Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak ve Haritalamak: Baby Boomers’larda Fiziksel Aktiviteye Yönelik Araştırma

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 81 - 105, 30.12.2016
https://doi.org/10.17494/ogusbd.282005

Öz

Çalışmada Davranış Değişim Basamakları Modeli’ni kullanarak Baby Boomers kuşağından oluşan hedef kitleyi bölümlere ayır-mak, bölümlerin fiziksel aktiviteye yönelik algıladığı fayda, engel ve motivasyon öğelerini belirleyerek hedef kitle haritası çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma karma yöntem araştırması olarak de-senlemiştir. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistik, nitel veri-lerin analizinde içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Hedef kit-lede eğilim öncesi ve devamlılık bölümlerinde yoğunlaşma görül-müştür. Nitel bulgulara göre fiziksel aktivite ve dengeli ve düzenli beslenme sağlıklı yaşamın en önemli belirleyicileridir. Tüm pazar bölümlerinde fiziksel aktiviteden beklenen faydalarda fiziksel ve psikolojik sağlığa yönelik olanlar belirgindir. Algılanan engellerin başında zaman iklim, mekân, tek başına yapmanın sıkıcı olması gelmektedir. Motivlerden bazıları; kilo vermek, eğlenmek, ağrıları önlemek, iyi hissetmek (zindelik) ve hastalığını tedavi etmektir.

