Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kapsayıcılık, Çeşitlilik ve Kesişimsellik Bağlamında Kurumların Queer Çalışanlara Yönelik İletişim Stratejileri

Yıl 2025, Sayı: 42, 6 - 38, 29.06.2025

Öz

Bu çalışmada kurumların queer çalışanlara yönelik iletişim stratejileri, queer kuramın stratejik iletişimdeki yeri ve kurumların uygulamaları çerçevesinde araştırılmaktadır. Queer bireylerin temsiliyeti, kurumsal internet siteleri ve raporlar üzerinden değerlendirilirken strateji oluşturucularla yapılan görüşmeler aracılığıyla kurumsal iletişim dinamikleri incelenmektedir. Elde edilen bulgular, kurumların queer çalışanlara yönelik iletişim stratejilerinin belirsizliğini ve yetersizliğini göstermektedir. Çeşitlilik ve kapsayıcılık politikaları yüzeysel bir kapsayıcılık söylemi sunsa da çoğunlukla heteronormatif yapıları yeniden üretmektedir. Görüşmeler, kapsayıcılık çerçevesinde atılan adımların sınırlı etkisini ve queer çalışanların özel gereksinimlerine yönelik açık bir strateji eksikliğini ortaya koymaktadır. Araştırmanın sonuçları, kurumların yalnızca dış iletişimde değil, iç iletişim, kurumsal politika ve uygulamalarında da queer bireylerin deneyimlerine duyarlı bir yaklaşım benimsemeleri gereğini göstermektedir. Gerçek anlamda kapsayıcı ve dönüştürücü bir strateji geliştirmek için, kurumların heteronormatif yapıları sorgulayan ve queer çalışanların gereksinimlerini gözeten bütüncül bir iletişim politikası oluşturması önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • Akıncı, B. Z. (1997). Kurum Kültürü ve Örgütsel İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ashcraft, K. L. ve Mumby, D. K. (2004). Reworking gender: A feminist communicology of organization. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Ashcraft, K.L. (2000). Empowering “Professional” Relationships: Organizational Communication Meets Feminist Practice. Management Communication Quarterly, 13(3), 347-392.
  • Berlant, L. ve Warner, M. (1998). Sex in Public. Critical Inquiry, 24, (2), 547–566.
  • Breen, M. S., ve Blumenfeld, W. J. (2005). Butler Matters: Judith Butler's Impact on Feminist and Queer Studies. New York, NY: Routledge.
  • Butler, J. (1999). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York, NY: Routledge.
  • Butler, J. (2008). Cinsiyet Belası. (B. Ertür Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Coyne, J. C. ve Dye, K. M. (2010). Queer Theory, Diversity Management, and Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics, 92(2), 241-257.
  • Çakırlar, C. ve Delice, S. (2012). Cinsellik Muamması: Türkiye’de Queer Kültür ve Muhalefet. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Foucault, M. (1996). Cinselliğin Tarihi. (H. Uğur Tanrıöver, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Global Compact Türkiye. (2020). İş Dünyası Çeşitlilik ve Kapsayıcılık Rehberi, Global Compact Network Türkiye.
  • Harris, K. L. ve McDonald, J. (2018). Forum Introduction: Queering the “Closet” at Work, Management Communication Quarterly. 32(2), 265–270.
  • Jablin, F. M., Putnam, L. L., Roberts, K. H. ve Porter, L. W. (2015). Organizational Communication: An Interdisciplinary Perspective. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Kaos GL. (2022). Türkiye’de Özel Sektör Çalışanı Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Trans, İnterseks ve Artıların Durumu 2022 Yılı Araştırması, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) ve Kadir Has Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Araştırma Merkezi.
  • Littlejohn, S. W. ve Foss, K. A. (2011). Encyclopedia of Communication Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Massaquoi, N. (2015). Queer Theory and Intersectionality, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier, 765-770.
  • McDonald, J. (2015). Organizational Communication Meets Queer Theory: Theorizing Relations of “Difference” Differently: Queer Theory. Communication Theory, 25 (3), 310-329
  • McKinsey. (2020). How companies can make meaningful progress for LGBTQ+ employees, Erişim Tarihi: 06.12.2023, https://www.mckinsey.com/featured-insights/diversity-and-inclusion/how-companies-can-make-meaningful-progress-for-lgbtq-plus-employees#/
  • Miller, J. (2023). Introduction to LGBTQ+ Studies: A Cross-Disciplinary Approach. Erişim Tarihi: 03.12.2023. https://milnepublishing.geneseo.edu/introlgbtqstudies/chapter/thirty-years-of-queer-theory/.
  • Parker, M. (2001). Fucking management: Queer, theory and reflexivity. Ephemera, 1(1), 36-53.
  • Putnam, L. L. ve Nicotera, A. M. (2018). Building theories of organization: The constitutive role of communication. New York, NY: Routledge.
  • Rahman, M. (2010). Queer as Intersectionality: Theorizing Gay Muslim Identities. Sociology-the Journal of the British Sociological Association, 44(5), 944–961.
  • Schoeneborn, D., Blaschke, S. ve Seidl, D. (2014). The Three Schools of CCO Thinking: Interactive Dialogue and Systematic Comparison. Management Communication Quarterly, 28(2), 285–316.
  • Schoeneborn, D., Kuhn, T. ve Kärreman, D. (2019). The communicative constitution of organization, organizing, and organizationality. Organization Studies, 40(4), 475–496.
  • Sedgwick, E. K. (2007). Epistemology of the Closet. Berkeley, California: University of California Press.
  • Souza, E. (2017). Where is Queer Theory in Organizational Studies?. Sociology International Journal, 1(4), 127-134.
  • Spade, D. (2008). Diversity Management and Queer Theory: New Gendered Work Experiences. Employee Responsibilities and Rights Journal, 20(1), 49-62.
  • Spurling, N. J. ve Canas, E. (2021). Queering Organizational Communication: Toward a More Inclusive and Responsive Field. Communication Yearbook, 45, 123-147.
  • Warner, M. (1993). Fear of a Queer Planet. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Communication Strategies of Institutions Towards Queer Employees in the Context of Inclusivity, Diversity, and Intersectionality

