Year 2018, Volume , Issue 29, Pages 257 - 278 2018-12-25

Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Konum Paylaşım Motivasyonları: Foursquare ve Swarm Üzerine Nitel Bir Araştırma

Cemile Tokgöz Şahoğlu [1]

104 331

Günümüzde tüm sosyal ağlarda konum verisi paylaşılabiliyorken bile Foursquare ve Swarm’da ortalama günlük check-in sayısı 9 milyonu aşmaktadır. Bu çalışmada konum tabanlı sosyal ağ kullanıcılarının konum paylaşma motivasyonlarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmada Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı çerçevesinde nitel bir araştırma yapılmış, veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme kullanılmıştır. Katılımcılar hem Foursquare hem Swarm kullanan 10 kullanıcıdan oluşmaktadır. Araştırmada belirlenen kullanım motivasyonları şunlardır: mekân tercihlerinde KTSA’nın işlevselliği; gidilen yeri kayıt altına alma isteği; paylaşılan mekân üzerinden kimlik sunumu; sosyalleşme; mayorlık aracılığıyla mekânla kurulan aidiyet ve sahiplik ilişkisi; ve KTSA’daki oyunsal unsurlar. 

Foursquare, Swarm, Konum Tabanlı Sosyal Ağlar, Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı
  • Burnett, R. (2012). İmgeler Nasıl Düşünür? (G. Pusar, Çev.) İstanbul: Metis. de Souza e Silva, A., & Frith, J. (2010). Locative Mobile Social Networks: Mapping Communication and Location in Urban Spaces. Mobilities , 5 (4), 485-505.
  • Dourish, P., & Bell, G. (2011). Divining A Digital Futura: Mess And Mythology In Ubiquitous Computing. London: MIT.
  • Evans, L. (2015). Locative Social Media: Place in the Digital Age. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan.
  • Farman, J. (2014). Creative Misuse as Resistance: Surveillance, Mobile Technologies, and Locative Games . Surveillance & Society , 12 (3), 377-388. Foursquare. (2018). Foursquare. 03 08, 2018 tarihinde About: https://tr.foursquare.com/about adresinden alındı
  • Frith, J. (2015). Smartphones as Locative Media. Cambridge: Polity.
  • Frith, J. (2013). Turning Life Into A Game: Foursquare, Gamification, and Personal Mobility. Mobile Media & Communication , 1 (2), 248-262.
  • Göregenli, M. (2015). Çevre Psikolojisi: İnsan-Mekân İlişkileri. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Galloway, A. (2008). A Brief History of the Future of Urban Computing and Locative Media (Doktora Tezi) . Ontario: Carleton University.
  • Gazzard, A. (2011). Location, Location, Location: Collecting Space and Place in Mobile Media. Convergence , 17 (4), 405-417.
  • Goffman, E. (2004). Gündelik Yaşamda Benliğin Sunumu. İstanbul: Metis. Hjorth, L., & de Souza e Silva, A. (2009). Playful Urban Spaces: A Historical Approach To Mobile Games. Simulation & Gaming , 1-24.
  • Hjorth, L., & Richardson, I. (2017). Pokémon Go: Mobile Media Play, Place-Making, and the Digital Wayfarer. Mobile MEdia & Communication , 3-14.
  • Humphreys, L. (2010). Mobile Social Networks And Urban Public Space . New Media & Society , 763-778 .
  • Katz, E., Blumer, J. G., & Gurevitch, M. (1973). Uses and Gratifications Reserach. The Public Opinion Quarterly , 37 (4), 509-523.
  • McGonigal, J. (2011). Reality is Broken. New York: The Penguin Press.
  • Montola, M., Waern, A., & Stenros, J. (2009). Pervasive Games:Experiences on the Boundary Between Life and Play. USA: Elsevier.
  • Nguyen, P. T. (2017). "Nostalgic for the present": Digital Nostalgia and MEdiated Authenticity on Instagram. Stockholm University.
  • Özçetin, B. (2010). “Kullanımlar ve Doyumlar”dan İzlerkitle Sosyolojisine: Türkiye’de İzlerkitle Çalışmaları . İletişim : Araştırmaları , 8 (2), 9-37.
  • Özkul, D. (2014). Mobile NodesMobile and Locative Media, Everyday Life and Sense of Place PhD (Doktora Tezi). London: Unversity of Westminster.
  • Rheingold, H. (2002). Smart Mobs: The Next Social Revolution. Cambridge: Perseus.
  • Schwartz, R. (2015). Online Place Attachment: Exploring Technological Ties To Physical Places. A. de Souza e Silva, & M. Sheller içinde, Mobility and Locative Media: Mobile Communication in Hybrid Spaces (s. 85-100). NewYork: Routledge.
  • Sutko, D., & de Souza e Silva, A. (2010). Location-Aware Mobile Media and Urban Sociability. New Media & Society , 13 (5), 807-823.
  • Sutko, D., & de Souza e Silva, A. (2011). Location-Aware Mobile Media and Urban Sociability. New Media & Society , 807-823.
  • Tokgöz, C. (2017). Konum Tabanlı Mobil Oyunlar ve Mekân Algısı: Ingress Üzerine Etnografik Bir Araştırma. İLEF Dergisi , 4 (2), 7-36.
  • Tokgöz, C. (2018). Mekân ve Beden Bağlamında Gözetim ve Direniş. Kültür ve İletişim Dergisi , 21 (41), 60-83.
  • Wilken, R. (2012). Locative Media: From Specialized Preoccupation To Mainstream Fascination. Convergence: The International Journal Of Research Into New Media Technologies , 18 (3), 243-247.
Primary Language tr
Subjects Social
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0001-9157-8606
Author: Cemile Tokgöz Şahoğlu (Primary Author)
Institution: MARMARA ÜNİVERSİTESİ, İLETİŞİM FAKÜLTESİ

