Research Article
BibTex RIS Cite

ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALI RESİMLİ KİTAPLARIN İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİYLE İNCELENMESİ

Year 2023, Issue: 32 (Dicle Üniversitesi'nin 50. Yılına Özel 50 Makale), 730 - 752, 01.03.2023

Abstract

Görsel-işitsel medya olarak artırılmış gerçeklik günümüzde dijitalleşme seyrinde ortaya çıkmış olup sağlıktan eğitime, iletişimden sanata kadar pek çok disiplin içinde kendine yer edinmiştir. Bireylere fiziksel dünyada; gerçek zamanlı, etkileşimli, sesli, hareketli bir ortam sunan artırılmış gerçeklik teknolojisi, dijitalleşmeye dirençli bir alan olan resimli çocuk kitaplarında da varlık göstermeye ve çocukların gündelik yaşamları içine girmeye başlamıştır. Araştırmada AG uygulamaları ile resimlemenin nasıl bir etkileşimde olduğu, karakter ve mekân modellemelerinin kitaptaki resimleme ile tutarlı olup olmadığı, AG uygulamasında hareket, ses, efekt gibi unsurların yer alıp almadığı ve bunların hikâyeye nasıl bir katkı sunduğunun ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında amaçlı ve ölçüt örnekleme tekniği aracılığıyla Türkçe dilinde yazılmış ve Türkçeye çevrilmiş olan Gerçek Öyküler ile Keşifler, Küçük Prens, Bana Bunu Akut Öğretti ve Bir Çocuk Bir Mucize AG uygulamalı resimli çocuk kitapları seçilmiş ve içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında AG uygulamalı resimli kitapların, resimleme ve hikâyesi ile modelleme ve resimleme arasındaki ilişkinin birbiriyle çelişkili olmaması halinde, içinde ses, efekt, hareket barındırması dolayısıyla etkili iletişim ve etkileşime olanak sunduğu ifade etmek mümkündür.

References

  • Afandi, B., Kustiawan, I. & Herman, N. D. (2019). Exploration of the augmented reality model in learning. Journal of Physics: Conference Series, Volume 1375, Annual Conference of Science and Technology 30 August 2018, Malang, Indonesia. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1375/1/012082
  • Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6 (4), 355-385.
  • Berg, B. L. & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Eğitim Yayınevi.
  • Bimber O. & Raskar R. (2005). Spatial augmented reality: Merging real and virtual worlds: A modern approach to augmented reality. A K Peters/CRC Press.
  • Cheng, K. H. & Tsai, CC. (2013). Affordances of augmented reality in science learning: Suggestions for future research. J Sci Educ Technolohy, 22,(1) 449–462. https://doi.org/10.1007/s10956-012-9405-9
  • Craig, A. B. (2013). Understanding augmented reality concepts and applications. Elsevier Inc.
  • Güleç Ç. H. & Gönen S. M. (1997). 1974–1993 yılları arasında türkçe basılmış olan resimli öykü kitaplarının resimlendirilme ve fiziksel özellikleri yönünden incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 11(1), 42-53.
  • İçten, T. & Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, 5 (2), 111-136. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gujsc/issue/49772/638527
  • Kayhan, Z. T. & Gökçearslan, A. (2021). Basılı yayınlarda artırılmış gerçeklik kullanımı. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 5 (2) , 0-0. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tayjournal/issue/67130/1006211
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An introduction to its methodology. Sage.
  • Lukens, R. J., Simith, Jacquelin J. & Coffel, C.M. (2018). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış. Erdem Yayınları.
  • Mazmuzidin, M.Z.& Aziz, A.N. (2018). The current trends of augmented reality in early Childhood education. International of Multimedia &Its Applications. 10(6),47-58
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Nobel Yayınevi.
  • Nee, A.Y.C. & Ong, S.K., (2013). Virtual and augmented reality applications in manufacturing. 7th IFAC Conference on Manufacturing Modelling, Management, and Control. 46 (9), 15-26. Saint Petersburg, Russia. doi.org/10.3182/20130619-3-RU-3018.00637
  • Nikolajeva, M & Scott, C. (2006). How picturens work. Routledge.
  • Pekşen Akça, R. (2022). Eğitimde artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanılması: bir çocuk bir mucize hikâye kitabı örneği, Digital Communicationan Journal, 5(8), 14-24.
  • Polat, E. & Ayan, B. (2020). Uygulamalarla artırılmış gerçeklik. Abaküs.
  • Tüfekçi Can, D. (2014). Çocuk edebiyatı: kuramsal yaklaşım. Eğitim.
  • Yetim, N., & Yetim, Ü. (2008). Medya temsillerinde özne ve nesne olarak çocuk. Y. Giritli İnceoğlu ve N. Akıner (Ed.). Medya ve Çocuk, (ss. 89-114). Eğitim Kitabevi.
Year 2023, Issue: 32 (Dicle Üniversitesi'nin 50. Yılına Özel 50 Makale), 730 - 752, 01.03.2023

