Objective: The aim of this study is to analyse oral health campaigns according to their use of social marketing in Turkey. Method: 35 oral health campaigns regarding oral health were assessed according to social marketing principles including message, target group, aim, communication strategies and tactics, and mass media tools.Results: The prominent aims of the campaigns were to facilitate awareness of oral health (24.5%, n=12), oral examination (26.5%, n=13), preventative oral healthcare and applications (16.4%, n=8). Since 22 of the 35 campaigns had more than one aim, different factors regarding target group and communication tools were combined. 7 campaigns used only communication tools such as billboard posters (5.71%, n=2), brochures (8.57%, n=3), TV programmes (2.86%, n=1), and CDs (2.86%, n=1) for oral health education.Conclusion: Since it is essential to organise campaigns for improving oral health in the population, social marketing professionals could help health professionals in planning new campaigns. Thus, the effectiveness of new campaigns will be increased.
Amaç: Bu araştırmanın amacı ağız sağlığı kampanya içeriklerinin sosyal
pazarlama perspektifinden incelenmesidir.
Materyal/Metod: Çalışmada 35 ağız diş sağlığı kampanyası sosyal
pazarlama ilkelerini içeren mesaj, hedef grup, amaç, iletişim stratejileri ve
taktikleri, kitle iletişim araçları bakımından değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırma kapsamında incelenen kampanyaların asıl amaçları
ağız diş sağlığı uygulamalarına ilişkin farkındalık oluşturmak (%24.5, n=12), ağız
ve diş sağlığı muayenesi (%26.5, n=13), koruyucu ağız diş sağlığı uygulamaları
(16.4%, n=8) olarak belirlenmiştir. Birden fazla amacı olan 22 ağız diş sağlığı
kampanyasında hedef grup ve iletişim araçlarına ilişkin farklı kombinasyonlar
kullanılmıştır.
Sadece 7 kampanyada iletişim aracı olarak ilan panolarına asılan posterler
(%5.71, n=2), broşürler (%8.57, n=3), TV programları (%2.86, n=1) ve ağız diş
sağlığı eğitimi CD materyalleri (%2.86, n=1) kullanılmıştır.
Sonuç: Toplumda ağız diş sağlığının geliştirilmesi için kampanyaların
yapılması esas olduğundan yeni kampanyaların planlanmasında sosyal pazarlama
uzmanlarının desteği kampanyaların etkinliğini artıracaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2014 |
Published in Issue | Year 2013ÖZEL SAYI: 3 (SAĞLIK İLETİŞİMİ) |