Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PAZARLAMA VE ÜRETİM PLANLAMASI İLİŞKİSİ (MOBİLYA İMALATÇISI KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA)

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 14, 9 - 23, 29.04.2022
https://doi.org/10.31765/karen.1032462

Öz

Pazarlama ve üretim planlaması faaliyetleri bir işletme için vazgeçilmez birer fonksiyondur. Pazarlama faaliyetlerinin planlanması, yürütülmesi ve diğer işletme faaliyetleri ile uyumlu biçimde uygulanması için işletmenin üretim ve üretim yönetimi kapasitesinin de dikkate alınması gereklidir. Buna göre; KOBİ’lerin pazarlama faaliyetlerini üretim yönetimi faaliyetleriyle uyumlu şekilde planlama ve uygulamaya yönelik çaba içinde olması doğal bir gelişmedir.
Yürütülen araştırma ile imalatçı mobilya KOBİ’lerinin pazarlama faaliyetleri ile uyumlu bir stratejik üretim planına sahip olup olmadıkları konusunda bilgi toplanmıştır. Firmalar hakkında toplanan verilerle; firma yapısı, çalışan sayısı, üretim miktarı, aylık kapasite kullanım oranı, üretim yöntemi, yeni üretim teknolojilerinin temin edilmesi değişkenleri ile hedef pazarlar ve pazarlama faaliyetleri arasındaki ilişki ortaya konmaya çalışılmıştır.
Çalışmada; Trabzon ili mobilya sektöründe faaliyet gösteren ve imalat yapan KOBİ’lerin stratejik bir üretim planına sahip olup olmadıklarının tespiti, buna sahip olan KOBİ’lerin stratejik üretim planı faaliyetlerini pazarlama hedeflerine uygun biçimde ve pazarlama faaliyetleriyle koordineli biçimde yürütebilme durumları analiz edilmiştir. Ayrıca firma yöneticilerine yönelik uygulanan likert ölçeği aracılığıyla, pazarlama stratejileri ile uyumlu ve koordineli bir stratejik üretim planı/yönetimi hakkındaki bilgi düzey ve tutumları öğrenilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada elde edilen veriler dar bir örneklemden elde edilmiş olsa da gelecekte yapılacak daha kapsamlı araştırmalar için ampirik bir araştırma örneği olabilecektir.

