Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPACT ON TURKEY OF THE TRANSPORT INFRASTRUCTURE TO REGIONAL DEVELOPMENT

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 53 - 69, 30.04.2020

Öz

21st century in the world has increased economic relations. This created the demand for goods and services. Thus, the importance of transportation infrastructure has increased. The main objective of this study is Eastern Black Sea Regional Development Project (BSRDP), Yeşilırmak Basin Development Project (YBDP) and Eastern Anatolia Project (EAP) in Turkey Regional Development Plan to what extent is determined to be effective in the context of the development process. In this study, which was designed as qualitative research, document data analysis was conducted. The results of the study show that the development index and transportation infrastructure such as Health Index (HI) Education Index (EI) and Revenue Index (RI) of the provinces within the scope of BSRDP, YBDP and EAP. It is thought that the policy propositions to be formed with this study will provide an idea for the projects that the relevant institutions of our state will form in this and similar infrastructure investments.

Kaynakça

  • Ağıralioğlu, N. (2019). Doğu Karadeniz’de İllerin Gelişmişliğine Altyapı Hizmetlerinin Etkisi-I, http://caykaragundem.com/haber/altyapi-hizmetlerinin-dogukaradenizde-illerin-gelismisligine-etkisi-1 7572.html, ( 17.07.2019).
  • Aytaç, B. A., Çelik, F., Türe, F. (2007). Ülkemiz Ulaştırma Politikalarının Doğu Karadeniz Bölgesi’nin Kalkınması Üzerindeki Etkileri. TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası VII. Ulaştırma Kongresi 19-21 Eylül 2007, ss.137-143.
  • Bayraktutan, Y. (2014). Kalkınma ve Altyapı, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, (47): 83-94.
  • Bulutoğlu, K. (2003). Kamu Ekonomisine Giriş. YKY.
  • Cantos, P., Gumbau-Albert, M., Maudos, J. (2005). Transport Infrastructures, Spillover Effects and Regional Growth: Evidence of the Spanish Case. Transport Reviews, 25(1): 25-50.
  • ÇED ve Çevre İzin İşleri Şube Müdürlüğü. (2016). Amasya İli 2015 Yılı Çevre Durum Raporu, https://webdosya.csb.gov.tr/db/ced/editordosya/Amasya2015.pdf, (03.11.2019).
  • Çelik, F. (2001). Ulaştırma-toplumsal kalkınma ilişkisi ve Türkiye’nin Ulaştırma Politikaları. TMMOB Makine Mühendisleri Odası Ankara Şubesi III. Ulaşım ve Trafik Kongresi-Sergisi 18-20 Mayıs 2001.
  • DAP-Doğu Anadolu Projesi Ana Plan. (2000). https://kudaka.org.tr/ekler/dap-anaplan.pdf, (19.10.2019). Dinler, Z. (2012). Bölgesel İktisat. 9. Baskı, Bursa: Ekin Kitabevi.
  • DOKAP. (2018). Faaliyet Raporu, https://www.dokap.gov.tr/Upload/Genel/dokap-bki-2018-yili-faaliyet-raporu-06032019pdf-875518-rd_13.pdf, (22.09.2019).
  • DOKAP.(2017). Eylem Planı 2014 – 2018, https://www.oka.org.tr/assets/upload/dosyalar/dokap-eylem-plani-2014-2018-25-80.pdf, (13.09.2019).
  • DPT-Devlet Planlama Teşkilatı. (2003). İllerin ve Bölgelerin Sosyoekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması. Yayın Bo:267, ss: 8, Ankara.
  • DPT-Devlet Planlama Teşkilatı. (2007-2013). Dokuzuncu Kalkınma Planı, Ankara.
  • Erdoğan, H.T. (2016). Ulaşım Hizmetlerinin Ekonomik Kalkınma Üzerine Etkisi. İGÜSBD, 3(1): 189.
  • Hicks,D.A.(1997). TheInequality‐Adjusted Human Development Index: A ConstructiveProposal. WorldDevelopment, 25(8): 1283‐1298.
  • İZTO. (2008). AR&GE Bülteni. Türkiye’de Ulaştırma Sektörünün Genel Görünümü ve Sorunları, http://www.izto.org.tr/portals/0/iztogenel/dokumanlar/turkiyede_ulastirma_sektorunun_genel_gorunumu_s_kaya_26.04.2012%2021-21-15.pdf,(08.10.2019).
  • Kara, M. A. ve Ciğerlioğlu, O. (2018). "Türkiye Ekonomisinde Ulaşım Altyapısının Ekonomik Büyümeye Etkisi". Gaziantep Universitesi, Journal of Social Sciences, 17 (2): 577-591.
  • Katılım Öncesi Türkiye’ye Mali Yardım Ulusal Programı. (2003). Türkiye’nin Ulaştırma Altyapısı İhtiyaç Değerlendirmesi Teknik Yardım Çalışması Sonuç Raporu, TİNA.
  • Kaya, S. (2008). Türkiye’de Ulaştırma Sektörünün Genel Görünümü ve Sorunları. AR&GE Bülten.
  • Koca, G.Ş. ve İlgün, G. (2017). Hizmet Bölgelerine Göre Türkiye'nin İnsani Gelişim Endeksinin Değerlendirilmesi. International Journal of Academic Value Studies. 3(13): 255-265.
  • Lee, J.W. ve Barro, R. J. (1997). Schooling Quality in a Cross Section of Countries Economica. 68(271): 465-488.
  • Özdem, C. (2002). Ulaştırma Sistemi ve Dış Ticaretimiz. Dünyada ve Türkiye’de Ekonomik Gelişmeler Dergisi, Sayı:12.
  • Pegrum, D.F. (1973). Transportation Economics and Public Policy. U.S.A: Richard D. Irwin INC., (3): 4.
  • Rosen, H.S. (2005). Public Finance. McGrow Hill International Edition.
  • Saatçioğlu, C. ve Karaca, O. (2013). Ulaştırma Altyapısı ve Bölgesel Gelir Farklılıkları: Türkiye için Ampirik Bir Analiz. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi1(1): 1-11.
  • Tunç, O. ve Ertuna, O. (2015). Human Development Index of Turkey Simulation and Comparison of Selected Countries. Journal of Management,Marketing and Logistics, 2(2): 132–157.
  • TÜİK. (2019). https://biruni.tuik.gov.tr/bolgeselistatistik/,(15.10.2019).
  • UNDP.(1990).Human Development Report 1990, http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr1990, (14.10.2019).
  • Ünal, Ç. (2013). Avrupa Birliğine Üyelik Sürecinde Türkiye’nin Seçilmiş Endeks Göstergeleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (3): 271‐289.
  • Yeşilyurt, M. E., Karadeniz, O., Gülel, F. E., Çağlar, A., Kangallı Uyar, S. G. (2016). Türkiye’de İllere Göre Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı. Pamukkale Journal of Eurasıan Socıoeconomic Studies. 3(1): 1-7.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Türkiye'de Ulaşım Altyapısının Bölgesel Kalkınmaya Etkileri

