Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ARDAHAN DAMAL YÖRESİ ALEVİ CEMLERİ VE SEMAH RİTÜELİ

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 34 - 42, 27.11.2023
https://doi.org/10.22252/ijca.1180321

Öz

Alevîliğin düşünsel yapısı içerisindeki farklı bakış açılarının tezat geleneksel işleyişleri ve her bulunduğu coğrafyada farklılaşan ibadet şekilleri ile inanç unsurlarını kapsaması Alevîlik üzerine nitelikli derlemeler ve alan çalışmalarının yapılmasını zorunlu kılmaktadır. Araştırma genelinde nitel araştırma yöntemi ve bu yöntemlerden kültür ve duyusal analizler ile çalışılmıştır. Damal bölgesinde, yaşayan Alevi topluluklarının cemlerinde uygulamış oldukları ritüelleri dışında hiyerarşik, finansal, demografik yapısı bağlamında detaylı bir derlemelerin yapılmayışı çalışmanın önemini ve orijinalliğini vurgulamaktadır. Alevîlik üzerine yapılmış araştırmalarda Avrupalı araştırmacıların bizim kültürümüzü tarihsel ve güncel boyutlarıyla Alevî-Bektaşî topluluklar üzerine bizden daha yoğun çalışmasını bir eksiklik olarak kabul ettiğimizde yapılan alan araştırmaları ve derlemelerin bilim dünyasına katkısı yadsınamazdır. Bizim bu araştırmamızda da Ardahan/Damal’da Alevi etnisitesindeki topluluğun cem evinde uyguladıkları semahların müzikal yapıları, konu içerikleri Alevîlikteki hiyerarşi, cem kültürü, ibadet ait sazlı ve sözlü söylemleri ele alınacaktır.

Kaynakça

  • Çari, A. (2018). Alevilikte Temel Konular. İstanbul. Erenler Eğitim ve Kültür Vakfı-3
  • Dedegarkınoğlu, H. (2010). Dünkü ve Bugünkü Alevilik. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Dergisi. 327-348.
  • Erol, İ. L., Helvacı, Z., (2007). Kültürel Kimlikte Doğu-Batı İkileminin Çözülmesinde Müziğin Rolü, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, s.288.
  • Eurich, Johannes (2003). “Sociological Aspects and Ritual Similarities İn The Relationship Between Pop Music and Religion”, International Review Of The Aesthetics And Sociology of Music, 34 (1): 57-70.
  • Hadjinicolaou, N., (1987), Sanat Tarihi Ve Sınıf Mücadelesi, (Çeviren: M. Hâlim Spatar) İstanbul: Kaynak Yayıncılık.
  • Karaburun Doğan D., Kılınçer Z. (2017). Malatya Alevi Cemlerinde Semahlar Ve Anlamları. Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları, s.141.
  • Özdemir, İ. (2012). Aleviliğin Yazılmayan Tarihi. Ankara: Kripto Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Pazarlı, Osman (1982). Din Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Üçer, C., (2005). Bir Alan Araştırmasının Anatomisi Tokat Yöresi Alevileri İnançları Örf ve Adetleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 36-67.

ARDAHAN DAMAL REGION ALAWI CEMS AND SAMAH RITUAL

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 34 - 42, 27.11.2023
https://doi.org/10.22252/ijca.1180321

Öz

The contrasting traditional functioning of the different perspectives within the intellectual structure of Alevism and the different forms of worship and belief elements in each geography necessitate quality compilations and field studies on Alevism. Throughout the research, qualitative research method and culture and sensory analyzes from these methods were used. The absence of detailed compilations in the context of hierarchical, financial and demographic structure, apart from the rituals practiced by the Alevi communities living in the Damal region, in their djems emphasizes the importance and originality of the study. The contribution of field studies and compilations to the scientific world is undeniable when we accept that European researchers work more intensively on Alawite-Bektashi communities than we do, in research on Alevism. In this research, the musical structures of the semahs performed by the Alevi ethnic community in the cem house in Ardahan/Damal, the subject content, the hierarchy in the Alevism, the cem culture, the instrumental and verbal discourses of worship will be discussed.

Kaynakça

  • Çari, A. (2018). Alevilikte Temel Konular. İstanbul. Erenler Eğitim ve Kültür Vakfı-3
  • Dedegarkınoğlu, H. (2010). Dünkü ve Bugünkü Alevilik. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Dergisi. 327-348.
  • Erol, İ. L., Helvacı, Z., (2007). Kültürel Kimlikte Doğu-Batı İkileminin Çözülmesinde Müziğin Rolü, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, s.288.
  • Eurich, Johannes (2003). “Sociological Aspects and Ritual Similarities İn The Relationship Between Pop Music and Religion”, International Review Of The Aesthetics And Sociology of Music, 34 (1): 57-70.
  • Hadjinicolaou, N., (1987), Sanat Tarihi Ve Sınıf Mücadelesi, (Çeviren: M. Hâlim Spatar) İstanbul: Kaynak Yayıncılık.
  • Karaburun Doğan D., Kılınçer Z. (2017). Malatya Alevi Cemlerinde Semahlar Ve Anlamları. Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları, s.141.
  • Özdemir, İ. (2012). Aleviliğin Yazılmayan Tarihi. Ankara: Kripto Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Pazarlı, Osman (1982). Din Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Üçer, C., (2005). Bir Alan Araştırmasının Anatomisi Tokat Yöresi Alevileri İnançları Örf ve Adetleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 36-67.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Erkan Yoldaş 0000-0002-9040-0096

Derya Karaburun Doğan 0000-0001-9091-5957

Şakir Orçun Akgün Bu kişi benim 0000-0002-7522-1524

Erken Görünüm Tarihi 2 Ocak 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yoldaş, E., Karaburun Doğan, D., & Akgün, Ş. O. (2023). ARDAHAN DAMAL YÖRESİ ALEVİ CEMLERİ VE SEMAH RİTÜELİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 8(2), 34-42. https://doi.org/10.22252/ijca.1180321