Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

IMAGE OF FEMALE REPRESENTATION IN NEWS HEADLINE VISUALS: SABAH, SÖZCÜ AND POST NEWSPAPER EXAMPLES

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 3, 162 - 179, 27.01.2020

Öz

         

Women have been
playing an important role since the world was created. Social roles determine
the relationship between men and women. In the first age, women didn't have
much right. Nowadays, gender inequality still exists. Media is disrupting its
communication mission because of capitalism. Objectivity and public watchdog
duty are currently being replaced by ratings. That's why the news is being
asked to attract attention.

 













The information created
today is parallel to the dominant ideology of the news source. Otherwise,
supports to the media are cut and the media companies go bankrupt. Companies
don't want to move away from opportunities. Capital requests are being made. İn
order to sell more, the smallest common feature of the large society is being
produced in newspapers. In this study, the headlines of the Mail, the morning
and the spokesman newspapers from 15 and 30 June were examined amd the image of
women being featured in news headlines was revealed

Kaynakça

  • Alan, A. E. (2011). “ Bir Başarı Öyküsü: Hakkında Çok Konuşulan Gazete - Posta ”, Marmara İletişim Fakültesi Makale Koleksiyonu, January, s.3.
  • Altıntaş, M. (2017). Haberlerde Cinsiyetçilik Ve Kadın Odaklı Habercilik: Ana Akım Medya İle Alternatif Medya Haberlerinin Toplumsal Cinsiyet Açısından Karşılaştırılması, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Arpa, R. (2011). “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Osmanlı Gazete ve Dergilerinde Yer Alan Tefsir İlanları”, Usul İslam Araştırmaları, Cilt 16, Sayı 16 , s.28.
  • Baran, A. G, Sarıtaş, C, Kütük, B. (2017). “Medyada Kadına Yönelik Şiddet Haberlerinin İçerik ve Sunum Açısından Analizi: Beyazgazete.com Örneği”, Sosyoloji Konferansları No: 55 (2017-1) / 107-132.
  • Bordo, S. (1990), Feminism, Postmodernism, and Gender-Scepticism, NY Routledge ,New York, ABD.
  • Barış, Ö.; Korkmaz, A. (2018), “Sosyal Medya Gazeteciliğinde Etik İhlali: Yanıltıcı Başlıklar“ Gaziantep Uluslararası Etik Sempozyumu, Mayıs s.78.
  • Çakır, S. (2008), “Kapitalizm ve Patriyarkaya Karşı: Sosyalist Feminizm” Değerlendirme, Tartışma ve Cevap Yazıları, Toplum ve Demokrasi, 2 (4). Eylül-Aralık, s. 188.
  • Doğramacıoğlu, H. (2006) Hâkimiyet-i Milliye Gazetesi Üzerine Bir İnceleme, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Donovan, J. (1997), Feminist Teori, 9.Baskı İletişim Yayınları.
  • Ertaş, Ö. (2016), “Okuyucu Etkileyen Başlıklar Nasıl Yazılır?”, http: //www.omerertas .com/index.php/okuyucuyu-etkileyen-basliklar-nasil-yazilir/
  • Goldman, E. (1911), Love And Marrige, Copyrighted Material,1 Baskı. ABD.
  • Keskin,T. (2004),“Demet Dergisi'nde Kadın ve İlerleme Anlayışı Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, Sayı: 37, Cilt: 24, s.20-30.
  • Karabela, E. (2018). “Ak Parti Seçim Vaatlerinde Medyada Oluşturulan Kadın Temsilleri: Hedef 2023 Örneği”, Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, s.28.
  • Pınarcı, G. (2013). “Kadın Dergileri” E makale, https://docplayer.biz.tr/31185-Gulden-a-pinarci-gpinarci-atilim-edu-tr-kadin-dergileri.html, s.3, Erişim Tarihi: 27.06.2019.
  • Poe, M. T. (2015), İletişim Tarihi, (Çev. Kaya), İstanbul: Islık Yayınları, (2010) Ritzer, G. Jurgenson N, (2010) Production, Consumption, Prosumption: The Nature Of Capitalism İn The Age Of The Digital ‘Prosumer’, Journal of Consumer Culture. Vol.10, Issue1, p. 18.
  • Rathe, Ç. E. (2009) Kamusallık Mahremiyet Medya: “Kadın Tartışma Programları” Üzerine Etnografik Bir İnceleme, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Serinken, N. Demirhan. (2016). “Anaerkil Toplumun Sonu” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 9 Sayı: 42, s. 1307-9581.
  • Sögüt, Y. ; Aktaş, C. (2018). “Şehbal Dergisinden Günümüze Tüketim Kültürü ve Magazin Dergiciliği Analizi”, Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi, Cilt: 11 Sayı: 1, Bahar, 2018.
  • Thomas, R.; Davies, A. (2005). “What Have the Feminists Done for Us Feminist Theory and Organizational Resistance. Organization”, 12 (5). s.711-740.
  • Yılmaz, E.; Çetinel E. (2016). Feminist Teori: Yönetim Ve Organizasyon Alanına Eleştirel Bir Yaklaşım, Çankırı Karatekin University İktisadi ve İdari Bilimler Journal of The Faculty of Economics , Cilt 6, Sayı 2, s. 119-148 Y. 2016, Volume 6, Issue 2, pp. 119-148.
  • hptts:/dijitaltarih.wordpress.com, 2016, Dijital Arşivlerde Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Dönemi Süreli Yayınları, s.177, Erişim Tarihi 27.06.2019.
  • http://www.filozof.net,Peyam-ı Sabah Gazetesi Kuruluş Tarihi 2019, http://www.filozof.net/Turkce/turk-edebiyati/7638-peyam-i-sabah-gazete-kurulusu -tarihi.html, Erişim Tarihi: 28.06.2019.
  • https://gazetecilik.org, Sabah Gazetesi Nasıl Kuruldu, /2013/11/25/adim-adim-sabah-gazetesi-nasil-kuruldu/,Erişim Tarihi 29.06.2019.
  • https://www.gazeteler.org, Sözcü Gazetesi Hakkında https://www.gazeteler.org, /sozcu-gazetesi-hakkinda, Erişim Tarihi 30.06.2019.
  • medyatarihi.blogspot.com. Orta Çağ’da Haberleşme, http:// medyatarihi. blogspot. Com /06.2016, Erişim Tarihi: 25 06.2019
  • www, wikiwand.com, 2019, https://www.wikiwand.com/tr/Posta_(gazete) Erişim Tarihi 26.06.2019.

