Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kurumsal İletişim Mecrası Olarak Kurumsal Dergiler: OPET Kilometre Dergisi’ne Yönelik Bir İnceleme

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 17 - 33, 31.05.2022

Öz

iletişim kuruluşların tüm paydaşları arasındaki bağı kuran ve sürdüren temel iletişim fonksiyonlarından biri olarak açıklanmaktadır. Kurumsal iletişimde kullanılan farklı mecralarla kuruluşlara ilişkin tüm mesajların paydaşlara ulaşması amaçlanır bu sayede kuruluş paydaşlarını gelişmelerden haberdar ederek belirlenen yönde imaj oluşturmayı hedefler. Kurumsal iletişim mecralarından biri olan kurumsal dergiler ise kuruluş yöneticilerinin ve çalışanlarının görüşlerinin aktarıldığı, yeniliklerin duyurulduğu, kampanyalara ilişkin bilgiler sunulduğu, sektörel değerlendirmelerin yapıldığı bir mecra olarak dikkat çekmektedir. Kurumsal iletişim faaliyetleri özellikle ürün bazında ayrışmanın zor olduğu sektörlerde kuruluşları rakiplerinden öne geçirecek bir unsur olarak açıklanmaktadır. Bu çalışma ile amaçlanan kurumsal iletişim mecrası olan kurumsal dergilerin içeriğinin hangi temel konulardan oluştuğunu ortaya koymak ile farklı sayılardan hareketle dönemsel olarak kuruluşların yoğunlaştığı alanlara ilişkin betimsel bir analiz gerçekleştirmektir. Bu kapsamda ürün bazında rakiplerinden ayrışması güç olan akaryakıt sektöründe faaliyet gösteren ve kurumsal dergisi uzun yıllardır düzenli olarak yayımlanan Opet’in Kilometre isimli dergisinin 2012-2020 yılları arasındaki sayıları içerik analizi yöntemiyle incelenmektedir. Bulgular incelendiğinde Kilometre Dergisi’nin kapak temalarındaki yoğunlukların yıllar içerisinde ödül içeriklerinden sosyal sorumluluk içeriklerine dönüştüğüne ulaşılmıştır. İçerik temalarının lider iletişimi, iç iletişim, kurumsal sosyal sorumluluk, sponsorluk, ödül ve haber içerikleri gibi başlıklardan oluştuğuna erişilmiştir. Başlıkların ise lider katılımları, iç iletişim toplantıları, farklı sosyal sorumluluk projeleri, alınan ödüller ve kuruluşa ilişkin gelişmelerden oluştuğu söylenebilmektedir.

Kaynakça

  • Akçay, E. (2017). Çağımızın hikâye anlatıcılığı olarak halkla ilişkiler: Vehbi Koç biyografileri üzerine bir inceleme. Moment, 4(2), 498-517.
  • Akıncı Vural, Z. B. ve Bat, M. (2013). Teoriden pratiğe kurumsal iletişim. İstanbul: İletişim.
  • Argenti, P. A. (2009). Corporate communication (5. baskı). McGraw-Hill Irwin. Argenti, P. A. ve Barnes, C. M. (2009). Digital strategies for powerful corporate communications. McGraw-Hill.
  • Başal, B. (2018). Yeni medya planlama ve tüketici davranışları. İstanbul: Çantay.
  • Balmer, J. M. T. ve Gray, E. R. (2000). Corporate identity and corporate communications: creating a competitive advantage. Industrial and Commercial Training, 32(7), 256–261.
  • Cornelissen, J. (2014). Corporate communication: A guide to theory & practice (4. bs.). Dorchester: Sage.
  • Fombrun, C. ve van Riel, C. B. M. (1997). The reputational landscape. Corporate Reputation Review, 1(2), 5–13. doi:10.1057/palgrave.crr.1540024
  • Goodman, M. B. (2000). Corporate communication: the American picture. Corporate Communications: An International Journal, 5(2), 69-74.
  • Goodman, M. B. (2019). Introduction to the special issue: Corporate communication – transformation of strategy. Journal of Business Strategy, 40(6), 3-8. İstanbul Marketing Awards (tarih yok). 2020, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Projeleri İletişim Çalışmaları - GOLD Ödülü. https://istanbulmarketingawards.com/2020/istanbul- marketing-awards-2020-kazananlari-aciklandi. 10 Mayıs 2022 tarihinde erişildi.
  • Koçer, S. ve Ölçer, N. (2021). Kurumsal iletişimde kurumsal dergilerin kullanımı üzerine bir inceleme. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18, 1415-1447.
  • Melewar, T. C. (2003). Determinants of the corporate identity construct: A review of the literature. Journal of Marketing Communications, 9(4), 195–220. doi:10.1080/1352726032000119161
  • Neuman, W.L. (2014). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (7.baskı). Pearson.
  • Okay, A. ve Okay, A. (2001). Halkla ilişkiler kavram, strateji ve uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Okay, A. ve Okay, A. (2014). Halkla ilişkiler ve medya. İstanbul: Der Yayınları.
  • Opet. (tarih yok). Ödüller. 9 Haziran 2021 tarihinde https://www.opet.com.tr/oduller adresinden erişildi.
  • Opet. (2012a). Akaryakıt sektörünün en çok konuşulan markası olduk. Opet Kilometre, (Nisan). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2012b). İlklerin teklerin enlerin şirketi 20. yıl. Opet Kilometre, (Temmuz). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2012c). 7 Yıldır 7’den 70’e Türkiye’nin sevgilisi. Opet Kilometre, (Kasım). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2013a). Bir ödül yetmez. Opet Kilometre, (Temmuz). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2013b). Üst üste 8 senedir Türkiye’nin en sevilen akaryakıt şirketiyiz. Opet Kilometre, (Kasım). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2014a). Mutlu yıllar! Opet Kilometre, (Ocak). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2014b). Akaryakıt dağıtım sektöründe Türkiye’nin en beğenilen şirketi Opet. Opet Kilometre, (Haziran). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2014c). Sektörünün lideri yine değişmedi 9’uncu kez müşteri memnuniyetinin zirvesindeyiz. Opet Kilometre, (Kasım). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2014d). Tüm Opetliler’e mutlu yıllar. Opet Kilometre, (Aralık). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2015a). En renkli duraklarda yanınızdayız. Opet Kilometre, (Mayıs). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2015b). Opet “Superbrands 2014” araştırmasına göre sektörün süper markası. Opet Kilometre, (Eylül). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2015c). 2016’da da hep birlikte güçlüyüz, en büyüğüz. Opet Kilometre, (Aralık). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2016a). Bu hizmet dünyanın neresinde var? Opet Kilometre, (Nisan). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2016b). Opet’i geleceğe taşıyoruz. Opet Kilometre, (Haziran). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2016c). Opet’te ‘dijital dönüşüm’ zamanı. Opet Kilometre, (Ekim). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2016d). Bu sene çıktığınız her yol sizi iyiliklere götürsün. Sevdiklerinizle birlikte mutluluk ve başarı dolu günlerde yolunuz hep açık olsun! İyi yollar! Opet Kilometre, (Aralık). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2017a). Sektörün yönünü belirleyen yıldız: Opet. Opet Kilometre, (2017 İlkbahar- Yaz özel sayı). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2017b). Opet’te teknoloji konuşuyor. Opet Kilometre, (Ekim). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2017c). Her yılın başı güvenlik. Opet Kilometre, (Aralık). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2018a). Opet yine gönüllere damga vurdu. Opet Kilometre, (Nisan). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2018b). İstasyonlarımıza her geçen gün daha fazla kadın eli değiyor. Opet Kilometre, (Temmuz). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2018c). İstasyonlarımıza her geçen gün daha fazla kadın eli değiyor. Opet Kilometre, (Kasım). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2018d). Hoş geldin 2019! Opet Kilometre, (Aralık).https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2019a). Bizde bu kadın gücü varken her şeyi başarabiliriz. Opet Kilometre, (Mart). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2019b). Türkiye’nin tarihine dünyadan saygı. Opet Kilometre, (Mayıs). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2019c). Anlat Troya. Opet Kilometre, (Temmuz). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2019d). Kadın gücü her geçen gün daha da buyuyor. Opet Kilometre, (Eylül). https:// www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2020a). Hız kesmeden büyüyoruz. Opet Kilometre, (Ocak). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2020b). Her geçen gün daha da güçleniyoruz. Opet Kilometre, (Nisan). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2020c). Opet çocukları koşullar ne olursa olsun 23 Nisan ulusal egemenlik ve çocuk bayramımızı kutlamaya söz veriyor. Opet Kilometre, (23 Nisan Özel Sayısı). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2020d). Opet istasyonlarında “önce sağlık”. Opet Kilometre, (Temmuz). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2020e). Opet günden güne kadın güçlerimizle renkleniyor büyüyor. Opet Kilometre, (Ağustos). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Opet. (2020f). Opet’ten Troya’ya ‘etno - köy’. Opet Kilometre, (Aralık). https://www.opet.com.tr/kilometre-dergisi.
  • Peltekoğlu, F. B. (2001). Halkla ilişkiler nedir? İstanbul: Beta.
  • Seitel, F. P. (2000). The practice of public relations (13. baskı). Essex: Pearson.
  • Tosun, N. B. (2003). Kurumsal İletişim sürecinde reklam ve imaj yönetiminin bütünleşik konumu. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(1), 173–191. van Riel, C. B. M. ve Fombrun, C. J. (2007). Essentials of corporate communication. Londra & New York: Routledge.
  • Wilcox, D.L., Cameron, G.T. ve Reber B.H. (2015). Public relations strategies and tactics. Pearson
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şükrü Güler

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güler, Ş. (2022). Kurumsal İletişim Mecrası Olarak Kurumsal Dergiler: OPET Kilometre Dergisi’ne Yönelik Bir İnceleme. Sakarya İletişim, 2(1), 17-33.