Yıl 2025, Sayı: 42, 6 - 38, 29.06.2025

Öz

This study investigates institutional communication strategies toward queer employees, the role of queer theory in strategic communication, and how organizations implement this theory in practice. By analyzing corporate websites and reports for the representation of queer individuals, along with interviews with strategy developers, the research examines institutional communication dynamics. The findings reveal that institutions often lack clear and effective communication strategies addressing queer employees’ specific needs. While diversity and inclusion policies may project a superficially inclusive discourse, they predominantly reproduce heteronormative structures. Interviews underscore the limited impact of inclusion initiatives and the absence of explicit strategies tailored to queer employees’ lived experiences and needs. The study demonstrates that institutions must adopt an approach sensitive to queer experiences not only in external communication but also in internal communication, corporate policies, and practices. To develop a genuinely inclusive and transformative strategy, it is critical for organizations to establish a holistic communication policy that challenges heteronormative structures and prioritizes the needs of queer employees.

Kaynakça

  • Akıncı, B. Z. (1997). Kurum Kültürü ve Örgütsel İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ashcraft, K. L. ve Mumby, D. K. (2004). Reworking gender: A feminist communicology of organization. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Ashcraft, K.L. (2000). Empowering “Professional” Relationships: Organizational Communication Meets Feminist Practice. Management Communication Quarterly, 13(3), 347-392.
  • Berlant, L. ve Warner, M. (1998). Sex in Public. Critical Inquiry, 24, (2), 547–566.
  • Breen, M. S., ve Blumenfeld, W. J. (2005). Butler Matters: Judith Butler's Impact on Feminist and Queer Studies. New York, NY: Routledge.
  • Butler, J. (1999). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York, NY: Routledge.
  • Butler, J. (2008). Cinsiyet Belası. (B. Ertür Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Coyne, J. C. ve Dye, K. M. (2010). Queer Theory, Diversity Management, and Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics, 92(2), 241-257.
  • Çakırlar, C. ve Delice, S. (2012). Cinsellik Muamması: Türkiye’de Queer Kültür ve Muhalefet. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Foucault, M. (1996). Cinselliğin Tarihi. (H. Uğur Tanrıöver, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Global Compact Türkiye. (2020). İş Dünyası Çeşitlilik ve Kapsayıcılık Rehberi, Global Compact Network Türkiye.
  • Harris, K. L. ve McDonald, J. (2018). Forum Introduction: Queering the “Closet” at Work, Management Communication Quarterly. 32(2), 265–270.
  • Jablin, F. M., Putnam, L. L., Roberts, K. H. ve Porter, L. W. (2015). Organizational Communication: An Interdisciplinary Perspective. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Kaos GL. (2022). Türkiye’de Özel Sektör Çalışanı Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Trans, İnterseks ve Artıların Durumu 2022 Yılı Araştırması, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) ve Kadir Has Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Araştırma Merkezi.