Kaynakça

  • Al-Mahrouq, M. (2010). Success Factors of Small and Medium-Sized Enterprises (Smes): The Case of Jordan, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi/Anadolu University Journal Of Social Sciences, 10(1), 1–16.
  • Alpugan, O. (1998). Küçük İşletmeler-Kavramı, Kuruluşu ve Yönetimi, Ankara: Özgün Matbaacılık, Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 3. Basım.
  • Apriani, K. S.; Desman, H. & Andhi, B. (2015). Production Management In Sme's Industry: Case Study of Cv Wiracana, Binus Business Review, 6(2), 309-320.
  • Ayan, Yakıcı, T. (2009). Toplam Üretim Planlaması Problemi İçin Bir Bulanık Hedef Programlama Yaklaşımı, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 34, 68-90.
  • Aydın, A. (2018). İmalat KOBİ’lerinde Web Tabanlı E-Ticaretin Kullanımı ve Etkileri (TRB1 Bölgesi İmalat KOBİ’leri Araştırması), Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Babacan, M.; Onaran, B., Alkan, G.İ., Çetinkaya, Bozkurt, Ö., Eriş, E.D., & Bulut, Z.A. (2015). Ülkeler ve İşlevlerle İşletme, Ankara: Detay Yayıncılık, 3. Baskı.
  • Bakan, İ. (2015). Girişimcilik, KOBİ’ler ve Strateji, Ankara: Gazi Kitabevi Tic. Ltd., Şti.
  • Cemalcılar, İ. (2000). Pazarlama Yönetimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 885, İşletme Fakültesi Ders Kitapları Yayın No: 5, 1. Baskı.
  • Demir, C. & Yılmaz, M.K. (2010). Stratejik Planlama Süreci ve Örgütler Açısından Önemi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 69-88.
  • Demirdöğen, O. & Küçük, O. (2011). Üretim İşlemler Yönetimi, Ankara: Detay Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Eren, E. (2001). Stratejik Yönetim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 967, İşletme Fakültesi Ders Kitapları, Yayın No: 23, 7. Baskı.
  • Karalar, R.; Özalp, İ., Maviş, F., Geylan, R., Tenekecioğlu, B., Şahin, M., Çömlekçi, F. & Aydın, N. (2001). Genel İşletme, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayım No: 1268, 1. Baskı.
  • Kaya, N. (2013). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (KOBİ) Stratejik Yönetim, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Khanna, T., Palepu, G.K. & Sinha, J. (2005). Strategies That Fit Emerging Markets, Harward Business Review - HBR Spotlight, 63-76.
  • Mucuk, İ. (2009). Pazarlama İlkeleri, İstanbul: Türkmen Kitabevi, Geliştirilmiş 17. Basım.
  • Müftüoğlu, T. (1991). Türkiye’de Küçük Ölçekli İşletmeler: Sorunlar ve Öneriler, Ankara: Sevinç Yayınevi.
  • Özer, M.A. (2015). İşletmelerde Stratejinin Önemi Üzerine Değerlendirmeler, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi-International Journal of Economic and Administrative Studies, 7(14), 69-84.
  • Paksoy, H.M. (2017). İşletmelerin satışa sunacağı yeni ürünlerin pazarda tutunmasını etkileyen faktörler, Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi/Journal of Research in Entrepreneurship Innovation and Marketing, 1(1), 67-86.
  • Patır, S. (2010). Çağdaş Yönetim Anlayışında Üretim Yönetimi, Malatya: Kırtasiye Matbaacılık.
  • Sabuncuoğlu, Z. & Toker, T. (2011). İşletme, İstanbul: Beta Basım Yayım A.Ş.
  • Teece, J.D. (2018). Business Models and Dynamic Capabilities, Elsevier-Long Range Planning, 51(1), 40-49.
  • Tek, Ö.B. & Özgül, E. (2010). Modern Pazarlama İlkeleri-Uygulamalı Yönetimsel Yaklaşım, İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Tularam G. A. & Attili G. S. (2012). Nerija Banaitiene (Editor), Risk Management: Current Issues and Challenges; Chapter 16; Importance of Risk Analysis and Management-The Case of Australian Real Estate Market, http://dx.doi.org/10.5772/50669, Books on Demand.
  • Vargün, H. (2009). Tam Zamanında Üretim Modeline Göre Maliyetlerin İzlenebilirliği, Muhasebe ve Finansman Öğretim Üyeleri Bilim ve Araştırma Derneği-Muhasebe ve Finansman Dergisi, (44), 251-263.

RELATIONSHIP OF MARKETING AND PRODUCTION PLANNING (A RESEARCH FOR FURNITURE MANUFACTURER SMEs)

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 14, 9 - 23, 29.04.2022
https://doi.org/10.31765/karen.1032462

Öz

Marketing and production planning activities are indispensable functions for an enterprise. In order to plan, conduct marketing activities and implement them in accordance with other business activities, it is also necessary to take into account the production and production management capacity of the enterprise. Accordingly, it is a natural development for SMEs to make efforts to plan and implement marketing activities in accordance with production management activities
With the research carried out, information was collected about whether the manufacturer furniture SMEs have a strategic production plan that is compatible with their marketing activities. With the data collected about the companies; The relationship between firm structure, number of employees, production amount, monthly capacity utilization rate, production method, supply of new production technologies and target markets and marketing activities has been tried to be revealed.
In the study; Determining whether SMEs operating and manufacturing in Trabzon furniture sector have a strategic production plan and the ability of SMEs that have it to carry out strategic production plan activities in accordance with their marketing goals and in coordination with marketing activities were analyzed. In addition, the level of knowledge and attitudes about a coordinated strategic production plan/management in line with marketing strategies were tried to be learned through the likert scale applied for company managers. Although the data obtained in this study were obtained from a narrow sample, it may be an empirical research example for more comprehensive research to be conducted in the future.

