Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLETİŞİM ÇALIŞMALARINDA UYGULAMALI KURAM EĞİTİMİ: İLETİŞİM KURAMLARI DERSİ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 4, 1152 - 1167, 07.09.2022

Öz

İletişim çalışmalarında kuramsal bilginin önemi tartışılmaz biçimde büyüktür. Araştırmacı tarafından ele alınan problemin incelenmesi ve çözümü için kuramsal bilginin rehberliği, elde edilecek sonucun sınanması ve bilim normlarında sunulabilmesi için gereklidir. Ancak iletişim içerikli derslerde bu bilgilerin öğrencilere aktarılmasında sorunlar yaşanabilmektedir. Bu sorunların başında gelen öğrencideki dikkat ve meditasyon eksikliği önemli bir problem olarak göze çarpmaktadır. Problemin aşılabilmesi içinse uygulamalı ders anlatımının önemli olduğu değerlendirilmektedir. Bu bağlamda çalışmanın araştırma aşamasında İstanbul Aydın Üniversitesi Yeni Medya Programının 13 yüksek lisans öğrencisiyle odak grup çalışması gerçekleştirilmiştir. Güz 2021-2022 eğitim-öğretim döneminde yer alan Yeni Medya Uygulamaları dersinde öğrencilerle odak grup biçiminde çalışılmıştır. Ders bağlamında bazı iletişim kuramları uygulamalı biçimde öğrencilere aktarılmış, öğrencilerden derslerde aktarılan kuramsal bilgilerle ilişkili makale yazmaları istenmiştir. Öğrencilerin araştırmalarıyla ilgili makale çalışmaları bağlamında iki ay içinde veriler toplanmış ve araştırmalar sona ermiştir. Bu araştırmalarda saptanan ve incelenen problemlerin kuramlarla ne ölçüde örtüştüğü ve bu bilgilerin ne ölçüde uygulanabildiği içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Böylelikle kuramsal ders içeriği ile uygulamalı dersler arasındaki uygunluk derecesi ve öğrenci açısından kalıcılığı araştırılmıştır.

Kaynakça

  • Aziz, A. (2003). Araştırma Yöntemleri Teknikleri ve İleitşim. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Barbier, F. & Lavenir, C. (2001). Diderot’dan İnternete Medya Tarihi. (Çev. Kerem Eksen). İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Barthes, R. (2003). Çağdaş Söylenler. Ankara: Metis Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2016). Simülakrlar ve Simülasyon. (Çev. Oğuz Adanır), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bulut, F. (2018). ‘Metinlerarasılık’ Kavramının Kuramsal Çerçevesi. Edebi Eleştiri Dergisi, 2 (1), 1-19.
  • Castells, M. (2004). Ağda Küreselleşme, Kimlik ve Toplum-Calhoun, Lyon ve Touraine’e Cevap! M. Armağan (Ed.) içinde, Küresel Kuşatma Karşısında İnsan (Çev. Ş. Yalçın). İstanbul: Ufuk Kitap Yayınları.
  • Castells, M. (2005). Ağ Toplumunun Yükselişi. (Çev. Ebru Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Dinç, A. (2021). Karl Marx’ın Yabancılaşma Kavramının Epik Tiyatro Müziğine Etkisi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 61 (2), 774-788.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2002). Öteki Kuram - Kitle İletişimine Yaklaşımların Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi. Ankara: Pozitif Matbaacılık.
  • Falay, N. (2014). Kamusal Alanın Oluşumu, Dönüşümü ve İktisadi Boyut. Journal of Life Economics, 1 (2), 51-70.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çev. Süleyman İrvan), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Forestieri, E. (2005). Optical Communication Theory and Techniques. Boston: Springer.
  • Gallager, R. G. (1968). Information Theory and Reliable Communication. USA: John Wiley & Sons.
  • Gallager, R. G. (2007). Principles of Digital Communication. UK: Cambridge University Press.
  • Güngör, N. (2016). İletişim - Kuram Yaklaşımlar. İstanbul: Siyasal Kitabevi.
  • Hartley, J. (2011). Communication, Cultural and Media Studies: The Key Concepts. London: Routledge.
  • Karakuş, H. (2014). 100 Soruda Köy Enstitüleri. Ankara: 2014.
  • Koç Alamaslı, I. (2021). Kültür Endüstrisi Bağlamında Instagram. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 39-49.
  • McLuhan, M. (2007). Gutenberg Galaksisi. (Çev. Gül Çağalı Güven). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • McQuail, D. & Windahl, S. (2005). İletişim Modelleri. (Çev. K. Yumlu) Ankara: İmge Kitapevi.
  • Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations. New York: Free Press.
  • Saussure, F. (2001). Genel Dilbilim Dersleri. (Çev. Berke Vardar) İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Saussure, F. (2014). Genel Dilbilim Yazıları. (Çev. Savaş Kılıç) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Uluç, M. A. (2020). Karl Marx ve Yabancılaşma: Sosyolojik Bir Analiz. Hafıza, 2 (1), 26-38.
  • Uzun, R. (2013). “Teknoloji Merkezli Yaklaşımlar”, ed. Erkan Yüksel, İleitşim Kuramları, s.107-126, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Varol, S. F. (2012). İzleyici ve Yorumlar. Marmara İletişim Dergisi, (19), 125-150.
  • Yüksel, E. (2013). İletişim Kuramları. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2803, Eskişehir.

