Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Neoliberal Zamanlarda “Hikâye”nin Büyüsü ve Cazibesini Wattpad Üzerinden Okumak

Yıl 2024, , 127 - 154, 29.06.2024
https://doi.org/10.16878/gsuilet.1440851

Öz

Sosyal medya platformları gibi pek çok mecra, toplumsal yaşamın yapıtaşları olan hikâyelerin anlatımı ve görünürlüğü yolunda önemli alanlar açmakta ve insanları hikâyelerini paylaşmaya çağırmaktadır. Bunun yanında “hikâyeni anlat” çağrısı ve “hikâyelerin gücü” vurgusu bugün salt dijital mecralar değil siyaset, psikoloji, edebiyat, reklamcılık gibi türlü yer ve alanın başat odaklarından biridir. Bu çalışma, her alanda karşımıza çıkan bu hikâye patlamasını anlama çabasıyla şekillenmiştir. Söz konusu tartışmayı, bir dijital hikâye okuma-yazma platformu olan Wattpad örneği üzerinden sürdürmeyi ve Wattpad’de hikâyenin cazibesini irdelemeyi amaçlamaktadır. Bu cazibenin, parçası olduğumuz neoliberal dönemin koşullarının hesaba katılarak anlaşılabileceğini savunmaktadır ve Wattpad’i neoliberal kapitalizmin ve zamanın ruhunun tezahürlerinin görüldüğü bir alan olarak yorumlamaktadır. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan çalışmanın analizini şekillendiren veriler, Haziran 2019 ve Eylül 2023 yılları arasında Wattpad’in kullanıcılarına, şirket ortaklarına ve diğer markalara seslendiği çeşitli içeriklerin dijital olarak arşivlenerek kategorilere ayrılması ve bunlar arasından araştırmanın temel sorusu çerçevesinde amaçsal örneklem tekniğiyle seçilen metinlere dayanmaktadır. Hikâye ve hikâye anlatıcılığıyla ilişkilenen bu verilerin içeriği, niteliksel metin analizi kullanılarak analiz edilmiş ve iki tematik hat üzerinden neoliberal zamanın koşulları bağlamında yorumlanmıştır. Çalışmanın analizi sonuç olarak, hikâyelerin gücünden yararlanan Wattpad’in hikâyeyi metalaştırırken, neoliberal kapitalizmin toplumun yapıtaşı olan hikâyelere kadar sızdığını gösteren berrak bir örnek olduğunu ortaya koyuyor.

