Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İki Platform Dizisinde Sinema Tarihi Tasvirleri ve Yeşilçam’ı Tekrar Ziyaret Etmek

Yıl 2023, Sayı: 38, 59 - 83, 30.06.2023
https://doi.org/10.16878/gsuilet.1232713

Öz

Bu makalenin amacı, Yeşilçam: Bir Sinema Hayvanı (Çağan Irmak, 2021, BluTV) ve Erşan Kuneri (Cem Yılmaz, 2022, Netflix) dizilerinde, Türk sinema tarihine ilişkin olgu ve süreçlerin nasıl ele alındığını incelemektir. Bu amaçla, dizilerin anlatılarına, yayınlandıkları süreğen medya platformlarıyla ilişkilerine ve medya tarihinde sinema-TV-platform eksenindeki dönüşüme bakıyorum. Tarihsel olgu ve süreçlerin nasıl inşa ve temsil edildiklerini anlamak için tasvir, teleoloji ve platform kaygısı kavramlarını kullanıyorum. Tasviri, temsil ve anlatıyı kapsayan ama bununla sınırlı kalmayıp anlatı ögelerinin onlara atfedilen önem ve değere göre nasıl haritalandığını anlamamızı sağlayan bir kavram olduğu için özellikle tercih ediyorum. Sonuç olarak her iki dizinin de, Türk sinema tarihine ilişkin olgu ve süreçlere daha önce görmediğimiz yoğunlukta yer verdiğini, ancak bunları kısmen dönüştürdüklerini ortaya koyuyorum. Her iki dizinin yaratıcılarının birer musavvir gibi kendi Yeşilçam hakikatlerini inşa ettiklerini, söz konusu inşa süreçlerine teleolojik bir bakış açısının hakim olduğunu iddia ediyorum.

Destekleyen Kurum

Araştırma için herhangi bir kurumdan destek alınmamıştır.

