Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretimde Toplum Örgütlenmesi: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Topluluğu Örneği

Yıl 2021, Cilt: 32 Sayı: 3, 1215 - 1240, 30.07.2021
https://doi.org/10.33417/tsh.755297

Öz

Dünyada daha iyi bir eğitim alma amacıyla gerçekleşen göç hareketleri her geçen gün artmaktadır. Bu hareketliliğe bağlı olarak yükseköğretim kurumlarının giderek uluslararası bir yapıya dönüştüğü ve uluslararası öğrenci sayılarının arttığı görülmektedir. Ancak öğrenci sayılarındaki bu niceliksel artış yeni öğrenci sorunlarının ortaya çıkmasına ve/veya var olan sorunların yaygınlaşmasına yol açmaktadır. Sosyal hizmetin makro düzeydeki uygulama alanını oluşturan toplumla sosyal hizmet; insan hakları, sosyal adalet, eşitlik ve demokrasi gibi evrensel değerleri temel alan, toplum için sosyal refah alanlarında değişiklik yapmayı amaçlayan bir çalışma alanıdır. Toplumla sosyal hizmet uygulamalarında kullanılan toplum örgütlenmesi, toplum kalkınması, sosyal eylem ve sosyal planlama gibi farklı modeller bulunmaktadır. Bu modeller toplum ya da topluluk içinde hedeflenen ve planlanan değişimin gerçekleştirilmesi için yol gösterici olmaları nedeniyle oldukça önemlidir. Bu çalışmada toplum örgütlenmesi modeli kullanılarak üniversitelerde faaliyet gösteren öğrenci topluluklarının kuruluş, yönetim ve organizasyon süreçlerinin uygulama örneği üzerinden değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda örnek uygulama olarak 2016 yılında Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi bünyesinde kurulan “Uluslararası Öğrenci Topluluğu” ele alınacaktır. Yapılacak olan değerlendirmede öncelikle toplumla çalışma modelleri ve yaklaşımları incelenecek, daha sonra makro uygulamalardaki temel teknikler aracılığıyla nasıl bir uygulama gerçekleştirildiği açıklanacaktır.

