Concerns regarding body and health colonize nearly all aspects of contemporary societies. Citizens are exposed to discourses disseminated from innumerable sources, on living a healthier, happier life and attaining a more desirable body. The common point for these discourses is their role in medicalization and individualization of health, i.e. approaching natural cycles of life as diseases and ignoring the social determinants of health. Health professionals, or “health opinion leaders”, occupy a strategic and advantageous position in this process. Most recently, web 1.0 and web 2.0 environments, especially social media outlets come forward among these sources. Social media provides health opinion leaders with opportunities to continuous and easy opinion/idea dissemination, and to mutual interaction with followers. Definition and promotion of diseases and fear; lifestyles and habits; beauty; longevity; performance and personal development; and naturalness lie at the center * The article is based on findings of Social Media Opinion Leadership Research supervised by Prof. Dr. Yasemin İnceoğlu with researchers Assist. Prof. Dr. Burak Özçetin, Meltem Gökmen and Saygın Vedat Alkurt. The project, coded 12.300.002, is funded by Galatasaray University Scientific Research Projects Fund. The project team would like to express their gratitude to Galatasaray University SRP Fund for their support and contribution / Makaleye kaynaklık eden Sosyal Medya Kanaat Önderliği Araştırması Prof. Dr. Yasemin İnceoğlu tarafından yürütülmüş ve Yrd. Doç. Dr. Burak Özçetin, Meltem Gökmen ve Saygın Vedat Alkurt projede araştırmacı olarak görev almıştır. 12.300.002 kodlu bu proje, Galatasaray Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Fonu tarafından desteklenmiştir. Galatasaray Üniversitesi BAP Fonu’na destek ve katkılarından ötürü teşekkür ederiz.of their discursive strategy. This article suggests that social media discourses of health professionals on health and body must be considered within the context of medicalization and commodification of health in contemporary societies, and within the context of neoliberal governmentality.
Sağlık ve beden ile ilgili kaygılar günümüz toplumlarının neredeyse tüm
alanlarını sömürgeleştirmiş durumdadır. Yurttaşlar daha sağlıklı, daha mutlu bir
hayat yaşama ve daha arzu edilir bir bedene sahip olma üzerine sayısız kaynaktan
yayılan söylemlere maruz kalmaktadırlar. Bu söylemlerin ortak noktası sağlığın
tıbbileştirilmesine ve bireyselleştirilmesinde –yani yaşamın doğal döngülerine
hastalık olarak yaklaşılması ve sağlığın toplumsal belirleyenlerinin göz ardı
edilmesi– oynadıkları roldür. Sağlık profesyonelleri ya da “sağlık kanaat önderleri”
bu süreçte stratejik ve avantajlı bir konum işgal etmektedirler. Son dönemlerde
web 1.0 ve web 2.0 teknolojileri, özellikle de sosyal medya sağlık söyleminin
yayıldığı kaynaklardan biridir. Sosyal medya mecraları sağlık kanaat önderleri
için kolay kanaat/fikir beyanı ve sağlık kanaat önderleri ile takipçileri arasında
karşılıklı etkiletişim olanakları sunmaktadır. Bu figürlerin söylemsel stratejilerinin
merkezinde şu öğelerin tanımlanması ve promosyonu yer alır: hastalık ve korku;
yaşam tarzları ve alışkanlıklar; uzun yaşam; performans ve kişisel gelişim;
doğallık. Bu çalışma sağlık profesyonellerinin sağlık ve beden söylemlerinin
sağlığın tıbbileştirilmesi ve metalaşması ve neoliberal yönetimsellik kavramları ile
ilişkilendirerek ele alınması gerektiği vurgulamaktadır.
Les soucis concernant la santé et le corps ont déjà monopolisés nos
jours tous les sujets de la vie quotidienne Les citoyens sont en train de subir
d’innombrables déclarations diffusées par des milliers de sources à propos d’une
vie plus saine, plus heureuse et un corps plus désirable. Le point commun de
ces discours est le role qu’ils jouent dans la médicalisation et l’individualisation
de la santé (C’est-à-dire que les cycles naturels de la vie sont considérés
comme des maladies et que les facteurs sociaux de la santé sont ignorés)
Les professionnels de la santé ou encore les leader d’opinion ont dans cette
démarche une position stratégique et avantageuse. Les technologies Web 1.0
et web 2.0 sont une des sources qui permettent la diffusion de ces messages
a travers les réseaux sociaux d’une façon très rapide.. Les réseaux sociaux
offrent facilement des possibilités d’interaction entre les leaders d’opinion de
la santé et leurs abonnés, et de déclaration d’idées/d’opinion. Au cœur de leur
stratégie discursive se trouvent la définition et la promotion des maladies et de
la peur; des modes de vie et des habitudes; la beauté; la longévité de la vie; la
performance et le développement personnel; et l’état d’être naturel. Cet article
propose que les discours de médias sociaux de professionnels de la santé sur la
santé et le corps doivent être considérés dans le cadre de la médicalisation et la
marchandisation de la santé dans les sociétés contemporaines, tout en tenant
compte de la gouvernementalité néolibérale.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 8, 2014 |
Published in Issue | Year 2014Issue: 21 |