Proje Numarası

-

Teşekkür

Yazım sürecindeki önerileri ve makalenin özetini Fransızca'ya çevirdiği için Dr. Özgür Gürsoy'a teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Abisel, N. (2005). Türk Sinemasında Film Yapımı Üzerine Notlar. Aynı yazar, Türk Sineması Üzerine Yazılar içinde . Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Alasya, Z. (2003). Ömerçip [Film].
  • Arkın, C. (1979). Kanun Gücü [Film].
  • Arslan, S. (2011). Cinema in Turkey: A New Critical History. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Ayverdi, İ. (2010). Misalli Büyük Türkçe Sözlük. İstanbul: Kubbealtı.
  • Bağcı, S., Çağman, F., Renda, Günsel ve Tanındı, Z. (2010). Ottoman Painting. (2. bs.). Ankara: Ministry of Culture and Tourism, The Bank Association of Turkey.
  • Balcı, D. (2013). Yeşilçam’da Öteki Olmak: Başlangıcından 1980’lere Türkiye Sinemasında Gayrimüslim Temsilleri. İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Baruönü, K. (2018). Arif v 216 [Film].
  • Baytan, N. (1977). Babanın Evlatları [Film].
  • Bergin, A. (2004, 8 Temmuz). Marlon hep arayış içindeydi. Hürriyet. Erişim 30 Aralık 2022, https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/marlon-hep-arayis-icindeydi-239413.
  • Bozis, Y. (2014). Paris’ten Pera’ya Sinema Ve Rum Sinemacılar. Beyoğlu, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büte, E. B. (2021). Levent Cantek ve Volkan Sümbül ile Yeşilçam Üzerine Söyleşi. Altyazı. Erişim 26 Aralık 2022, https://altyazi.net/soylesiler/yesilcam-levent-cantek-volkan-sumbul/.
  • Collinson, P. (1970). You Can’t Win ‘Em All [Film].
  • Coşkun, M. F. (2018). Anons [Film].
  • Çakmaklı, Y. (1969). Kabe Yollarında [Film].
  • Çakmaklı, Y. (1970). Birleşen Yollar [Film].
  • Dassin, J. (1964). Topkapı [Film].
  • Değirmenci, T. (2013). Geçmişin Yeniden İnşası: Târîh-i Sultân Selîm Han ve Tasvirleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (18), 63-82.
  • Eğilmez, E. (1988). Arabesk [Film].
  • Elmas, O. (1986). Vazife Uğruna [Film].
  • Ender, R. (2014, 17 Kasım). 1964 Rum sürgünü ve azınlık hukuku. Bianet Bağımsız İletişim Ağı. Erişim 6 Ocak 2023, https://m.bianet.org/bianet/siyaset/159995-1964-rum-surgunu-ve-azinlik-hukuku#_ftn7.
  • Erkılıç, H. (2003). Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı ve Bu Yapının Sinemamıza Etkileri. (Yayımlanmamış doktora tezi). Mimar Sinan Üniversitesi.
  • Erkılıç, H. ve Ünal, R. (2018). Türkiye Sinemasına Özgü Bir Üretim Tarzı Olarak Bölge İşletmeciliği: Adana Bölgesi İşletmeciliği Örnek Olay İncelemesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 54-74.
  • Erşan Kuneri Özel: Cem Yılmaz | Çok Basit Sorular #1. (2022). YouTube. Erişim 28 Aralık 2022, https://www.youtube.com/watch?v=9tiH_oq7FZ0.
  • Feyizoğlu, T. (2019, 24 Ağustos). Türk kahvesi ve Türk rasıkı içen Marlon Brando. Gerçek Bandırma. Erişim 30 Arılık 2022, https://www.gercekbandirma.com/turk-kahvesi-ve-turk-rakisi-icen-marlon-brando.
  • Filmer, C. (1984). Hatıralar: Türk Sinemasında 65 Yıl. İstanbul: Emek Matbaacılık.
  • Florenski, P. (2013). Tersten Perspektif. (Y. Tükel, Çev.) (4. bs.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • G.O.R.A. (2004).
  • Grethlein, J. (2013). Experience and Teleology in Ancient Historiography: “Futures Past” from herodotus to Augustine. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gürsoy, Ö. (2021). Hakikatin Ötesi, Berisi, Kendisi: “Hakikat-ötesi” Kavramına Dair Eleştirel Bir Çözümleme. Kaygı, 20(1), 150-170. doi:10.20981/kaygi.889037.
  • Irmak, Ç. (2005). Babam ve Oğlum [Film].
  • İnanç, Ç. (1982). Kelepçe [Film].
  • İnanoğlu, T. (2020). Acısıyla Tatlısıyla Yeşilçam Anıları: Sinemaya Adanmış Bir Ömür. İstanbul: TÜRVAK Kitapları.