Kaynakça

  • Akar, G. (2019). Gender discourse in wattpad as a youth subculture. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Atwood, M. (2012, Temmuz 6). Why Wattpad Works? Erişim 11 Ağustos 11 2018, https://www.theguardian.com/books/2012/jul/06/margaret-atwood-wattpad-online-writing
  • Benjamin, W. (2012 [1936]). Hikâye Anlatıcısı. (N. Gürbilek ve S. Yücesoy, Çev.). N. Gürbilek (Der.), Son Bakışta Aşk içinde (77-100). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bold, R. (2016). The return of the social author: Negotiating authority and influence on Wattpad. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 24(2), 1-20.
  • Brooks, E. (2018, Nisan 30). Introducing the Wattpad Writers' Portal For Wattpad Writers. Röportaj Yapan Wattpad. Erişim 12 Ekim 2019, https://www.youtube.com/watch?v=NX-w6zIuNv4
  • Cayhan, C. (2017). Ortaokul öğrencilerinin Wattpad uygulaması kullanımı ile okuma ve yazma öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Çıralı Sarıca, H., ve Koçak Usluel, Y. (2016). Eğitsel Bağlamda Dijital Hikâye Anlatımı: Bir Rubrik Geliştirme Çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(2), 65-84. https://doi.org/10.17943/etku.12600
  • Dardot, P. ve Laval, C. (2012). Dünyanın Yeni Aklı - Neoliberal Toplum Üzerine Deneme. (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Davies, R. (2017). Collaborative Production and the Transformation of Publishing: The Case of Wattpad. J. Graham, & A. Gandini (Dü) içinde, Collaborative Production in the Creative Industries (s. 51-68). London: University of Westminster Press.
  • Day, G. (1990). Introduction: Popular Culture- The Conditions of Control? G. Day (Ed.), Readings in Popular Culture - Trivial Pursuits? içinde (1-12). New York: Palgrave Macmillan.
  • Erkmen, M. (2016, Temmuz 5). Çok Satanların Anatomisi 6: Epsilon Yayınevi. Röportaj Yapan Sevim Gözay. Erişim 27 Eylül 2018, http://www.artfulliving.com.tr/edebiyat/cok-satanlarin-anatomisi-6-epsilon-yayinevi-i-6894
  • Ersöz, A. R., & Şentürk, A. (2023). Reasons for Wattpad Use in Turkey. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 17(Özel Sayı), 431-447. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1363549
  • Eskimen, A. D., & Erdoğdu, F. (2020). Wattpad Uygulaması Kullanarak Çocuk Kitabı Hazırlamayı Deneyimleyen Öğretmen Adaylarının Okuma-Yazmaya Yönelik Tutumlarının ve Bilgi-İletişim Teknolojileri Yeterlilik Algılarının Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1700-1712. https://doi.org/10.24106/kefdergi.4111
  • Esmergül, Ö. (2015, Ağustos 22). Gençler Hiç Değilse Yazarken Özgür Kalsın. Röportaj Yapan Gizem Coşkunarda. Erişim 27 Eylül 2019, http://www.milliyet.com.tr/-gencler-hic-degilse-yazarken/cumartesi/haberdetay/22.08.2015/2105713/default.htm
  • Flood, A. (2015). Self-Publishing Lets Women Break Book Industry's Glass Ceiling, Survey Finds. Erişim 14 Ağustos 2018, https://www.theguardian.com/books/2015/mar/ 06/self-publishing-lets-women-break-book-industrys-glass-ceiling-survey-finds
  • Hardt, M. ve Negri, A. (2002). İmparatorluk. (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hedrick, A. (2020). One Direction Real Person Fiction on Wattpad.com: A Textual Analysis of Sexual Consent. Feminism & Psychology, 31.
  • Hine, C. (2015). Ethnography for the Internet: Embedded, Embodied and Everyday. London & New York: Bloomsbury Publishing Plc.
  • Illouz, E. (2011). Soğuk Yakınlıklar: Duygusal Kapitalizmin Şekillenmesi. (Ö. Çağlar Aksoy, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Jenkins, H. (1992). Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge.
  • Jenkins, H. (2018). Cesur Yeni Medya - Teknolojiler ve Hayran Kültürü. (Ö. N. Yeğengil, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kılıç Taran, B., & Babür Tosun, N. Z. (2020). Yeni Medyada Hikayeleştirme Kullanımı Bağlamında Marka Sadakati. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(36), 233-252. https://doi.org/10.17829/turcom.827347
  • Klein, N. (2000). No Logo: Taking Aim at the Brand Bullies. Toronto: Knopf Canada.
  • Köksalan, N. (2021). Marka değerinin güçlendirilmesinde bir duygusal pazarlama stratejisi olarak hikâye anlatımı: Türkiye’den uygulama örnekleri. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 1-17.
  • Konuk, S. (2018). Gençlerin Okuma ve Yazma Alışkanlıklarındaki Değişimlerin İncelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 5(2), 13-32.
  • Küçük, B. (2015). Kötü Çocuk. İstanbul: Ephesus Yayınları.
  • Langellier, K. ve Peterson, E. E. (2004). Storytelling in Daily Life - Performing Narrative. Philadelphia: Temple University Press.
  • Lash, S. ve Lury, C. (2008). Global Culture Industry: The Mediation of Things. Cambridge: Polity Press.
  • Lister, M., vd. (2009). New Media: A Critical Introduction. New York: Routledge.
  • Lau, A. (2016, Ağustos 15). Interview with Allen Lau of Wattpad: On evolving from entrepreneur to leader. Röportaj Yapan Tim Jackson. Erişim 13 Ağustos 2018, https://medium.com/the-leadership-pad/interview-with-allen-lau-of-wattpad-leadership-style-needs-to-change-as-the-business-grows-fb28af91459b.
  • Marwick, A. (2013). Ethnographic and Qualitative Research on Twitter. K. Weller, A. Bruns, C. Puschmann, J. Burgess, ve M. Mahrt (Ed.), Twitter and Society içinde (109-122). New York: Peter Lang.
  • McNay, L. (1999). Gender and Narrative Identity. Journal of Political Ideologies, 4(3), 315-336.
  • Miller, T. (2010). Annelik Duygusu - Mitler ve Deneyimler. (G. Tunçer, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları. Mucundorfeanu, M. ve Szambolics, J. (2017). The Use of Product Placement in Books and E-Books. Journal of Media Research, 10(27), 58-69.
  • Neşeli, D. (2019). Türkiye'de kitap yayıncılığı ve Wattpad yayınları. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Parnell, C. (2020). Mapping the Entertainment Ecosystem of Wattpad: Platforms, Publishing and Adaptation. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 1-15.
  • Polkinghorne, D. E. (1991). Narrative and Self-concept. Journal of Narrative & Life History, 1(2-3), 135–153.
  • Polletta, F. (2006). It was like a Fever: Storytelling in Protest and Politics. Chicago & London: The University of Chicago Press.
  • Randall, W. (2014). Bizi "Biz" Yapan Hikâyeler - Kendimizi Yaratma Üzerine Bir Deneme. (Ş. S. Kaya, Çev.). İstanbul: Ayrıntı yayınları.
  • Rankin, J. R. (2002). What is Narrative? Ricoeur, Bakhtin, and Process Approaches. Concrescence: The Australasian Journal of Process Thought, (3), 1-12.
  • Sağlam, S. G. (2020). Kitap olarak basılan Wattpad hikâyelerindeki dinî ve ahlâkî unsurlara yönelik içerik analizi. Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Salmon, C. (2010). Storytelling - Bewitching the Modern Mind. London & New York: Verso.
  • Sarı, G. (2017). Transmedya Hikâye Anlatıcılığı: Kötü Çocuk Örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(4), 71-79.
  • Sennett, R. (2008). Karakter Aşınması - Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerindeki Etkileri. (B. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sennett, R. (2017). Yeni Kapitalizm Kültürü. (A. Onacak, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sivri, T. (2021). Yeni muhafazakâr popüler Türk edebiyatında toplumsal cinsiyet kurguları: Wattpad roman(s)larına feminist eleştirel bir bakış. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Somers, M. R. (1994). The Narrative Constitution of Identity: A Relational and Network Approach. Theory and Society, (23), 605-649.
  • Şenel, B. (2022). Bir Popüler Kültür Mecrası Olarak Wattpad. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Şenel, B. (2015). Dijital Hikâyelerle Başka Başka Aşklar: "Aşk demek..." Üzerine. Moment Dergi, 2(2), 214-241.
  • Şimşek, B. (2012). Using digital storytelling as a change agent for women’s participation in Turkish public sphere. Doktora Tezi, Queensland University of Technology.
  • Thrift, N. (2005). Knowing Capitalism. London: Sage Publications.
  • Ugrešić, D. (2011). Karaoke Culture. (D. Williams, Çev.). New York: Open Letter.
  • Vadde, A. (2017). Amateur Creativity: Contemporary Literature and the Digital Publishing Scene. New Literary History (48), 27-51.
  • Wattpad (2018). The Power of Stories. Erişim 5 Ekim 2020, https://brands.wattpad.com/insights/the-power-of-stories
  • Wattpad (2020). How Brands can Commit to Amplifying Marginalized Voices. Erişim 5 Eylül 2021,https://brands.wattpad.com/insights/how-brands-can-commit-to-amplifying marginalized-voices
  • Wattpad (2021a). About Wattpad. Erişim 12 Kasım 2023, https://company.wattpad.com/
  • Wattpad (2021b). Looking Back at Wattpad's Most Impactful Brand Campaigns. Erişim 3 Ocak 2022, https://brands.wattpad.com/insights/top-wattpad-brand-campaigns-2021
  • Yıldırım, İ. (2017, Ekim 12). Tekno-kültürel bir toplu hareket: Wattpad yazarları ve okurları. Erişim 27 Eylül 2018, http://t24.com.tr/k24/yazi/wattpad-yazarlari-ve-okurlari,1388
  • Yiğitbaşı, K. G. (2018). Transmedya Hikayeciliğinde Wattpad Örneği ve Okur Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 9(31), 21-42.

