Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAN METİN OLARAK FİLM GRAFİKLERİ VE “LE PETIT NICOLAS’ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 29, 374 - 391, 30.06.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1076986

Öz

İzleyicileri filmlere hazırlayan, yaklaştıran, bir nevi izleyiciler ve filmler arasında arabulucu işlevi gören film grafiklerini tasarım ve sinema arakesitinde melez bir çalışma alanı olarak konumlandırmak mümkündür. Film grafiklerinin yan metinler olarak ele alındığı bu çalışmada yan metin çeşitlemeleri gözler önüne serilerek, metin ötesi bilginin oynadığı rol, yan metin bilgisinin taşıyıcı ortamları film grafikleri üzerinden sorgulanmış olup beraberinde ise René Goscinny tarafından yaratılan ve Jean-Jacques Sempé tarafından resmedilen Le petit Nicolas çizgi romanının sinemaya uyarlanan filminin, film grafikleri üzerine bir inceleme gerçekleştirilmiştir. Bu incelemede, Le petit Nicolas filmini izleyiciye sunan ve alımlama esnasında rehberlik eden görsel-işitsel özdüşünümsel yan metin ögeleri olan filmin grafiklerinin detaylı bir şekilde analizi yapılmıştır. Betimsel analiz yöntemi kullanılarak film grafiklerinin yan metinler olarak ele alındığı bu çalışmada filmlerin çevresinde ve çeperinde yer alan ögelerin aydınlatılması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Alworth, D. J. (2018). “Paratextual Art”, ELH, John Hopkins University Press, Sayı 85.4, s. 1123-1148.
  • Barthes, R. (1977). Roland Barthes by Roland Barthes, çev. Richard Howard, New York: Hill and Wang.
  • Caprettini, G. P. (1988). “Per uno studio delle strutture esordiali”, in Gian Paolo Caprettini and Eugenio Ruggeri (eds), Il linguaggio degli inizi, Letteratura, cinema, folklore, Torino: Il Segnalibro.
  • Cecchi, A. (2014). “Creative Titles: Audiovisual Experimentation and Self-reflexivity in Italian Industrial Films of the Economic Miracle and After” Music, Sound, and the Moving Image, Liverpool University Press, Sayı 8.2, s. 179-194.
  • Genette, G. (1997). Paratexts: Thresholds of interpretation, Birleşik Krallık: Cambridge University Press.
  • Gray, J. (2010). Show Sold Separately. ABD: New York University Press.
  • Handley, C. (2010). Playthings in the Margins of Literature: Cultural Critique and Rewriting Ideologies in Supernatural and Star Wars Fanfiction, Yüksek Lisans Tezi, Kanada: Dalhousie University, Department of English.
  • Horak, J.C. (2014). Saul Bass: Anatomy Of Film Design, ABD: The University Press of Kentucky.
  • Krasner, J. (2013). Motion Graphic Design: Applied History and Aesthetics, Burlington: Focal Press.
  • Kümmerling, M, B. (2013). “Paratexts in Children's Films and the Concept of Meta-filmic Awareness” Journal of Educational Media, Memory, and Society, Sayı 5.2, s. 108-123.
  • Klecker, C. (2015). “The Other Kind of Film Frames: a Research Report on Paratexts in Film” Word & Image, Sayı, 31.4, s.402-413.
  • Mahlknecht, J. (2011). “The Textual Paratext—the Cinematic Motto and its Visual Presentation on the Screen”, Word & Image, Sayı, 27.1, s. 77-89.
  • Pearson, R. (2010). “Fandom in the digital era”, Popular Communication, Sayı, 8.1, s. 84-95.
  • Skare, R. (2020). “The Paratext of Digital Documents”, Journal of Documentation.
  • Britannica. https://www.britannica.com/art/in-medias-res-literature , Erişim tarihi: 25.12.2021.
  • Gross, R. “The Graphic Art of the Film Title Design Throghout Cinema History”, https://www.canva.com/learn/film-titles/ , Erişim tarihi: 01.12.2021.
  • Haski, P. (2007). “Can You Make Me a Title?”, DesignVerso, https://www.designverso.it/images/2016-17/bass_01.pdf , Erişim tarihi: 02.01.2022.
  • Karamath, J. (2001). “Overtures and Psychotic Symphonies”, Eye Magazine, https://www.eyemagazine.com/feature/article/overtures-and-psychotic-symphonies , Erişim tarihi: 06.01.2022.
  • King, E. (2004). “Taking Credit: Film Title Sequences, 1955-1965, Typotheque” https://www.typotheque.com/articles/taking_credit_film_title_sequences_1955-1965_1_contents , Erişim tarihi: 09.02.2020.
  • Shambu, G. (2015). https://girishshambu.net/2015/12/tiff-2015-films-and-their-paratext.html , Erişim tarihi: 15.12.2021.
  • Stanitzek, G. (2005). “Texts and Paratexts in Media” , Critical Inquiry, https://www.jstor.org/stable/10.1086/498002?seq=1 , Erişim tarihi:01.01.2022.
  • Watch The Title. https://www.watchthetitles.com/titlesequence/le-petit-nicolas/ , Erişim tarihi: 01.01.2022.
  • Le petit Nicolas. http://www.petitnicolas.com/historique , Erişim tarihi: 29.12.2021.
  • Görsel 1: Saul Bass tarafından tasarlanan, Bonjour Tristesse film afişi, 1958. https://www.sothebys.com/en/buy/auction/2020/original-film-posters-online/bonjour-tristesse-1958-poster-us , Erişim tarihi: 10.01.2022.
  • Görsel 2: Maurice Binder tarafından tasarlanan Dr. No film jeneriği, 1962 https://www.artofthetitle.com/title/dr-no/ , Erişim tarihi: 10.01.2022.
  • Görsel 3: Jean-Jacques Sempé tarafından çizilen Le petit Nicolas karakteri, 1959 http://www.petitnicolas.com/chronologie , Erişim tarihi: 10.01.2022.
  • Görsel 4: Olivier Kuntzel Florence Deygas tarafından tasarlanan Le petit Nicolas film jeneriği, 2009 https://www.artofthetitle.com/title/le-petit-nicolas/ , Erişim tarihi: 10.01.2022.
  • Görsel 5: Le petit Nicolas film afişi. https://www.moviepostershop.com/le-petit-nicolas-movie-poster-2009 , Erişim tarihi: 10.01.2022.
  • Görsel 6: Le petit Nicolas oyuncaklarının yer aldığı bir web sayfası https://www.bdaddik.com/en/113-little-nicholas , Erişim: 10.01.2022.
  • Görsel 7: Le petit Nicolas koleksiyon oyuncağı https://www.amazon.fr/Nicolas-SEMPE-COLLECTOYS-RESINE-251/dp/B003SJSSHM , Erişim: 10.01.2022.
  • Görsel 8: Le petit Nicolas temalı puzzle https://www.blogpetitnicolas.com/?page_id=167 , Erişim: 10.01.2022.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kübra Canlı 0000-0002-0921-4481

