Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pedro Almodovar Sinemasında Kadının Temsili

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 9 - 36, 01.12.2014
https://doi.org/10.24955/ilef.320169

Öz

Bu çalışma İspanyol yönetmen Pedro Almodovar sinemasında kadının temsilini konu 

almaktadır. İncelenecek filmler seçilirken kadın karakterlerin anlatının merkezinde olduğu 

filmler tercih edilmiştir. Böylelikle pek çok kişi tarafından “kadın filmlerinin yönetmeni” 

olarak adlandırılan İspanyol yönetmenin bu ünü kazanmasını sağlayan stratejiler ortaya 

konmaya çalışılmaktadır. Bu bağlamda yönetmenin Mujeres al borde de un ataque de 

nervios (Sinir Krizinin Eşiğindeki Kadınlar, 1988), Todo sobre mi madre (Annem Hakkında 

Her Şey, 1998) ve Volver (Dönüş, 2006) filmleri feminist film kuramı temel alınarak 

çözümlenmiştir. Seçilen filmler, özne olan kadınlar ve kadın dostluğu, yok olan erkeklik, 

kadının kamusal alanda görünürlüğü, özel alanın güvenliliği gibi kategoriler altında 

incelenmiştir. Bu yolla Almodovar’ın egemen ataerkil kodları yeniden üretmediğini aksine 

bu kalıpları tersine çevirdiğini görebiliriz. 

Kaynakça

  • ALLISON, M. (2008) A Spanish labyrinth: The films of Pedro Almodovar. London: Replika Press.
  • Annem Hakkında Herşey. (1998) [Film] ALMODOVAR, P. (Yönetmen/Senarist). İspanya: El Deseo
  • D’LUGO, M. (2006) Pedro Almodovar. Illinois: University of Illinois.
  • DOANE M. A., MELLENCAMP P. ve WILLIAMS L. (1984) Re-vision: Essays in feminist film criticism . Frederick: Publications of America.
  • Dönüş. (2005) [Film] ALMODOVAR, P. (Yönetmen/Senarist). İspanya: El Deseo
  • GLEN, G.O. ve GABBARD, K. (2001) Psikiyatri ve sinema. Ankara: Okuyan Us Yayınevi.
  • JOHNSTON, C. (2005) Karşı-sinema olarak kadınların sineması. Sinemasal, 14, s.77- 86.
  • JORDAN, B. ve MORGAN-TAMOSUNAS, R. (1998) Contemporary Spanish cinema. NY: Manchester University.
  • KABADAYI, L. (2004) Toplumsal cinsiyet ve film: 90’lı yıllarda ABD-İspanya-Hong Kong ve Türk sinemasında üretilen filmlerde toplumsal cinsiyet olgusunun feminist yaklaşımla incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MOHANNA, C. (1993) Filmlerde kadınlar. 25. Kare, 5, s. 18-21.
  • MULVEY, L. (1997) Görsel Haz ve Anlatı Sineması. 25. Kare, 21, s. 38-46.
  • ÖZDEN, Z. (2000) Film eleştirisi. İstanbul: Afa Yayınları.
  • ÖZTÜRK, S. R. (2000) Feminist film politikası: ‘Mürebbiye’ örneği. Kültür ve İletişim, 3(1), s. 51-70.
  • ÖZTÜRK, S. R. (2000) Sinemada Kadın Olmak. İstanbul: Yeni Alan Yayıncılık.
  • Perde Açılıyor. 1950 [Film] MANKIEWICZ L. J. (Yönetmen/Senarist). ABD: Twentieth Century Fox Film Corporation.
  • RYAN, M. ve KELNER, D. (1997) Politik kamera: Hollywood sinemasının ideolojisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sinir Krizinin Eşiğindeki Kadınlar. (1988) [Film] ALMODOVAR, P. (Yönetmen/ Senarist) İspanya: El Deseo
  • SMELIK, A. (2008). Feminist sinema ve film teorisi: Ve ayna çatladı. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • SMITH, S. (T.Y.) Kadının sinemadaki imajı. 25. Kare, 6, s. 19-24.
  • SZALAI, G. (2012) Pedro Almodovar discusses career influences, women’s acting skillls. [Çevirimiçi] http://www.hollywoodreporter.com/news/pedro- almodovar-bafta-lecture-391882 [Erişim tarihi: 10 Temmuz 2014].
  • YAŞARTÜRK, G. (2006) Feminist eleştiri ve kadının sunumu. Sinemasal, 14, s. 17-30.

The Representation of Women in Pedro Almodovar’s Cinema

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 9 - 36, 01.12.2014
https://doi.org/10.24955/ilef.320169

Öz

This study focuses on presentation of women in the Spanish director Pedro Almodovar‘s 

cinema. In the study, , women-based stories are preferred. By means of an analysis of 

women-based stroies, this study tries to explore strategies that provided fame to Spanich 

director Almodovar, such as ‘women’s movie director’. In that context, Almodovar’s 

movies Mujere al borde de un alaque de nervios (Women on the Verge of a Nervous 

Breakdown, 1988), Todo sobre mi madre (All About My Mother, 1998) and Volver 

(Volver, 2006) are analized based on feminist film theory. The movies chosen are defined 

under the following categories: women who are the subject and women’s friendship, 

disappearing manhood, women’s appearance in public space and security of private 

space. In this way, we can see that Amodovar doesn’t reproduce dominant patriarchal 

codes; on the contrary, he reverses them.