Reading the Magic and Charm of "Story" in Neoliberal Times through Wattpad

Yıl 2024, , 127 - 154, 29.06.2024
https://doi.org/10.16878/gsuilet.1440851

Öz

Many platforms, such as social media, have paved the way for the narration and visibility of stories, starting from our own experiences, which are the main constituents of social life, and (they) encourage people to share their stories. In addition, the call to "tell your story" and the emphasis on "the power of stories" are some of the main concerns of not only digital media but also many fields such as politics, psychology, literature, and advertising. This study sets out to understand this story explosion we encounter in every aspect of our everyday lives. It aims to pursue the discussion through Wattpad, a digital storytelling platform, and to examine the appeal of “story” on Wattpad. It argues that, in order to understand this process, the neoliberal conditions of our era must be taken into account, and considers Wattpad a sphere where the manifestations of neoliberal capitalism and the spirit of the time are seen. The qualitative data shaping the analysis of this study is based on the digital archiving and categorization of various contents that Wattpad addressed to its users, company partners, and other brands between June 2019 and September 2023, and the texts selected among them with the purposive sampling technique within the framework of the main question of the research. The content of the data related to story and storytelling is analyzed using qualitative textual analysis and interpreted through two thematic lines within the conditions of the neoliberal era. The study's analysis concludes that Wattpad, using the power of stories, is a clear example of neoliberal capitalism infusing stories into the core of society, while turning them into commodities.

