BibTex RIS Cite

The Evaluation of Common Exam Questions regarding 8th Grade Science and Technology Lesson

Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 17 - 50, 29.09.2015

Abstract

In this study, it is aimed to review the Common Exam Questions regarding Eight-Grade Science and Technology Lesson. The research was structured by using qualitative approaches.  The data sources of the study consist of 40 (20+20) Common Exam Questions regarding Science and Technology lesson implemented in 2013-2014 academic year and 137 (40+97) objectives concerning this exam while the study group is formed by 18 Science and Technology lesson teachers. The data of the study was collected by interview form and document review. The data got was analyzed by descriptive analysis. The findings of the study have showed that Common Exam Questions are related with 68 out of 137 objectives which take place in 8th grade Science and Technology Curriculum. The objectives as to Common Exams and Common Exam Questions have concentrated on low-level cognitive stages. The teachers have stated that the number of the questions asked in the Common Exams regarding Science and Technology lesson was  adequate and the questions was compatible with the curriculum. However, they have pointed out that in the exams, it is concentrated  only on some objectives in the curriculum. Moreover, the teachers have suggested that the exam questions should be more distinctive and comprehensive. This study has showed that Common Exam Questions were related with only some of the objectives in Science and Technology Curriculum and exam questions and objectives regarding the exam were at low-level cognitive stages. Moreover, the Science and Technology teachers find the number of the questions asked enough but they emphasize that the exams questions should be more distinctive and comprehensive.

References

  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airaisan, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of Bloom’s Taxonomy of educational objectives. New York: Addison Wesley Longman, Inc.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airaisan, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2010). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama-Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (D. A. Özçelik, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arı, A. (2011). Bloom’un gözden geçirilmiş bilişsel alan taksonomisinin Türkiye’de ve uluslararası alanda kabul görme durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, 749-772.
  • Arı, A., & Gökler, Z. S. (2012, Haziran). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi kazanımları ve SBS sorularının yeni Bloom Taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. 10. Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresi. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Niğde.
  • Arslan, M. (2000). Cumhuriyet dönemi ilköğretim programları ve belli başlı özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 146, 42-48
  • Bloom, B. S. (Ed.) (1956). Taxonomy of educational objectives. Handbook 1: The cognitive domain. New York: David McKay.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Çakıcı, Y., & Girgin, E. (2012). İlköğretim ikinci kademe Fen ve Teknoloji ders kitaplarındaki ünite sonu değerlendirme sorularının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 87-110.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. S., & Keleş, E. (2001, Eylül). Okullarda ve lise giriş sınavlarında sorulan Fen Bilgisi sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre karşılaştırılması. Yeni bin yılın başında fen bilimleri sempozyumu. Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Ermurat, D. G., Gümüş, İ., Kurt, M. & Feyatörbay, E. (2011) İlköğretim fen bilgisi dersinde sorulan sınav sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre analizi (Erzurum örneği). Ekev Akademi Dergisi, 15 (49), 261-269.
  • Eş, H. (2005). Liselere giriş sınavları fen bilgisi soruları ile ilköğretim fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kadayıfçı, K. G. (2007). Liselerde ve ÖSS sınavlarında sorulan kimya sorularının programa uygunluğunun incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Keskin, M. Ö., & Aydın, S. (2011). Seviye Belirleme Sınavı 6. sınıf fen ve teknoloji testinde çıkan biyoloji sorularının Revize Edilmiş Taksonomi’ye göre incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (3), 727-742.
  • MEB (2013a). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumlarına Geçiş Yönergesi. http://oges.meb.gov.tr/
  • MEB (2013b). Sıkça Sorulan Sorular. http://oges.meb.gov.tr/ssoru.htm
  • MEB (2005). Fen ve Teknoloji Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı.
  • Mutlu, M., Uşak, M., & Aydoğdu, M. (2003). Fen bilgisi sınav sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 87-95.
  • Özcan, S. & Oluk, S. (2007). İlköğretim fen bilgisi derslerinde kullanılan soruların Piaget ve Bloom taksonomisine göre analizi. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 61-68.
  • Özel, R. (2010). Seviye Belirleme Sınavı sorularının Fen ve Teknoloji programları ile öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Tolan, Y. (2011). Seviye Belirleme Sınavı (SBS) sorularının Fen ve Teknoloji dersi öğretim programına uygunluğu ve Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zoller, U. (1993). Are lecturing and learning compatible? Maybe for LOCS: Unlikely for HOCS. Journal of Chemical Education, 70 (3), 195-197.
  • Zoller, U., & Tsaparlis, G. (1997). Higher and lower-order cognitive skills: The case of chemistry. Research in Science Education, 27, (1), 117-130.

Sekizinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersine İlişkin Ortak Sınav Sorularının Değerlendirilmesi

Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 17 - 50, 29.09.2015

Abstract

Araştırmada Sekizinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersine İlişkin Ortak Sınav Soruları’nın değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yaklaşımları kullanılarak yapılandırılmıştır. Araştırmanın veri kaynakları 2013-2014 yılında uygulanan Fen ve Teknoloji dersine ilişkin 40 (20+20) Ortak Sınav sorusu ile bu sınava ilişkin 137 (40+97) kazanımdan, çalışma grubu ise 18 Fen ve Teknoloji dersi öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler öğretmen görüşme formu ve doküman incelemesi ile toplanmış, betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma bulguları, Ortak Sınav sorularının sekizinci sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı’nda yer alan 137 kazanımdan 68’i ile ilgili olduğunu göstermiştir. Ortak Sınavlar’a ilişkin kazanımlar ve Ortak Sınav soruları alt düzey bilişsel basamaklarda yoğunlaşmaktadır. Yapılan görüşmelerde öğretmenler; Fen ve Teknoloji dersine ilişkin Ortak Sınavlar’da sorulan soru sayısını yeterli gördüklerini, soruların öğretim programıyla uyumlu olduğunu fakat sınavda sadece programda yer alan bazı kazanımlara ağırlık verildiğini belirtmiştir. Ayrıca öğretmenler sınav sorularının daha seçici ve kapsamlı hale getirilmesini önermiştir. Bu araştırma Ortak Sınav sorularının Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim programında yer alan kazanımların bir kısmına ilişkin olduğunu; sınav soruları ve sınava ilişkin kazanımların alt düzey bilişsel basamaklarda yer aldığını; Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin, soru sayısını yeterli gördüğünü fakat soruların seçicilik, kapsam gibi niteliklerinin artırılmasını vurguladığını göstermiştir.

References

  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airaisan, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of Bloom’s Taxonomy of educational objectives. New York: Addison Wesley Longman, Inc.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airaisan, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2010). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama-Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (D. A. Özçelik, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arı, A. (2011). Bloom’un gözden geçirilmiş bilişsel alan taksonomisinin Türkiye’de ve uluslararası alanda kabul görme durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, 749-772.
  • Arı, A., & Gökler, Z. S. (2012, Haziran). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi kazanımları ve SBS sorularının yeni Bloom Taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. 10. Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresi. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Niğde.
  • Arslan, M. (2000). Cumhuriyet dönemi ilköğretim programları ve belli başlı özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 146, 42-48
  • Bloom, B. S. (Ed.) (1956). Taxonomy of educational objectives. Handbook 1: The cognitive domain. New York: David McKay.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Çakıcı, Y., & Girgin, E. (2012). İlköğretim ikinci kademe Fen ve Teknoloji ders kitaplarındaki ünite sonu değerlendirme sorularının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 87-110.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. S., & Keleş, E. (2001, Eylül). Okullarda ve lise giriş sınavlarında sorulan Fen Bilgisi sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre karşılaştırılması. Yeni bin yılın başında fen bilimleri sempozyumu. Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Ermurat, D. G., Gümüş, İ., Kurt, M. & Feyatörbay, E. (2011) İlköğretim fen bilgisi dersinde sorulan sınav sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre analizi (Erzurum örneği). Ekev Akademi Dergisi, 15 (49), 261-269.
  • Eş, H. (2005). Liselere giriş sınavları fen bilgisi soruları ile ilköğretim fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kadayıfçı, K. G. (2007). Liselerde ve ÖSS sınavlarında sorulan kimya sorularının programa uygunluğunun incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Keskin, M. Ö., & Aydın, S. (2011). Seviye Belirleme Sınavı 6. sınıf fen ve teknoloji testinde çıkan biyoloji sorularının Revize Edilmiş Taksonomi’ye göre incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (3), 727-742.
  • MEB (2013a). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumlarına Geçiş Yönergesi. http://oges.meb.gov.tr/
  • MEB (2013b). Sıkça Sorulan Sorular. http://oges.meb.gov.tr/ssoru.htm
  • MEB (2005). Fen ve Teknoloji Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı.
  • Mutlu, M., Uşak, M., & Aydoğdu, M. (2003). Fen bilgisi sınav sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre değerlendirilmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 87-95.
  • Özcan, S. & Oluk, S. (2007). İlköğretim fen bilgisi derslerinde kullanılan soruların Piaget ve Bloom taksonomisine göre analizi. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 61-68.
  • Özel, R. (2010). Seviye Belirleme Sınavı sorularının Fen ve Teknoloji programları ile öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Tolan, Y. (2011). Seviye Belirleme Sınavı (SBS) sorularının Fen ve Teknoloji dersi öğretim programına uygunluğu ve Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zoller, U. (1993). Are lecturing and learning compatible? Maybe for LOCS: Unlikely for HOCS. Journal of Chemical Education, 70 (3), 195-197.
  • Zoller, U., & Tsaparlis, G. (1997). Higher and lower-order cognitive skills: The case of chemistry. Research in Science Education, 27, (1), 117-130.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Asım Arı

Tuğba İnci

Publication Date September 29, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Arı, A., & İnci, T. (2015). Sekizinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersine İlişkin Ortak Sınav Sorularının Değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 17-50. https://doi.org/10.12780/uusbd.75570

Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr