri Üzerine Bir Araştırma. (Doktora Tezi) T.C. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı İşletme Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğça Zeylan 0000-0002-3344-8974

Gülay Öztürk

Yayımlanma Tarihi 22 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2019
Kabul Tarihi 7 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Zeylan, T., & Öztürk, G. (2019). TÜRKİYE’DEKİ SEYAHAT ACENTELERİNİN MOBİL PAZARLAMAYI KULLANIMI. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2(2), 73-95.


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.