Nowadays, media are an important instrument affecting development of visual literacy and emotional intelligence. In media, visual messages carry over sub and side meanings along with their main connotation. Visually perceived symbols, images, photographs and drawings by the individuals play an important role in acquiring emotional literacy. Ability to reach, resolve, reveal visual sub and side meanings of the messages behind the main denotation is a progress to be examined between visual literacy and intellect development. Visual media contents help individuals to understand their feelings, requirements, to note their goals, to make their preferences and to recognize their own power. Individuals' self-knowledge, self-administration, self-motivation within the sphere of their own capacity to act, to think and to empathize or criticize the people seen in visual media constitute the scope of this inquisition. This study is an audience survey conducted on a sample of university students, readers of newspapers. Since emotional intelligence affects our individual and social relations, usage of emotional intelligence on pictures, images and information in media have been questioned in this study.
De nos jours, les média se propose comme un instrument important déterminant le développement de l'instruction visuelle et l'intelligence émotive. Dans les média, les messages visuels transportent des significations secondaires et latérales avec la connotation principale. Les symboles, les images, les photographies et les schémas visuellement perçus par les individus jouent un rôle important dans l'acquisition de l'instruction émotive. La capacité d'atteindre, de résoudre et d'indiquer des significations secondaires et latérales visuelles des messages derrière le signe principal est un progrès à examiner entre l'instruction visuelle et le développement intellectuel. Les produits visuels dans les média aident les individus à comprendre leurs sentiments, conditions, de noter leurs buts, font leurs préférences et identifient leur propre puissance. La connaissance de soi, l'autogestion, l'auto-motivation des individus dans la sphère de leur propre capacité d'agir, de penser et de faire de l'empathie ou de critiquer les personnes vues dans des média visuels, constituent la portée de cette recherche. Ce travail est une enquête d'audience faite surun échantillonnage composé des étudiants, lecteurs des quotidiens. Puisqu'elle détermine les relation sociales, l'intelligence émotive est questionnée dans cette étude à travers des images et des informations médiatiques.
Günümüzde medya, görsel okuryazarlık gelişimini etkileyen ve duygusal zekâ iletisi taşıyan önemli bir araç konumundadır. Medyadaki görsel mesajlar, asıl anlamlarının yanında birçok alt ya da yan anlamı da taşıyabilmektedir. Bireyin görerek algıladığı semboller, görüntüler, fotoğraflar ve çizimler duygusal okuryazarlık kazanımında önemli rol oynamaktadır. Görsel mesajlara erişme, çözme, gerçek anlamın dışında altında yatan alt ve yan anlamları ortaya çıkarma yetisi olan görsel okuryazarlıkla, duygusal zekâ gelişimi arasındaki ilişkinin irdelenmesi gerekli bir aşamadır. Medyada yer alan görsel ürünler bireylerin kendi duygularını, gereksinimlerini, hedeflerini tanıması, tercihlerini yapabilmesi ve sahip olduğu şahsi gücün farkına varmasında etkili olabilir. Bireylerin kendini tanımasında, kendi kendini yönetmesinde, yetenekleri doğrultusunda motivasyon sağlamasında, medyadaki görsel ürünlere konu olan insanlar gibi düşünüp davranabilme ya da gördükleri ile empati kurma ve gördüklerine eleştirel yaklaşma konusu bu araştırmanın kapsamı dahilindedir. Bu çalışma, örneklemini gazete okuru olan üniversite öğrencilerinin oluşturduğu ve anket yöntemi uygulanan bir izleyici araştırmasıdır. Basında yer alan fotoğraflara, görüntülere ve bilgilere karşı duygusal zekânın nasıl kullanıldığı bu çalışmada sorun edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009Issue: 10 |