HABER MANŞETİ GÖRSELLERİNDE KADIN TEMSİL İMAJI: SABAH – SÖZCÜ VE POSTA GAZETELERİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 3, 162 - 179, 27.01.2020

Öz

 



 



Dünya’nın
meydana gelişinden günümüze kadar nesillerin devamını sürdürmede kadının erkek
gibi önemli bir rolü bulunmaktadır. Cinsel kimlikler aracılığıyla gelişen birey
rolleri kadın, erkek ilişkilerinin genel hatlarını belirlemiştir. Tarihin
derinliklerinde kadınların hak sahibi olmadığı günler bulunmaktadır. Öte yanda
cinsiyet eşitsizliği halen kadınlar üzerinde varlığını sürdürebilmektedir.  Medya enformasyon aktarım görevinin önemli
bir özelliğinden liberal ekonomi anlayışı ile feragat emiştir. Objektiflik ve
kamu bekçiliği anlayışı zamanla yerini tiraj ve reyting kaygısına bırakmıştır.
Bu nedenle haberlerin yer alış şekli günden güne farklılaşmakta izleyici ve
okura yönelik ilgiyi üstünde toplayan içerikler geliştirilmektedir.



 



Günümüzde de
oluşturulan enformasyonlar haber kaynağının hangi egemen ideolojiye yönelik
hareket ettiği ile paralellik göstermektedir. Aksi takdirde destekler ve
sponsorluklar kesilmekte, medya kuruluşları el değiştirmekte veya iflas
etmektedir. Büyük sermayeler harcanarak belirli noktalara taşınan medya
kuruluşları ellerinde bulundurdukları imkânlardan uzaklaşmak istememekte ve
sermaye sahiplerine ayak uydurmaktadır. Günümüzün önemli medya problemlerinden
biri kadınların haber içeriklerinde yer alış şekli olmaktadır. Öyle ki reyting
ve tiraj kaygısı izleyici ve okur kitleyi toplumu birleştiren en küçük
özellikler üzerinde birleştirmektedir. Bu çalışma ile 15 – 30 Haziran tarihleri
arasında Sözcü Gazetesi, Sabah Gazetesi ve Posta Gazetesi haber manşetlerinde
kadınların yer alış şekli çeşitli gruplamalar ışığında incelenmektedir.

