Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Diplomasi Bağlamında Sanal Fenomenlerin Sosyal Ağ Kullanımı: Imma Gram Örneği

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 258 - 275, 30.12.2023
https://doi.org/10.53586/susbid.1387356

Öz

Günümüzün değişen aktörleri, gelişen teknolojileri ve dönüşen dinamikleri ülkeler adına kamu diplomasisi yaklaşımlarının önemini daha fazla artırmıştır. Kamu diplomasisini, uluslararası ilişkilerin değişen yapısını uyum sağlayabilmek adına hükümet ve hükümet dışı aktörlerin ülkeleri adına giriştikleri çabalar olarak tanımlamak mümkündür. Kamu diplomasisi anlayışında pek çok uygulama alanı bulunmaktadır. Özellikle kültür kamu diplomasisinde en önemli etkileşim aracıdır. Kültürel diplomasi içerisinde pek çok örnek bulunmakla beraber özellikle son dönemlerde yapay zekâ teknolojisi de ülkelerin tanınırlık, bilinirlik ve görünürlüğüne katkı sağlamaktadır. Son dönemlerde ülkelerin hükümet dışı aktörlerinin içerisinde yer alan popüler gerçek dışı karakterler olan sanal fenomenlerin önemli sayıda takipçi sayısına ulaşması ülkeleri adına önemli kültür elçisi ve tanıtım yüzü olmasını da sağlamıştır. Kültürel diplomasi alanyazınına katkı sağlamak amacıyla hazırlanan çalışmada Japonya’nın popüler sanal fenomenlerinden biri olan ve amaçlı örneklem bağlamında belirlenen Imma Gram Instagram hesabı ele alınmıştır. Çalışma kapsamında netnografi yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmaya derinlik kazandırmak adına farklı kategorilerden öne çıkan kullanıcı yorumları ve gönderilerin içerikleri incelenmiştir. Giyim, marka elçisi, gastronomi, geleneksel sanat, yer markalama, anime ve manga kültürü öne çıkan paylaşımlar arasında yer almaktadır. Bunun yanı sıra Imma Gram’ın kullanıcı yorumlarına sınırlı sayıda geri bildirimde bulunduğu da tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Backaler, J. (2018). Digital influence: unleash the power of influencer marketing to accelerate your global business. Springer.
  • Benedict, R. (2011). Krizantem ve kılıç: Japon kültürü üzerine bir inceleme (5. Baskı). (T. Turgut, Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. (Orijinal eserin yayın tarihi 1946).
  • Bilgici Oğuz, C. ve Özkök Şişman, Ö. (2022). Sanal etkileyicilerin sosyal medya paylaşımlarının antropomorfik biçimler bağlamında incelenmesi. TRT Akademi, 7(14), 104-133. https://doi.org/10.37679/trta.1013407.
  • Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore dalgası “Hallyu”: Güney Kore’de sinema endüstrisi, k-dramalar ve k- pop. (1.baskı). Siyasal Kitabevi.
  • Blanton, R. & Carbajal, D. (2019). Not a girl, not yet a woman: A critical case study on social media, deception, and Lil Miquela. Chiluwa,, I. & Samoilenko, S. (Eds). Fake news, and misinformation online. (pp.87-103). IGI Global.
  • Cebeci, G. ve Küçükkancabas, S. (2018). Netnografi yöntemi kullanılarak arabeks ve Türk sanat müziği sanal topluluklarının incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 129- 142.https://doi.org/10.18037/ausbd.550780.
  • Conti, M., Gathani, J. & Tricomi, P. P. (2022). Virtual influencers in online social media. IEEE Communications Magazine, 60(8), 1-13.https://doi.org/10.1109/MCOM.001.2100786.
  • Cull, N. J. (2008). Public diplomacy before Gullion. Nancy, S. & Philip, M. T. (Eds), Handbook of public diplomacy (pp.15-30). Routledge.
  • Demir, Y. ve Öztürk M. (2023). Instagram’da yemeğin gösterisi: #Foodporn. Moment, Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 10(1), 83-107.
  • Dutta, A. & Sharma, A. (2023). Netnography and Instagram community: An empirical study. Business Information Review, 40(1). 33-47. DOI:10.1177/02663821231157501.
  • Ekşi, M. (2015). Kamu diplomasisi ve Ak Parti dönemi Türk dış politikası. (1.baskı). Siyasal Kitabevi.
  • Güleç, C. (2021). Nato and public diplomacy: opportunities and constraints of 21st century. Perceptions, 26(1), 100-120.
  • Hünerli, S. (2005). Canlandırma sineması üzerine. (1.baskı). Es Yayınları.
  • Karadağ, H. (2020). Uluslararası ilişkilerde yeni bir boyut kamu diplomasisi. (2. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kim, H. (2011). Cultural diplomacy as the means of soft power in an information age. Institute for Cultural Diplomacy,12(1), 1-18.