  • Littlejohn, S. W. ve Foss, K. A. (2011). Encyclopedia of Communication Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Massaquoi, N. (2015). Queer Theory and Intersectionality, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier, 765-770.
  • McDonald, J. (2015). Organizational Communication Meets Queer Theory: Theorizing Relations of “Difference” Differently: Queer Theory. Communication Theory, 25 (3), 310-329
  • McKinsey. (2020). How companies can make meaningful progress for LGBTQ+ employees, Erişim Tarihi: 06.12.2023, https://www.mckinsey.com/featured-insights/diversity-and-inclusion/how-companies-can-make-meaningful-progress-for-lgbtq-plus-employees#/
  • Miller, J. (2023). Introduction to LGBTQ+ Studies: A Cross-Disciplinary Approach. Erişim Tarihi: 03.12.2023. https://milnepublishing.geneseo.edu/introlgbtqstudies/chapter/thirty-years-of-queer-theory/.
  • Parker, M. (2001). Fucking management: Queer, theory and reflexivity. Ephemera, 1(1), 36-53.
  • Putnam, L. L. ve Nicotera, A. M. (2018). Building theories of organization: The constitutive role of communication. New York, NY: Routledge.
  • Rahman, M. (2010). Queer as Intersectionality: Theorizing Gay Muslim Identities. Sociology-the Journal of the British Sociological Association, 44(5), 944–961.
  • Schoeneborn, D., Blaschke, S. ve Seidl, D. (2014). The Three Schools of CCO Thinking: Interactive Dialogue and Systematic Comparison. Management Communication Quarterly, 28(2), 285–316.
  • Schoeneborn, D., Kuhn, T. ve Kärreman, D. (2019). The communicative constitution of organization, organizing, and organizationality. Organization Studies, 40(4), 475–496.
  • Sedgwick, E. K. (2007). Epistemology of the Closet. Berkeley, California: University of California Press.
  • Souza, E. (2017). Where is Queer Theory in Organizational Studies?. Sociology International Journal, 1(4), 127-134.
  • Spade, D. (2008). Diversity Management and Queer Theory: New Gendered Work Experiences. Employee Responsibilities and Rights Journal, 20(1), 49-62.
  • Spurling, N. J. ve Canas, E. (2021). Queering Organizational Communication: Toward a More Inclusive and Responsive Field. Communication Yearbook, 45, 123-147.
  • Warner, M. (1993). Fear of a Queer Planet. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Stratégies de Communication des institutions envers les employés queer dans le contexte de l’incusion, la diversité et l’intersectionnalité

Yıl 2025, Sayı: 42, 6 - 38, 29.06.2025

Öz

Cette étude examine les stratégies de communication des entreprises à l'égard des employés queer. À travers l’analyse de la représentation des employés queer sur les sites web et les rapports institutionnels, ainsi que des entretiens avec les responsables, on propose une évaluation des dynamiques de communication institutionnelle. Les résultats montrent que les entreprises manquent souvent de stratégies claires et efficaces pour répondre aux besoins spécifiques des employés queer. Bien que les politiques de diversité et d'inclusion semblent inclusives en apparence, elles perpétuent souvent des structures hétéronormatives. Les entretiens mettent en évidence l'impact limité des efforts d'inclusion et l'absence de stratégies explicites. L’étude souligne la nécessité pour les institutions d’adopter un cadre de communication qui remette en question les structures hétéronormatives et réponde efficacement aux besoins des employés queer.

