Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK ÇALIŞANLARINA YÖNELİK ŞİDDETİN ÇÖZÜMÜNDE KRİZ İLETİŞİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ: BİR KAMU HASTANESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 9, 44 - 54, 01.02.2024

Öz

Sağlık hizmeti verilen kurumlar doğası gereği krizlere açık durumdadır. Son yıllarda sağlık hizmeti sunulan ortamlarda hekimlere ve sağlık çalışanlarına yönelik şiddet olayları artış göstermektedir. Bu çalışmada, sağlık çalışanlarının, yaşanılan krizler karşısında etkili iletişim becerilerini kullanma düzeylerinin şiddet olaylarının önüne geçmeye yeterli olup olmadığı, şiddetin iletişim boyutlu temelleri, sağlıkta şiddet eylemlerine ilişkin mevcut yasal düzenlemelerin sağlık personelinin etkili iletişim becerilerini kullanma ve çalışma motivasyonunu düşürüp düşürmediği değerlendirilmeye çalışılmıştır. Sağlık çalışanlarının eğitim hayatları içinde ve meslek yaşamlarında karşılaşabilecekleri şiddet olayları ve krizlerle ilgili nasıl baş edecekleri hakkında birçok araştırma yürütülse de sağlık iletişimi alanındaki çalışmalar sınırlıdır. Bu çalışmada, İstanbul İli kapsamında, İl Sağlık Müdürlüğü’ne bağlı bir kamu hastanesinde sağlık hizmeti veren sağlık çalışanları ile odak grup görüşmesi yapılmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, sağlık çalışanlarının iş yükünün getirdiği yoğunluk ve sağlık okuryazarlık düzeyinin düşük olması nedeniyle etkili iletişim becerilerini kullanma düzeylerinin zayıfladığı, sağlık çalışanlarına yönelik şiddet ile ilgili cezai müeyyidelerin yetersizliği nedeniyle sağlık çalışanlarının etkili iletişim becerilerini kullanma motivasyonlarının düştüğü tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alsaleem, S. A., Alsabaani, A., Alamri, R. S., Hadi, R. A., Alkhayri, M. H., Badawi, K. K., and Al-Bishi, A. M. (2018). Violence Towards Healthcare Workers: A Study Conducted in Abha City, Saudi Arabia. Journal of Family & Community Medicine, 25(3).
  • Bayraktar E. (2020). Sağlık çalışanlarının iletişim becerisi ve duygu gereksinimlerinin incelenmesi. Karabük Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Hemşirelik Bilimi Anabilim Dalı.
  • Bramhall E. (2014). Effective communication skills in nursing practice, Nursing Standard, 29 (14).
  • Dökmen, Ü. (2004). İletişim çatışmaları ve empati. Sistem Yayıncılık ve Matbaa Sanayi Ticaret AŞ.
  • Durmuş, M. (2019). Sağlık çalışanlarına yönelik şiddet: Konya 112 acil sağlık hizmetlerinde bir uygulama. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya F. (2011). Hemşirelerin iletişim ve empatik beceri düzeyleri ile hastaların hemşirelik bakımını algılayışlarının karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı.
  • Mian, M. (2004). World report on violence and health: what it means for children and pediatricians. The Journal of Pediatrics, 145(1), 14-19.
  • Okay, A. (2002). Kriz Yönetimi ve Halkla İlişkiler. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. (2)12, 473-498.
  • Özcan, N., ve Bilgin, H. (2011). The use of expressive methods for developing empathic skills. Issues İn Mental Health Nursing, 32(2), 131-136.
  • Sadullah, Ö. (2009). İnsan kaynakları yönetiminde koruma işlevi (İş güvenliği ve iş gören sağlığı). İnsan kaynakları yönetimi. Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Sanders B. (1999). Öküzün a’sı, elektronik çağda yazılı kültürün çöküşü ve şiddetin yükselişi. (Ş. Tahir, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Somunoğlu, S. (1999). Kavramsal açıdan sağlık. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 4(1), 51-62.
  • Yılmaz E. ve Özkan S. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin empatik beceri ve iletişim beceri düzeyleri ile bireysel özellikleri arasındaki ilişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 25(1), 37-50.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Sağlık Sendikası. (2023, 1 Haziran). Sağlık-Sen 2022 Yılı Sağlıkta Şiddet Raporu: https://agri.sagliksen.org.tr/haber/12308/saglik-sen-2022-yili-saglikta-siddet-raporu adresinden alındı.
  • Türk Tabipleri Birliği. (2023, 1 Haziran). TTB Yanımda Uygulaması Kullanıma Açıldı: https://www.ttb.org.tr/haber_goster.php?Guid=c06bd78c-79fc-11ed-b4df-d1d4aff1ac8a adresinden alındı.