Kaynakça

  • ALLISON, M. (2008) A Spanish labyrinth: The films of Pedro Almodovar. London: Replika Press.
  • Annem Hakkında Herşey. (1998) [Film] ALMODOVAR, P. (Yönetmen/Senarist). İspanya: El Deseo
  • D’LUGO, M. (2006) Pedro Almodovar. Illinois: University of Illinois.
  • DOANE M. A., MELLENCAMP P. ve WILLIAMS L. (1984) Re-vision: Essays in feminist film criticism . Frederick: Publications of America.
  • Dönüş. (2005) [Film] ALMODOVAR, P. (Yönetmen/Senarist). İspanya: El Deseo
  • GLEN, G.O. ve GABBARD, K. (2001) Psikiyatri ve sinema. Ankara: Okuyan Us Yayınevi.
  • JOHNSTON, C. (2005) Karşı-sinema olarak kadınların sineması. Sinemasal, 14, s.77- 86.
  • JORDAN, B. ve MORGAN-TAMOSUNAS, R. (1998) Contemporary Spanish cinema. NY: Manchester University.
  • KABADAYI, L. (2004) Toplumsal cinsiyet ve film: 90’lı yıllarda ABD-İspanya-Hong Kong ve Türk sinemasında üretilen filmlerde toplumsal cinsiyet olgusunun feminist yaklaşımla incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MOHANNA, C. (1993) Filmlerde kadınlar. 25. Kare, 5, s. 18-21.
  • MULVEY, L. (1997) Görsel Haz ve Anlatı Sineması. 25. Kare, 21, s. 38-46.
  • ÖZDEN, Z. (2000) Film eleştirisi. İstanbul: Afa Yayınları.
  • ÖZTÜRK, S. R. (2000) Feminist film politikası: ‘Mürebbiye’ örneği. Kültür ve İletişim, 3(1), s. 51-70.
  • ÖZTÜRK, S. R. (2000) Sinemada Kadın Olmak. İstanbul: Yeni Alan Yayıncılık.
  • Perde Açılıyor. 1950 [Film] MANKIEWICZ L. J. (Yönetmen/Senarist). ABD: Twentieth Century Fox Film Corporation.
  • RYAN, M. ve KELNER, D. (1997) Politik kamera: Hollywood sinemasının ideolojisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sinir Krizinin Eşiğindeki Kadınlar. (1988) [Film] ALMODOVAR, P. (Yönetmen/ Senarist) İspanya: El Deseo
  • SMELIK, A. (2008). Feminist sinema ve film teorisi: Ve ayna çatladı. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • SMITH, S. (T.Y.) Kadının sinemadaki imajı. 25. Kare, 6, s. 19-24.
  • SZALAI, G. (2012) Pedro Almodovar discusses career influences, women’s acting skillls. [Çevirimiçi] http://www.hollywoodreporter.com/news/pedro- almodovar-bafta-lecture-391882 [Erişim tarihi: 10 Temmuz 2014].
  • YAŞARTÜRK, G. (2006) Feminist eleştiri ve kadının sunumu. Sinemasal, 14, s. 17-30.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinem Akyön

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akyön, S. (2014). Pedro Almodovar Sinemasında Kadının Temsili. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 1(2), 9-36. https://doi.org/10.24955/ilef.320169
AMA Akyön S. Pedro Almodovar Sinemasında Kadının Temsili. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. Aralık 2014;1(2):9-36. doi:10.24955/ilef.320169
Chicago Akyön, Sinem. “Pedro Almodovar Sinemasında Kadının Temsili”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 1, sy. 2 (Aralık 2014): 9-36. https://doi.org/10.24955/ilef.320169.
EndNote Akyön S (01 Aralık 2014) Pedro Almodovar Sinemasında Kadının Temsili. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 1 2 9–36.
IEEE S. Akyön, “Pedro Almodovar Sinemasında Kadının Temsili”, Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, c. 1, sy. 2, ss. 9–36, 2014, doi: 10.24955/ilef.320169.
ISNAD Akyön, Sinem. “Pedro Almodovar Sinemasında Kadının Temsili”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 1/2 (Aralık 2014), 9-36. https://doi.org/10.24955/ilef.320169.
JAMA Akyön S. Pedro Almodovar Sinemasında Kadının Temsili. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. 2014;1:9–36.
MLA Akyön, Sinem. “Pedro Almodovar Sinemasında Kadının Temsili”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, c. 1, sy. 2, 2014, ss. 9-36, doi:10.24955/ilef.320169.
Vancouver Akyön S. Pedro Almodovar Sinemasında Kadının Temsili. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi. 2014;1(2):9-36.