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 53 - 69, 30.04.2020

Öz

Çalışma Türkiye’deki ulaşım altyapı yatırımlarının Doğu Karadeniz Bölgesel Gelişme Planı (DOKAP), Yeşilırmak Havzası Gelişim Planı (YHGP) ve Doğu Anadolu Projesi (DAP) kapsamındaki bölgelerin kalkınma sürecinde ne derece etkili olduğunun belirlemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma olarak tasarlanan bu çalışmada doküman veri incelemesi yapılmıştır. Çalışmada betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Analiz uygulama sürecinde araştırma problemi doğrultusunda oluşturulan veri analiz havuzu ile veri organizasyonu sağlanmıştır. Çalışmada örneklemi oluşturan bölgelerin Sağlık Endeksi (SE) Eğitim Endeksi (EE) ve Gelir Endeksi (GE) gibi kalkınma endeksleri yardımıyla İnsani Gelişme Endeksi (İGE) değerleri ve karayolu ulaşım ağına ait veriler elde edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular ile ulaşım altyapı yatırımlarında örneklemi oluşturan bölgeler ile kalkınmanın önemli göstergelerinden birisi olarak kabul edilen İGE değerleri arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ağıralioğlu, N. (2019). Doğu Karadeniz’de İllerin Gelişmişliğine Altyapı Hizmetlerinin Etkisi-I, http://caykaragundem.com/haber/altyapi-hizmetlerinin-dogukaradenizde-illerin-gelismisligine-etkisi-1 7572.html, ( 17.07.2019).
  • Aytaç, B. A., Çelik, F., Türe, F. (2007). Ülkemiz Ulaştırma Politikalarının Doğu Karadeniz Bölgesi’nin Kalkınması Üzerindeki Etkileri. TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası VII. Ulaştırma Kongresi 19-21 Eylül 2007, ss.137-143.
  • Bayraktutan, Y. (2014). Kalkınma ve Altyapı, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, (47): 83-94.
  • Bulutoğlu, K. (2003). Kamu Ekonomisine Giriş. YKY.
  • Cantos, P., Gumbau-Albert, M., Maudos, J. (2005). Transport Infrastructures, Spillover Effects and Regional Growth: Evidence of the Spanish Case. Transport Reviews, 25(1): 25-50.
  • ÇED ve Çevre İzin İşleri Şube Müdürlüğü. (2016). Amasya İli 2015 Yılı Çevre Durum Raporu, https://webdosya.csb.gov.tr/db/ced/editordosya/Amasya2015.pdf, (03.11.2019).
  • Çelik, F. (2001). Ulaştırma-toplumsal kalkınma ilişkisi ve Türkiye’nin Ulaştırma Politikaları. TMMOB Makine Mühendisleri Odası Ankara Şubesi III. Ulaşım ve Trafik Kongresi-Sergisi 18-20 Mayıs 2001.
  • DAP-Doğu Anadolu Projesi Ana Plan. (2000). https://kudaka.org.tr/ekler/dap-anaplan.pdf, (19.10.2019). Dinler, Z. (2012). Bölgesel İktisat. 9. Baskı, Bursa: Ekin Kitabevi.
  • DOKAP. (2018). Faaliyet Raporu, https://www.dokap.gov.tr/Upload/Genel/dokap-bki-2018-yili-faaliyet-raporu-06032019pdf-875518-rd_13.pdf, (22.09.2019).
  • DOKAP.(2017). Eylem Planı 2014 – 2018, https://www.oka.org.tr/assets/upload/dosyalar/dokap-eylem-plani-2014-2018-25-80.pdf, (13.09.2019).
  • DPT-Devlet Planlama Teşkilatı. (2003). İllerin ve Bölgelerin Sosyoekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması. Yayın Bo:267, ss: 8, Ankara.