Kaynakça

  • Adams, R. (2008). Empowerment, Participation and Social Work. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Adams, R. (2010). The Short Guide to Social Work. Bristol: Policy Press.
  • Alinsky, S. D. (2014). Radikaller İçin Kurallar. (Çev. İnci Yılmazlı). İstanbul: Geoturka Yayınları.
  • Almurideef, R. (2016). The challenges that international students face when integrating into higher education in the United States. Educational Services and Leadership, College of Education, Theses and Dissertations. 2336.
  • Armağan, E. (2015). Türkiye’de Uluslararası Öğrencilerin Eğitim Sürecinde Karşılaştıkları Problemler ve Problemlerin Çözümünde Uluslararası Öğrenci STK’larının Katkısı, Uluslararası Öğrenci Sempozyumu Bildiri Kitabı, İstanbul: Harf Yayınları.
  • Brody, R., & Nair, M. (2013). Effectively managing and leading human service organizations. SAGE Publications.
  • Dennis, M. J. (2018). Review fall international student enrollment trends. Enrollment Management Report, 21 (11), 1-3.
  • Derman, S. (2010). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkiye Türkçesi Öğreniminde Karşılaştıkları Sorunlar. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 29, s. 227-247.
  • Doğan, D. (2013). Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları ve Çözüm Önerileri. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 3(2). s. 108-116.
  • Dunham, A. (1970). Community development-Whither bound?. Community Development Journal, 5(2), 85-93.
  • Forbes-Mewett, H., & Sawyer, A. M. (2019). International students and mental health. Journal of International Students, 2016 Vol. 6 (3), 6(3), 661-677.
  • Friedlander, W. A. (1968). Introduction to social welfare. New Jersey: Prentice Hall, USA.
  • Galloway, F. J., & Jenkins, J. R. (2009). The adjustment problems faced by international students in the United States: A comparison of international students and administrative perceptions at two private, religiously affiliated universities. NASPA Journal, 46 (4), p. 661-673.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2013). Taşra Teşkilatı Kuruluş, Görev ve Çalışma Yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/11/20131114-4.htm Erişim Tarihi: 20.12.2019]
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 12, s. 101-110.
  • Günay D., ve Günay A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğretiminde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), s. 1-22.
  • Hardcastle, D. A., Powers, P. R., & Wenocur, S. (2004). Community practice: Theories and skills for social workers. New York: Oxford University Press, USA.
  • Harunoğulları, M., Süzülmüş, S., & Polat, Y. (2019). Türkiye'deki Suriyeli Üniversite Öğrencileri ile İlgili Bir Durum Tespiti: Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Örneği. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 21(3), s. 816-837. Healy, K. (2012). Social Work Methods and Skills: The Essential Foundations of Practice. Red Globe Press, Palgrave Macmillan. Hagedorn, L. S., Pei, S., & Yan, L. (2016). International students’ struggles: Community college to the rescue. (in) International Education at Community Colleges (pp. 57-74). Palgrave Macmillan, New York.
  • Hawtin, M. ve Percy-Smith, J. (2007). Community Profiling: A Practical Guide. Maidenhead: Open University Press.
  • Ife, J. (2009). Human rights from below: Achieving rights through community development. England: Cambridge University Press.
  • International Federation of Social Workers (IFSW) (2014). Global Definition of Social Work. https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/ [Erişim Tarihi: 25.11.2019]
  • Kartal B. (2019). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Memnuniyet Araştırması, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Yayınları, Ankara Ofset Basım Matbaacılık.
  • Kongar, E. (1972). Sosyal Çalışma’ya Giriş. Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yayınları. (Tıpkıbasım). Ankara: SABEV, 2007.
  • Kritz, M. M. (2012). Globalization of Higher Education and International Student Mobility - United Nations Expert Group Meeting on New Trends in Migration: Demographic Aspects Population Division. http://www.un.org/esa/population/meetings/EGM_MigrationTrends/KritzPresentationFinal.pdf [Erişim Tarihi: 30.06.2019] McLuhan, M. (1964) Understanding media: The extensions of man, The MIT Press; Reprint edition (October 20, 1994)
  • Ohmer, M. L., & Brooks, F. (2013). The practice of community organizing: Comparing and Contrasting Conflict and Concensus Approaches. (Eds. M. Well, M. Reisch, M.L. Ohmer). (in) The handbook of community practice, pp.233-248, USA: Sage Publication.
  • Onat, Ü. (1986). Sosyal Hizmette Toplum Çalışması Yöntemi ve Örnek Olay Çalışmaları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Özbesler, C. (2007). Sosyal Hizmette Müdahale Aşamaları. Rize İlinde Sosyal Risk Altında Olanlarla İlgili Hizmet Sunum Sisteminin Geliştirilmesi Projesi, (Hizmet Sunumunda Profesyonel Müdahale Eğitim Semineri) http://www.rizeshcek.gov.tr/belge_dosyasi/Sosyal_hizmetlerde_mudahale.doc [Erişim Tarihi: 27.05.2019]
  • Özer, M. (2017). Türkiye'de Yükseköğretimde Uluslararasılaşmanın Son On Beş Yılı. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 7(2), s. 177-184.
  • Özkan, G. ve Güvendir, M. A. (2015). Uluslararası öğrencilerin yaşam durumları: Kırklareli ve Trakya Üniversiteleri örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15 (1), s. 174-190.
  • Pippard, J. L., ve Bjorklund, R. W. (2003). Identifying essential techniques for social work community practice. Journal of community practice, 11(4), s. 101-116.
  • Porras, J. I., & Robertson, P. J. (1992). Organizational development: Theory, practice, and research. Consulting Psychologists Press.
  • Rothman, J. (1964). An analysis of goals and roles in community organization practice. Social Work, vol. 9, no. 2, pp. 24-31.
  • RTEÜ Öğrenci Toplulukları Yönergesi (2015). https://kms.kaysis.gov.tr/(X(1)S(f5gjwptxynpey10ehu4o2c5f))/Home/Goster/59707?AspxAutoDetectCookieSupport=1 [Erişim Tarihi: 18.12.2019]
  • Sağlık Kültür ve Spor Daire Başlanlığı (SKSDB). (2019). http://sks.idari.erdogan.edu.tr/tr/page/rteu-kizilay-kackar-butik/1081 [Erişim Tarihi: 27.09.2019]
  • Sargın, S. (2007). Türkiye’de Üniversitelerin Gelişim Süreci ve Bölgesel Dağılımı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. cilt: 3, sayı: 5. s. 133-150.
  • Schwartz, M. (1965). Community organization. Encyclopedia of social work, pp.177-189.
  • Sherry, M., Thomas, P., & Chui, W. H. (2010). International students: A vulnerable student population. Higher Education, 60 (1), p. 33-46.
  • Snoubar, Y. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sorunları Ve Sosyal Hizmet Gereksinimleri, İstanbul: Gece Kitaplığı
  • Taşar, H. H. (2019). Türkiye’deki Suriyeli mültecilerin yükseköğretim sorunları: Adıyaman üniversitesi örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(31), s. 160-187.
  • Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri Uygulama İçin Bir Giriş, Ankara: Nika Yayınevi.
  • Yanardağ, U. (2018). Toplumla Sosyal Çalışmaya Giriş. Ankara: Maya Akademi Yayınevi.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F., & Savaşan, F. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12(1), 203-254.
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK) (2017). Türk Yükseköğretim Sisteminde Suriyeli Öğrenciler Uluslararası Konferansı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/turk_yuksekogretiminde_suriyeli_ogrenciler_uluslararasi_konferansi_hatay.pdf [Erişim Tarihi: 27.06.2019]
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK) (2020a). Türkiye’deki üniversite sayıları ve dağılımları. https://istatistik.yok.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 26.05.2020]
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK) (2020b). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Uyruklarına Göre Sayıları. https://istatistik.yok.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 26.05.2020]
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş. Ankara: Nika Yayınları.
  • Xiang, B., ve Shen, W. (2009). International student migration and social stratification in China. International Journal of Educational Development, 29 (5), p. 513-522.

