Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL PLATFORM NETFLİX’İN LA CASA DE PAPEL DİZİSİNDE ÇAPRAZ MEDYA STRATEJİSİNİN İNŞASI

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 503 - 521, 01.09.2021

Öz

Yeni iletişim teknolojilerinin gelişimiyle birlikte ön plana çıkan yakınsama kavramı, hem içeriğin hem de mecralar arasındaki sınırların belirsizleşmesi ya da birbirlerine yakınlaşması olarak tanımlanabilmektedir. Çeşitli medya platformları arasında içerik akışına imkân tanıyan yakınsama, hayranların katılım ve etkileşimine de olanak sağlamaktadır. Yakınsama kültürünün yaygınlaşmasıyla birlikte gündeme gelen çapraz medya ise medyalararası geçişlerin olduğu ancak farklı mecralarda tek bir hikâyeye odaklanılan bir anlatı stratejisidir. Bu araştırmada, Netflix’te yayınlanan La Casa de Papel (2017) adlı fenomen dizi, çapraz medya stratejisi bağlamında ele alınacaktır. Araştırmada nitel bir yaklaşımla içerik analizi yöntemi kullanılacaktır. Örneklemler amaca uygun olarak; dizinin belgeselleri, video oyunları, sosyal medya hesapları, podcast serileri vb. içerisinden seçilecektir. Bu bağlamda, fenomen dizi aracılığıyla farklı mecralara taşınan hikâye evreni, çapraz medya stratejisinin inşasını ortaya koymak açısından önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • Abanoz, E. (2013). Bilgi Toplumunda Yöndeşmenin Haber Üretimi Süreci Üzerindeki Etkisi: Haber Ajansı Çalışanları Üzerine Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Alejandro, J. (2010). Journalism in the Age of Social Media, Reuters Institute Fellowship Papers University of Oxford, United Kingdom.
  • Bonini, T. (2015). The ‘Second Age’ of Podcasting: Reframing Podcasting as a New Digital Mass Medium. Quaderns Del CAG 41, Vol. XVIII, , 21-30.
  • Castells, M. (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Ağ Toplumunun Yükselişi, Çev. Ebru Kılıç, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Geray, H. (2002). İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları, Ankara: Ütopya Yayınevi. Gürel, E. ve Tığlı, Ö. (2013). Sosyal Medyayla Yaratılan Yeni Dünya: Transmedya Anlatım. C. Bilgili, G. Şener (Ed.) Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-1: Kitle İletişiminde Yaşanan Değişimler, (ss. 39-83). İstanbul: Grafik Tasarım.
  • Holat, O. (2020). Dijital Hikâye Anlatıcılığı Bağlamında Çapraz Medya Stratejisi: Stranger Things Örneği, İgit, A., Sayılgan, Ö. (Ed.), Dijital İletişim: Kuram ve Araştırmaları, (ss.181-206). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Jenkins, H. (2018). Cesur Yeni Medya: Teknolojiler ve Hayran Kültürü, Çev. Nihan Yeğengil. İstanbul: İletişim Yayınları. Kırık, A. M. (2013). Kişisel Bir Dünya Modeli: İnteraktif Televizyon Yayıncılığı, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 2(3), s. 66-75.
  • Odén, N. (2013). Mechanisms within Cross Media Stories: an Analytical Ramework Combining Cross Media Phenomena Withstorytelling Elements, Umea University, Unpublished Master's Thesis, Sweden.
  • Özel, S. (2011). Yakınsama: Yeni Medyanın İtici Gücü, Erciyes İletişim Dergisi, 2(2), s.54-66. Yoloğlu, N. (2019). Yakınsama (Convergence) ve Çapraz Medya (Crossmedia) Stratejisinin Medya Sektöründe Yansımaları, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7, s. 1449-1464.
  • URL 1: “Cross-Media” https://www.personalizemedia.com/articles/cross-media/ (Erişim Tarihi: 10.03.2021).
  • URL 2: “Netflix Revenue and Usage Statistics” https://www.businessofapps.com/data/netflix-statistics/ (Erişim Tarihi: 11.03.2021).
  • URL 3: “La Casa de Papel Clothes and Mask Images” https://www.amazon.com/Papel-Costume-Hoodie-Salvador-Jumpsuit/dp/B07W9L9KHS (Erişim Tarihi: 13.03.2021).
  • URL 4: “La Casa de Papel Resmi Belgesel İçerik” https://www.netflix.com/tr/title/81098822 (Erişim Tarihi: 15.03.2021).
  • URL 5: “La Casa de Papel Resmi Instagram Hesabı” https://www.instagram.com/lacasadepapel/?hl=tr (Erişim Tarihi: 09.04.2021).
  • URL 6: “La Casa de Papel Resmi Youtube Hesabı” https://www.youtube.com/channel/UCI9tBPaYZ8kJEU0PaQLWfEw (Erişim Tarihi: 10.09.2021).
  • URL 7: “Tom Clancy's Rainbow Six Siege Wikipedia” https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Clancy%27s_Rainbow_Six_Siege (Erişim Tarihi: 16.03.2021).
  • URL 8: “Rainbow Six Wiki” https://rainbowsix.fandom.com/wiki/Money_Heist (Erişim Tarihi: 16.03.2021).