Kaynakça

  • Amerika Birleşik Devletleri İstatistik Kurumu. (2006). “Selected Characteristics of Baby Boomers 42 to 60 Years Old in 2006”, Age and Special Populations Branch Population Division U.S. Census Bureau, Washington D.C., 1-46.
  • Arı, K. (1992). “Cumhuriyet Dönemi Nüfus Politikasını Belirleyen Temel Unsurlar”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, VIII (23).
  • Balcı, E. (2012). Yaşlı Sağlığı: Sorunlar ve Çözümler (ss.42-47). Ed. Aslan, D. Ertem, M., Halk Sağlığı Uzmanları Derneği. Erişim tarihi: 26.05.2016, http://halksagligiokulu.org.
  • Baş, T. (2001). Anket. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bekhet, A.K. ve Zauszniewski, J.A. (2012). Methodological Triangulation: An Approach to Understanding Data. Nurse Researcher, 20 (2), 40-43.
  • Bertan, M. ve Özçebe,H. (1993). “Türkiye’de Nüfus ve Sağlık, Türkiye’de Nüfus Konuları”, Ed: Aykut Toros, , Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü (HÜNEE) Yayını, Ankara, 141-208.
  • Bilir, N. (2007). Yaşlılıkta Kaliteli Yaşam, Hacettepe Üniversitesi Geriatrik Bilimler Araştırma ve Uygulama Merkezi. Erişim tarihi: 26.05.2016, www.gebam.hacettepe.edu.tr.
  • Black, D.A., Wilson, L.A., O'Loughlin, K., Noone,J., Kending, H., Butcher, B. (2013). Housing Type, Location Of Residence And Health Status in Australian Baby Boomers: Results From The Australian Baby Boomer (ABBA) Study. Australasian Journal on Ageing, 1-4, DOI: 10.1111/ajag.12119.
  • Bouck, C. (2013). The Future of Active-aging Adult Centers. The Journal on Active Aging, Special Developer’s Issue, June, 46-51.
  • Briller, S.H., Meert, K.L.,Schim, S.M, Thurston, C.S. (2008). Implementing a Triangulatıon Protocol in Bereavement Research: a Methodological Discussion. Omega, 57 (3), 245-260.
  • Buchthal, O.V., Doff, A., Hsu, L., Silbanuz, A., Heinrich, K. ve Maddock, J. (2011). Avoiding a Knowledge Gap in a Multiethnic Statewide Social Marketing Campaign: Is Cultural Tailoring Sufficient? Journal of Health Communication, 16, 314–327.
  • Burton, E., Lewin, G. Ve Boldy, D. (2013). Barriers and Motivators To Being Physically Active For Older Home Care Clients. Physical and Occupational Therapy in Geriatrics, 31 (1), 21-36.
  • Cengiz, C., Aşçı, H. ve İnce, L. (2010). Egzersiz Davranış Değişim Basamakları Anketi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Türkiye Klinikleri Journal of Sports Science, 2 (7), 32-7.
  • Cohen-Mansfield, J., Marx,M.S. and Guralnik, J.M. (2003). Motivators and Barriers to Exercise in an Older Community-Dwelling Population, Journal of Aging and Physical Activity, 11, 242-253.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, Çev. Ed. Bütün M. ve Demir, S. B. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Creswell, J.W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. California: Sage Publications.
  • Crumpacker, M. ve Crumpacker,J.M. (2007). “Succession Planning and Generational Stereotypes: Should HR Consider Age-Based Values and Attitudes a Relevant Factor or a Passing Fad?”, Public Personnel Management, 36(4), Winter, 349-369.
  • Doğan, L. (1993). “Türkiye Nüfusunun Kültürel, Dini ve Politik Özellikleri, Türkiye’de Nüfus Konuları”, Ed: Aykut Toros, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü (HÜNEE) Yayını, Ankara, 209-278.
  • Dollatabady, H. R., Amiri F., Bidmeshk, O. G. (2012). Using Social Marketing Principles to Describe Local Isfahan Managers' Attitude about Using New Energy Resources, International Joumal of Marketing Studies, 4 (3), 160-172.
  • Donovan, R.J., Paterson, D., Francas, M. (1999). Targeting Male Perpetrators Of Intimate Partner Vıolence: Western Australia's "Freedom From Fear" Campaign, Social Marketing Quarterly, 5 (3), 127-144.
  • Dumith, S.C., Gigante D.P., and Domingues, M.R. (2007). Stages of Change for Physical Activity in Adults from Southern Brazil: A Population-based Survey, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 4 (25), 1-10.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2016). Erişim tarihi: 10.05.2016, http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_olderadults/en
  • Evans, D. (2007). The 5-4-3-2-1 Go! Intervention: Social Marketing Strategies for Nutrition, Journal of Nutrition Education Behavior, 39, 55-59.
  • Evans, D. (2008). Social Marketing Campaigns and Children’s Media Use, Social Marketing Quarterly, 18 (1), 181-203.
  • Evans, D., Christoffel K.K., Necheles J., Becker A.B., Snider J. (2011). Outcomes of The 5-4-3-2-1 Go! Childhood Obesity Community Trial, American Journal of Health Behavior, 35 (2), 189-198.
  • Evers, U., Jones, S. C., Iverson, D., Caputi, P. (2013). ‘Get Your Life Back’: Process And Impact Evaluation Of An Asthma Social Marketing Campaign Targeting Older Adults. BMC Public Health, 13 (759), 1- 12.
  • Fujihira, H., Kubacki, K., Ronto, R.,Pang B. and Rundle-Thiele S. (2015). Social Marketing Physical Activity Interventions Among Adults 60 Years and Older: A Systematic Review. Social Marketing Quarterly, 21(4), 214-229.
  • Güriz, A. (1971). “Türkiye'de Siyasi Partilerin Nüfus Politikası Konusunda Görüşleri”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 28 (1/ 4), 13-40.
  • Helmig, B. ve Thaler, J. (2010). “On the Effectiveness of Social Marketing What Do We Really Know?”, Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 22, 264–287.
  • Hogan, H., Perez, D. ve Bell,W..R. (2008). “Who (Really) are the First Baby Boomers?”, Joint Statistical Meetings Proceedings, Social Statistics Section, Alexandria, VA: American Statistical Association, 1009–1016.
  • Jones, S.C., Rees, L., Hall, D., Tang, A. (2005). Using Market Segmentation Theory To Select Target Markets for Sun Protection Campaigns, Proceedings for the ANZMAC Conference, University of Western Australia, 144-149.
  • Kerr N.A., Fridinger F., ve Volansky M. (1999). PEP: The Personal Energy Plan: Worksite Approach to Improving Health Through Increased Phyical Activity and Healthy Eating, Social Marketing Quarterly, 5(3), 113-116.
  • Kirkby, R.J., Kolt, G.S., Habel K., ve Adams J. (1999). Exercise in Older Women: Motives for Participation, Australian Psychologist, 34(2), 122-127.
  • Kişnişçi, H., (1991). “Türkiye’de Nüfus ve Aile Planlaması İle İlgili Faaliyetler- Aile Yazıları”, 6, Nüfus ve Aile Planlaması, AAK Yayını, Ankara, 331-336.
  • Kolodinsky, J. ve Reynoldsi, T. (2009). Segmentation of Overweight Americans and Opportunities for Social Marketing, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 6 (13), 1-11.
  • Kolt, G.S., Driver, R.P. ve Giles, L.C. (2004). Why Older Australians Participate in Exercise and Sport, Journal of Aging and Physical Activity, 11, 185-198.
  • Kotler, P. ve Armstrong, G. (2012). Principles of Marketing. 14. Ed. England: Pearson Education.
  • Kotler, P., Lee, N. (2008). Social Marketing: Influencing Behaviors for Good. 3. Ed. California: Sage Publication.
  • Kotler, P., Roberto,N. ve Lee, N. (2002). Social Marketing: Improving the Qulaity of Life, Sage Publications: California.
  • Maples, M.F., Abney, P.C. (2006). Baby Boomers Mature and Gerontological Counseling Comes of Age, Journal of Counseling & Development, 84 (Winter), 3-9.
  • Marcus, B.H., Lewis, B.A. (2003). Physical Activity and the Stages of Motivational Readiness for Change Model, President's Council on Physical Fitness and Sporls Research Digest, 4 (1), 1 -8.
  • Mathews A.E, Laditka S.B., Laditka J.N.,Wilcox S., Corwin S.J., Liu R., Friedman D.B., Hunter R., Tseng W., and G. Logsdon R.G. (2010). Older Adults’ Perceived Physical Activity Enablers and Barriers: A Multicultural Perspective, Journal of Aging and Physical Activity, 18, 119-140.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. 2. Ed. CA: Sage Publications.
  • Milner J. (2005). The Obesity Message: Marketing Physical Activity to Large Older Adults, The Journal on Active Aging, July-August, 36-41.
  • Musich, S., McDonald, T., Chapman, L. (2009). Health Promotion Strategies for the Boomer Generation: Wellness for the Mature Worker, The Art of Health Promotion, January/February, 1-9.
  • Neiger, B.L., Thackeray, R., Barners, M., McKnezie, J.F. (2003). Postioning Social Marketing as a Planning Processfor Health Education, American Journal of Helath Studies, 18(2/3), 75-81.
  • Oh, E. ve Reeves, T. (2014). Generational Differences and the Integration of Technology in Learning, Instruction and Performance, Ed. J.Michael Spector vd., Handbook of Research on Educational Communications and Technology, New York: Springer.
  • Özcan, C. (1993). “Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinde Organizasyon Yönetim ve Hizmet Modelleri- Türkiye’de Nüfus Konuları”, Ed: Aykut Toros, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü (HÜNEE) Yayını, Ankara 1-57.
  • Patel, A., Schofield, G.M., Kolt, G.S. ve Keogh, J.W.L. (2013). Perceived Barriers, Benefits, and Motives for Physical Activity: Two Primary-Care Physical Activity Prescription Programs, Journal of Aging and Physical Activity, 21, 85-99.
  • Prochaska, J.O., DiClemente, C.C., Norcross, J.C. (1992). In Search of How of People Change; Application to Addictive Behavios, American Psychologist, 47 (9), 1102-1114.
  • Quine, S., Carter, S. (2006). Australian Baby Boomers’ Expectations and Plans for Their Old Age. Australasian Journal on Ageing, 25 (1), March, 3–8.
  • Rayner, M. (2007). Social Marketing: How Might This Contributor to Tackling Obesity?, Obesity Reviews, 8 (1), 195-199.
  • Sago, B. (2000). “Uncommon Threads
  • Sago, B. (2000). “Uncommon Threads: Mending the Generation Gap at Work”, July. Erişim tarihi: 10.02.2016.https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:oppMFIDRABQJ:https://www.asaecenter.org/Resources/articledetail.cfm%3FItemNumber%3D13100+&cd=1&hl=tr&ct=clnk&gl=tr.
  • Sit C.H.P., Kerr, J.H., Wong, I.T.F. (2008). Motives for and Barriers to Physical Activity Participation in Middle-Aged Chinese Women, Psychology of Sport and Exercise, 9, 266–283.
  • Smith, B. (2009). The Power of the Product P or Why Toothpaste is so Important to Behavior Change, Social Marketing Quarterly, 15 (1), 98-106.
  • Stead M, Gordon R., Angus K. ve McDermott L. (2007). A Systematic Review of Social Marketing Effectiveness, Health Education, 107, 126–191.
  • Stein, H. P. ve Potkanowicz, E. (2003). Behavioral Determinants of Healthy Aging: Good News for the Baby Boomer Generation, Online Journal of Issues in Nursing, 8 (2), 1-27.
  • Swan, J.H., Friis, R. ve Turner, K. (2008). Getting Tougher for the Fourth Quarter: Boomers and Physical Activity, Journal of Aging and Physical Activity, 16, 261-279.
  • Syme, S.L. (2002). Promoting Health and Preventing Disease: How Will We Meet the Challenge of Behavior Change?, Social Marketing Quarterly, 3 (4): 64-66.
  • Terzibaşıoğlu, H. (1964). “Türkiye'de Doğum Kontrolünün Bugünkü Türk Hukuku Yönünden Kısa Eleştirmesi”, Adalet Dergisi, 55 ( 5-6), Mayıs-Haziran, 556.
  • Thøgersen-Ntoumani, C. (2009). An Ecological Model of Predictors of Stages of Change for Physical Activity in Greek Older Adults, Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 19, 286– 296.
  • Tobin, G.A., ve Begley, C.M. (2004). Methodological Rigour Within a Qualitative Framework, Journal of Advanced Nursing, 48(4), 388–396.
  • Tolbize, A. (2008). Generational Differences in the Workplace, Minnesota: Research and Training Center on Community Living.
  • Truong, D. (2014). Social Marketing: A Systematic Review of Research 1998–2012, Social Marketing Quarterly, 20 (1), 15-34.
  • Truong, D., Garry, T. ve Hall, M. (2014). Social Marketing as the Subject of Doctoral Dissertations, Social Marketing Quarterly, 20 (4),199-218.
  • TÜİK (2013). Erişim Tarihi: 26.05.2016, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=16057.
  • TÜİK (2015). “Genel Nüfus Sayımları-1927-2000” Erişim Tarihi: 26.05.2016, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1047.
  • Türkiye Fiziksel Aktivite Rehberi (2014). Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayınları.
  • U.S. Department of Health and Human Services (1999). Promoting Physical Activity: A Guide for Community Action, Human Kinetics, USA.
  • Weinreich, N. K. (1999). Hands On Social Marketing, A Step By Syep Guide, California: Sage Publication.
  • WHO (2016). Erişim tarihi: 26.05.2016, http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_inactivity/en/.
  • ww.medic8.com/healthguide/elderly-care/healthy-lifestyle.html, Erişim tarihi: 08.06.2015.
  • www.des.nh.gov/organization/grant_outreach_guides.pdf, Erişim tarihi: 26.05.2016.
  • www.who.int/chp/about/en/, Erişim tarihi: 08.06.2015.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 76 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilşad Çoknaz Bu kişi benim

