Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sıradan İnsanın Şiirinde Günlük Yaşam Travmaları: Altı Şiir ve On İki Çeviri

Yıl 2017, Sayı: 9, 113 - 127, 21.10.2017
https://doi.org/10.29000/rumelide.347568

Öz

Travma genel anlamda hoş
olmayan, huzur bozan, kasvet veren olay ya da olaylar; kedere ve  ve yasa neden olan yaşantılar;  bir kayıp, bir yokluk ya da yoksunluk;
yaşamın akışı içinde  ağır, beklenmeyen
ve istenmeyen bir dönüşüm ya da bedensel bir hasar sonucu ortaya çıkan, maruz kalan
kişi üzerinde kısa ya da uzun vadeli, örtük ya da açık etkileri bulunan duygusal
bir yıkım olarak tanımlanabilir. Diğer yandan, her olumsuz deneyim her bireyde
mutlaka travma etkisine neden olmayabilir. 
Travma etkisinin söz konusu olması ya da olmaması ve varsa etkinin
boyutu, yaşanan deneyimin şiddetine ve travma ile başa çıkmak zorunda olanların
olay anı ile sonrasındaki dayanma ve direnme gücüne göre değişebilir. Travma,
bireysel olduğu gibi, toplu olarak da yaşanabilir. Kimi zaman bireyin yaşadığı
bir travma ailenin tümünü, yakın arkadaş çevresini ve akrabalarını yıkıp, düzenlerini
bozarken, kimi zaman da bu kişiler bireyin yaşadığı travmanın sorumlusu
olabilirler. Travma, bir topluluğu 
nesiller boyu tarihsel, coğrafi, siyasi ve sosyolojik nedenlerle ya da
başka etkenlerle  harap etmesi yönüyle,
daha geniş bir bağlamda da ele alınabilir. Sonuç olarak, travmanın birey ya da
toplum üzerinde geçici ya da kalıcı, uzun ya 
da kısa süren etkileri olduğundan söz edilebilir. Öte yandan, her ne
kadar travma her zaman dışarıdan fark edilemese de yaşamın bir parçası olarak
düşünülebilir; bu nedenle de her dilin edebiyatında doğrudan ya da dolaylı
olarak yer alır. Bu çalışmada travmaya ilişkin açık ya da örtük örnekler, Türk
şiirinde Garip Akımı kapsamında
yazılmış altı şiir ile bu şiirlerin İngilizce, Fransızca ve Almanca çevirileri
üzerinden, Sandra May Adams (2017) tarafından travma okumalarına yönelik olarak
derlenmiş sorular ışığında çözümlenip karşılaştırılmaktadır. Çözümlemenin bir
parçası olarak, çeviriler André Lefevere tarafından şiir çevirisine yönelik
olarak tanımlanan yedi strateji çerçevesinde incelenmektedir. Kaynak ve erek
şiirler birlikte okunurken, travmaya ilişkin göstergelerin erek şiirlere ne
derece yansıtıldığı, özgün şiirlerin özellikleri üzerinden ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • Abandonment Recovery.com. Retrieved from http://www.abandonment.net/articles/post-traumatic-stress-disorder-of-abandonment-part-i-an-overview-and-list-of-30-characteristics Adams, S. M. (2017). Incitement in the University Classroom: Enacting Trauma for Intercultural Discourse. IJLET International Journal of Languages’ Education and Teaching. Volume 5, Issue 3. September 2017. www.ijlet.com. DOI NUMBER: 10.18298/ijlet.1797, p. 727–743. Albrecht, K. The (Only) Five Fears We All Share. Psychology Today. Retrieved from https://www.psychologytoday.com/blog/brainsnacks/201203/the-only-5-fears-we-all-share American Psychological Association. Retrieved from http://www.apa.org/search.aspx?query=suicide Bezirci, A. (1991). Orhan Veli. Yaşamı, Kişiliği, Sanatı, Eserleri. (8th Ed). İstanbul: Altın Kitaplar. Caruth, C. (1996). Unclaimed Experience: Trauma, Narrative and History. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. Greimas, A. J., Courtés, J. (1982). Semiotics and Language: An Analytical Dictionary. (L. Crist, D. Patte, J. Lee, E. McMahon II, G. Phillips, M. Rengstorf, Trans). Bloomington: Indiana University Press. Halman, T. S. (1997). Introduction. In Orhan Veli (1997). Just for the Hell of it. 111 Poems by Orhan Veli Kanık. (pp. ıx-xxıı). (T. S. Halman, Trans.). İstanbul: Multilingual. Lefevere, A. (1975). Translating Poetry. Seven Strategies and a Blueprint. Amsterdam: Van Gorcum. Nemet-Nejat, M. (2001). Orhan Veli Kanık: Translating Clarity. In Orhan Veli (2001). I, Orhan Veli. Poems by Orhan Veli. (pp. 7-15). (M. Nemet-Nejat, Trans.). (2nd ed.). New York: Hanging Loose Press. Orhan Veli. (1956). Bütün Şiirleri. İstanbul: Varlık. Orhan Veli. (1985). Fremdartig/Garip. (Y. Pazarkaya, Trans.). Frankfurt: Dağyeli. Orhan Veli. (1990). J’écoute İstanbul. (M.E. Tatarağası, Trans.). Paris: Arfuyen. Orhan Veli. (1997). Just for the Hell of it. 111 Poems by Orhan Veli Kanık. (T. S. Halman, Trans.). İstanbul: Multilingual. Orhan Veli. (2001). I, Orhan Veli. Poems by Orhan Veli. (M. Nemet-Nejat, Trans.). (2nd ed.). New York: Hanging Loose Press. Öztürk Kasar, S., Tuna, D. (2017). Shakespeare in Three Languages: Reading and Analyzing Sonnet 130 and its Translations in Light of Semiotics. IJLET International Journal of Languages’ Education and Teaching. Volume 5, Issue 1, April 2017. www.ijlet.com. DOI Number: 10.18298/ijlet.1723, p. 170–181. Saraç, İ. (1996). Poètes Turcs Contemporains. (T. Saraç, Trans.). Ankara: Publications du Ministère de la Culture. Sazyek, H. (2006). Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi. (3rd ed.). Ankara: Akçağ.

Traumas of Everyday Life in Common People’s Poetry: Six Poems and Twelve Translations

Yıl 2017, Sayı: 9, 113 - 127, 21.10.2017
https://doi.org/10.29000/rumelide.347568

Öz

Trauma
can be defined, in general terms, as an emotional collapse resulting from a disagreeable,
disquieting, or depressing event or series of events; gloomy and mournful
experiences; a loss, an absence, or a deprivation; a severe, unexpected, and
undesired transformation in life; or a physical injury that may have short- or
long-term, implicit or explicit impacts on people experiencing it. On the other
hand, all negative experiences may not necessarily cause a trauma effect on
every individual. The absence or presence of a trauma effect, as well as its
extent may depend on the intensity of the experience and the extent of the
resistance and persistence of those having to cope with it both at the time of
the experience and later.
Trauma may be experienced
individually or collectively. Sometimes, trauma experienced by an individual
may undermine and unsettle the entire family or close friends and relatives,
whereas sometimes, these people may be the cause of the individual’s trauma. Trauma may also be treated in a much broader context,
devastating an entire community over generations, because of historical,
geographical, political, or sociological causes or other factors. As a result,
trauma
may have temporary or permanent, long- or short-lasting impacts
on individuals as well as
communities.
On the other hand, although trauma may not always
be easily noticeable from outside, it may be considered a part of life. It is,
therefore, directly or indirectly present in the literary products of any
language. This study analyzes and compares explicit or
implicit traces of trauma from the Garip
movement in Turkish poetry and their English, French and German translations,
using a set of questions formulated by Sandra May Adams (2017).
As a part of the
analysis, the translations are treated based on André Lefevere’s classification
of the seven strategies that can be adopted while translating poetry.
By concurrently reading the source and
target poems, the extent to which signs of trauma are
reflected in the target poems
is discussed based on the particularities of the source
poems acting as a factor.