Kaynakça

  • Alan, A. E. (2011). “ Bir Başarı Öyküsü: Hakkında Çok Konuşulan Gazete - Posta ”, Marmara İletişim Fakültesi Makale Koleksiyonu, January, s.3.
  • Altıntaş, M. (2017). Haberlerde Cinsiyetçilik Ve Kadın Odaklı Habercilik: Ana Akım Medya İle Alternatif Medya Haberlerinin Toplumsal Cinsiyet Açısından Karşılaştırılması, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Arpa, R. (2011). “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Osmanlı Gazete ve Dergilerinde Yer Alan Tefsir İlanları”, Usul İslam Araştırmaları, Cilt 16, Sayı 16 , s.28.
  • Baran, A. G, Sarıtaş, C, Kütük, B. (2017). “Medyada Kadına Yönelik Şiddet Haberlerinin İçerik ve Sunum Açısından Analizi: Beyazgazete.com Örneği”, Sosyoloji Konferansları No: 55 (2017-1) / 107-132.
  • Bordo, S. (1990), Feminism, Postmodernism, and Gender-Scepticism, NY Routledge ,New York, ABD.
  • Barış, Ö.; Korkmaz, A. (2018), “Sosyal Medya Gazeteciliğinde Etik İhlali: Yanıltıcı Başlıklar“ Gaziantep Uluslararası Etik Sempozyumu, Mayıs s.78.
  • Çakır, S. (2008), “Kapitalizm ve Patriyarkaya Karşı: Sosyalist Feminizm” Değerlendirme, Tartışma ve Cevap Yazıları, Toplum ve Demokrasi, 2 (4). Eylül-Aralık, s. 188.
  • Doğramacıoğlu, H. (2006) Hâkimiyet-i Milliye Gazetesi Üzerine Bir İnceleme, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Donovan, J. (1997), Feminist Teori, 9.Baskı İletişim Yayınları.
  • Ertaş, Ö. (2016), “Okuyucu Etkileyen Başlıklar Nasıl Yazılır?”, http: //www.omerertas .com/index.php/okuyucuyu-etkileyen-basliklar-nasil-yazilir/
  • Goldman, E. (1911), Love And Marrige, Copyrighted Material,1 Baskı. ABD.
  • Keskin,T. (2004),“Demet Dergisi'nde Kadın ve İlerleme Anlayışı Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, Sayı: 37, Cilt: 24, s.20-30.
  • Karabela, E. (2018). “Ak Parti Seçim Vaatlerinde Medyada Oluşturulan Kadın Temsilleri: Hedef 2023 Örneği”, Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, s.28.
  • Pınarcı, G. (2013). “Kadın Dergileri” E makale, https://docplayer.biz.tr/31185-Gulden-a-pinarci-gpinarci-atilim-edu-tr-kadin-dergileri.html, s.3, Erişim Tarihi: 27.06.2019.
  • Poe, M. T. (2015), İletişim Tarihi, (Çev. Kaya), İstanbul: Islık Yayınları, (2010) Ritzer, G. Jurgenson N, (2010) Production, Consumption, Prosumption: The Nature Of Capitalism İn The Age Of The Digital ‘Prosumer’, Journal of Consumer Culture. Vol.10, Issue1, p. 18.
  • Rathe, Ç. E. (2009) Kamusallık Mahremiyet Medya: “Kadın Tartışma Programları” Üzerine Etnografik Bir İnceleme, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Serinken, N. Demirhan. (2016). “Anaerkil Toplumun Sonu” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 9 Sayı: 42, s. 1307-9581.
  • Sögüt, Y. ; Aktaş, C. (2018). “Şehbal Dergisinden Günümüze Tüketim Kültürü ve Magazin Dergiciliği Analizi”, Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi, Cilt: 11 Sayı: 1, Bahar, 2018.
  • Thomas, R.; Davies, A. (2005). “What Have the Feminists Done for Us Feminist Theory and Organizational Resistance. Organization”, 12 (5). s.711-740.
  • Yılmaz, E.; Çetinel E. (2016). Feminist Teori: Yönetim Ve Organizasyon Alanına Eleştirel Bir Yaklaşım, Çankırı Karatekin University İktisadi ve İdari Bilimler Journal of The Faculty of Economics , Cilt 6, Sayı 2, s. 119-148 Y. 2016, Volume 6, Issue 2, pp. 119-148.
  • hptts:/dijitaltarih.wordpress.com, 2016, Dijital Arşivlerde Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Dönemi Süreli Yayınları, s.177, Erişim Tarihi 27.06.2019.
  • http://www.filozof.net,Peyam-ı Sabah Gazetesi Kuruluş Tarihi 2019, http://www.filozof.net/Turkce/turk-edebiyati/7638-peyam-i-sabah-gazete-kurulusu -tarihi.html, Erişim Tarihi: 28.06.2019.
  • https://gazetecilik.org, Sabah Gazetesi Nasıl Kuruldu, /2013/11/25/adim-adim-sabah-gazetesi-nasil-kuruldu/,Erişim Tarihi 29.06.2019.
  • https://www.gazeteler.org, Sözcü Gazetesi Hakkında https://www.gazeteler.org, /sozcu-gazetesi-hakkinda, Erişim Tarihi 30.06.2019.
  • medyatarihi.blogspot.com. Orta Çağ’da Haberleşme, http:// medyatarihi. blogspot. Com /06.2016, Erişim Tarihi: 25 06.2019
  • www, wikiwand.com, 2019, https://www.wikiwand.com/tr/Posta_(gazete) Erişim Tarihi 26.06.2019.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Barış 0000-0002-5010-7776

Yayımlanma Tarihi 27 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Barış, Ö. (2020). HABER MANŞETİ GÖRSELLERİNDE KADIN TEMSİL İMAJI: SABAH – SÖZCÜ VE POSTA GAZETELERİ ÖRNEĞİ. Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 162-179.