THE CONSTRUCTION OF THE CROSS MEDIA STRATEGY OF THE DIGITAL PLATFORM NETFLIX IN LA CASA DE PAPEL SERIES

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 503 - 521, 01.09.2021

Öz

The concept of convergence, which has come to the fore with the development of new communication technologies, can be defined as the blurring or convergence of both content and boundaries between media. The convergence that enables the flow of content between various media platforms also enables the participation and interaction of fans. Cross-media, has come to the fore with the spread of the convergence culture, is a narrative strategy that involves inter-media transitions, but focuses on a single story in different media. In this research, the phenomenon called La Casa de Papel (2017) broadcasted on Netflix will be discussed in the context of cross-media strategy. Content analysis method will be used with a qualitative approach in the research. The samples are in accordance with the purpose; documentaries of the series, video games, social media accounts, podcast series, etc. will be chosen from within. In this context, the universe of stories, which is carried to different media through the phenomenon series, is important in revealing the construction of the cross-media strategy.

Kaynakça

  • Abanoz, E. (2013). Bilgi Toplumunda Yöndeşmenin Haber Üretimi Süreci Üzerindeki Etkisi: Haber Ajansı Çalışanları Üzerine Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Alejandro, J. (2010). Journalism in the Age of Social Media, Reuters Institute Fellowship Papers University of Oxford, United Kingdom.
  • Bonini, T. (2015). The ‘Second Age’ of Podcasting: Reframing Podcasting as a New Digital Mass Medium. Quaderns Del CAG 41, Vol. XVIII, , 21-30.
  • Castells, M. (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Ağ Toplumunun Yükselişi, Çev. Ebru Kılıç, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Geray, H. (2002). İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları, Ankara: Ütopya Yayınevi. Gürel, E. ve Tığlı, Ö. (2013). Sosyal Medyayla Yaratılan Yeni Dünya: Transmedya Anlatım. C. Bilgili, G. Şener (Ed.) Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-1: Kitle İletişiminde Yaşanan Değişimler, (ss. 39-83). İstanbul: Grafik Tasarım.
  • Holat, O. (2020). Dijital Hikâye Anlatıcılığı Bağlamında Çapraz Medya Stratejisi: Stranger Things Örneği, İgit, A., Sayılgan, Ö. (Ed.), Dijital İletişim: Kuram ve Araştırmaları, (ss.181-206). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Jenkins, H. (2018). Cesur Yeni Medya: Teknolojiler ve Hayran Kültürü, Çev. Nihan Yeğengil. İstanbul: İletişim Yayınları. Kırık, A. M. (2013). Kişisel Bir Dünya Modeli: İnteraktif Televizyon Yayıncılığı, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 2(3), s. 66-75.
  • Odén, N. (2013). Mechanisms within Cross Media Stories: an Analytical Ramework Combining Cross Media Phenomena Withstorytelling Elements, Umea University, Unpublished Master's Thesis, Sweden.
  • Özel, S. (2011). Yakınsama: Yeni Medyanın İtici Gücü, Erciyes İletişim Dergisi, 2(2), s.54-66. Yoloğlu, N. (2019). Yakınsama (Convergence) ve Çapraz Medya (Crossmedia) Stratejisinin Medya Sektöründe Yansımaları, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7, s. 1449-1464.
  • URL 1: “Cross-Media” https://www.personalizemedia.com/articles/cross-media/ (Erişim Tarihi: 10.03.2021).
  • URL 2: “Netflix Revenue and Usage Statistics” https://www.businessofapps.com/data/netflix-statistics/ (Erişim Tarihi: 11.03.2021).
  • URL 3: “La Casa de Papel Clothes and Mask Images” https://www.amazon.com/Papel-Costume-Hoodie-Salvador-Jumpsuit/dp/B07W9L9KHS (Erişim Tarihi: 13.03.2021).
  • URL 4: “La Casa de Papel Resmi Belgesel İçerik” https://www.netflix.com/tr/title/81098822 (Erişim Tarihi: 15.03.2021).
  • URL 5: “La Casa de Papel Resmi Instagram Hesabı” https://www.instagram.com/lacasadepapel/?hl=tr (Erişim Tarihi: 09.04.2021).
  • URL 6: “La Casa de Papel Resmi Youtube Hesabı” https://www.youtube.com/channel/UCI9tBPaYZ8kJEU0PaQLWfEw (Erişim Tarihi: 10.09.2021).
  • URL 7: “Tom Clancy's Rainbow Six Siege Wikipedia” https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Clancy%27s_Rainbow_Six_Siege (Erişim Tarihi: 16.03.2021).
  • URL 8: “Rainbow Six Wiki” https://rainbowsix.fandom.com/wiki/Money_Heist (Erişim Tarihi: 16.03.2021).
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Radyo-Televizyon
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Olcay Holat 0000-0002-8242-1719

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 11 Haziran 2021
Kabul Tarihi 12 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Holat, O. (2021). DİJİTAL PLATFORM NETFLİX’İN LA CASA DE PAPEL DİZİSİNDE ÇAPRAZ MEDYA STRATEJİSİNİN İNŞASI. İletişim Çalışmaları Dergisi, 7(3), 503-521.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png