APPLIED THEORY EDUCATION IN COMMUNICATION STUDIES: EXAMPLE OF COMMUNICATION THEORIES LECTURE

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 4, 1152 - 1167, 07.09.2022

Öz

The importance of theoretical knowledge in communication studies is indisputably great. Guidance of theoretical knowledge for the examination and solution of the problem handled by the researcher is necessary for testing the result to be obtained and presenting it in scientific norms. However, there may be problems in transferring this information to students in courses with communication content. At the beginning of these problems, the lack of attention and meditation in the student stands out as an important problem. In order to overcome the problem, it is considered that applied lectures are important. In this context, a focus group study was conducted with 13 graduate students of Istanbul Aydın University New Media Program during the research phase of the study. In the New Media Applications course in the Fall 2021-2022 academic year, students were studied in a focus group form. In the context of the lesson, some communication theories were transferred to the students in a practical way, and the students were asked to write articles related to the theoretical information conveyed in the lessons. In the context of article studies on students' research, data were collected within two months and the research was concluded. The extent to which the problems identified and analyzed in these studies overlap with the theories and to what extent this information can be applied were examined by the content analysis method. Thus, the degree of compatibility between the theoretical course content and the applied courses and its permanence in terms of students were investigated.

Kaynakça

  • Aziz, A. (2003). Araştırma Yöntemleri Teknikleri ve İleitşim. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Barbier, F. & Lavenir, C. (2001). Diderot’dan İnternete Medya Tarihi. (Çev. Kerem Eksen). İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Barthes, R. (2003). Çağdaş Söylenler. Ankara: Metis Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2016). Simülakrlar ve Simülasyon. (Çev. Oğuz Adanır), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bulut, F. (2018). ‘Metinlerarasılık’ Kavramının Kuramsal Çerçevesi. Edebi Eleştiri Dergisi, 2 (1), 1-19.
  • Castells, M. (2004). Ağda Küreselleşme, Kimlik ve Toplum-Calhoun, Lyon ve Touraine’e Cevap! M. Armağan (Ed.) içinde, Küresel Kuşatma Karşısında İnsan (Çev. Ş. Yalçın). İstanbul: Ufuk Kitap Yayınları.
  • Castells, M. (2005). Ağ Toplumunun Yükselişi. (Çev. Ebru Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Dinç, A. (2021). Karl Marx’ın Yabancılaşma Kavramının Epik Tiyatro Müziğine Etkisi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 61 (2), 774-788.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2002). Öteki Kuram - Kitle İletişimine Yaklaşımların Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi. Ankara: Pozitif Matbaacılık.
  • Falay, N. (2014). Kamusal Alanın Oluşumu, Dönüşümü ve İktisadi Boyut. Journal of Life Economics, 1 (2), 51-70.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çev. Süleyman İrvan), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Forestieri, E. (2005). Optical Communication Theory and Techniques. Boston: Springer.
  • Gallager, R. G. (1968). Information Theory and Reliable Communication. USA: John Wiley & Sons.
  • Gallager, R. G. (2007). Principles of Digital Communication. UK: Cambridge University Press.
  • Güngör, N. (2016). İletişim - Kuram Yaklaşımlar. İstanbul: Siyasal Kitabevi.
  • Hartley, J. (2011). Communication, Cultural and Media Studies: The Key Concepts. London: Routledge.
  • Karakuş, H. (2014). 100 Soruda Köy Enstitüleri. Ankara: 2014.
  • Koç Alamaslı, I. (2021). Kültür Endüstrisi Bağlamında Instagram. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 39-49.
  • McLuhan, M. (2007). Gutenberg Galaksisi. (Çev. Gül Çağalı Güven). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • McQuail, D. & Windahl, S. (2005). İletişim Modelleri. (Çev. K. Yumlu) Ankara: İmge Kitapevi.
  • Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations. New York: Free Press.
  • Saussure, F. (2001). Genel Dilbilim Dersleri. (Çev. Berke Vardar) İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Saussure, F. (2014). Genel Dilbilim Yazıları. (Çev. Savaş Kılıç) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Uluç, M. A. (2020). Karl Marx ve Yabancılaşma: Sosyolojik Bir Analiz. Hafıza, 2 (1), 26-38.
  • Uzun, R. (2013). “Teknoloji Merkezli Yaklaşımlar”, ed. Erkan Yüksel, İleitşim Kuramları, s.107-126, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Varol, S. F. (2012). İzleyici ve Yorumlar. Marmara İletişim Dergisi, (19), 125-150.
  • Yüksel, E. (2013). İletişim Kuramları. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2803, Eskişehir.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tamer Bayrak 0000-0003-0776-1606

Deniz Yengin 0000-0002-6846-0770

Yayımlanma Tarihi 7 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 6 Temmuz 2022
Kabul Tarihi 10 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bayrak, T., & Yengin, D. (2022). İLETİŞİM ÇALIŞMALARINDA UYGULAMALI KURAM EĞİTİMİ: İLETİŞİM KURAMLARI DERSİ ÖRNEĞİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(4), 1152-1167.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png