In our contemporary world, especially for big companies, the notion of corporate responsibility conscience has been pretty important to gain and sustain reputation in the eyes of their stakeholders. Many companies have been trying to express how they care about corporate citizenship practices which are allegedly the natural parts of their business plans or their corporate philosophies in different ways. Even though the term of corporate citizenship has emerged in management literature dealing with the social role of companies, it has been recently a prominent part of public relations practices and literature. In this article, firstly corporate citizenship notion is reviewed, then the relation between public relations and corporate citizenship is discussed theoretically with the help of some examples from business life, and it is tried to be shown how these two concepts overlapped each other.
A notre époque, en particulier pour les grandes entreprises, la conscience de la responsabilité institutionnelle est devenue très importante pour gagner et maintenir la réputation aux yeux des parties prenantes. Plusieurs sociétés essaient de montrer quelle importance elles donnent aux applications de la citoyenneté institutionnelle qui sont prétendument les parties naturelles de leurs plans d’affaires ou de leurs philosophies institutionnelles d’une certaine façon. Même si le terme de la citoyenneté institutionnelle a émergé dans la littérature de gestion comme un terme exprimant le rôle social des entreprises, il a été récemment devenu une partie solide de la littérature et de la pratique des relations publiques. Dans cet article, d’abord le concept de la citoyenneté institutionnelle a été examinée, et puis la relation entre les relations publiques et la citoyenneté institutionnelle a été discutée théoriquement accompagnés d’exemples de la vie de travail et on a essayé de montrer comment ces deux concepts se superposent l’un sur l’autre.
Çağımızda özellikle büyük ölçekli firmaların paydaşları nezdinde itibar kazanmalarında ve bu itibarı sürdürebilmelerinde, kurumsal sorumluluk bilinci oldukça önemli hale gelmiştir. Birçok firma, iş planlarının ve kuruluş felsefelerinin doğal parçaları olduğunu iddia ettikleri kurumsal vatandaşlık uygulamalarına ne kadar çok önem verdiklerini çeşitli yollardan göstermeye çalışmaktadırlar. Kurumsal vatandaşlık, şirketlerin toplumsal rollerini ifade eden bir terim olarak önce yönetim literatüründe ortaya çıkmışsa da, son yıllarda halkla ilişkiler literatürünün ve uygulamalarının muteber bir parçası olmuştur. Bu makalede, öncelikle kurumsal vatandaşlık kavramı irdelenmiş, ardından halkla ilişkiler ile kurumsal vatandaşlık arasındaki bağlantı iş hayatından örnekler eşliğinde teorik olarak tartışılmıştır ve her iki kavramın birbiriyle nasıl örtüştükleri ortaya konmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011Issue: 14 |