Yeni Ankaralı Müzik Anlayışı ve Eğlence Geleneğinin Dönüşümü: Metâlaşma ve Tüketim Kültürü Bağlamında Bir İnceleme
Yıl 2012,
ÖZEL SAYI: 2 (AYNALI LABİRENT: KÜRESELLEŞEN KENTTE TÜKETİM), 203 - 214, 24.10.2014
Ömer Satır
Öz
Yapılan bu çalışmada, Ankara’nın geleneksel nitelikli müzikli eğlence biçimlerine odaklanılarak, yeni Ankaralı müzik anlayışı ve eğlence geleneği, tüketim kültürü ve metâlaşma bağlamında değerlendirilecektir. Aynı zamanda bu kültürün gelenek, modernite ve postmodernite üçgeninde nasıl bir dönüşüm evresi içinde olduğu belirlenmeye çalışılacaktır. Araştırmada, katılımcı gözlem yöntemi kullanılmıştır. Oyun havası icra eden mekânlardan veriler toplanmış, bu müziğin kaynak kişileriyle bir dizi görüşme yapılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, temelini gelenekten alan Ankaralı müzik eğlence pratiklerinin kültürün rasyonelleşmesi, metâlaşması ve modernleşmesi bağlamında bir tüketim nesnesine dönüştüğü; bunun yanında müziksel dinamikler ve eğlence ritüelleri açısından kendini her dönemde yeniden inşa ederek temsili varlığını sürdürdüğü görülmektedir.
anahtar kelimeler: Ankaralı müziği, geleneğin dönüşümü, eğlence, metâlaşma ve tüketim
ALEMDAR Korkmaz ve ERDOĞAN İrfan (1994), Popüler Kültür ve İletişim,
Ankara, Ümit Yayıncılık. BİLGİN Nuri (2007). Kimlik İnşası, Ankara, Aşina Kitapları.
DORST John D. (2006), “Postmodernizm ve Folklor”, Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, Haz. Gülin Öğüt Eker, Metin Ekici, M. Öcal Oğuz, Nebi Özdemir,
Ankara, Milli Folklor Yayınları. DUNDES Alan (2006), “Halk Kimdir?”, Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar,
Haz. Gülin Öğüt Eker, Metin Ekici, M. Öcal Oğuz, Nebi Özdemir, Ankara, Milli Folklor Yayınları. EDGAR Andrew ve SEDGWİCK Peter (ed.) (2007), Kültürel Kuramda Anahtar
Kavramlar, İstanbul, Açılım Kitap. FEATHERSTONE Mike (2005), Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
HOBSBAWM Eric ve RANGER Terence (2006). Geleneğin İcadı, İstanbul, Agora Kitaplığı.
İÇLİ Gönül (2001). “Küreselleşme ve Kültür”, C.Ü. Sosyal Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2):163-172.
Gözlem Yapılan Eğlence Mekânları Elhamra Gazinosu, 26.03.2012.
Megashow Gece Kulübü, 22.03.2012. Parlement Gazinosu, 26.03.2012.
Yıl 2012,
ÖZEL SAYI: 2 (AYNALI LABİRENT: KÜRESELLEŞEN KENTTE TÜKETİM), 203 - 214, 24.10.2014
Ömer Satır
Öz
Kaynakça
ALEMDAR Korkmaz ve ERDOĞAN İrfan (1994), Popüler Kültür ve İletişim,
Ankara, Ümit Yayıncılık. BİLGİN Nuri (2007). Kimlik İnşası, Ankara, Aşina Kitapları.
DORST John D. (2006), “Postmodernizm ve Folklor”, Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, Haz. Gülin Öğüt Eker, Metin Ekici, M. Öcal Oğuz, Nebi Özdemir,
Ankara, Milli Folklor Yayınları. DUNDES Alan (2006), “Halk Kimdir?”, Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar,
Haz. Gülin Öğüt Eker, Metin Ekici, M. Öcal Oğuz, Nebi Özdemir, Ankara, Milli Folklor Yayınları. EDGAR Andrew ve SEDGWİCK Peter (ed.) (2007), Kültürel Kuramda Anahtar
Kavramlar, İstanbul, Açılım Kitap. FEATHERSTONE Mike (2005), Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
HOBSBAWM Eric ve RANGER Terence (2006). Geleneğin İcadı, İstanbul, Agora Kitaplığı.
İÇLİ Gönül (2001). “Küreselleşme ve Kültür”, C.Ü. Sosyal Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2):163-172.
Satır, Ö. (2014). Yeni Ankaralı Müzik Anlayışı ve Eğlence Geleneğinin Dönüşümü: Metâlaşma ve Tüketim Kültürü Bağlamında Bir İnceleme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi203-214.