Bu çalışmada haber dergisi (post) Express’in, yayın hayatını sürdürdüğü
20 sene boyunca, hangi yönleriyle ve nasıl bir alternatif yayıncılık faaliyeti ortaya
koyduğu incelenmiştir. Bu bağlamda Express dergisinin mali ve idari yapısı ve
içerik üretim mantığı, dergiyi ortaya çıkaran 80 ve 90’lı yıllarda medyanın ve özel
olarak haber dergiciliğinin durumuna ilişkin tarihsel arka plan da göz önünde
bulundurularak ve dergi kurucularıyla yapılan kişisel görüşmelerin bulgularından
faydalanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda, alternatif bir mecra olarak
Express dergisinin mali açıdan bağımsız olduğu, dostluk temeline dayanan, yatay
ve katılıma izin veren bir örgütlenme biçimini benimsediği ve ana akım medyadan
dışlanan toplumsal kesimleri de içine alan kapsayıcı bir temsil rejimine sahip
olduğu ortaya konulmuştur.
In this study, it is examined how and in what ways the (post)
Express revealed an alternative media activity along the twenty years
in which it has continued its publication. In this context, the financial
and administrative structure and content production style of Express is
examined by considering the historical background of 1980’s and 90’s
media and more spesifically news magazine publishing and also using the
outputs of personel interviews with founding members of the magazine.
As a result of this research, it is concluded that Express as an alternative
medium is financially independent, adopt a horizontal organizational form
based on friendship and allowing participation and also have an inclusivist
sense of representation that include other social groups excluded by
mainstream media.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 26, 2015 |
Published in Issue | Year 2015Issue: 22 |