Meftune Özbakır Umut

Meltem Nurtanış Velioğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çoknaz, D., Özbakır Umut, M., & Nurtanış Velioğlu, M. (2016). Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak ve Haritalamak: Baby Boomers’larda Fiziksel Aktiviteye Yönelik Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 81-105. https://doi.org/10.17494/ogusbd.282005
AMA Çoknaz D, Özbakır Umut M, Nurtanış Velioğlu M. Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak ve Haritalamak: Baby Boomers’larda Fiziksel Aktiviteye Yönelik Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2016;17(2):81-105. doi:10.17494/ogusbd.282005
Chicago Çoknaz, Dilşad, Meftune Özbakır Umut, ve Meltem Nurtanış Velioğlu. “Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak Ve Haritalamak: Baby Boomers’larda Fiziksel Aktiviteye Yönelik Araştırma”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17, sy. 2 (Aralık 2016): 81-105. https://doi.org/10.17494/ogusbd.282005.
EndNote Çoknaz D, Özbakır Umut M, Nurtanış Velioğlu M (01 Aralık 2016) Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak ve Haritalamak: Baby Boomers’larda Fiziksel Aktiviteye Yönelik Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17 2 81–105.
IEEE D. Çoknaz, M. Özbakır Umut, ve M. Nurtanış Velioğlu, “Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak ve Haritalamak: Baby Boomers’larda Fiziksel Aktiviteye Yönelik Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 17, sy. 2, ss. 81–105, 2016, doi: 10.17494/ogusbd.282005.
ISNAD Çoknaz, Dilşad vd. “Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak Ve Haritalamak: Baby Boomers’larda Fiziksel Aktiviteye Yönelik Araştırma”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17/2 (Aralık 2016), 81-105. https://doi.org/10.17494/ogusbd.282005.
JAMA Çoknaz D, Özbakır Umut M, Nurtanış Velioğlu M. Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak ve Haritalamak: Baby Boomers’larda Fiziksel Aktiviteye Yönelik Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;17:81–105.
MLA Çoknaz, Dilşad vd. “Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak Ve Haritalamak: Baby Boomers’larda Fiziksel Aktiviteye Yönelik Araştırma”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 17, sy. 2, 2016, ss. 81-105, doi:10.17494/ogusbd.282005.
Vancouver Çoknaz D, Özbakır Umut M, Nurtanış Velioğlu M. Sosyal Pazarlamada Hazır Kitleyi Bulmak ve Haritalamak: Baby Boomers’larda Fiziksel Aktiviteye Yönelik Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;17(2):81-105.

Cited By

Sosyal Pazarlamada Kullanılan Teori ve Modeller
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.785966