Technological, cultural, and social developments have begun to change media consumption habits for entertainment purposes. In particular, the literature frequently emphasizes that hedonic experiences make significant contributions to user experience. However, in the field of digital games and game studies, there has also been a shift away from the traditional perspective that views games merely as hedonic experiences providing pleasure and enjoyment. This study, therefore, aims to contribute to the field by revealing the eudaimonic effects of game experience beyond its hedonic aspects. In this descriptive research, a sample of 99 participants completed the Turkish version of the HEMA-R questionnaire, and the analysis was deepened through semi-structured questions. The findings demonstrate that hedonic and eudaimonic experiences are not opposing concepts, that eudaimonic experiences enhance memorability and the perception of appreciation/value, and that meaning within the gaming experience contributes to hedonic aspects such as pleasure and enjoyment.
The author declares that there is no conflict of interest. The decision taken at the meeting of the Bahçeşehir University Scientific Research and Publication Ethics Committee on 30.04.2025, numbered 2025/04, found that the research was appropriate from an ethical and scientific point of view.
The author declared that this study has received no financial support.
Les développements technologiques, culturels et sociaux ont transformé les habitudes de consommation des médias à des fins de divertissement. La littérature souligne en particulier que les expériences hédoniques contribuent de manière significative à l'expérience utilisateur. Toutefois, dans le domaine des jeux numériques et des game studies, on observe une remise en question de la perspective traditionnelle qui considère les jeux uniquement comme des expériences hédoniques procurant plaisir et amusement. Cette étude vise ainsi à contribuer au champ en mettant en évidence les effets eudaimoniques de l’expérience de jeu au-delà de ses dimensions hédoniques. Dans le cadre de cette recherche descriptive, un échantillon de 99 participants a complété la version turque du questionnaire HEMA-R, et l’analyse a été approfondie à l’aide de questions semi-structurées. Les résultats montrent que les expériences hédoniques et eudaimoniques ne constituent pas des concepts opposés, que les expériences eudaimoniques renforcent le caractère mémorable de l’expérience ainsi que la perception de la valeur et de l’appréciation, et que la dimension de sens au sein de l’expérience vidéoludique contribue également à des aspects hédoniques tels que le plaisir et l’amusement.
Teknolojik, kültürel ve toplumsal gelişmeler eğlence amaçlı medya tüketim alışkanlıklarını değiştirmeye başlamıştır. Özellikle hedonik deneyimlerin kullanıcı deneyimine önemli katkılar sağladığı literatürde sıklıkla belirtilmiştir. Ancak önemi gittikçe artan dijital oyunlar ve oyun çalışmaları alanında oyunların keyif ve zevk veren salt hedonik deneyimler olduğu yönündeki geleneksel bakış açısından da uzaklaşılmaktadır. Bu çalışma da alana katkı sağlamak amacıyla, oyun deneyiminin hedonik yönünün ötesinde, eudaimonik etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ayrıca çalışmada, oyuncu deneyimi bağlamında hedoni ile eudaimoni arasındaki ilişkinin keşfedilmesi amaçlanmıştır. Yapılan bu betimsel çalışmada, oyuncuların oyun deneyimlerinin hedonik ve eudaimonik olarak incelenmesi mümkün olmuştur. 99 kişilik bir örneklem üzerinden HEMA-R Türkçe anketi yapılmış ve yarı yapılandırılmış sorular ile analiz derinleştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda hedoni ve eudaimoni deneyimlerinin birbirine zıt kavramlar olmadığı, eudaimonik deneyimin akılda kalıcılığı ve takdir/kıymet algısını kuvvetlendirdiği ve oyun deyiminde anlamın haz/keyif gibi hedonik deneyimlere katkıda bulunduğu ortaya çıkmıştır.
Yazarın beyan edeceği herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır. Bahçeşehir Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun 30.04.2025 tarih ve 2025/04 sayılı toplantısında alınan karar ile araştırmanın gerçekleştirilmesi etik ve bilimsel açıdan uygun bulunmuştur.
Yazar, bu çalışmanın hiçbir finansal destek almadığını beyan etmiştir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Communication Studies, Communication and Media Studies (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | September 25, 2025 |
| Acceptance Date | December 12, 2025 |
| Publication Date | December 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 43 |