Belgesel ve kurmaca sinema tarihi boyunca kalın çizgilerle birbirinden ayrılan iki tür olarak karşımıza çıkar. Bu ayırımlardan en belirgin olanı; belgeselin gerçeklerden, kurmacanın ise hayallerden beslendiği fikrine dayanır. Oysa sinemanın hiçbir türü hayal gücünden ayrı düşünülemez. Bu makalede belgesel bir film olan Buena Vista Social Club'tan hareketle belgesel ve kurmacayı ayırdığı varsayılan biçimsel ve içeriksel özellikler tartışılacak, iki türün akrabalığı hakkındaki yaklaşımlar ele alınacaktır.
Documentary and fiction are assumed to be as two diverse forms in cinema history. The main difference, according to this approach, depends on the idea that a documentary stems from reality while a fiction film takes its roots from the imaginary. However, it is not possible to think that any form of cinema can occur without imagination. In this article, the contextual and structural features of documentary and fiction will be discussed in the example of a documentary film, Buena Vista Social Club, while discussing the relations between two genres.
Le documentaire semble plutôt se caractériser parla représentation d'une situation réelle, et à l'opposé, la fiction raconte des sujets imaginaires. Mais aucun genre cinématographique ne peut exister sans l'imagination. Dans cet article, on va analyser Buena Vista Social Club en tant qu'exemple de rencontre du documentaire avec la fiction et discuter les différents concepts et critères de séparation habituellement établis entre ces deux genres. On va se demander dans quelle mesure les frontières que ces critères établissent sont-elles factices.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005Issue: 3 |