  • Kabil, İ. (2008). Notlar 8: Yücel Çakmaklı ile Milli Sinema Üzerine. İstanbul: Bilim ve Sanat Vakfı.
  • Kale, F. (2019). TRT Yerli Edebiyat Uyarlamaları 1968-2015. TRT Akademi, 4(7), 126-147.
  • Kartal, T. (2006). Dünyayı Kurtaran Adamın Oğlu [Film].
  • Kaya, C. (2014). Belgesel. Remake, Remix, Rip-Off: About Copy Culture & Turkish Pop Cinema [Film].
  • Keskiner, A. (2018). Çiçek Gibi: Anı Değil, Sanki Aydınımızın Bohem Tarihi (6. bs.). İstanbul: Literatür.
  • Konak, R. (2007). Minyatür Sanatında Derinlik Anlayışı. Sanat Dergisi, (12), 97-102. Erişim 28 Aralık 2022, https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2600/33461
  • Köker, İ. (2018, 13 Eylül). ABD gizli diplomatik belgelerinde 12 Eylül darbesi. BBC News Türkçe. Erişim 11 Ekim 2022, https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-45499685
  • Lisberger, S. (1982). Tron [Film].
  • Lüleci, Y. (2020). 1960’lı Yıllarda Türkiye’de İktidar ve Sinema İlişkileri. E-GİFDER Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 1200-1233. doi:https://doi.org/10.19145/e-gifder.726314.
  • Major, A. (2022). Not streaming near you: FilmStruck’s failure and the demise of the cinema-specific model. Popular Communication, 20(1), 60-76. doi:https://doi.org/10.1080/15405702.2021.1919679.
  • McDonough, J. K. (2020). Introduction. J. K. McDonough (Ed.), Teleology: A History içinde (ss. 1-13). New York: Oxford University Press.
  • Memduh Ün Filmlerini Anlatıyor. (2009). (2. bs.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Millî Güvenlik Konseyi’nin Bir Numaralı Bildirisi. (1980, 12 Eylül).T.C. Resmî Gazete, s. 6.
  • Müjde, G. (2000). Kahpe Bizans [Film].
  • Oya, B. (2022). Cici [Film].
  • Özen, E. (2015). Sinemamızın Şahsiyet Azabı: Ellili Yıllarda Yerli Film/Türk Filmi Ayrımı Üzerine Bir Değerlendirme. M. K. Kaynar (Ed.), Türkiye’nin 1950’li Yılları içinde (ss. 485-503). İletişim Yayınları.
  • Özgün, A. ve Treske, A. (2021). Süreğen Medya Platformları: İzleyici Etkinliğinin Dönüşümü ve Toplumsal Etkileri. İlef dergisi, 8(1), 109-132.
  • Öztürk, E. (2016). Millî Türk Talebe Birliğinde Değişen Milliyetçilik Anlayışı ve Anti-Komünizm (1965-1971). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 103-126. Erişim 30 Aralık 2022, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/276252.
  • Özuyar, A. (2009). Varlık Vergisi Mağduru Sinemacılar. Kebikeç, (27), 291-306.
  • Pamuk, O. (2002). Benim Adım Kırmızı (19. bs.). Ankara: İletişim Yayınları.
  • Pritzl, K. (2010). Introduction. Pritzl, Kurt (Ed.), Truth: Studies of a Robust Presence içinde , Studies in philosophy and the history of philosophy (C. 51). The Catholic University of America Press.
  • Reynolds, D. (2021). Platform Anxiety: Locating Authorship in Tron, Hugo, and The Lego Movie. JCMS: Journal of Cinema and Media Studies, 60(2), 80-104. doi:10.1353/cj.2021.0004
  • Scorsese, M. (2011). Hugo [Film].
  • Srnicek, N. (2017). Platform Capitalism. Cambridge and Malden: Polity Press.
  • Truth. (t.y.).Meriam-Webster.com dictionary. Erişim 26 Aralık 2022, https://www.merriam-webster.com/dictionary/truth.
  • Turgul, Y. (1990). Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni [Film].
  • Ulusay, N. (2008). Melez İmgeler: Sinema ve Ulusötesi Oluşumlar. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Van Dijk, J., Poell, T. ve de Waal, M. (2018). The Platform Society: Public Values in a Connective World. New York: Oxford University Press.
  • Yaren, Ö. (2017). Turkish Erotics: The Rise of the Sex Influx. The Journal of Popular Culture, 50(6), 1356-1375. doi:https://doi.org/10.1111/jpcu.12627
  • Yaşartürk, G. (2012). Türk Sinemasında Rumlar. İstanbul: Agora Yayınları.
  • Yılmaz, A. (1995). Söylemek Güzeldir. İstanbul: Afa Yayınları.