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2022
Kabul Tarihi 13 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Canlı, K. (2022). YAN METİN OLARAK FİLM GRAFİKLERİ VE “LE PETIT NICOLAS’ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Art-E Sanat Dergisi, 15(29), 374-391. https://doi.org/10.21602/sduarte.1076986
AMA Canlı K. YAN METİN OLARAK FİLM GRAFİKLERİ VE “LE PETIT NICOLAS’ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Art-e. Haziran 2022;15(29):374-391. doi:10.21602/sduarte.1076986
Chicago Canlı, Kübra. “YAN METİN OLARAK FİLM GRAFİKLERİ VE “LE PETIT NICOLAS’ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Art-E Sanat Dergisi 15, sy. 29 (Haziran 2022): 374-91. https://doi.org/10.21602/sduarte.1076986.
EndNote Canlı K (01 Haziran 2022) YAN METİN OLARAK FİLM GRAFİKLERİ VE “LE PETIT NICOLAS’ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Art-e Sanat Dergisi 15 29 374–391.
IEEE K. Canlı, “YAN METİN OLARAK FİLM GRAFİKLERİ VE “LE PETIT NICOLAS’ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”, Art-e, c. 15, sy. 29, ss. 374–391, 2022, doi: 10.21602/sduarte.1076986.
ISNAD Canlı, Kübra. “YAN METİN OLARAK FİLM GRAFİKLERİ VE “LE PETIT NICOLAS’ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Art-e Sanat Dergisi 15/29 (Haziran 2022), 374-391. https://doi.org/10.21602/sduarte.1076986.
JAMA Canlı K. YAN METİN OLARAK FİLM GRAFİKLERİ VE “LE PETIT NICOLAS’ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Art-e. 2022;15:374–391.
MLA Canlı, Kübra. “YAN METİN OLARAK FİLM GRAFİKLERİ VE “LE PETIT NICOLAS’ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Art-E Sanat Dergisi, c. 15, sy. 29, 2022, ss. 374-91, doi:10.21602/sduarte.1076986.
Vancouver Canlı K. YAN METİN OLARAK FİLM GRAFİKLERİ VE “LE PETIT NICOLAS’ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Art-e. 2022;15(29):374-91.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.