  • Kissinger, H. (2016). Dünya düzeni (5. Baskı). (S. Sultan Gül, Çev.). Boyner Yayınları. Orijinal eserin yayın tarihi 2014).
  • Kozinets, R. V. (2010). Netnography: doing ethnographic research online. Sage Publication.
  • McGray, D. (2009). Japan’s gross national cool. Foreign Policy, 130, 44–54. DOI:10.23.07/3183487
  • Milton, C. & Cummings, Jr. (2003). Cultural diplomacy and the United States goverment: A Survey. Center for Arts and Culture.
  • NG Wai- Ming, B. (2004). The rise of J-Pop in Asia and its impact. Japan Spotlight, March /April, 24-27.
  • Nye, J. S. (2017). Yumuşak güç (2. Baskı). (Reyhan İnan Aydın, Çev.), BB101 Yayınları. (Orijinal eserin yayın tarihi 2004).
  • Nye, J.S. (2016). Amerikan yüzyılı bitti mi? (Burç Beşgül, Çev.), Röle Akademik Yayıncılık. (Orijinal eserin yayın tarihi 2015).
  • Özbölük, T. ve Dursun, Y. (2015). Pazarlama araştırmalarında paradigmal dönüşüm ve etnografinin dijitale evrimi: netnografi. Ege Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 46, 227-247.
  • Potter, E. (2013). Canada and new public diplomacy. International Journal, 58(1), 43- 64. DOI:10.23.07/40203812.
  • Paschalidis, G. (2009). Exporting national culture: Histories of cultural institutes abroad. International Journal of Cultural Policy, 15(3), 275-289. DOI:10.1080/10286630902811148.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek: tüketim araçlarının devrimcileştirilmesi (1. Baskı). (Ş.S. Kaya, Çev.), Ayrıntı Yayınları. (Orijinal eserin yayın tarihi 1999).
  • Signitzer, B. (2008). Public relations and public diplomacy: some conceptual explorations. A. Zerfass, B. van Ruler & K. Sriramesh, (Eds.), Public relations research European and internationals perspectives and innovations. (pp.205-218). Wiesbaden: VS Verlag für Sozial-wissenschaften.
  • Şen, A. (2014). Kayıp keşif yolculuk Japon sineması manga ve anime. (1. baskı). Doğu Kitabevi.
  • Taş Alicenap, Ç. (2014). Yerelden evrensele Japon anime ve manga sanatı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(7), 31- 60. http://doi.org/10.20488/austd.97233.
  • Toshiya, N. (2013). Japan’s new public diplomacy: coolness in foreign policy objectives. Studies in Media And Society, 5, 1-23.
  • Ünal Erzen, M. (2014). Kamu diplomasisi. (2. baskı). Derin Yayınları.
  • Yıldırım, G. (2015). “Kültürel diplomasi ekseninde” uluslararası halkla ilişkiler perspektifinden kamu diplomasisi. (1.baskı). Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Yağmurlu, A. (2019). Kültürel diplomasi: kuram ve pratikteki çerçevesi. Selçuk İletişim, 12(2), 1182- 1210.https:doi.org/10.18094/josc.596331.
  • Zamorano, M. M. (2016). Reframing cultural diplomacy: the instrumentalization of culture under the soft power theory. Culture Unbound, 8, 166-186. DOI:10.3384/cu.2000.1525.1608165.
  • Zeybek, B. (2019). Kamu diplomasisi aracı olarak ülke markalama. Göksu, O. (Ed.), Kamu diplomasisinde yeni yönelimler. (s. 89-109) içinde. Literatürk Academia.
  • Aba Wils. [abawils]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/abawils/.
  • Bigumigu. (2020, 11 Eylül). Teknoloji. https://bigumigu.com/haber/ikea-tokyodaki-yeni-magazasini-sanal- model-imma-ile-tanitti/.
  • Ganknow. (2023, 2 Mart). What is Cosplay: Discover the Magic of Costume Play. https://ganknow.com/blog/cosplayer/.
  • Kami. [itskamisworld]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/istkamisworld.
  • Imma Gram. [imma.gram ]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/imma.gram/.
  • Marketing Türkiye. (2021, 23 Kasım). Ekonomi. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/2022-dijital- pazarlama-trendleri/.
  • NTV. (2023, 7 Temmuz). Kültür sanat. https://www.ntv.com.tr/galeri/dunya/ ispanyada-boga-kosususan- fermin-festivalinin-acilisina-binlerce-kisi-katildi.
  • Thomson, S. (2020, 25 Şubat). Soft Power: Why it Matters to Governments, People and Brands. Brand Finance. https://brandfinance.com/insights/soft-power-why-it-matters#measuring-soft-power.
  • Shudu Gram. [shudu.gram]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/shudu.gram.
  • Unesco. (2022, 27 Ocak).cultural diplomacy. https://www.unesco.org/en/articles/cutting-edge-standing-out- reaching-out-cultural-diplomacy-sustainable-development.
  • Japan Go. (2023, 24 Nisan) Eğitim/ Burs. https://www.tr.emb-japan.go.jp/itpr_tr/00_000075.html.