Kaynakça

  • Akar, G. (2019). Gender discourse in wattpad as a youth subculture. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Atwood, M. (2012, Temmuz 6). Why Wattpad Works? Erişim 11 Ağustos 11 2018, https://www.theguardian.com/books/2012/jul/06/margaret-atwood-wattpad-online-writing
  • Benjamin, W. (2012 [1936]). Hikâye Anlatıcısı. (N. Gürbilek ve S. Yücesoy, Çev.). N. Gürbilek (Der.), Son Bakışta Aşk içinde (77-100). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bold, R. (2016). The return of the social author: Negotiating authority and influence on Wattpad. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 24(2), 1-20.
  • Brooks, E. (2018, Nisan 30). Introducing the Wattpad Writers' Portal For Wattpad Writers. Röportaj Yapan Wattpad. Erişim 12 Ekim 2019, https://www.youtube.com/watch?v=NX-w6zIuNv4
  • Cayhan, C. (2017). Ortaokul öğrencilerinin Wattpad uygulaması kullanımı ile okuma ve yazma öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Çıralı Sarıca, H., ve Koçak Usluel, Y. (2016). Eğitsel Bağlamda Dijital Hikâye Anlatımı: Bir Rubrik Geliştirme Çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(2), 65-84. https://doi.org/10.17943/etku.12600
  • Dardot, P. ve Laval, C. (2012). Dünyanın Yeni Aklı - Neoliberal Toplum Üzerine Deneme. (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Davies, R. (2017). Collaborative Production and the Transformation of Publishing: The Case of Wattpad. J. Graham, & A. Gandini (Dü) içinde, Collaborative Production in the Creative Industries (s. 51-68). London: University of Westminster Press.
  • Day, G. (1990). Introduction: Popular Culture- The Conditions of Control? G. Day (Ed.), Readings in Popular Culture - Trivial Pursuits? içinde (1-12). New York: Palgrave Macmillan.
  • Erkmen, M. (2016, Temmuz 5). Çok Satanların Anatomisi 6: Epsilon Yayınevi. Röportaj Yapan Sevim Gözay. Erişim 27 Eylül 2018, http://www.artfulliving.com.tr/edebiyat/cok-satanlarin-anatomisi-6-epsilon-yayinevi-i-6894
  • Ersöz, A. R., & Şentürk, A. (2023). Reasons for Wattpad Use in Turkey. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 17(Özel Sayı), 431-447. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1363549
  • Eskimen, A. D., & Erdoğdu, F. (2020). Wattpad Uygulaması Kullanarak Çocuk Kitabı Hazırlamayı Deneyimleyen Öğretmen Adaylarının Okuma-Yazmaya Yönelik Tutumlarının ve Bilgi-İletişim Teknolojileri Yeterlilik Algılarının Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1700-1712. https://doi.org/10.24106/kefdergi.4111
  • Esmergül, Ö. (2015, Ağustos 22). Gençler Hiç Değilse Yazarken Özgür Kalsın. Röportaj Yapan Gizem Coşkunarda. Erişim 27 Eylül 2019, http://www.milliyet.com.tr/-gencler-hic-degilse-yazarken/cumartesi/haberdetay/22.08.2015/2105713/default.htm
  • Flood, A. (2015). Self-Publishing Lets Women Break Book Industry's Glass Ceiling, Survey Finds. Erişim 14 Ağustos 2018, https://www.theguardian.com/books/2015/mar/ 06/self-publishing-lets-women-break-book-industrys-glass-ceiling-survey-finds
  • Hardt, M. ve Negri, A. (2002). İmparatorluk. (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hedrick, A. (2020). One Direction Real Person Fiction on Wattpad.com: A Textual Analysis of Sexual Consent. Feminism & Psychology, 31.
  • Hine, C. (2015). Ethnography for the Internet: Embedded, Embodied and Everyday. London & New York: Bloomsbury Publishing Plc.
  • Illouz, E. (2011). Soğuk Yakınlıklar: Duygusal Kapitalizmin Şekillenmesi. (Ö. Çağlar Aksoy, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Jenkins, H. (1992). Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge.
  • Jenkins, H. (2018). Cesur Yeni Medya - Teknolojiler ve Hayran Kültürü. (Ö. N. Yeğengil, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kılıç Taran, B., & Babür Tosun, N. Z. (2020). Yeni Medyada Hikayeleştirme Kullanımı Bağlamında Marka Sadakati. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(36), 233-252. https://doi.org/10.17829/turcom.827347
  • Klein, N. (2000). No Logo: Taking Aim at the Brand Bullies. Toronto: Knopf Canada.
  • Köksalan, N. (2021). Marka değerinin güçlendirilmesinde bir duygusal pazarlama stratejisi olarak hikâye anlatımı: Türkiye’den uygulama örnekleri. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 1-17.
  • Konuk, S. (2018). Gençlerin Okuma ve Yazma Alışkanlıklarındaki Değişimlerin İncelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 5(2), 13-32.
  • Küçük, B. (2015). Kötü Çocuk. İstanbul: Ephesus Yayınları.
  • Langellier, K. ve Peterson, E. E. (2004). Storytelling in Daily Life - Performing Narrative. Philadelphia: Temple University Press.