THE IMPORTANCE OF CRISIS COMMUNICATION AND COMMUNICATION SKILLS IN RESOLVING VIOLENCE AGAINST HEALTH WORKERS: AN EXAMPLE OF A PUBLIC HOSPITAL

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 9, 44 - 54, 01.02.2024

Öz

Healthcare institutions, by their nature, are susceptible to crises. In recent years, there has been an increase in incidents of violence directed towards physicians and healthcare workers in environments where healthcare services are provided. In this study, it was tried to evaluate whether the level of health professionals’ use of effective communication skills in the face of crises is sufficient to prevent violent incidents, the communication-dimensional bases of violence, and whether the current situation in the legal regulations regarding the acts of violence in health in which health personnel are victimized in our country reduces their motivation to use effective communication skills and work. Although many studies have been conducted on how healthcare professionals can cope with violent incidents and crises they may encounter in their education and professional lives, studies in the field of health communication are limited. In this study, a focus group interview was conducted with healthcare professionals providing healthcare services in a public hospital affiliated to the Provincial Health Directorate in Istanbul. Content analysis was used in the data analysis. The findings suggest that due to the intensity of workload and low health literacy levels, healthcare workers’ proficiency in using effective communication skills has weakened. Additionally, the inadequacy of legal sanctions regarding violence against healthcare workers has been observed to decrease the motivation of healthcare workers to use effective communication skills.

Kaynakça

  • Alsaleem, S. A., Alsabaani, A., Alamri, R. S., Hadi, R. A., Alkhayri, M. H., Badawi, K. K., and Al-Bishi, A. M. (2018). Violence Towards Healthcare Workers: A Study Conducted in Abha City, Saudi Arabia. Journal of Family & Community Medicine, 25(3).
  • Bayraktar E. (2020). Sağlık çalışanlarının iletişim becerisi ve duygu gereksinimlerinin incelenmesi. Karabük Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Hemşirelik Bilimi Anabilim Dalı.
  • Bramhall E. (2014). Effective communication skills in nursing practice, Nursing Standard, 29 (14).
  • Dökmen, Ü. (2004). İletişim çatışmaları ve empati. Sistem Yayıncılık ve Matbaa Sanayi Ticaret AŞ.
  • Durmuş, M. (2019). Sağlık çalışanlarına yönelik şiddet: Konya 112 acil sağlık hizmetlerinde bir uygulama. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya F. (2011). Hemşirelerin iletişim ve empatik beceri düzeyleri ile hastaların hemşirelik bakımını algılayışlarının karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı.
  • Mian, M. (2004). World report on violence and health: what it means for children and pediatricians. The Journal of Pediatrics, 145(1), 14-19.
  • Okay, A. (2002). Kriz Yönetimi ve Halkla İlişkiler. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. (2)12, 473-498.
  • Özcan, N., ve Bilgin, H. (2011). The use of expressive methods for developing empathic skills. Issues İn Mental Health Nursing, 32(2), 131-136.
  • Sadullah, Ö. (2009). İnsan kaynakları yönetiminde koruma işlevi (İş güvenliği ve iş gören sağlığı). İnsan kaynakları yönetimi. Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Sanders B. (1999). Öküzün a’sı, elektronik çağda yazılı kültürün çöküşü ve şiddetin yükselişi. (Ş. Tahir, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Somunoğlu, S. (1999). Kavramsal açıdan sağlık. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 4(1), 51-62.
  • Yılmaz E. ve Özkan S. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin empatik beceri ve iletişim beceri düzeyleri ile bireysel özellikleri arasındaki ilişki. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 25(1), 37-50.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Sağlık Sendikası. (2023, 1 Haziran). Sağlık-Sen 2022 Yılı Sağlıkta Şiddet Raporu: https://agri.sagliksen.org.tr/haber/12308/saglik-sen-2022-yili-saglikta-siddet-raporu adresinden alındı.
  • Türk Tabipleri Birliği. (2023, 1 Haziran). TTB Yanımda Uygulaması Kullanıma Açıldı: https://www.ttb.org.tr/haber_goster.php?Guid=c06bd78c-79fc-11ed-b4df-d1d4aff1ac8a adresinden alındı.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Betül Büşra Aslan Bu kişi benim 0000-0001-9688-4012

Sevil Bektaş Durmuş 0000-0003-1211-6310

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 14 Aralık 2023
Kabul Tarihi 25 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Aslan, B. B., & Bektaş Durmuş, S. (2024). SAĞLIK ÇALIŞANLARINA YÖNELİK ŞİDDETİN ÇÖZÜMÜNDE KRİZ İLETİŞİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÖNEMİ: BİR KAMU HASTANESİ ÖRNEĞİ. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları, 2(9), 44-54.