  • DPT-Devlet Planlama Teşkilatı. (2007-2013). Dokuzuncu Kalkınma Planı, Ankara.
  • Erdoğan, H.T. (2016). Ulaşım Hizmetlerinin Ekonomik Kalkınma Üzerine Etkisi. İGÜSBD, 3(1): 189.
  • Hicks,D.A.(1997). TheInequality‐Adjusted Human Development Index: A ConstructiveProposal. WorldDevelopment, 25(8): 1283‐1298.
  • İZTO. (2008). AR&GE Bülteni. Türkiye’de Ulaştırma Sektörünün Genel Görünümü ve Sorunları, http://www.izto.org.tr/portals/0/iztogenel/dokumanlar/turkiyede_ulastirma_sektorunun_genel_gorunumu_s_kaya_26.04.2012%2021-21-15.pdf,(08.10.2019).
  • Kara, M. A. ve Ciğerlioğlu, O. (2018). "Türkiye Ekonomisinde Ulaşım Altyapısının Ekonomik Büyümeye Etkisi". Gaziantep Universitesi, Journal of Social Sciences, 17 (2): 577-591.
  • Katılım Öncesi Türkiye’ye Mali Yardım Ulusal Programı. (2003). Türkiye’nin Ulaştırma Altyapısı İhtiyaç Değerlendirmesi Teknik Yardım Çalışması Sonuç Raporu, TİNA.
  • Kaya, S. (2008). Türkiye’de Ulaştırma Sektörünün Genel Görünümü ve Sorunları. AR&GE Bülten.
  • Koca, G.Ş. ve İlgün, G. (2017). Hizmet Bölgelerine Göre Türkiye'nin İnsani Gelişim Endeksinin Değerlendirilmesi. International Journal of Academic Value Studies. 3(13): 255-265.
  • Lee, J.W. ve Barro, R. J. (1997). Schooling Quality in a Cross Section of Countries Economica. 68(271): 465-488.
  • Özdem, C. (2002). Ulaştırma Sistemi ve Dış Ticaretimiz. Dünyada ve Türkiye’de Ekonomik Gelişmeler Dergisi, Sayı:12.
  • Pegrum, D.F. (1973). Transportation Economics and Public Policy. U.S.A: Richard D. Irwin INC., (3): 4.
  • Rosen, H.S. (2005). Public Finance. McGrow Hill International Edition.
  • Saatçioğlu, C. ve Karaca, O. (2013). Ulaştırma Altyapısı ve Bölgesel Gelir Farklılıkları: Türkiye için Ampirik Bir Analiz. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi1(1): 1-11.
  • Tunç, O. ve Ertuna, O. (2015). Human Development Index of Turkey Simulation and Comparison of Selected Countries. Journal of Management,Marketing and Logistics, 2(2): 132–157.
  • TÜİK. (2019). https://biruni.tuik.gov.tr/bolgeselistatistik/,(15.10.2019).
  • UNDP.(1990).Human Development Report 1990, http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr1990, (14.10.2019).
  • Ünal, Ç. (2013). Avrupa Birliğine Üyelik Sürecinde Türkiye’nin Seçilmiş Endeks Göstergeleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (3): 271‐289.
  • Yeşilyurt, M. E., Karadeniz, O., Gülel, F. E., Çağlar, A., Kangallı Uyar, S. G. (2016). Türkiye’de İllere Göre Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı. Pamukkale Journal of Eurasıan Socıoeconomic Studies. 3(1): 1-7.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Resul Telli

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Telli, R. (2020). Türkiye’de Ulaşım Altyapısının Bölgesel Kalkınmaya Etkileri. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(1), 53-69.