  • Lash, S. ve Lury, C. (2008). Global Culture Industry: The Mediation of Things. Cambridge: Polity Press.
  • Lister, M., vd. (2009). New Media: A Critical Introduction. New York: Routledge.
  • Lau, A. (2016, Ağustos 15). Interview with Allen Lau of Wattpad: On evolving from entrepreneur to leader. Röportaj Yapan Tim Jackson. Erişim 13 Ağustos 2018, https://medium.com/the-leadership-pad/interview-with-allen-lau-of-wattpad-leadership-style-needs-to-change-as-the-business-grows-fb28af91459b.
  • Marwick, A. (2013). Ethnographic and Qualitative Research on Twitter. K. Weller, A. Bruns, C. Puschmann, J. Burgess, ve M. Mahrt (Ed.), Twitter and Society içinde (109-122). New York: Peter Lang.
  • McNay, L. (1999). Gender and Narrative Identity. Journal of Political Ideologies, 4(3), 315-336.
  • Miller, T. (2010). Annelik Duygusu - Mitler ve Deneyimler. (G. Tunçer, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları. Mucundorfeanu, M. ve Szambolics, J. (2017). The Use of Product Placement in Books and E-Books. Journal of Media Research, 10(27), 58-69.
  • Neşeli, D. (2019). Türkiye'de kitap yayıncılığı ve Wattpad yayınları. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Parnell, C. (2020). Mapping the Entertainment Ecosystem of Wattpad: Platforms, Publishing and Adaptation. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 1-15.
  • Polkinghorne, D. E. (1991). Narrative and Self-concept. Journal of Narrative & Life History, 1(2-3), 135–153.
  • Polletta, F. (2006). It was like a Fever: Storytelling in Protest and Politics. Chicago & London: The University of Chicago Press.
  • Randall, W. (2014). Bizi "Biz" Yapan Hikâyeler - Kendimizi Yaratma Üzerine Bir Deneme. (Ş. S. Kaya, Çev.). İstanbul: Ayrıntı yayınları.
  • Rankin, J. R. (2002). What is Narrative? Ricoeur, Bakhtin, and Process Approaches. Concrescence: The Australasian Journal of Process Thought, (3), 1-12.
  • Sağlam, S. G. (2020). Kitap olarak basılan Wattpad hikâyelerindeki dinî ve ahlâkî unsurlara yönelik içerik analizi. Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Salmon, C. (2010). Storytelling - Bewitching the Modern Mind. London & New York: Verso.
  • Sarı, G. (2017). Transmedya Hikâye Anlatıcılığı: Kötü Çocuk Örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(4), 71-79.
  • Sennett, R. (2008). Karakter Aşınması - Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerindeki Etkileri. (B. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sennett, R. (2017). Yeni Kapitalizm Kültürü. (A. Onacak, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sivri, T. (2021). Yeni muhafazakâr popüler Türk edebiyatında toplumsal cinsiyet kurguları: Wattpad roman(s)larına feminist eleştirel bir bakış. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Somers, M. R. (1994). The Narrative Constitution of Identity: A Relational and Network Approach. Theory and Society, (23), 605-649.
  • Şenel, B. (2022). Bir Popüler Kültür Mecrası Olarak Wattpad. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Şenel, B. (2015). Dijital Hikâyelerle Başka Başka Aşklar: "Aşk demek..." Üzerine. Moment Dergi, 2(2), 214-241.
  • Şimşek, B. (2012). Using digital storytelling as a change agent for women’s participation in Turkish public sphere. Doktora Tezi, Queensland University of Technology.
  • Thrift, N. (2005). Knowing Capitalism. London: Sage Publications.
  • Ugrešić, D. (2011). Karaoke Culture. (D. Williams, Çev.). New York: Open Letter.
  • Vadde, A. (2017). Amateur Creativity: Contemporary Literature and the Digital Publishing Scene. New Literary History (48), 27-51.
  • Wattpad (2018). The Power of Stories. Erişim 5 Ekim 2020, https://brands.wattpad.com/insights/the-power-of-stories
  • Wattpad (2020). How Brands can Commit to Amplifying Marginalized Voices. Erişim 5 Eylül 2021,https://brands.wattpad.com/insights/how-brands-can-commit-to-amplifying marginalized-voices
  • Wattpad (2021a). About Wattpad. Erişim 12 Kasım 2023, https://company.wattpad.com/
  • Wattpad (2021b). Looking Back at Wattpad's Most Impactful Brand Campaigns. Erişim 3 Ocak 2022, https://brands.wattpad.com/insights/top-wattpad-brand-campaigns-2021
  • Yıldırım, İ. (2017, Ekim 12). Tekno-kültürel bir toplu hareket: Wattpad yazarları ve okurları. Erişim 27 Eylül 2018, http://t24.com.tr/k24/yazi/wattpad-yazarlari-ve-okurlari,1388
  • Yiğitbaşı, K. G. (2018). Transmedya Hikayeciliğinde Wattpad Örneği ve Okur Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 9(31), 21-42.

