Sosyal medya uygulamaları web
tabanlı teknolojilerin genel ortak özelliklerini paylaşıyor olsalar da bazı
spesifik özellikleriyle birbirlerinden ayrışmaktadırlar. Kaybolan mesaj/veri
özelliği de 2011 yılında Snapchat adlı sosyal medya uygulaması ile kullanılmaya
başlanmış olup, küresel çapta tüm kullanıcılar tarafından benimsendiğinden
2016 yılında Facebook, WhatsApp ve Instagram tarafından bu özellik uygulamalara
entegre edilmiştir. Kaybolan mesaj/veri kavramı kullanıcılar tarafından
üretilen ve paylaşılan verilerin belirli bir zaman sonra otomatik olarak silinmesi
ve arşivlenmemesi özelliğidir ve sosyal medya uygulamalarında arşivlenebilirlik
ve düzenlenebilirlik özellikleri bakımından bir kırılma yaratmıştır. Böylelikle
bu özellik yeni bir iletişim biçimi oluşturarak farklı iletişim taleplerine
cevap vermiştir. Bu çalışmanın amacı, kaybolan mesaj/veri özelliğinin, hangi
amaç ve motivasyonlarla kullanıldığını, arşivlenen mesajlardan içerik olarak
nasıl ayrıştığını ortaya çıkarmaktır. Çalışmada, verilerin elde edilmesi için
niteliksel yöntemin ‘derinlemesine görüşme’ ve ‘odak grup tartışmaları’ tekniklerinden yararlanılmıştır ve toplamda 13-17
yaş aralığında 57 kişiyle görüşülmüştür. Araştırmanın sonucunda gençlerin
kaybolan mesaj/veri özelliğinin gizlilik, anlık (spontane) fotoğraf paylaşımı,
yakın çevre ile iletişim ve kaygısızlık motivasyonlarıyla kullanıldığı sonucuna
varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Issue: 29 |