Community Organization in Higher Education: The Example of Recep Tayyip Erdoğan University International Student Club

Yıl 2021, Cilt: 32 Sayı: 3, 1215 - 1240, 30.07.2021
https://doi.org/10.33417/tsh.755297

Öz

Kaynakça

  • Adams, R. (2008). Empowerment, Participation and Social Work. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Adams, R. (2010). The Short Guide to Social Work. Bristol: Policy Press.
  • Alinsky, S. D. (2014). Radikaller İçin Kurallar. (Çev. İnci Yılmazlı). İstanbul: Geoturka Yayınları.
  • Almurideef, R. (2016). The challenges that international students face when integrating into higher education in the United States. Educational Services and Leadership, College of Education, Theses and Dissertations. 2336.
  • Armağan, E. (2015). Türkiye’de Uluslararası Öğrencilerin Eğitim Sürecinde Karşılaştıkları Problemler ve Problemlerin Çözümünde Uluslararası Öğrenci STK’larının Katkısı, Uluslararası Öğrenci Sempozyumu Bildiri Kitabı, İstanbul: Harf Yayınları.
  • Brody, R., & Nair, M. (2013). Effectively managing and leading human service organizations. SAGE Publications.
  • Dennis, M. J. (2018). Review fall international student enrollment trends. Enrollment Management Report, 21 (11), 1-3.
  • Derman, S. (2010). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkiye Türkçesi Öğreniminde Karşılaştıkları Sorunlar. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 29, s. 227-247.
  • Doğan, D. (2013). Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları ve Çözüm Önerileri. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 3(2). s. 108-116.
  • Dunham, A. (1970). Community development-Whither bound?. Community Development Journal, 5(2), 85-93.
  • Forbes-Mewett, H., & Sawyer, A. M. (2019). International students and mental health. Journal of International Students, 2016 Vol. 6 (3), 6(3), 661-677.
  • Friedlander, W. A. (1968). Introduction to social welfare. New Jersey: Prentice Hall, USA.
  • Galloway, F. J., & Jenkins, J. R. (2009). The adjustment problems faced by international students in the United States: A comparison of international students and administrative perceptions at two private, religiously affiliated universities. NASPA Journal, 46 (4), p. 661-673.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2013). Taşra Teşkilatı Kuruluş, Görev ve Çalışma Yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/11/20131114-4.htm Erişim Tarihi: 20.12.2019]
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 12, s. 101-110.
  • Günay D., ve Günay A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğretiminde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), s. 1-22.
  • Hardcastle, D. A., Powers, P. R., & Wenocur, S. (2004). Community practice: Theories and skills for social workers. New York: Oxford University Press, USA.
  • Harunoğulları, M., Süzülmüş, S., & Polat, Y. (2019). Türkiye'deki Suriyeli Üniversite Öğrencileri ile İlgili Bir Durum Tespiti: Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Örneği. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 21(3), s. 816-837. Healy, K. (2012). Social Work Methods and Skills: The Essential Foundations of Practice. Red Globe Press, Palgrave Macmillan. Hagedorn, L. S., Pei, S., & Yan, L. (2016). International students’ struggles: Community college to the rescue. (in) International Education at Community Colleges (pp. 57-74). Palgrave Macmillan, New York.
  • Hawtin, M. ve Percy-Smith, J. (2007). Community Profiling: A Practical Guide. Maidenhead: Open University Press.
  • Ife, J. (2009). Human rights from below: Achieving rights through community development. England: Cambridge University Press.
  • International Federation of Social Workers (IFSW) (2014). Global Definition of Social Work. https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/ [Erişim Tarihi: 25.11.2019]
  • Kartal B. (2019). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Memnuniyet Araştırması, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Yayınları, Ankara Ofset Basım Matbaacılık.
  • Kongar, E. (1972). Sosyal Çalışma’ya Giriş. Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yayınları. (Tıpkıbasım). Ankara: SABEV, 2007.
  • Kritz, M. M. (2012). Globalization of Higher Education and International Student Mobility - United Nations Expert Group Meeting on New Trends in Migration: Demographic Aspects Population Division. http://www.un.org/esa/population/meetings/EGM_MigrationTrends/KritzPresentationFinal.pdf [Erişim Tarihi: 30.06.2019] McLuhan, M. (1964) Understanding media: The extensions of man, The MIT Press; Reprint edition (October 20, 1994)