Lire la magie et le charme de l'"histoire" à l'ère néolibérale via Wattpad

Yıl 2024, , 127 - 154, 29.06.2024
https://doi.org/10.16878/gsuilet.1440851

Öz

De nombreuses plateformes, telles que les médias sociaux, ont ouvert la voie à la narration et à la visibilité des histoires, en mettant en avant par nos propres expériences, qui constituent les principales composantes de la vie sociale, et encouragent les gens à partager leurs histoires. En outre, l'appel à "raconter son histoire" et l'accent mis sur "le pouvoir des histoires" figurent parmi les principales préoccupations non seulement des médias numériques, mais aussi de nombreux domaines tels que la politique, la psychologie, la littérature et la publicité. Cette étude vise à comprendre cette explosion d'histoires que nous rencontrons dans tous les aspects de notre vie quotidienne. Elle vise à poursuivre la discussion par le biais de Wattpad, une plateforme de narration numérique, et à examiner l'attrait de l’"histoire" sur Wattpad. Elle soutient que, pour comprendre ce processus, les conditions néolibérales de notre époque doivent être prises en compte et considère Wattpad comme une sphère où les manifestations du capitalisme néolibéral et de l'esprit du temps sont visibles. Les données qualitatives qui façonnent l'analyse de cette étude sont basées sur l'archivage numérique et la catégorisation de divers contenus que Wattpad a adressés à ses utilisateurs, aux entreprises partenaires et à d'autres marques entre juin 2019 et septembre 2023, ainsi que sur les textes sélectionnés parmi eux avec la technique de l'échantillonnage raisonné dans le cadre de la question principale de la recherche. Le contenu des données liées à l'histoire et à la narration est analysé à l'aide d'une analyse textuelle qualitative et interprété à travers deux lignes thématiques dans les conditions de l'ère néolibérale. L'analyse de l'étude conclut que Wattpad, qui utilise le pouvoir des histoires, est un exemple clair du capitalisme néolibéral qui infuse les histoires au cœur de la société, tout en les transformant en marchandises.

Kaynakça

  • Akar, G. (2019). Gender discourse in wattpad as a youth subculture. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Atwood, M. (2012, Temmuz 6). Why Wattpad Works? Erişim 11 Ağustos 11 2018, https://www.theguardian.com/books/2012/jul/06/margaret-atwood-wattpad-online-writing
  • Benjamin, W. (2012 [1936]). Hikâye Anlatıcısı. (N. Gürbilek ve S. Yücesoy, Çev.). N. Gürbilek (Der.), Son Bakışta Aşk içinde (77-100). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bold, R. (2016). The return of the social author: Negotiating authority and influence on Wattpad. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 24(2), 1-20.
  • Brooks, E. (2018, Nisan 30). Introducing the Wattpad Writers' Portal For Wattpad Writers. Röportaj Yapan Wattpad. Erişim 12 Ekim 2019, https://www.youtube.com/watch?v=NX-w6zIuNv4
  • Cayhan, C. (2017). Ortaokul öğrencilerinin Wattpad uygulaması kullanımı ile okuma ve yazma öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Çıralı Sarıca, H., ve Koçak Usluel, Y. (2016). Eğitsel Bağlamda Dijital Hikâye Anlatımı: Bir Rubrik Geliştirme Çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(2), 65-84. https://doi.org/10.17943/etku.12600
  • Dardot, P. ve Laval, C. (2012). Dünyanın Yeni Aklı - Neoliberal Toplum Üzerine Deneme. (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Davies, R. (2017). Collaborative Production and the Transformation of Publishing: The Case of Wattpad. J. Graham, & A. Gandini (Dü) içinde, Collaborative Production in the Creative Industries (s. 51-68). London: University of Westminster Press.
  • Day, G. (1990). Introduction: Popular Culture- The Conditions of Control? G. Day (Ed.), Readings in Popular Culture - Trivial Pursuits? içinde (1-12). New York: Palgrave Macmillan.
  • Erkmen, M. (2016, Temmuz 5). Çok Satanların Anatomisi 6: Epsilon Yayınevi. Röportaj Yapan Sevim Gözay. Erişim 27 Eylül 2018, http://www.artfulliving.com.tr/edebiyat/cok-satanlarin-anatomisi-6-epsilon-yayinevi-i-6894
  • Ersöz, A. R., & Şentürk, A. (2023). Reasons for Wattpad Use in Turkey. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 17(Özel Sayı), 431-447. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1363549
  • Eskimen, A. D., & Erdoğdu, F. (2020). Wattpad Uygulaması Kullanarak Çocuk Kitabı Hazırlamayı Deneyimleyen Öğretmen Adaylarının Okuma-Yazmaya Yönelik Tutumlarının ve Bilgi-İletişim Teknolojileri Yeterlilik Algılarının Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1700-1712. https://doi.org/10.24106/kefdergi.4111
  • Esmergül, Ö. (2015, Ağustos 22). Gençler Hiç Değilse Yazarken Özgür Kalsın. Röportaj Yapan Gizem Coşkunarda. Erişim 27 Eylül 2019, http://www.milliyet.com.tr/-gencler-hic-degilse-yazarken/cumartesi/haberdetay/22.08.2015/2105713/default.htm
  • Flood, A. (2015). Self-Publishing Lets Women Break Book Industry's Glass Ceiling, Survey Finds. Erişim 14 Ağustos 2018, https://www.theguardian.com/books/2015/mar/ 06/self-publishing-lets-women-break-book-industrys-glass-ceiling-survey-finds
  • Hardt, M. ve Negri, A. (2002). İmparatorluk. (A. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hedrick, A. (2020). One Direction Real Person Fiction on Wattpad.com: A Textual Analysis of Sexual Consent. Feminism & Psychology, 31.
  • Hine, C. (2015). Ethnography for the Internet: Embedded, Embodied and Everyday. London & New York: Bloomsbury Publishing Plc.
  • Illouz, E. (2011). Soğuk Yakınlıklar: Duygusal Kapitalizmin Şekillenmesi. (Ö. Çağlar Aksoy, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Jenkins, H. (1992). Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge.
  • Jenkins, H. (2018). Cesur Yeni Medya - Teknolojiler ve Hayran Kültürü. (Ö. N. Yeğengil, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kılıç Taran, B., & Babür Tosun, N. Z. (2020). Yeni Medyada Hikayeleştirme Kullanımı Bağlamında Marka Sadakati. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(36), 233-252. https://doi.org/10.17829/turcom.827347
  • Klein, N. (2000). No Logo: Taking Aim at the Brand Bullies. Toronto: Knopf Canada.
  • Köksalan, N. (2021). Marka değerinin güçlendirilmesinde bir duygusal pazarlama stratejisi olarak hikâye anlatımı: Türkiye’den uygulama örnekleri. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 1-17.
  • Konuk, S. (2018). Gençlerin Okuma ve Yazma Alışkanlıklarındaki Değişimlerin İncelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 5(2), 13-32.
  • Küçük, B. (2015). Kötü Çocuk. İstanbul: Ephesus Yayınları.
  • Langellier, K. ve Peterson, E. E. (2004). Storytelling in Daily Life - Performing Narrative. Philadelphia: Temple University Press.
  • Lash, S. ve Lury, C. (2008). Global Culture Industry: The Mediation of Things. Cambridge: Polity Press.
  • Lister, M., vd. (2009). New Media: A Critical Introduction. New York: Routledge.