Kaynakça

  • Akıncı, B. Z. (1997). Kurum Kültürü ve Örgütsel İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ashcraft, K. L. ve Mumby, D. K. (2004). Reworking gender: A feminist communicology of organization. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Ashcraft, K.L. (2000). Empowering “Professional” Relationships: Organizational Communication Meets Feminist Practice. Management Communication Quarterly, 13(3), 347-392.
  • Berlant, L. ve Warner, M. (1998). Sex in Public. Critical Inquiry, 24, (2), 547–566.
  • Breen, M. S., ve Blumenfeld, W. J. (2005). Butler Matters: Judith Butler's Impact on Feminist and Queer Studies. New York, NY: Routledge.
  • Butler, J. (1999). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York, NY: Routledge.
  • Butler, J. (2008). Cinsiyet Belası. (B. Ertür Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Coyne, J. C. ve Dye, K. M. (2010). Queer Theory, Diversity Management, and Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics, 92(2), 241-257.
  • Çakırlar, C. ve Delice, S. (2012). Cinsellik Muamması: Türkiye’de Queer Kültür ve Muhalefet. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Foucault, M. (1996). Cinselliğin Tarihi. (H. Uğur Tanrıöver, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Global Compact Türkiye. (2020). İş Dünyası Çeşitlilik ve Kapsayıcılık Rehberi, Global Compact Network Türkiye.
  • Harris, K. L. ve McDonald, J. (2018). Forum Introduction: Queering the “Closet” at Work, Management Communication Quarterly. 32(2), 265–270.
  • Jablin, F. M., Putnam, L. L., Roberts, K. H. ve Porter, L. W. (2015). Organizational Communication: An Interdisciplinary Perspective. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Kaos GL. (2022). Türkiye’de Özel Sektör Çalışanı Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Trans, İnterseks ve Artıların Durumu 2022 Yılı Araştırması, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) ve Kadir Has Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Araştırma Merkezi.
  • Littlejohn, S. W. ve Foss, K. A. (2011). Encyclopedia of Communication Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Massaquoi, N. (2015). Queer Theory and Intersectionality, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier, 765-770.
  • McDonald, J. (2015). Organizational Communication Meets Queer Theory: Theorizing Relations of “Difference” Differently: Queer Theory. Communication Theory, 25 (3), 310-329
  • McKinsey. (2020). How companies can make meaningful progress for LGBTQ+ employees, Erişim Tarihi: 06.12.2023, https://www.mckinsey.com/featured-insights/diversity-and-inclusion/how-companies-can-make-meaningful-progress-for-lgbtq-plus-employees#/
  • Miller, J. (2023). Introduction to LGBTQ+ Studies: A Cross-Disciplinary Approach. Erişim Tarihi: 03.12.2023. https://milnepublishing.geneseo.edu/introlgbtqstudies/chapter/thirty-years-of-queer-theory/.
  • Parker, M. (2001). Fucking management: Queer, theory and reflexivity. Ephemera, 1(1), 36-53.
  • Putnam, L. L. ve Nicotera, A. M. (2018). Building theories of organization: The constitutive role of communication. New York, NY: Routledge.
  • Rahman, M. (2010). Queer as Intersectionality: Theorizing Gay Muslim Identities. Sociology-the Journal of the British Sociological Association, 44(5), 944–961.
  • Schoeneborn, D., Blaschke, S. ve Seidl, D. (2014). The Three Schools of CCO Thinking: Interactive Dialogue and Systematic Comparison. Management Communication Quarterly, 28(2), 285–316.
  • Schoeneborn, D., Kuhn, T. ve Kärreman, D. (2019). The communicative constitution of organization, organizing, and organizationality. Organization Studies, 40(4), 475–496.
  • Sedgwick, E. K. (2007). Epistemology of the Closet. Berkeley, California: University of California Press.
  • Souza, E. (2017). Where is Queer Theory in Organizational Studies?. Sociology International Journal, 1(4), 127-134.
  • Spade, D. (2008). Diversity Management and Queer Theory: New Gendered Work Experiences. Employee Responsibilities and Rights Journal, 20(1), 49-62.
  • Spurling, N. J. ve Canas, E. (2021). Queering Organizational Communication: Toward a More Inclusive and Responsive Field. Communication Yearbook, 45, 123-147.
  • Warner, M. (1993). Fear of a Queer Planet. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Örgütsel, Kişilerarası ve Kültürlerarası İletişim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serra Uysal 0009-0005-9068-8439

Halime Yücel Bourse 0000-0002-9526-3908

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2025
Kabul Tarihi 24 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Uysal, S., & Yücel Bourse, H. (2025). Kapsayıcılık, Çeşitlilik ve Kesişimsellik Bağlamında Kurumların Queer Çalışanlara Yönelik İletişim Stratejileri. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(42), 6-38. https://doi.org/10.16878/gsuilet.1686894

Creative Commons Lisansı TRDizinlogo_live-e1586763957746.png