  • Ohmer, M. L., & Brooks, F. (2013). The practice of community organizing: Comparing and Contrasting Conflict and Concensus Approaches. (Eds. M. Well, M. Reisch, M.L. Ohmer). (in) The handbook of community practice, pp.233-248, USA: Sage Publication.
  • Onat, Ü. (1986). Sosyal Hizmette Toplum Çalışması Yöntemi ve Örnek Olay Çalışmaları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Özbesler, C. (2007). Sosyal Hizmette Müdahale Aşamaları. Rize İlinde Sosyal Risk Altında Olanlarla İlgili Hizmet Sunum Sisteminin Geliştirilmesi Projesi, (Hizmet Sunumunda Profesyonel Müdahale Eğitim Semineri) http://www.rizeshcek.gov.tr/belge_dosyasi/Sosyal_hizmetlerde_mudahale.doc [Erişim Tarihi: 27.05.2019]
  • Özer, M. (2017). Türkiye'de Yükseköğretimde Uluslararasılaşmanın Son On Beş Yılı. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 7(2), s. 177-184.
  • Özkan, G. ve Güvendir, M. A. (2015). Uluslararası öğrencilerin yaşam durumları: Kırklareli ve Trakya Üniversiteleri örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15 (1), s. 174-190.
  • Pippard, J. L., ve Bjorklund, R. W. (2003). Identifying essential techniques for social work community practice. Journal of community practice, 11(4), s. 101-116.
  • Porras, J. I., & Robertson, P. J. (1992). Organizational development: Theory, practice, and research. Consulting Psychologists Press.
  • Rothman, J. (1964). An analysis of goals and roles in community organization practice. Social Work, vol. 9, no. 2, pp. 24-31.
  • RTEÜ Öğrenci Toplulukları Yönergesi (2015). https://kms.kaysis.gov.tr/(X(1)S(f5gjwptxynpey10ehu4o2c5f))/Home/Goster/59707?AspxAutoDetectCookieSupport=1 [Erişim Tarihi: 18.12.2019]
  • Sağlık Kültür ve Spor Daire Başlanlığı (SKSDB). (2019). http://sks.idari.erdogan.edu.tr/tr/page/rteu-kizilay-kackar-butik/1081 [Erişim Tarihi: 27.09.2019]
  • Sargın, S. (2007). Türkiye’de Üniversitelerin Gelişim Süreci ve Bölgesel Dağılımı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. cilt: 3, sayı: 5. s. 133-150.
  • Schwartz, M. (1965). Community organization. Encyclopedia of social work, pp.177-189.
  • Sherry, M., Thomas, P., & Chui, W. H. (2010). International students: A vulnerable student population. Higher Education, 60 (1), p. 33-46.
  • Snoubar, Y. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sorunları Ve Sosyal Hizmet Gereksinimleri, İstanbul: Gece Kitaplığı
  • Taşar, H. H. (2019). Türkiye’deki Suriyeli mültecilerin yükseköğretim sorunları: Adıyaman üniversitesi örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(31), s. 160-187.
  • Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri Uygulama İçin Bir Giriş, Ankara: Nika Yayınevi.
  • Yanardağ, U. (2018). Toplumla Sosyal Çalışmaya Giriş. Ankara: Maya Akademi Yayınevi.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F., & Savaşan, F. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12(1), 203-254.
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK) (2017). Türk Yükseköğretim Sisteminde Suriyeli Öğrenciler Uluslararası Konferansı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/turk_yuksekogretiminde_suriyeli_ogrenciler_uluslararasi_konferansi_hatay.pdf [Erişim Tarihi: 27.06.2019]
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK) (2020a). Türkiye’deki üniversite sayıları ve dağılımları. https://istatistik.yok.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 26.05.2020]
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK) (2020b). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Uyruklarına Göre Sayıları. https://istatistik.yok.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 26.05.2020]
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş. Ankara: Nika Yayınları.
  • Xiang, B., ve Shen, W. (2009). International student migration and social stratification in China. International Journal of Educational Development, 29 (5), p. 513-522.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bekir Güzel 0000-0002-0795-0768

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 32 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güzel, B. (2021). Yükseköğretimde Toplum Örgütlenmesi: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Topluluğu Örneği. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 32(3), 1215-1240. https://doi.org/10.33417/tsh.755297