Social Network Use of Usage Virtual Influencers in the Context of Cultural Diplomacy: The Case of Imma Gram

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 258 - 275, 30.12.2023
https://doi.org/10.53586/susbid.1387356

Öz

Today's changing actors, advancing technologies and transforming the dynamics have enhanced the significance of public diplomacy approaches on behalf of countries. Public diplomacy can be defined as the efforts of governmental and non-governmental actors in the interest of their countries in order to adapt to the changing structure of international relations. There are many application areas in the public diplomacy approach and mainly culture is the most vital interaction tool in this diplomacy process. Although there are many representatives in cultural diplomacy, especially in current times, artificial intelligence technology also contributes to the recognition of awareness and recognition of countries. Recently, virtual phenomenas, which are popular unreal characters among the non-governmental actors of countries, have reached a significant number of adherents and have turned into crucial cultural ambassadors and promotional faces for their countries. This study was prepared to contribute to the cultural diplomacy culture through the analysis of Imma Gram’s Instagram account, which is one of the popular virtual phenomena of Japan. Purposeful sampling was applied to assess the related data. So as to add up depth to the study, prominent user comments and the content of posts from various categories were also analysed. Clothing, brand ambassador, gastronomy, traditional art, place branding, anime and manga culture are among the noticeable posts. In addition, it was also acquired that Imma Gram provided limited feedback to user comments.