Bibtex @research article { gsuilet500315, journal = {Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi}, issn = {1305-2411}, eissn = {2548-124X}, address = {Galatasaray University}, year = {2018}, volume = {}, pages = {257 - 278}, doi = {10.16878/gsuilet.500315}, title = {Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Konum Paylaşım Motivasyonları: Foursquare ve Swarm Üzerine Nitel Bir Araştırma}, key = {cite}, author = {Tokgöz Şahoğlu, Cemile} }
APA Tokgöz Şahoğlu, C . (2018). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Konum Paylaşım Motivasyonları: Foursquare ve Swarm Üzerine Nitel Bir Araştırma. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (29), 257-278. DOI: 10.16878/gsuilet.500315
MLA Tokgöz Şahoğlu, C . "Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Konum Paylaşım Motivasyonları: Foursquare ve Swarm Üzerine Nitel Bir Araştırma". Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi (2018): 257-278 <http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/issue/41518/500315>
Chicago Tokgöz Şahoğlu, C . "Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Konum Paylaşım Motivasyonları: Foursquare ve Swarm Üzerine Nitel Bir Araştırma". Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi (2018): 257-278
RIS TY - JOUR T1 - Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Konum Paylaşım Motivasyonları: Foursquare ve Swarm Üzerine Nitel Bir Araştırma AU - Cemile Tokgöz Şahoğlu Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.16878/gsuilet.500315 DO - 10.16878/gsuilet.500315 T2 - Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 257 EP - 278 VL - IS - 29 SN - 1305-2411-2548-124X M3 - doi: 10.16878/gsuilet.500315 UR - https://doi.org/10.16878/gsuilet.500315 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Galatasaray University Journal of Communication Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Konum Paylaşım Motivasyonları: Foursquare ve Swarm Üzerine Nitel Bir Araştırma %A Cemile Tokgöz Şahoğlu %T Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Konum Paylaşım Motivasyonları: Foursquare ve Swarm Üzerine Nitel Bir Araştırma %D 2018 %J Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi %P 1305-2411-2548-124X %V %N 29 %R doi: 10.16878/gsuilet.500315 %U 10.16878/gsuilet.500315
ISNAD Tokgöz Şahoğlu, Cemile . "Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Konum Paylaşım Motivasyonları: Foursquare ve Swarm Üzerine Nitel Bir Araştırma". Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi / 29 (December 2018): 257-278. https://doi.org/10.16878/gsuilet.500315