Bu çalışma, İstanbul’daki önemli alışveriş merkezlerinden üçü (Olivium,
Capitol ve Kanyon) üzerine yoğunlaşmış olup, genç katılımcıların bu alışveriş
merkezlerini tercih etme nedenlerini incelemektedir. Çalışmada, 21. yüzyıl
büyükşehirlerindeki toplumsallaşma biçimlerinin, sosyoekonomik ayrışmaların,
alışveriş merkezleri ve yeni mekânsal örgütlenmeler aracılığıyla kimlik
oluşumlarının ve sosyal tanımlanma şekillerinin nasıl dönüştüğü ele alınmaktadır.
Ekonomik, sosyal ve kültürel değerlerin dönüştüğü, algı, beğeni, sosyalleşme ve
bunlara bağlı olarak tüketim alışkanlıklarının değiştiği postmodern toplumda geniş kitlelerce ziyaret edilen alışveriş merkezleri salt tüketimi pekiştiren mekânlar olmaktan çıkmış, belli gösterge ve sembollerle zenginleşen, kişilerin sosyalleşme ve beğeni çeşitliliğine hizmet eden “organik” mekânlara dönüşmüşlerdir. Bu süreçte tüketim, klasik anlamında “ihtiyaçların tüketimi”nden uzaklaşarak, “konforun ve keyfin tüketimi”ne dönüşmüş, bu yeni tüketim sekli “mekânın tüketilmesi” hedefi ile AVM’lerde somutlaşmıştır. Yoğun bilgi akışı, tüketimin hızını ve şeklini dönüştürerek, bu yeni yapıya uyan mekânların oluşturulmasına, bireyin bu mekânlar sayesinde yeni sosyalleşme alanları yaratmasına ve toplumsal kimliğini mekânlar çerçevesinde güçlendirmesine neden olmuştur.
anahtar kelimeler: tüketim, kültür, popüler kültür, kimlik, toplumsallaşma,
postmodernizm, alışveriş merkezi, mekân tüketimi, küreselleşme
tüketim kültür popüler kültür kimlik toplumsallaşma postmodernizm alışveriş merkezi mekân tüketimi küreselleşme
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2014 |
Published in Issue | Year 2012ÖZEL SAYI: 2 (AYNALI LABİRENT: KÜRESELLEŞEN KENTTE TÜKETİM) |