Kaynakça

  • Backaler, J. (2018). Digital influence: unleash the power of influencer marketing to accelerate your global business. Springer.
  • Benedict, R. (2011). Krizantem ve kılıç: Japon kültürü üzerine bir inceleme (5. Baskı). (T. Turgut, Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. (Orijinal eserin yayın tarihi 1946).
  • Bilgici Oğuz, C. ve Özkök Şişman, Ö. (2022). Sanal etkileyicilerin sosyal medya paylaşımlarının antropomorfik biçimler bağlamında incelenmesi. TRT Akademi, 7(14), 104-133. https://doi.org/10.37679/trta.1013407.
  • Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore dalgası “Hallyu”: Güney Kore’de sinema endüstrisi, k-dramalar ve k- pop. (1.baskı). Siyasal Kitabevi.
  • Blanton, R. & Carbajal, D. (2019). Not a girl, not yet a woman: A critical case study on social media, deception, and Lil Miquela. Chiluwa,, I. & Samoilenko, S. (Eds). Fake news, and misinformation online. (pp.87-103). IGI Global.
  • Cebeci, G. ve Küçükkancabas, S. (2018). Netnografi yöntemi kullanılarak arabeks ve Türk sanat müziği sanal topluluklarının incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 129- 142.https://doi.org/10.18037/ausbd.550780.
  • Conti, M., Gathani, J. & Tricomi, P. P. (2022). Virtual influencers in online social media. IEEE Communications Magazine, 60(8), 1-13.https://doi.org/10.1109/MCOM.001.2100786.
  • Cull, N. J. (2008). Public diplomacy before Gullion. Nancy, S. & Philip, M. T. (Eds), Handbook of public diplomacy (pp.15-30). Routledge.
  • Demir, Y. ve Öztürk M. (2023). Instagram’da yemeğin gösterisi: #Foodporn. Moment, Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 10(1), 83-107.
  • Dutta, A. & Sharma, A. (2023). Netnography and Instagram community: An empirical study. Business Information Review, 40(1). 33-47. DOI:10.1177/02663821231157501.
  • Ekşi, M. (2015). Kamu diplomasisi ve Ak Parti dönemi Türk dış politikası. (1.baskı). Siyasal Kitabevi.
  • Güleç, C. (2021). Nato and public diplomacy: opportunities and constraints of 21st century. Perceptions, 26(1), 100-120.
  • Hünerli, S. (2005). Canlandırma sineması üzerine. (1.baskı). Es Yayınları.
  • Karadağ, H. (2020). Uluslararası ilişkilerde yeni bir boyut kamu diplomasisi. (2. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kim, H. (2011). Cultural diplomacy as the means of soft power in an information age. Institute for Cultural Diplomacy,12(1), 1-18.
  • Kissinger, H. (2016). Dünya düzeni (5. Baskı). (S. Sultan Gül, Çev.). Boyner Yayınları. Orijinal eserin yayın tarihi 2014).
  • Kozinets, R. V. (2010). Netnography: doing ethnographic research online. Sage Publication.
  • McGray, D. (2009). Japan’s gross national cool. Foreign Policy, 130, 44–54. DOI:10.23.07/3183487
  • Milton, C. & Cummings, Jr. (2003). Cultural diplomacy and the United States goverment: A Survey. Center for Arts and Culture.
  • NG Wai- Ming, B. (2004). The rise of J-Pop in Asia and its impact. Japan Spotlight, March /April, 24-27.
  • Nye, J. S. (2017). Yumuşak güç (2. Baskı). (Reyhan İnan Aydın, Çev.), BB101 Yayınları. (Orijinal eserin yayın tarihi 2004).
  • Nye, J.S. (2016). Amerikan yüzyılı bitti mi? (Burç Beşgül, Çev.), Röle Akademik Yayıncılık. (Orijinal eserin yayın tarihi 2015).
  • Özbölük, T. ve Dursun, Y. (2015). Pazarlama araştırmalarında paradigmal dönüşüm ve etnografinin dijitale evrimi: netnografi. Ege Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 46, 227-247.
  • Potter, E. (2013). Canada and new public diplomacy. International Journal, 58(1), 43- 64. DOI:10.23.07/40203812.