Kaynakça

  • Al-Mahrouq, M. (2010). Success Factors of Small and Medium-Sized Enterprises (Smes): The Case of Jordan, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi/Anadolu University Journal Of Social Sciences, 10(1), 1–16.
  • Alpugan, O. (1998). Küçük İşletmeler-Kavramı, Kuruluşu ve Yönetimi, Ankara: Özgün Matbaacılık, Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 3. Basım.
  • Apriani, K. S.; Desman, H. & Andhi, B. (2015). Production Management In Sme's Industry: Case Study of Cv Wiracana, Binus Business Review, 6(2), 309-320.
  • Ayan, Yakıcı, T. (2009). Toplam Üretim Planlaması Problemi İçin Bir Bulanık Hedef Programlama Yaklaşımı, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 34, 68-90.
  • Aydın, A. (2018). İmalat KOBİ’lerinde Web Tabanlı E-Ticaretin Kullanımı ve Etkileri (TRB1 Bölgesi İmalat KOBİ’leri Araştırması), Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Babacan, M.; Onaran, B., Alkan, G.İ., Çetinkaya, Bozkurt, Ö., Eriş, E.D., & Bulut, Z.A. (2015). Ülkeler ve İşlevlerle İşletme, Ankara: Detay Yayıncılık, 3. Baskı.
  • Bakan, İ. (2015). Girişimcilik, KOBİ’ler ve Strateji, Ankara: Gazi Kitabevi Tic. Ltd., Şti.
  • Cemalcılar, İ. (2000). Pazarlama Yönetimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 885, İşletme Fakültesi Ders Kitapları Yayın No: 5, 1. Baskı.
  • Demir, C. & Yılmaz, M.K. (2010). Stratejik Planlama Süreci ve Örgütler Açısından Önemi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 69-88.
  • Demirdöğen, O. & Küçük, O. (2011). Üretim İşlemler Yönetimi, Ankara: Detay Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Eren, E. (2001). Stratejik Yönetim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 967, İşletme Fakültesi Ders Kitapları, Yayın No: 23, 7. Baskı.
  • Karalar, R.; Özalp, İ., Maviş, F., Geylan, R., Tenekecioğlu, B., Şahin, M., Çömlekçi, F. & Aydın, N. (2001). Genel İşletme, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayım No: 1268, 1. Baskı.
  • Kaya, N. (2013). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (KOBİ) Stratejik Yönetim, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Khanna, T., Palepu, G.K. & Sinha, J. (2005). Strategies That Fit Emerging Markets, Harward Business Review - HBR Spotlight, 63-76.
  • Mucuk, İ. (2009). Pazarlama İlkeleri, İstanbul: Türkmen Kitabevi, Geliştirilmiş 17. Basım.
  • Müftüoğlu, T. (1991). Türkiye’de Küçük Ölçekli İşletmeler: Sorunlar ve Öneriler, Ankara: Sevinç Yayınevi.
  • Özer, M.A. (2015). İşletmelerde Stratejinin Önemi Üzerine Değerlendirmeler, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi-International Journal of Economic and Administrative Studies, 7(14), 69-84.
  • Paksoy, H.M. (2017). İşletmelerin satışa sunacağı yeni ürünlerin pazarda tutunmasını etkileyen faktörler, Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi/Journal of Research in Entrepreneurship Innovation and Marketing, 1(1), 67-86.
  • Patır, S. (2010). Çağdaş Yönetim Anlayışında Üretim Yönetimi, Malatya: Kırtasiye Matbaacılık.
  • Sabuncuoğlu, Z. & Toker, T. (2011). İşletme, İstanbul: Beta Basım Yayım A.Ş.
  • Teece, J.D. (2018). Business Models and Dynamic Capabilities, Elsevier-Long Range Planning, 51(1), 40-49.
  • Tek, Ö.B. & Özgül, E. (2010). Modern Pazarlama İlkeleri-Uygulamalı Yönetimsel Yaklaşım, İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Tularam G. A. & Attili G. S. (2012). Nerija Banaitiene (Editor), Risk Management: Current Issues and Challenges; Chapter 16; Importance of Risk Analysis and Management-The Case of Australian Real Estate Market, http://dx.doi.org/10.5772/50669, Books on Demand.
  • Vargün, H. (2009). Tam Zamanında Üretim Modeline Göre Maliyetlerin İzlenebilirliği, Muhasebe ve Finansman Öğretim Üyeleri Bilim ve Araştırma Derneği-Muhasebe ve Finansman Dergisi, (44), 251-263.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Aydın 0000-0002-4046-1982