Représentation des figures de l'histoire du cinéma dans deux séries de plate-formes numériques et une revisite de Yeşilçam

Yıl 2023, Sayı: 38, 59 - 83, 30.06.2023
https://doi.org/10.16878/gsuilet.1232713

Öz

Cet article examine comment les phénomènes concernant l’histoire du cinéma turc sont traités dans les séries Yeşilçam: Bir Sinema Hayvanı (Çağan Irmak, 2021, BluTV) et Erşan Kuneri (Cem Yılmaz, 2022, Netflix). A cette fin, je considère les récits des séries, leurs rapports à leurs plate-formes médiatiques et la transformation dans les relations entre le cinéma, la télévision et la plate-forme. Pour comprendre la représentation et la construction des phénomènes et processus historiques, j’utilise les concepts de tasvir (description), téléologie et anxiété de la plate-forme. Je préfère surtout tasvir parce que ce concept nous permet de mieux comprendre non seulement la représentation et le récit, mais il va également au-delà de ces derniers pour inclure la façon dont les éléments du récit peuvent être cartographiés en fonction de leurs significations et valeurs. En conclusion, je démontre que les deux séries traitent des phénomènes et des processus concernant l’histoire du cinéma turc à un niveau jusqu’alors pas vu, tout en les transformant en partie. Je prétends que les créateurs de ces séries, comme les artistes de tasvir, construisent leurs propres vérités et qu’une perspective téléologique guide leurs constructions.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Abisel, N. (2005). Türk Sinemasında Film Yapımı Üzerine Notlar. Aynı yazar, Türk Sineması Üzerine Yazılar içinde . Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Alasya, Z. (2003). Ömerçip [Film].
  • Arkın, C. (1979). Kanun Gücü [Film].
  • Arslan, S. (2011). Cinema in Turkey: A New Critical History. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Ayverdi, İ. (2010). Misalli Büyük Türkçe Sözlük. İstanbul: Kubbealtı.
  • Bağcı, S., Çağman, F., Renda, Günsel ve Tanındı, Z. (2010). Ottoman Painting. (2. bs.). Ankara: Ministry of Culture and Tourism, The Bank Association of Turkey.
  • Balcı, D. (2013). Yeşilçam’da Öteki Olmak: Başlangıcından 1980’lere Türkiye Sinemasında Gayrimüslim Temsilleri. İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Baruönü, K. (2018). Arif v 216 [Film].
  • Baytan, N. (1977). Babanın Evlatları [Film].
  • Bergin, A. (2004, 8 Temmuz). Marlon hep arayış içindeydi. Hürriyet. Erişim 30 Aralık 2022, https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/marlon-hep-arayis-icindeydi-239413.
  • Bozis, Y. (2014). Paris’ten Pera’ya Sinema Ve Rum Sinemacılar. Beyoğlu, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büte, E. B. (2021). Levent Cantek ve Volkan Sümbül ile Yeşilçam Üzerine Söyleşi. Altyazı. Erişim 26 Aralık 2022, https://altyazi.net/soylesiler/yesilcam-levent-cantek-volkan-sumbul/.
  • Collinson, P. (1970). You Can’t Win ‘Em All [Film].
  • Coşkun, M. F. (2018). Anons [Film].
  • Çakmaklı, Y. (1969). Kabe Yollarında [Film].
  • Çakmaklı, Y. (1970). Birleşen Yollar [Film].
  • Dassin, J. (1964). Topkapı [Film].
  • Değirmenci, T. (2013). Geçmişin Yeniden İnşası: Târîh-i Sultân Selîm Han ve Tasvirleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (18), 63-82.
  • Eğilmez, E. (1988). Arabesk [Film].
  • Elmas, O. (1986). Vazife Uğruna [Film].
  • Ender, R. (2014, 17 Kasım). 1964 Rum sürgünü ve azınlık hukuku. Bianet Bağımsız İletişim Ağı. Erişim 6 Ocak 2023, https://m.bianet.org/bianet/siyaset/159995-1964-rum-surgunu-ve-azinlik-hukuku#_ftn7.
  • Erkılıç, H. (2003). Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı ve Bu Yapının Sinemamıza Etkileri. (Yayımlanmamış doktora tezi). Mimar Sinan Üniversitesi.
  • Erkılıç, H. ve Ünal, R. (2018). Türkiye Sinemasına Özgü Bir Üretim Tarzı Olarak Bölge İşletmeciliği: Adana Bölgesi İşletmeciliği Örnek Olay İncelemesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 54-74.
  • Erşan Kuneri Özel: Cem Yılmaz | Çok Basit Sorular #1. (2022). YouTube. Erişim 28 Aralık 2022, https://www.youtube.com/watch?v=9tiH_oq7FZ0.
  • Feyizoğlu, T. (2019, 24 Ağustos). Türk kahvesi ve Türk rasıkı içen Marlon Brando. Gerçek Bandırma. Erişim 30 Arılık 2022, https://www.gercekbandirma.com/turk-kahvesi-ve-turk-rakisi-icen-marlon-brando.
  • Filmer, C. (1984). Hatıralar: Türk Sinemasında 65 Yıl. İstanbul: Emek Matbaacılık.
  • Florenski, P. (2013). Tersten Perspektif. (Y. Tükel, Çev.) (4. bs.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • G.O.R.A. (2004).
  • Grethlein, J. (2013). Experience and Teleology in Ancient Historiography: “Futures Past” from herodotus to Augustine. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gürsoy, Ö. (2021). Hakikatin Ötesi, Berisi, Kendisi: “Hakikat-ötesi” Kavramına Dair Eleştirel Bir Çözümleme. Kaygı, 20(1), 150-170. doi:10.20981/kaygi.889037.
  • Irmak, Ç. (2005). Babam ve Oğlum [Film].
  • İnanç, Ç. (1982). Kelepçe [Film].
  • İnanoğlu, T. (2020). Acısıyla Tatlısıyla Yeşilçam Anıları: Sinemaya Adanmış Bir Ömür. İstanbul: TÜRVAK Kitapları.
  • Kabil, İ. (2008). Notlar 8: Yücel Çakmaklı ile Milli Sinema Üzerine. İstanbul: Bilim ve Sanat Vakfı.
  • Kale, F. (2019). TRT Yerli Edebiyat Uyarlamaları 1968-2015. TRT Akademi, 4(7), 126-147.
  • Kartal, T. (2006). Dünyayı Kurtaran Adamın Oğlu [Film].
  • Kaya, C. (2014). Belgesel. Remake, Remix, Rip-Off: About Copy Culture & Turkish Pop Cinema [Film].
  • Keskiner, A. (2018). Çiçek Gibi: Anı Değil, Sanki Aydınımızın Bohem Tarihi (6. bs.). İstanbul: Literatür.
  • Konak, R. (2007). Minyatür Sanatında Derinlik Anlayışı. Sanat Dergisi, (12), 97-102. Erişim 28 Aralık 2022, https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2600/33461
  • Köker, İ. (2018, 13 Eylül). ABD gizli diplomatik belgelerinde 12 Eylül darbesi. BBC News Türkçe. Erişim 11 Ekim 2022, https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-45499685
  • Lisberger, S. (1982). Tron [Film].
  • Lüleci, Y. (2020). 1960’lı Yıllarda Türkiye’de İktidar ve Sinema İlişkileri. E-GİFDER Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 1200-1233. doi:https://doi.org/10.19145/e-gifder.726314.
  • Major, A. (2022). Not streaming near you: FilmStruck’s failure and the demise of the cinema-specific model. Popular Communication, 20(1), 60-76. doi:https://doi.org/10.1080/15405702.2021.1919679.
  • McDonough, J. K. (2020). Introduction. J. K. McDonough (Ed.), Teleology: A History içinde (ss. 1-13). New York: Oxford University Press.
  • Memduh Ün Filmlerini Anlatıyor. (2009). (2. bs.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Millî Güvenlik Konseyi’nin Bir Numaralı Bildirisi. (1980, 12 Eylül).T.C. Resmî Gazete, s. 6.
  • Müjde, G. (2000). Kahpe Bizans [Film].
  • Oya, B. (2022). Cici [Film].
  • Özen, E. (2015). Sinemamızın Şahsiyet Azabı: Ellili Yıllarda Yerli Film/Türk Filmi Ayrımı Üzerine Bir Değerlendirme. M. K. Kaynar (Ed.), Türkiye’nin 1950’li Yılları içinde (ss. 485-503). İletişim Yayınları.
  • Özgün, A. ve Treske, A. (2021). Süreğen Medya Platformları: İzleyici Etkinliğinin Dönüşümü ve Toplumsal Etkileri. İlef dergisi, 8(1), 109-132.
  • Öztürk, E. (2016). Millî Türk Talebe Birliğinde Değişen Milliyetçilik Anlayışı ve Anti-Komünizm (1965-1971). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 103-126. Erişim 30 Aralık 2022, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/276252.
  • Özuyar, A. (2009). Varlık Vergisi Mağduru Sinemacılar. Kebikeç, (27), 291-306.
  • Pamuk, O. (2002). Benim Adım Kırmızı (19. bs.). Ankara: İletişim Yayınları.
  • Pritzl, K. (2010). Introduction. Pritzl, Kurt (Ed.), Truth: Studies of a Robust Presence içinde , Studies in philosophy and the history of philosophy (C. 51). The Catholic University of America Press.
  • Reynolds, D. (2021). Platform Anxiety: Locating Authorship in Tron, Hugo, and The Lego Movie. JCMS: Journal of Cinema and Media Studies, 60(2), 80-104. doi:10.1353/cj.2021.0004
  • Scorsese, M. (2011). Hugo [Film].
  • Srnicek, N. (2017). Platform Capitalism. Cambridge and Malden: Polity Press.
  • Truth. (t.y.).Meriam-Webster.com dictionary. Erişim 26 Aralık 2022, https://www.merriam-webster.com/dictionary/truth.
  • Turgul, Y. (1990). Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni [Film].
  • Ulusay, N. (2008). Melez İmgeler: Sinema ve Ulusötesi Oluşumlar. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Van Dijk, J., Poell, T. ve de Waal, M. (2018). The Platform Society: Public Values in a Connective World. New York: Oxford University Press.
  • Yaren, Ö. (2017). Turkish Erotics: The Rise of the Sex Influx. The Journal of Popular Culture, 50(6), 1356-1375. doi:https://doi.org/10.1111/jpcu.12627
  • Yaşartürk, G. (2012). Türk Sinemasında Rumlar. İstanbul: Agora Yayınları.
  • Yılmaz, A. (1995). Söylemek Güzeldir. İstanbul: Afa Yayınları.

Depictions of the History of Cinema in Two Platform Series and Re-visiting Yeşilçam

Yıl 2023, Sayı: 38, 59 - 83, 30.06.2023
https://doi.org/10.16878/gsuilet.1232713

Öz

The aim of this article is to examine how historical facts and processes related to Turkish cinema are addressed in Yeşilçam: Bir Sinema Hayvanı (Çağan Irmak, 2021, BluTV) and Erşan Kuneri (Cem Yılmaz, 2022, Netflix) series. For this purpose, I focus on the narratives of the series, their connections with the media platforms on which they are broadcast, and the transformation of the cinema-TV-platform axis in media history. I use the concepts of tasvir, teleology, and platform anxiety to understand how historical facts and processes are constructed and represented. I particularly prefer tasvir, since it allows us to understand how the narrative elements are mapped according to the importance and value attributed to them. As a result, I demonstrate that both series include facts and processes related to the history of Turkish cinema with an intensity that we have not seen before; however, they partially transform them. I argue that the creators of both series are constructing their own Yeşilçam truths like a tasvir artist, and that a teleological perspective dominates the construction processes in question.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Abisel, N. (2005). Türk Sinemasında Film Yapımı Üzerine Notlar. Aynı yazar, Türk Sineması Üzerine Yazılar içinde . Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Alasya, Z. (2003). Ömerçip [Film].
  • Arkın, C. (1979). Kanun Gücü [Film].
  • Arslan, S. (2011). Cinema in Turkey: A New Critical History. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Ayverdi, İ. (2010). Misalli Büyük Türkçe Sözlük. İstanbul: Kubbealtı.
  • Bağcı, S., Çağman, F., Renda, Günsel ve Tanındı, Z. (2010). Ottoman Painting. (2. bs.). Ankara: Ministry of Culture and Tourism, The Bank Association of Turkey.
  • Balcı, D. (2013). Yeşilçam’da Öteki Olmak: Başlangıcından 1980’lere Türkiye Sinemasında Gayrimüslim Temsilleri. İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Baruönü, K. (2018). Arif v 216 [Film].
  • Baytan, N. (1977). Babanın Evlatları [Film].
  • Bergin, A. (2004, 8 Temmuz). Marlon hep arayış içindeydi. Hürriyet. Erişim 30 Aralık 2022, https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/marlon-hep-arayis-icindeydi-239413.
  • Bozis, Y. (2014). Paris’ten Pera’ya Sinema Ve Rum Sinemacılar. Beyoğlu, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büte, E. B. (2021). Levent Cantek ve Volkan Sümbül ile Yeşilçam Üzerine Söyleşi. Altyazı. Erişim 26 Aralık 2022, https://altyazi.net/soylesiler/yesilcam-levent-cantek-volkan-sumbul/.
  • Collinson, P. (1970). You Can’t Win ‘Em All [Film].
  • Coşkun, M. F. (2018). Anons [Film].
  • Çakmaklı, Y. (1969). Kabe Yollarında [Film].
  • Çakmaklı, Y. (1970). Birleşen Yollar [Film].
  • Dassin, J. (1964). Topkapı [Film].
  • Değirmenci, T. (2013). Geçmişin Yeniden İnşası: Târîh-i Sultân Selîm Han ve Tasvirleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (18), 63-82.
  • Eğilmez, E. (1988). Arabesk [Film].
  • Elmas, O. (1986). Vazife Uğruna [Film].
  • Ender, R. (2014, 17 Kasım). 1964 Rum sürgünü ve azınlık hukuku. Bianet Bağımsız İletişim Ağı. Erişim 6 Ocak 2023, https://m.bianet.org/bianet/siyaset/159995-1964-rum-surgunu-ve-azinlik-hukuku#_ftn7.
  • Erkılıç, H. (2003). Türk Sinemasının Ekonomik Yapısı ve Bu Yapının Sinemamıza Etkileri. (Yayımlanmamış doktora tezi). Mimar Sinan Üniversitesi.
  • Erkılıç, H. ve Ünal, R. (2018). Türkiye Sinemasına Özgü Bir Üretim Tarzı Olarak Bölge İşletmeciliği: Adana Bölgesi İşletmeciliği Örnek Olay İncelemesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 54-74.
  • Erşan Kuneri Özel: Cem Yılmaz | Çok Basit Sorular #1. (2022). YouTube. Erişim 28 Aralık 2022, https://www.youtube.com/watch?v=9tiH_oq7FZ0.
  • Feyizoğlu, T. (2019, 24 Ağustos). Türk kahvesi ve Türk rasıkı içen Marlon Brando. Gerçek Bandırma. Erişim 30 Arılık 2022, https://www.gercekbandirma.com/turk-kahvesi-ve-turk-rakisi-icen-marlon-brando.
  • Filmer, C. (1984). Hatıralar: Türk Sinemasında 65 Yıl. İstanbul: Emek Matbaacılık.
  • Florenski, P. (2013). Tersten Perspektif. (Y. Tükel, Çev.) (4. bs.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • G.O.R.A. (2004).
  • Grethlein, J. (2013). Experience and Teleology in Ancient Historiography: “Futures Past” from herodotus to Augustine. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gürsoy, Ö. (2021). Hakikatin Ötesi, Berisi, Kendisi: “Hakikat-ötesi” Kavramına Dair Eleştirel Bir Çözümleme. Kaygı, 20(1), 150-170. doi:10.20981/kaygi.889037.
  • Irmak, Ç. (2005). Babam ve Oğlum [Film].
  • İnanç, Ç. (1982). Kelepçe [Film].
  • İnanoğlu, T. (2020). Acısıyla Tatlısıyla Yeşilçam Anıları: Sinemaya Adanmış Bir Ömür. İstanbul: TÜRVAK Kitapları.
  • Kabil, İ. (2008). Notlar 8: Yücel Çakmaklı ile Milli Sinema Üzerine. İstanbul: Bilim ve Sanat Vakfı.
  • Kale, F. (2019). TRT Yerli Edebiyat Uyarlamaları 1968-2015. TRT Akademi, 4(7), 126-147.
  • Kartal, T. (2006). Dünyayı Kurtaran Adamın Oğlu [Film].
  • Kaya, C. (2014). Belgesel. Remake, Remix, Rip-Off: About Copy Culture & Turkish Pop Cinema [Film].
  • Keskiner, A. (2018). Çiçek Gibi: Anı Değil, Sanki Aydınımızın Bohem Tarihi (6. bs.). İstanbul: Literatür.
  • Konak, R. (2007). Minyatür Sanatında Derinlik Anlayışı. Sanat Dergisi, (12), 97-102. Erişim 28 Aralık 2022, https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2600/33461
  • Köker, İ. (2018, 13 Eylül). ABD gizli diplomatik belgelerinde 12 Eylül darbesi. BBC News Türkçe. Erişim 11 Ekim 2022, https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-45499685
  • Lisberger, S. (1982). Tron [Film].
  • Lüleci, Y. (2020). 1960’lı Yıllarda Türkiye’de İktidar ve Sinema İlişkileri. E-GİFDER Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 1200-1233. doi:https://doi.org/10.19145/e-gifder.726314.
  • Major, A. (2022). Not streaming near you: FilmStruck’s failure and the demise of the cinema-specific model. Popular Communication, 20(1), 60-76. doi:https://doi.org/10.1080/15405702.2021.1919679.
  • McDonough, J. K. (2020). Introduction. J. K. McDonough (Ed.), Teleology: A History içinde (ss. 1-13). New York: Oxford University Press.
  • Memduh Ün Filmlerini Anlatıyor. (2009). (2. bs.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Millî Güvenlik Konseyi’nin Bir Numaralı Bildirisi. (1980, 12 Eylül).T.C. Resmî Gazete, s. 6.
  • Müjde, G. (2000). Kahpe Bizans [Film].
  • Oya, B. (2022). Cici [Film].
  • Özen, E. (2015). Sinemamızın Şahsiyet Azabı: Ellili Yıllarda Yerli Film/Türk Filmi Ayrımı Üzerine Bir Değerlendirme. M. K. Kaynar (Ed.), Türkiye’nin 1950’li Yılları içinde (ss. 485-503). İletişim Yayınları.
  • Özgün, A. ve Treske, A. (2021). Süreğen Medya Platformları: İzleyici Etkinliğinin Dönüşümü ve Toplumsal Etkileri. İlef dergisi, 8(1), 109-132.
  • Öztürk, E. (2016). Millî Türk Talebe Birliğinde Değişen Milliyetçilik Anlayışı ve Anti-Komünizm (1965-1971). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 103-126. Erişim 30 Aralık 2022, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/276252.
  • Özuyar, A. (2009). Varlık Vergisi Mağduru Sinemacılar. Kebikeç, (27), 291-306.
  • Pamuk, O. (2002). Benim Adım Kırmızı (19. bs.). Ankara: İletişim Yayınları.
  • Pritzl, K. (2010). Introduction. Pritzl, Kurt (Ed.), Truth: Studies of a Robust Presence içinde , Studies in philosophy and the history of philosophy (C. 51). The Catholic University of America Press.
  • Reynolds, D. (2021). Platform Anxiety: Locating Authorship in Tron, Hugo, and The Lego Movie. JCMS: Journal of Cinema and Media Studies, 60(2), 80-104. doi:10.1353/cj.2021.0004
  • Scorsese, M. (2011). Hugo [Film].
  • Srnicek, N. (2017). Platform Capitalism. Cambridge and Malden: Polity Press.
  • Truth. (t.y.).Meriam-Webster.com dictionary. Erişim 26 Aralık 2022, https://www.merriam-webster.com/dictionary/truth.
  • Turgul, Y. (1990). Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni [Film].
  • Ulusay, N. (2008). Melez İmgeler: Sinema ve Ulusötesi Oluşumlar. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Van Dijk, J., Poell, T. ve de Waal, M. (2018). The Platform Society: Public Values in a Connective World. New York: Oxford University Press.
  • Yaren, Ö. (2017). Turkish Erotics: The Rise of the Sex Influx. The Journal of Popular Culture, 50(6), 1356-1375. doi:https://doi.org/10.1111/jpcu.12627
  • Yaşartürk, G. (2012). Türk Sinemasında Rumlar. İstanbul: Agora Yayınları.
  • Yılmaz, A. (1995). Söylemek Güzeldir. İstanbul: Afa Yayınları.
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Şavk 0000-0002-3926-8384

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 22 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Kabul Tarihi 18 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Şavk, S. (2023). İki Platform Dizisinde Sinema Tarihi Tasvirleri ve Yeşilçam’ı Tekrar Ziyaret Etmek. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(38), 59-83. https://doi.org/10.16878/gsuilet.1232713

Creative Commons Lisansı