The contribution of social media on obtaining information and self-improvement, and an fieldwork on high-school students The question if social media contributes to the personal improvement and knowledge of youngsters is answered with the reality that social media determines the consuming habits, life styles, views on social life, points the social political agenda of youngsters, and makes up and forms the updated agenda of their acquaintances and contemporaries. Accordingly, the questions if young people take Facebook as an entertaining phenomenon only or beyond this fact if they obtain any kind of information and knowledge from it are also seeking answer. The study targets to determine how high-school youngsters at the age range through to the college preparation gather data from Facebook of the social atmosphere as well as in what process duration they gather this data, what that data contains, which also gives ideas about their pursuits, in what duration they obtain this data, how they reflect the data in their personal improvement, and what effect Facebook has on their life cycles. Concordantly, in order to represent the high-school students in Istanbul in general, a field research has been realized with the participation of 1498 students through Quantative Research Method and “Simple Coincidental” exemplification by means of a prepared questionnaire (Public Survey) of fill-it-in yourself style.
facebook social media ınformation personal development high-school students
Sosyal medyanın gençlerin trendlerini, tüketim alışkanlıklarını, yaşam biçimlerini, toplumsal hayata bakışlarını, sosyal ve siyasal gündeme ilişkin fikirlerini belirlediği ve yaşıtlarının gündemini oluşturduğu gerçeğinden hareketle, sosyal medya gençlerin bilgi birikimlerine ve kişisel gelişimlerine bir katkı sağlıyor mu sorusu ortaya çıkmaktadır. Facebook’un gençler için bir eğlence aracı olup olmadığı ve bunun ötesinde gençlerin Facebook’tan bilgi edinmede ne derece yararlandıkları sorusu da cevap aramaktadır. Çalışma, özellikle üniversiteye hazırlık aşamasına gelmiş lise öğrencilerinin, sosyal medya ortamı olan Facebook’tan bilgi edinme durumlarını, ilgi duydukları bilgilerin içeriğini, bu bilgiye ulaşma süreçlerini ve kişisel gelişimlerine yansıtma biçimlerinin tespitini amaçlanmaktadır. Bu kapsamda İstanbul geneli lise öğrencilerini temsil edecek biçimde, Kantitatif (Nicel) Araştırma yöntemi ile “Basit Tesadüfi” örneklem seçimi doğrultusunda önceden oluşturulan soru formuna (anket) bağlı kendi kendine doldurma tekniği ile 1498 lise öğrencisiyle bir alan araştırması gerçekleştirilmiştir.
facebook sosyal medya bilgi edinme kişisel gelişim lise öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014Sayı: 21 |