  • Paschalidis, G. (2009). Exporting national culture: Histories of cultural institutes abroad. International Journal of Cultural Policy, 15(3), 275-289. DOI:10.1080/10286630902811148.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek: tüketim araçlarının devrimcileştirilmesi (1. Baskı). (Ş.S. Kaya, Çev.), Ayrıntı Yayınları. (Orijinal eserin yayın tarihi 1999).
  • Signitzer, B. (2008). Public relations and public diplomacy: some conceptual explorations. A. Zerfass, B. van Ruler & K. Sriramesh, (Eds.), Public relations research European and internationals perspectives and innovations. (pp.205-218). Wiesbaden: VS Verlag für Sozial-wissenschaften.
  • Şen, A. (2014). Kayıp keşif yolculuk Japon sineması manga ve anime. (1. baskı). Doğu Kitabevi.
  • Taş Alicenap, Ç. (2014). Yerelden evrensele Japon anime ve manga sanatı. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(7), 31- 60. http://doi.org/10.20488/austd.97233.
  • Toshiya, N. (2013). Japan’s new public diplomacy: coolness in foreign policy objectives. Studies in Media And Society, 5, 1-23.
  • Ünal Erzen, M. (2014). Kamu diplomasisi. (2. baskı). Derin Yayınları.
  • Yıldırım, G. (2015). “Kültürel diplomasi ekseninde” uluslararası halkla ilişkiler perspektifinden kamu diplomasisi. (1.baskı). Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Yağmurlu, A. (2019). Kültürel diplomasi: kuram ve pratikteki çerçevesi. Selçuk İletişim, 12(2), 1182- 1210.https:doi.org/10.18094/josc.596331.
  • Zamorano, M. M. (2016). Reframing cultural diplomacy: the instrumentalization of culture under the soft power theory. Culture Unbound, 8, 166-186. DOI:10.3384/cu.2000.1525.1608165.
  • Zeybek, B. (2019). Kamu diplomasisi aracı olarak ülke markalama. Göksu, O. (Ed.), Kamu diplomasisinde yeni yönelimler. (s. 89-109) içinde. Literatürk Academia.
  • Aba Wils. [abawils]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/abawils/.
  • Bigumigu. (2020, 11 Eylül). Teknoloji. https://bigumigu.com/haber/ikea-tokyodaki-yeni-magazasini-sanal- model-imma-ile-tanitti/.
  • Ganknow. (2023, 2 Mart). What is Cosplay: Discover the Magic of Costume Play. https://ganknow.com/blog/cosplayer/.
  • Kami. [itskamisworld]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/istkamisworld.
  • Imma Gram. [imma.gram ]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/imma.gram/.
  • Marketing Türkiye. (2021, 23 Kasım). Ekonomi. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/2022-dijital- pazarlama-trendleri/.
  • NTV. (2023, 7 Temmuz). Kültür sanat. https://www.ntv.com.tr/galeri/dunya/ ispanyada-boga-kosususan- fermin-festivalinin-acilisina-binlerce-kisi-katildi.
  • Thomson, S. (2020, 25 Şubat). Soft Power: Why it Matters to Governments, People and Brands. Brand Finance. https://brandfinance.com/insights/soft-power-why-it-matters#measuring-soft-power.
  • Shudu Gram. [shudu.gram]. (2023). Instagram. https://www.instagram.com/shudu.gram.
  • Unesco. (2022, 27 Ocak).cultural diplomacy. https://www.unesco.org/en/articles/cutting-edge-standing-out- reaching-out-cultural-diplomacy-sustainable-development.
  • Japan Go. (2023, 24 Nisan) Eğitim/ Burs. https://www.tr.emb-japan.go.jp/itpr_tr/00_000075.html.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Can Akgün 0000-0001-5097-8291

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2023
Kabul Tarihi 21 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akgün, A. C. (2023). Kültürel Diplomasi Bağlamında Sanal Fenomenlerin Sosyal Ağ Kullanımı: Imma Gram Örneği. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 258-275. https://doi.org/10.53586/susbid.1387356

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.