  • Lau, A. (2016, Ağustos 15). Interview with Allen Lau of Wattpad: On evolving from entrepreneur to leader. Röportaj Yapan Tim Jackson. Erişim 13 Ağustos 2018, https://medium.com/the-leadership-pad/interview-with-allen-lau-of-wattpad-leadership-style-needs-to-change-as-the-business-grows-fb28af91459b.
  • Marwick, A. (2013). Ethnographic and Qualitative Research on Twitter. K. Weller, A. Bruns, C. Puschmann, J. Burgess, ve M. Mahrt (Ed.), Twitter and Society içinde (109-122). New York: Peter Lang.
  • McNay, L. (1999). Gender and Narrative Identity. Journal of Political Ideologies, 4(3), 315-336.
  • Miller, T. (2010). Annelik Duygusu - Mitler ve Deneyimler. (G. Tunçer, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları. Mucundorfeanu, M. ve Szambolics, J. (2017). The Use of Product Placement in Books and E-Books. Journal of Media Research, 10(27), 58-69.
  • Neşeli, D. (2019). Türkiye'de kitap yayıncılığı ve Wattpad yayınları. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Parnell, C. (2020). Mapping the Entertainment Ecosystem of Wattpad: Platforms, Publishing and Adaptation. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 1-15.
  • Polkinghorne, D. E. (1991). Narrative and Self-concept. Journal of Narrative & Life History, 1(2-3), 135–153.
  • Polletta, F. (2006). It was like a Fever: Storytelling in Protest and Politics. Chicago & London: The University of Chicago Press.
  • Randall, W. (2014). Bizi "Biz" Yapan Hikâyeler - Kendimizi Yaratma Üzerine Bir Deneme. (Ş. S. Kaya, Çev.). İstanbul: Ayrıntı yayınları.
  • Rankin, J. R. (2002). What is Narrative? Ricoeur, Bakhtin, and Process Approaches. Concrescence: The Australasian Journal of Process Thought, (3), 1-12.
  • Sağlam, S. G. (2020). Kitap olarak basılan Wattpad hikâyelerindeki dinî ve ahlâkî unsurlara yönelik içerik analizi. Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Salmon, C. (2010). Storytelling - Bewitching the Modern Mind. London & New York: Verso.
  • Sarı, G. (2017). Transmedya Hikâye Anlatıcılığı: Kötü Çocuk Örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(4), 71-79.
  • Sennett, R. (2008). Karakter Aşınması - Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerindeki Etkileri. (B. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sennett, R. (2017). Yeni Kapitalizm Kültürü. (A. Onacak, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sivri, T. (2021). Yeni muhafazakâr popüler Türk edebiyatında toplumsal cinsiyet kurguları: Wattpad roman(s)larına feminist eleştirel bir bakış. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Somers, M. R. (1994). The Narrative Constitution of Identity: A Relational and Network Approach. Theory and Society, (23), 605-649.
  • Şenel, B. (2022). Bir Popüler Kültür Mecrası Olarak Wattpad. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Şenel, B. (2015). Dijital Hikâyelerle Başka Başka Aşklar: "Aşk demek..." Üzerine. Moment Dergi, 2(2), 214-241.
  • Şimşek, B. (2012). Using digital storytelling as a change agent for women’s participation in Turkish public sphere. Doktora Tezi, Queensland University of Technology.
  • Thrift, N. (2005). Knowing Capitalism. London: Sage Publications.
  • Ugrešić, D. (2011). Karaoke Culture. (D. Williams, Çev.). New York: Open Letter.
  • Vadde, A. (2017). Amateur Creativity: Contemporary Literature and the Digital Publishing Scene. New Literary History (48), 27-51.
  • Wattpad (2018). The Power of Stories. Erişim 5 Ekim 2020, https://brands.wattpad.com/insights/the-power-of-stories
  • Wattpad (2020). How Brands can Commit to Amplifying Marginalized Voices. Erişim 5 Eylül 2021,https://brands.wattpad.com/insights/how-brands-can-commit-to-amplifying marginalized-voices
  • Wattpad (2021a). About Wattpad. Erişim 12 Kasım 2023, https://company.wattpad.com/
  • Wattpad (2021b). Looking Back at Wattpad's Most Impactful Brand Campaigns. Erişim 3 Ocak 2022, https://brands.wattpad.com/insights/top-wattpad-brand-campaigns-2021
  • Yıldırım, İ. (2017, Ekim 12). Tekno-kültürel bir toplu hareket: Wattpad yazarları ve okurları. Erişim 27 Eylül 2018, http://t24.com.tr/k24/yazi/wattpad-yazarlari-ve-okurlari,1388
  • Yiğitbaşı, K. G. (2018). Transmedya Hikayeciliğinde Wattpad Örneği ve Okur Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 9(31), 21-42.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Şenel Alpuğan 0000-0003-3783-2794

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2024
Kabul Tarihi 6 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Şenel Alpuğan, B. (2024). Neoliberal Zamanlarda “Hikâye”nin Büyüsü ve Cazibesini Wattpad Üzerinden Okumak. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(40), 127-154. https://doi.org/10.16878/gsuilet.1440851

Creative Commons Lisansı TRDizinlogo_live-e1586763957746.png