Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖZETİM TOPLUMUNDA SİMÜLASYON EVRENİ VE GÜNDEM OLUŞTURMA: SURVİVOR YARIŞMASI ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 26, 01.06.2019

Öz



ÖZET



 



Gözetim
olgusu, önemli bir denetim türü olarak insanlık tarihi içinde hep var olmuştur.
Fakat modern devletlerin ortaya çıkmasıyla birlikte, gözetim pratiklerinin
biçimi değişmiş, gündelik hayat gelişen teknolojik cihazlarla daha kolay
izlenir hale gelmiştir. Gözetim faaliyetleri, enformatik devrim ile birlikte en
üst düzeye ulaşmıştır. Bu yüzden günümüz toplumları gözetim toplumları olarak
adlandırılmış, artan gözetim faaliyetlerine dikkat çekilmeye
çalışılmıştır.  Gözetlenen bireyler artık
gözetleyen konumuna geçmişlerdir. Bu durum tek bir merkezden gözetim davranışı
olan Panoptikon anlayışının yerine çoklu merkezlerden kameralar ile gözetleme
davranışı olan Synoptikon anlayışının hakim olmaya başladığını göstermektedir.



 



Synoptikon
anlayışının getirdiği çoklu gözetim, gündemin medya aracılığıyla oluşturulmasını
getirmektedir. Bu durum, beraberinde her şeyin şeffaf ancak anlamını yitirmiş
bir gerçekliğe dönüşerek simülasyonun hakim olduğu bir evrene dönüşü
beraberinde getirmiştir. Günümüzde, gözetlenen toplumdan gözetleyen topluma
geçişte, simülasyon evreninin hakimiyetinin egemen olması ve bu evrende gündem
oluşturmanın ön plana çıkması önemli bir sorun haline gelmiştir.  Bu bağlamda, bu araştırmada simülasyon
evreninin oluşumu ve medya üzerinden gündem oluşturma yaklaşımı “Survivor” yarışması
örneği üzerinden tartışılması amaçlanmıştır.



 



Anahtar Kelimeler: Gündem Oluşturma, Simülasyon,
Gözetim, Survivor.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR
  • Alkan, T. (1989). Siyasal Bilinç Ve Toplumsal Değişim. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Anık, C. (2003). Bilgi Fabrikaları ve Müşteriler. Ankara: Altın Küre Yayınları.
  • Aziz, A. (1980). Toplumsallaşma ve Kitlesel Etkileşim. Ankara: B.Y.Y.O. Yayınları.
  • Baudrillard, J. (1996). Amerika. (çev. O. Adanır). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2002). Çaresiz Stratejiler. (çev. O. Adanır). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Bauman, Zygmunt. (2003). Yasa Koyucuları ile Yorumcuları. (çev. K. Atakay). İstanbul: Metris Yayınları.
  • Baudrillard, Jean. (2004). Tüketim Toplumu. (çev. Hazar Deliçaylı-Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, Jean. (2005). Anahtar Sözcükler. Ankara: Paragraf Yayınları.
  • Baudrillard, Jean. (2005). İmkansız Takas. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bosshart, L. & Macconi, I. (1998). Communication Research Trends: Defining Entertaintment. 18, 3-4.
  • Coyne, R. (1995). Designing Information Technology in the Postmodern Age: From Method to Metaphor. MA MIT Press.
  • Debord, G. Gösteri Toplumu ve Yorumlar. (çev. A. Ekmekçi ve O. Taşkent). İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Deery J., (2003), TV. Com: Participatory Wieving On The Web, Journal Of Popular Culture. 37, 2. 161-168.
  • Dolgun, Uğur. (2008). Şeffaf Hapishane Yahut Gözetim Toplumu: Küreselleşen Dünyada Gözetim, Toplumsal Denetim ve İktidar İlişkileri. İstanbul: İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Featherstone, M. (1994). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, Michel. (2000). Hapishanenin Doğuşu. (çev. Mehmet Ali Kılıçbay). İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Giddens, A. (2000). Elimizden Kaçıp Giden Dünya. (çev. O. Akınhay), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Hoerschelmann, Olaf. (2006). Rules of the Game. Quiz Shows and American Culture. State University of New York: Albany. USA.
  • Holmes, Su. (2008). The Quiz Show –TV Genres. Edinburgh University Pres Ltd., UK.
  • Kellner, D. (1992). Popular Culture and the Construction of Postmodern Identities. In Modernity and Identity, Oxford: Blackwell.
  • Kellner, D. (1992). Popular Culture and the Construction of Postmodern Identities. In Modernity and Identity. Oxford: Blackwell.
  • Keskin, Ferda. (2005) Büyük Kapatılma. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • McLuhan, M. (1965). Understanding Media: The Extensions of Man. New York/London: McGraw-Hill Paperback.
  • Mutlu, Erol (2005). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Oktay, A. (1993). Türkiye’de Popüler Kültür. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özdemir, S. (1998). Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yüksel, E. (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü. Çizgi Kitabevi: Konya.
  • Zillmann, D. (2000). The Coming of Media Entertainment”, Media Entertainment: The Psychology of its Appeal. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • www.pusula.com 24.11.2010
Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 26, 01.06.2019