Coşkun Dursun 0000-0002-2853-937X

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Aydın, A., & Dursun, C. (2022). PAZARLAMA VE ÜRETİM PLANLAMASI İLİŞKİSİ (MOBİLYA İMALATÇISI KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA). Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 8(14), 9-23. https://doi.org/10.31765/karen.1032462
AMA Aydın A, Dursun C. PAZARLAMA VE ÜRETİM PLANLAMASI İLİŞKİSİ (MOBİLYA İMALATÇISI KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA). KAREN. Nisan 2022;8(14):9-23. doi:10.31765/karen.1032462
Chicago Aydın, Ahmet, ve Coşkun Dursun. “PAZARLAMA VE ÜRETİM PLANLAMASI İLİŞKİSİ (MOBİLYA İMALATÇISI KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA)”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 8, sy. 14 (Nisan 2022): 9-23. https://doi.org/10.31765/karen.1032462.
EndNote Aydın A, Dursun C (01 Nisan 2022) PAZARLAMA VE ÜRETİM PLANLAMASI İLİŞKİSİ (MOBİLYA İMALATÇISI KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA). Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 8 14 9–23.
IEEE A. Aydın ve C. Dursun, “PAZARLAMA VE ÜRETİM PLANLAMASI İLİŞKİSİ (MOBİLYA İMALATÇISI KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA)”, KAREN, c. 8, sy. 14, ss. 9–23, 2022, doi: 10.31765/karen.1032462.
ISNAD Aydın, Ahmet - Dursun, Coşkun. “PAZARLAMA VE ÜRETİM PLANLAMASI İLİŞKİSİ (MOBİLYA İMALATÇISI KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA)”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 8/14 (Nisan 2022), 9-23. https://doi.org/10.31765/karen.1032462.
JAMA Aydın A, Dursun C. PAZARLAMA VE ÜRETİM PLANLAMASI İLİŞKİSİ (MOBİLYA İMALATÇISI KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA). KAREN. 2022;8:9–23.
MLA Aydın, Ahmet ve Coşkun Dursun. “PAZARLAMA VE ÜRETİM PLANLAMASI İLİŞKİSİ (MOBİLYA İMALATÇISI KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA)”. Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, c. 8, sy. 14, 2022, ss. 9-23, doi:10.31765/karen.1032462.
Vancouver Aydın A, Dursun C. PAZARLAMA VE ÜRETİM PLANLAMASI İLİŞKİSİ (MOBİLYA İMALATÇISI KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA). KAREN. 2022;8(14):9-23.

The Journal of Institute of Black Sea Studies is an Open Access journal and provides immediate open access to its contents. The Journal aims to promote the development of global Open Access to scientific information and research. The Publisher provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, except change of contents and for commercial use), under the terms oCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). License, provided the original work is cited. Written permission is required from the publisher for use of its contents for commercial purposes.

 

Creative Commons Lisansı
The Journal of Institute of Black Sea Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).