BibTex RIS Cite

İletişim Politikalarında Paradigma Değişimi ve Yeni Medya: Medya ve İletişim Politikalarında Yöndeşme

Year 2006, Issue: 5, 97 - 124, 01.04.2006

Abstract

New communication technologies that have started to be pronounced in media studies after the 1980's were addressed in most of the theories that have been developed to analyse economic and social change after these years. While the most liberal plurist scholars agree that global information and communication technologies can the effects change on a global scale, they differ sharply over the nature of these changes. In this study, the writer wants to address the transnational discourse surrounding the internet. although liberal pluralist literature, which the witnessing liberal scholars, public fora, government documents and of course industry advertisements, is nothing less than a political myth based on an ideology of information technology and of course technological determinism is discussed. Throughout the study; discussion is structured in the economy politics of communication and demonstrates the paradigm shift in content regulation and observes that the existing national regulation laws that serve as the regulatory framework to control content are coming under increasing scrutiny. Although neo liberal hegemony's dominant discourse, this study proposes a pluralism and a new policy making in the media policy making practice which is called "public - policy making", and revisited public policy practices. At the end of this study; this article will present a new model of Turkey's communication policies.

İletişim Politikalarında Paradigma Değişimi ve Yeni Medya: Medya ve İletişim Politikalarında Yöndeşme

Year 2006, Issue: 5, 97 - 124, 01.04.2006

Abstract

La notion de « nouvelles technologies de l'information et de la communication » (NTIC) qui à fait son apparition dans les études des média après les années 80 est aujourd'hui une des références principales des théories consacrées à l'analyse des changements économiques et sociaux. Bien qu'une partie considérable d'académiciens, notamment ceux qui défendent les principes du libéralisme et du pluralisme, s'accordent sur les effets des NTIC au niveau global, ils se divergent quant à la nature de ces effets. La présente étude se donne pour tâche d'étudier les discours transnationaux portant sur les NTIC de portée globale afin de déterminer et de délimiter un cadre à l'intérieur duquel pourra ensuite être remis en question le mythe politique relevant de l'optimisme caractéristique, mais non — fonde, du discours libérale et pluraliste. C'est à travers une discussion poursuivie selon l'approche économie politique que sont interroges, dans cette étude, le changement de paradigme dans les politiques de média et de communication ainsi que les effets probables de ce changement sur l'Etat — nation. Par opposition à l'hégémonie actuelle du discours néo-libérale, la présente étude se propose de reévaluer le concept d'intérêt public et de développer une perspective alternative pour les politiques relatives aux NTIC en Turquie.

İletişim Politikalarında Paradigma Değişimi ve Yeni Medya: Medya ve İletişim Politikalarında Yöndeşme

Year 2006, Issue: 5, 97 - 124, 01.04.2006

Abstract

1980'lerden sonra iletişim literatürü içinde kendisine yer bulmaya başlayan yeni iletişim teknolojileri, bu tarihlerden sonra da yaşanan ekonomik ve toplumsal dönüşümleri analiz için geliştirilen birçok kuramsal çalışmada merkezi bir konuma yerleştirilmiştir. Küresel enformasyon ve iletişim teknolojilerinin daha demokratik bir iletişim sistemine yol açacağını düşünen liberal çoğulcu akademisyenlerin öngörüsünün aksine, değişimin doğası oldukça farklıdır. Bu çalışmada internet temelinde küresel enformasyon ve iletişim teknolojileri üzerine geliştirilen ulus ötesi söylemler değerlendirilecek ve liberal çoğulcu literatür içinde gözlemlenen iyimserliğin aslında enformasyon teknolojisi ideolojisi üzerinde temellenen siyasal bir mitten daha fazlası olmadığı tartışılacaktır. Çalışmada, ekonomi politik bir yaklaşım içinde sürdürülecek tartışma içinden bakarak, iletişim ve medya politikalarındaki paradigma değişimi tartışılmakta ve değişimin ulus devletler üzerindeki olası etkisi sorgulanmaktadır. Bu çalışma, neo liberal hegemonyanın egemen söylemine rağmen, medya ve iletişim politikalarında kamu yararı kavramına yeni bir değer biçilmesini önermekte ve Türkiye'de yeni iletişim teknolojilerine dair politikalar için alternatif bir bakış sunmaktadır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Dr. Serhat Kaymas

Publication Date April 1, 2006
Published in Issue Year 2006Issue: 5

Cite

APA Kaymas, D. S. (2006). İletişim Politikalarında Paradigma Değişimi ve Yeni Medya: Medya ve İletişim Politikalarında Yöndeşme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(5), 97-124.

Creative Commons Lisansı TRDizinlogo_live-e1586763957746.png