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKLAR
  • Alkan, T. (1989). Siyasal Bilinç Ve Toplumsal Değişim. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Anık, C. (2003). Bilgi Fabrikaları ve Müşteriler. Ankara: Altın Küre Yayınları.
  • Aziz, A. (1980). Toplumsallaşma ve Kitlesel Etkileşim. Ankara: B.Y.Y.O. Yayınları.
  • Baudrillard, J. (1996). Amerika. (çev. O. Adanır). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2002). Çaresiz Stratejiler. (çev. O. Adanır). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Bauman, Zygmunt. (2003). Yasa Koyucuları ile Yorumcuları. (çev. K. Atakay). İstanbul: Metris Yayınları.
  • Baudrillard, Jean. (2004). Tüketim Toplumu. (çev. Hazar Deliçaylı-Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, Jean. (2005). Anahtar Sözcükler. Ankara: Paragraf Yayınları.
  • Baudrillard, Jean. (2005). İmkansız Takas. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bosshart, L. & Macconi, I. (1998). Communication Research Trends: Defining Entertaintment. 18, 3-4.
  • Coyne, R. (1995). Designing Information Technology in the Postmodern Age: From Method to Metaphor. MA MIT Press.
  • Debord, G. Gösteri Toplumu ve Yorumlar. (çev. A. Ekmekçi ve O. Taşkent). İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Deery J., (2003), TV. Com: Participatory Wieving On The Web, Journal Of Popular Culture. 37, 2. 161-168.
  • Dolgun, Uğur. (2008). Şeffaf Hapishane Yahut Gözetim Toplumu: Küreselleşen Dünyada Gözetim, Toplumsal Denetim ve İktidar İlişkileri. İstanbul: İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Featherstone, M. (1994). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, Michel. (2000). Hapishanenin Doğuşu. (çev. Mehmet Ali Kılıçbay). İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Giddens, A. (2000). Elimizden Kaçıp Giden Dünya. (çev. O. Akınhay), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Hoerschelmann, Olaf. (2006). Rules of the Game. Quiz Shows and American Culture. State University of New York: Albany. USA.
  • Holmes, Su. (2008). The Quiz Show –TV Genres. Edinburgh University Pres Ltd., UK.
  • Kellner, D. (1992). Popular Culture and the Construction of Postmodern Identities. In Modernity and Identity, Oxford: Blackwell.
  • Kellner, D. (1992). Popular Culture and the Construction of Postmodern Identities. In Modernity and Identity. Oxford: Blackwell.
  • Keskin, Ferda. (2005) Büyük Kapatılma. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • McLuhan, M. (1965). Understanding Media: The Extensions of Man. New York/London: McGraw-Hill Paperback.
  • Mutlu, Erol (2005). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Oktay, A. (1993). Türkiye’de Popüler Kültür. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özdemir, S. (1998). Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yüksel, E. (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü. Çizgi Kitabevi: Konya.
  • Zillmann, D. (2000). The Coming of Media Entertainment”, Media Entertainment: The Psychology of its Appeal. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • www.pusula.com 24.11.2010
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İpek Sucu 0000-0002-6298-7918

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sucu, İ. (2019). GÖZETİM TOPLUMUNDA SİMÜLASYON EVRENİ VE GÜNDEM OLUŞTURMA: SURVİVOR YARIŞMASI ÖRNEĞİ. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-26.

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.