Kaynakça

  • Abandonment Recovery.com. Retrieved from http://www.abandonment.net/articles/post-traumatic-stress-disorder-of-abandonment-part-i-an-overview-and-list-of-30-characteristics Adams, S. M. (2017). Incitement in the University Classroom: Enacting Trauma for Intercultural Discourse. IJLET International Journal of Languages’ Education and Teaching. Volume 5, Issue 3. September 2017. www.ijlet.com. DOI NUMBER: 10.18298/ijlet.1797, p. 727–743. Albrecht, K. The (Only) Five Fears We All Share. Psychology Today. Retrieved from https://www.psychologytoday.com/blog/brainsnacks/201203/the-only-5-fears-we-all-share American Psychological Association. Retrieved from http://www.apa.org/search.aspx?query=suicide Bezirci, A. (1991). Orhan Veli. Yaşamı, Kişiliği, Sanatı, Eserleri. (8th Ed). İstanbul: Altın Kitaplar. Caruth, C. (1996). Unclaimed Experience: Trauma, Narrative and History. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. Greimas, A. J., Courtés, J. (1982). Semiotics and Language: An Analytical Dictionary. (L. Crist, D. Patte, J. Lee, E. McMahon II, G. Phillips, M. Rengstorf, Trans). Bloomington: Indiana University Press. Halman, T. S. (1997). Introduction. In Orhan Veli (1997). Just for the Hell of it. 111 Poems by Orhan Veli Kanık. (pp. ıx-xxıı). (T. S. Halman, Trans.). İstanbul: Multilingual. Lefevere, A. (1975). Translating Poetry. Seven Strategies and a Blueprint. Amsterdam: Van Gorcum. Nemet-Nejat, M. (2001). Orhan Veli Kanık: Translating Clarity. In Orhan Veli (2001). I, Orhan Veli. Poems by Orhan Veli. (pp. 7-15). (M. Nemet-Nejat, Trans.). (2nd ed.). New York: Hanging Loose Press. Orhan Veli. (1956). Bütün Şiirleri. İstanbul: Varlık. Orhan Veli. (1985). Fremdartig/Garip. (Y. Pazarkaya, Trans.). Frankfurt: Dağyeli. Orhan Veli. (1990). J’écoute İstanbul. (M.E. Tatarağası, Trans.). Paris: Arfuyen. Orhan Veli. (1997). Just for the Hell of it. 111 Poems by Orhan Veli Kanık. (T. S. Halman, Trans.). İstanbul: Multilingual. Orhan Veli. (2001). I, Orhan Veli. Poems by Orhan Veli. (M. Nemet-Nejat, Trans.). (2nd ed.). New York: Hanging Loose Press. Öztürk Kasar, S., Tuna, D. (2017). Shakespeare in Three Languages: Reading and Analyzing Sonnet 130 and its Translations in Light of Semiotics. IJLET International Journal of Languages’ Education and Teaching. Volume 5, Issue 1, April 2017. www.ijlet.com. DOI Number: 10.18298/ijlet.1723, p. 170–181. Saraç, İ. (1996). Poètes Turcs Contemporains. (T. Saraç, Trans.). Ankara: Publications du Ministère de la Culture. Sazyek, H. (2006). Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi. (3rd ed.). Ankara: Akçağ.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Türk dili ve edebiyatı
Yazarlar

Didem Tuna

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Tuna, D. (2017). Sıradan İnsanın Şiirinde Günlük Yaşam Travmaları: Altı Şiir ve On İki Çeviri. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(9), 113-127. https://doi.org/10.29000/rumelide.347568

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.