Along with the advent of digital technologies, modern and “semimodern” societies met a new phase of temporality. Speed, mobility and globality epitomise the fundamental characteristics of this process. New media, as a form of communication that consist of “digitality, interactivity and hypertextuality”, enable the genesis of a new memory culture in which audiences act as memory “prosumers”. Yet it is dubious whether this new era will lead to a “memory boom” or a “digital amnesia” when one takes into account the material restrictions of digital platforms, like their lifespan. This article aims to discuss the possibilities/impossibilities of the digital communication and understand its contributions to the construction of collective memory.
Dijital teknolojilerin ortaya çıkışı ile birlikte, modern ve yarı-modern
toplumlar, hız, akışkanlık ve küreselliğin temel karakteristikler olarak sayılabileceği,
yeni bir zamansallık biçimi ile tanıştı. Dijitallik, interaktivite ve hipermetinsellik
sağlayabilen yeni medya, izleyicinin aynı anda hem üretici hem tüketici (prosumer)
olarak varolabildiği yeni bir hafıza kültürünün doğuşunu sağladı. Ancak dijital
teknolojinin kısıtlılıkları düşünüldüğünde, bu sürecin bir “hafıza patlaması”na ya
da “dijital amnezi”ye dönüşeceğini söyleyebilmek mümkün görünmemektedir.
Bu makalenin amacı toplumsal hafızanın inşasında, dijital iletişimin imkân ve
imkânsızlıklarını tartışmaktır.
Avec l’apparition des technologies digitales, les sociétés modernes et
semi modernes ont commencé à reconnaître une nouvelle forme de temporalité
dont les caractéristiques principales sont la mobilité et la globalisation. Les
nouveaux médias qui permettent la digitalité, l’interaction et l’hyper textualité ont
conduit à une nouvelle culture de mémoire dans laquelle le spectateur pourrait
exister à la fois comme producteur et comsommateur (prosumer). Pourtant,
en considérant la limite des téchnologies digitales, cela ne paraît pas possible
d’affirmer que ce procès causera “une explosion de mémoire” ou “une amnésie
digitale”. Le but de cet article est de discuter des possibilités et impossibilités
de la communication digitale dans la construction de la mémoire collective.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 8, 2014 |
Published in Issue | Year 2014Issue: 21 |