Evimizin penceresinden bakt›¤›m›zda karfl› apartman›n duvar›nda ya da
çat›s›nda bir reklam panosuyla karfl›laflm›yor muyuz? Posta kutumuzda
biriken el duyurular›n› hemen hemen her gün toplay›p, bir gün gerekir
anlay›fl›yla saklam›yor muyuz? Ya da soka¤a ç›kt›¤›m›zda, ad›m att›¤›m›z
yerde, bafl›m›z› çevirdi¤imiz her köflede bir reklam as›s› (afifli), bir reklam
panosu ya da karfl›dan karfl›ya geçerken, yolda yürürken ya da durakta
beklerken üzerine reklam görüntüsü giydirilmifl bir dolmufl ya da bir otobüs
görmüyor muyuz? Reklam iletileri her yan›m›z› sarm›fl durumda. Bu
do¤rultuda, çal›flmam›zda, tafl›t üstü reklam iletilerine iliflkin önerdi¤imiz
göstergebilimsel tabanl› çözümleme yöntemiyle, tafl›t üstü reklam
iletilerinin çözümlenmesine örnek oluflturabilecek bir otobüs üstü reklam
iletisinin okur/tüketici üzerinde yaratt›¤› etki bulgulanmaya çal›fl›lm›flt›r.
Bütüncemizi oluflturan reklam iletisi, ‹stanbul’da 2003 y›l›nda ‹ETT çift katl›
otobüs üzerine giydirilmifl bir iletidir. Her görsel ya da dilsel ileti gibi,
görüntünün bütününde “amaç ifllevler” ve “ruhbilimsel-toplumsal”
ifllevler olarak tan›mlanan ifllevler yüklenmifltir. Bu anlamda, aç›k hava reklam iletisinin okurda yaratt›¤› etkinin, iletinin tasar›m aflamas›nda göz önünde
bulundurulmas› gereken belirli ilkelere ba¤l› bulundu¤u ortaya ç›kmaktad›r. Ayr›ca,
aç›k hava reklam iletisinin yal›n bir dipyüzey üzerinde okunakl› bir yaz› biçemi
sunan k›sa bir metinden, çarp›c› ve uyumlu renklerden, üç ya da dört seslemden
oluflan sözcüklerden, yerinde bir ürün tan›mlanmas›ndan ve büyük ilgi çekici
resimlemelerden oluflmas› da etkili ve etkin bir reklam arac› olabilmesi aç›s›ndan
unutulmamas› gereken ölçütlerdendir. Yüzey ne denli genifl olursa, ileti de o denli
büyük boyutlarda tüm görsel ögeleri içerecek biçimde giydirilecek ve reklam
iletisi o denli etkili olacakt›r sonucunu ç›karsamak olanakl›d›r.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005Issue: 2 |