Abstract

References

  • Afandi, B., Kustiawan, I. & Herman, N. D. (2019). Exploration of the augmented reality model in learning. Journal of Physics: Conference Series, Volume 1375, Annual Conference of Science and Technology 30 August 2018, Malang, Indonesia. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1375/1/012082
  • Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6 (4), 355-385.
  • Berg, B. L. & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Eğitim Yayınevi.
  • Bimber O. & Raskar R. (2005). Spatial augmented reality: Merging real and virtual worlds: A modern approach to augmented reality. A K Peters/CRC Press.
  • Cheng, K. H. & Tsai, CC. (2013). Affordances of augmented reality in science learning: Suggestions for future research. J Sci Educ Technolohy, 22,(1) 449–462. https://doi.org/10.1007/s10956-012-9405-9
  • Craig, A. B. (2013). Understanding augmented reality concepts and applications. Elsevier Inc.
  • Güleç Ç. H. & Gönen S. M. (1997). 1974–1993 yılları arasında türkçe basılmış olan resimli öykü kitaplarının resimlendirilme ve fiziksel özellikleri yönünden incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 11(1), 42-53.
  • İçten, T. & Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, 5 (2), 111-136. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gujsc/issue/49772/638527
  • Kayhan, Z. T. & Gökçearslan, A. (2021). Basılı yayınlarda artırılmış gerçeklik kullanımı. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 5 (2) , 0-0. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tayjournal/issue/67130/1006211
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An introduction to its methodology. Sage.
  • Lukens, R. J., Simith, Jacquelin J. & Coffel, C.M. (2018). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış. Erdem Yayınları.
  • Mazmuzidin, M.Z.& Aziz, A.N. (2018). The current trends of augmented reality in early Childhood education. International of Multimedia &Its Applications. 10(6),47-58
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Nobel Yayınevi.
  • Nee, A.Y.C. & Ong, S.K., (2013). Virtual and augmented reality applications in manufacturing. 7th IFAC Conference on Manufacturing Modelling, Management, and Control. 46 (9), 15-26. Saint Petersburg, Russia. doi.org/10.3182/20130619-3-RU-3018.00637
  • Nikolajeva, M & Scott, C. (2006). How picturens work. Routledge.
  • Pekşen Akça, R. (2022). Eğitimde artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanılması: bir çocuk bir mucize hikâye kitabı örneği, Digital Communicationan Journal, 5(8), 14-24.
  • Polat, E. & Ayan, B. (2020). Uygulamalarla artırılmış gerçeklik. Abaküs.
  • Tüfekçi Can, D. (2014). Çocuk edebiyatı: kuramsal yaklaşım. Eğitim.
  • Yetim, N., & Yetim, Ü. (2008). Medya temsillerinde özne ve nesne olarak çocuk. Y. Giritli İnceoğlu ve N. Akıner (Ed.). Medya ve Çocuk, (ss. 89-114). Eğitim Kitabevi.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aslı İgit 0000-0003-3332-3781

Early Pub Date March 1, 2023
Publication Date March 1, 2023
Submission Date January 4, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 32 (Dicle Üniversitesi'nin 50. Yılına Özel 50 Makale)

Cite

APA İgit, A. (2023). ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALI RESİMLİ KİTAPLARIN İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİYLE İNCELENMESİ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(32 (Dicle Üniversitesi’nin 50. Yılına Özel 50 Makale), 730-752.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)