Türkiye’nin 25 Haziran 1950’de başlayan Kore Savaşı’na katılma kararı alması, siyasi ve askeri açıdan ülke tarihindeki önemli dönüm noktalarından biri olmuştur. Alınan bu karar ile Türkiye, Cumhuriyet Tarihi’nde ilk defa hem fiili olarak bir savaşa katılmış hem de yurt dışına asker göndermiştir. İktidar, dönemin uluslararası siyasi konjonktürünün etkisi altında, belirlediği dış politika hedeflerine ulaşabilmek için bu kararı almıştır. Halkın herhangi bir şekilde görüşünü almadan asker göndermeye karar veren hükümet, sahip olduğu kamuoyu desteğini kaybetmemek için karar sonrasında çeşitli siyasi halkla ilişkiler strateji ve taktikleri uygulayarak hedeflediği doğrultuda kamuoyu oluşturmaya çalışmıştır. Araştırmada, hükümetin kontrolü altındaki radyonun, alınan karar doğrultusunda kamuoyunu oluşturma faaliyetindeki rolü klasik niteliksel inceleme yöntemiyle incelenecektir. Makalenin ele aldığı konunun önemi yakın tarihin dikkat çekici olaylarından biri olan Kore Savaşı’ndaki kamuoyunu inşasının halkla ilişkiler tarihi bakımından ele alınmamış bir konu olmasıdır.
anahtar kelimeler: Kore Savaşı, kamuoyu oluşturma, Ankara Radyosu, Amerika’nın Sesi
From the Voice of America to Radio Ankara: The Construction of Public Opinion During the Korean WarTaking a decision for participation in the Korean War, which outbroke in June 25, 1950, has been one of the major turning points in the history of the Turkey in terms of the political and military perspective. Turkey with that decision taken, for the first time in the history of the Republic, both participated in a de facto war and also sent troops abroad. The government took such a decision under the influence of international political conjuncture in order to achieve his predetermined foreign policy objectives. The government, taking that decision without having the public opinion, had tried to mold a public opinion to avoid losing public support after the decision by applying various political public relations strategy and tactics accordingly. In this study, public opinion setting of the radio, which operated under the control of the government at the time, in accordance with the government’s decision, will be analyzed through the conventional qualitative analysis method. Analysis of the public opinion setting during the Korean War, which was an important phonemenon in the recent history, from the public relations perspective for the first time is what makes this study unique
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 26, 2015 |
Published in Issue | Year 2015Issue: 22 |